Influenssarokotus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Otatteko? Oletteko oikeutettu ilmaiseen vai joudutteko ostamaan itse?

Mä menen taas yksityiselle rokotettavaksi, niinkuin viime vuonna. Lapset saa neuvolasta, toivottavasti saan varattua heille pian ajat. Puoliso saa töistä.

Neuvolaikäiset lapset saavat marraskuun lopulla rokotteet, koululaiselle ja itselle ostan ja pistetään meille samalla. Mies taitaa saada työterveyden kautta.

Kuopus saa neuvolasta. Muiden pitäisi maksaa se itse, joten voi olla että tänä vuonna vain kuopus rokotetaan. Ei kuitenkaan ole enää niin iso riski kun on perusterve taapero. Viime vuonna oli vielä vauva.

Neuvolassa sanottiin saan koronarok. yhteydessä toiseen käsivarteen tai halutessani eri käynnillä samaan käteen ...
Jälkimmäinen suunnitteilla.

Oon saanut sen yleensä työn kautta. Nyt kun olen äitiyslomalla, niin saadaan koko perhe neuvolan kautta, koska vauva on alle 6kk.

Otamme koko perhe. Vanhemmat saavat sen neuvolan kautta saa kun meillä alle 6kk vauva. Isompi saa myös ikänsä puolesta neuvolasta.

Muokattu viimeksi:
Kävin jo hakemassa työterveydestä yli viikko sitten. Lapsille sitten neuvolan kautta myöhemmin.

Kaksi lasta saa neuvolan kautta ja koululaiselle ostan kun se ei sitä muuten saa. Me vanhemmat saadaan työterveyden kautta.

Saisin työterveyden kautta mutta en ota. 1 neuvolaikäinen ja 1 koululainen, en laitata kummallekkaan.

Oon sairastanut yhden kerran sen rokottomattomana ihan pikkupikku oireilla:
aaltoliike kuume näytti harhoja ja lisäksi mua paleli kuin olisin avannossa ollut.
Vessaan piti kontata (tasapaino ei muuhun riittänyt) ja olematon
"merisairaus" keinutti sänkyä.
Paino tippui lähes 10kg. Kaikkiin raajojen niveliin sattui vielä yli kahta kuukautta myöhemmin ja hassuinta oli että niihin kahteen kuukauteen omat lähinäön silmälasit ei "toimineet". Nivelet ja silmät parani yhtäaikaa.
Onnekseni lähtökuntoni oli silloin vähintäänkin hyvä, jollei jopa erinomainen. Nythän tilanne on niin toinen ...
Toista kertaa en moista täystuhotautia enää ikinä itselleni tai myöskään lähipiiriin tahdo!

Otan toki tänäkin vuonna, saan työterveyden kautta koska altistumme töissä, mutta saisin muutenkin ilmaiseksi koska olen riskiryhmää. Vaikka lapsi onkin perusterve ja sairastanut tähän mennessä vain koronan, hän on jo päiväkodissa joten otan hänellekin. Näin suojelemme muuta lähipiiriä, jossa on kaikki mahdolliset riskiryhmät. Mies tehköön kuten parhaaksi näkee, täytyy jutella aiheesta.

En ota/ei oteta. Jos joku meistä kuuluisi riskiryhmään, vastaus varmaan olisi toinen, en tiedä. Lähipiirissä näitä on, tosin pitkän matkan päässä muutenkin, mutta oli kyseessä mikä tahansa tauti, ei nähdä oireisena ketään, kumpaankaan suuntaan, oli riskiryhmää tai ei. Perheessä joskus aiemmin ollut influenssa, lievät oireet ja itselleni ei kuitenkaan raskaana ollessa edes tarttunut.

Ensimmäistä kertaa ikinä otin, kun vauva nyt on alle 6 kk ja neuvolan terkka sitä tarjosi. Kerran oon sen todnäk sairastanut aiemmin. Nosti silloin kuumeen kahdeksi päiväksi ja yskä-räkätaudin päälle. Olihan sitä silloin kipeä ja raasu olo, muttei mikään ylitsepääsemätön. Toivottavasti säilytään ilman sitä tänä talvena, mälsää se on sairastaa on sitten lievänä tai rajumpana.

Olen ottanut useampana vuonna kun kuulun riskiryhmään. Tänä vuonna tuli ensimmäisen kerran allerginen reaktio rokotteesta. Eilen aamulla oli siis rokotus ja iltaa kohden alkoi nousta kutisevia paukamia ja korvalehdet punoitti ja oli turvonneet. Tänä aamuna ihottumaa oli levinnyt ja laajentunut tosi moneen paikkaan ja silmäluomikin oli turvonnut. Olen nyt syönyt yöstä lähtien jo 3 antihistamiinia ja ei kovin mainittavaa vaikutusta. Vielä yhden antihistamiinin saan tämän vuorokauden puolella ottaa ja sitten alkaakin uusi vuorokausi. Ihan käsittämätöntä, ei mulla ennen ole tullut tällaista enkä ole millekään tietääkseni allerginen. Jokin tuossa rokotteessa nyt kuitenkin allergisoi. Toivottavasti muille perheenjäsenille ei tule vastaavaa sitten kun rokotteen saavat.

Olen ottanut useampana vuonna kun kuulun riskiryhmään. Tänä vuonna tuli ensimmäisen kerran allerginen reaktio rokotteesta. Eilen aamulla oli siis rokotus ja iltaa kohden alkoi nousta kutisevia paukamia ja korvalehdet punoitti ja oli turvonneet. Tänä aamuna ihottumaa oli levinnyt ja laajentunut tosi moneen paikkaan ja silmäluomikin oli turvonnut. Olen nyt syönyt yöstä lähtien jo 3 antihistamiinia ja ei kovin mainittavaa vaikutusta. Vielä yhden antihistamiinin saan tämän vuorokauden puolella ottaa ja sitten alkaakin uusi vuorokausi. Ihan käsittämätöntä, ei mulla ennen ole tullut tällaista enkä ole millekään tietääkseni allerginen. Jokin tuossa rokotteessa nyt kuitenkin allergisoi. Toivottavasti muille perheenjäsenille ei tule vastaavaa sitten kun rokotteen saavat.
Voi ei! Toivottavasti oliko parempi!🍀🍀

Milloin on teidän mielestänne liian myöhäistä ottaa rokotus? Saisin ensi vuonna ilmaiseksi kun huhtikuuhun asti rokotetaan työn puolesta.

Haettiin rokotukset vauvalle sekä itselleni neuvolan kautta, puoliso riskiryhmäläisenä saa sen työterveyden kautta. Eipä meillä neuvolassa kyselty mitään kummempia kun sanoin, että haluan myös itselleni rokotuksen, kaipa se perustuu luottamukseen ettei riskiryhmästatusta käytetä väärin. Ja siis itselleni se kuuluu, koska puoliso on riskiryhmään kuukuva.

Sitä myös ihmettelen, miksei suosiolla sitä rokotusta anneta kaikille pienten lasten vanhemmille, jos lapset 6 kk-6 vuotta on määritelty riskiryhmään kuuluviksi ja täten rokotuksen piiriin kuuluviksi 😏 Ote THL:n sivuilta:

Maksuttoman influenssarokotteen saavat kaikki vakavalle influenssalle alttiit, eli

• 65 vuotta täyttäneet
  • 6 kuukauden - 6 vuoden ikäiset lapset
  • raskaana olevat
  • sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat.
Lisäksi influenssarokotteen saavat maksutta myös

• varusmiespalveluksensa aloittavat miehet ja vapaaehtoisen asepalveluksen aloittavat naiset
  • henkilöt, jotka asuvat tai oleskelevat pitkäaikaisesti laitosmaisissa olosuhteissa
  • potilaiden tai asiakkaiden välittömään hoitoon tai huoltoon osallistuva sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon työntekijät
  • henkilöt, jotka ovat toistuvasti läheisessä kontaktissa vakavalle influenssalle erityisen alttiiseen ihmiseen tai sellaiseen vakavalle influenssalle alttiiseen, jota ei voida suojata influenssarokotteella.

Olisin saanu töissä mut oli vapaapäivä enkä jaksanu ajaa 60 km sen takia. Taapero saa joulukuun alussa neuvolasta, katotaan antaako vanhemmille myös vaikka en oo varannu aikaa. Ennen on antanu myös meille, toki silloin meillä oli vauva.

Takaisin