Influenssarokotus

Joo, hankaliahan nämä rokotusasiat ovat. Mä jotenkin itselleni perustelen rokotteiden ottamista (myös esim vesirokkorokote, jonka meidän pojat on saaneet) lähinnä sillä, että Suomessakin rokotusohjelmaan kuuluisi paljon muitakin rokotteita, jos se ei tulisi niin kalliiksi. Lastenlääkäreitä kun jututtaa, niin suurin osa on sitä mieltä, että rokotteet (muutkin kuin rokotusohjelmaan kuuluvat) kannattaa ottaa, jos niihin vain varaa on, sillä miksi lapsen pitäisi sairastaa yhtään enempää kuin on pakko? Monissa taudeissa jälkitautien riski on pieni, mutta jos sellaisen sattuu saamaan, se saattaa yhä Suomessakin olla hengenvaarallinen. Ja työssäkäyvänä vanhempana tietysti pitkät sairaspoissaolot on (palkattomina) myös rasite perheen taloudelle. Kolmilapsisessa perheessä vesirokko merkitsee helposti 2-3 viikon kotiaikaa, joka on sitten jo palkatonta.

Tämänvuotinen influenssahan on nyt jo tappanut useita kymmeniä lapsia esim Yhdysvalloissa, tosin mitään tilastoa ei taida olla siitä, kuuluvatko kaikki nämä lapset köyhempiin väestönosiin. joilla ei välttämättä ole mahdollisuutta lääkäriin.

Ja sitten esim Suomessa tuberkuloosi on levinnyt ihan eri tavalla sen jälkeen, kun se poistettiin rokotusohjelmasta. Ja toisaalta joku hepatiitti, joka kuuluu monessa maassa niihin tärkeimpiin rokotuksiin, on meillä itse tarvittaessa otettava. Sinänsä hassua, koska valtaosa meistä matkustaa elämänsä aikana maihin, joissa hepatiittirokote on tarpeellinen.

Osa vanhemmista valitsee lapsensa puolesta rokotteettoman elämän. Se perustuu kaiketi lähinnä siihen, että kun valtaosa ikäluokasta rokotetaan, niin epidemiariskit ovat todella pienet. Jos iso osa vanhemmista päätyisi samaan ratkaisuun, jylläisi Suomessa taas vanhat (ainakin silloin muinoin tappavat) taudit.

Toisaalta jos miettii, niin kukaan ei meistä ei varmasti jättäisi malaria-rokotetta ottamatta, jos olisi matkustamass riskialueelle, joten on hassua että joku toinen rokote aiheuttaa niin paljon enemmän päänvaivaa. Mutta, onneksi Suomessa on kuitenkin jokaisella vapaus valita, niin itsensä kuin lapsensakin puolesta.
 
Matkustin 2010 vuonna toiselle puolelle mailmaa ja mitään rokotteita en ottanut, matkaa varten ja hengissä oon selvinny tähän asti... 2008 jouduin ottaa sikainfluenssa rokotteen(koko mun perhe joutu) koska isäni sairasti syöpää ja juuri silloin kävi sädehoidoissa, ja lääkärit totes, että jos teille tulee sikainfluenssa niin Marko kuolee samantien,koska ei ollut minkäänlaista vastustuskykyä. Pelkkä flunssakin oli vaarallinen, meidän perheelle. Joten se sitte otetiin. Kellekkään ei tullut mitää sivuoireita. Mutta se olikin ensimmäinen ja viimeinen rokote tuollanen kausirokote minkä otin.
 
Määkin kannatan kyllä rokottamista, mutta tavallinen influenssa ei liene verrattavissa malariaan. :) Tai tuberkuloosiin. Tuberkuloosirokotehan pistetään vauvalle, jos suvussa on joskus ollut tuberkuloositartunta.
 
Hih, ette ikinä arvaa mikä meillä jyllää... Vesirokko! Kaikista rokotteista huolimatta... Ilmeisesti sen verran rokote lieventää, että tulee vaan näppylöitä, ei vesikelloja ollenkaan, mutta silti. Olen ilmeisesti vauhkonnut asiasta liikaa täällä...

Ja joo, ansaittu kritiikki, malaria ja influenssa eivät ehkä ihan ole vertailukelpoisia, vaikka molemmat potentiaalisen tappavia tauteja, kuten tälläkin hetkellä saamme huomata.

Tb on lisääntynyt Suomessa viime vuosina, mutta rokotteen saa yhä vauvana, jos on esim. sukulaisia maissa, joissa tuberkuloosi on yleinen. Jossain vaiheessa puhuttiin sen ottamisesta takaisin yleiseen rokotusohjelmaan.
 
Tänään kävin ottamassa rokotteen. Esikoisen aikana otin myös. Mieluummin yritän suojata itteni ja vauvani taudeilta kun ottaa riskiä että sairastuu. Alkuvuodesta sairastin tavan flunssan jossa kuume kesti vkon, eikä todellakaan oo raskaana kiva sairastaa.
 
Minä menen ottamaan rokotteen tiistaina. Ennen en ole ottanut mutta nyt otan, en halua mitään riskejä. Kaikki taudit tuntuu meikäläiseen iskevän joten en tiiä mihin joutuisin jos influenssan saisin. 
 
Mies oli nyt viikon verran kuumeessa, lämpö huiteli pahimmillaan 39,5ssa. Nyt parantunut jo kokonaan. Mulla ei ole *kop kop* ollut mitään oireita flunssan suuntaan.
Toinen neuvolan täti sanoi, että kannattaa rokotus ottaa, Mutta sen vaikutus kun alkaa kahden viikon kuluttua niin saattaa iskeä influenssa ensin. 
 
Takaisin
Top