Influenssarokotus

Mursutartar

Satasella mukana keskusteluissa
Senhän odottajana saa ilmaiseksi, mutta aiotteko ottaa / ottaneet jo?
Itse en ole koskaan ottanut rokotteita ja kausiflunssat jäänyt pääsääntöisesti sairastamatta, mutta nyt sitä miettii että jos tauti iskeekin, mitä se tekee pienelle masussa.
Narkolepsia ym. medialietsonta rokotteista ei helpota päätöstä. Mitä ajatuksia teillä asiasta?
 
Mä en ota. Ennenkään ole ottanut ja olen välttynyt kaikilta vaarallisilta flunssilta niin saa olla huono tuuri jos nyt yhtäkkiä tulisikin;)
 
Oon kans miettinyt, että pitäiskö ottaa... Pitää kysyä ens kerralla neuvolassa, kannattaisko se vielä ottaa! :) En ole muuten ottanut influenssarokotteita, paitsi sikainfluenssarokotteen jouduin ottamaan töiden takia.

Narkolepsiaa en pelkää, täällä ainakin pistetään odottaville ja alle 65-vuotiaille vain Vaxigripiä tai Fluparia, niissä ei ole narkolepsiariskiä. Fluarixia annetaan yli 65-vuotiaille ja siinä on teoreettinen narkolepsiariski. Fluarix on valmistettu samalla tavalla kuin se sikainfluenssarokote (Pandemrix). Vaxgripin tai Fluparin uskaltaisin kyllä ottaa! :)
 
En ottanut enkä myöskään vauvaa antanut rokottaa influenssaa vastaan. En sikainfluenssarokotettakaan ottanut...
 
En itsekään ole koskaan ottanut kausi-influenssarokotetta, eikä olla rokotettu tyttöäkään, joten en nytkään aio ottaa..
 
Hienoa, että tääl on avattu tällänen ketju, olin nimittäin juurikin tulossa samasta asiasta kyselemään:D
Noita rokotteita on tosiaan tullut pohdittua viimeaikoina. Oikein koskaan en ole mitään kausiflunssia sairastanut, niin ei ole itelle tullut koskaan ees harkittua noita rokotteita. Olosuhteista johtuen asiaa pitänee harkita uudestaan. Tuntuu vaan, ettei mistään saa mitään puolueetonta vastausta, että onko se rokote oikeasti vaaraton. Etenkin luulen, että neuvolassa joko kehottaa ehdottomasti ottamaan, tai ei ota kantaa ollenkaan..
Ja tiedättekö miten noi influenssa rokotteet siis eroaa sikaversiosta? Jossain vaiheessa oli vaan otsikoissa, että paha sikaepidemia ois taas tuloillaan. Mutta onko se ainakin siis semmoinen mitä ei kannata ottaa?
Mistäpä näistä ottaa sitten selvää.. 
 
Mä otin sen jo työnkin puolesta, jossa sitä suositellaan. Nyt jos oisin jättänyt ottamatta ja suunnilleen aivastankin töissä, niin syyttävä sormi osoittaa jotta oisit ottanut piikin... Otin sen jo marraskuussa töissä ja kun kerroin siitä neuvolassa, niin sanottiin jotta hyvä asia eli olisvat sitä kyllä suositelleet.
 
Mä kysyin tätä just neuvolassa ja mulle sanottiin, että rokotteiden ottaminen tässä vaiheessa raskautta ei vielä oo oikeen suositeltavaa. Tuolloin meillä oli jo toista kolmannetta melkein pari viikkoa takana. Ensimmäisen kolmanneksen aikana ei taideta pistää mitään ja ymmärsin ettei toisen kolmanneksenkaan aikana, ellei sitten kuulu johonkin riskiryhmään. Kolmannen kolmanneksen aikana voidaan pistää, mutta tuolloinhan influenssakausi on jo ohi, jolloin sille ei tuolloinkaan ole syytä. Kolmannen kolmanneksen rokotuksissa on se etu, että tuolloin vasta-aineet säilyvät vauvallakin vielä syntymän jälkeen.

Eli mä en siis aio tuota ottaa, kun ei sitä neuvolassakaan suositeltu, päinvastoin.
 
Mä kävin ottamassa rokotteen viime viikolla. Ensin meinasin etten ota (en kyllä tiedä miksi, kun olen aiemmissakin raskauksissa sen aina ottanut), mutta juteltuani kollegani kanssa (joka sairasti influessan viime talvena), tulin siihen tulokseen että en ota riskejä. Mulla kun on penissilliiniallergia ja sopivan antibiootin löytäminen raskausaikana on välillä todella hankalaa, joten noita jälkitauteja ajatellen otin rokotuksen.

Meillä pojat ovat saaneet rokotteen aina ollessaan sen 6-36kk, eikä mitään jälkiseuraamuksia ole koskaan tullut (eikä influenssaa). Vauvakin siis saa ensi talvena.
 
Itseasiassa juuri siksi minäkin kyselin neuvolassa, että miten on. Mullakin kun on penisiliini-allergia.Ilmeisesti niitä kuitenkin on muitakin antibiootteja, jotka raskausaikana sopivat. :)
 
Juu en oo ottamassa, juurikin sen narkolepsian takia... Ja saisin sen muutenkin ilmatteeks kerta kuulu riskiryhmiin. Vauvallekkaan sitä en ota kun maailmaan tulee, ne rokotteet saa kelvata mitä itekkin sain pienenä!
 
Pippinen, sairastin kakkosta odottaessa puolitoista kuukautta pahaa poskiontelontulehdusta, kun sopivaa antibioottia ei löytynyt. Sellaisia siis kyllä löytyy, jotka lääkäri VOI määrätä, mutta joista hän joutuu sanomaan, että lääkettä ei ole tarpeeksi tutkittu raskaana olevilla naisilla, että voitaisiin varmasti sanoa että onko jotain vaikutusta raskauteen tai sikiön kehitykseen. Eli mä kieltäydyin. (Ja kärsin, koska kieltäydyin myös punkteerauksesta, jota pelkään aivan sairaasti...).

 
Mariannu, oivoi tuo ei kyllä kuulosta kivalta. Itsekin olen tosiaan tähän asti joka vuosi ottanut yhtä vuotta lukuun ottamatta influenssarokotuksen, koska työnantaja sen maksaa. Sinä vuonna, kun en ottanut sain pitkittyneen keuhkoputken tulehduksen. Toivotaan, että tänä vuonna nyt sitten säästyn influenssalta. Onneksi nuo poskiontelotulehdukset on ainakin tähän asti ollut mulle ihan vieras käsite. Täytynee koputtaa puuta. Toivotaan tervettä influenssa kautta kaikille meille, että säästyttäisiin siltä! :)
 
En aio ottaa rokotetta, neuvolassa sitä tosiaan tarjottiin, mutta oli ihan ok kun sanoin etten sitä halua :)
 
En ole koskaan kyseistä rokotetta ottanut enkä kyl ota nytkään. En koe sitä tarpeelliseksi millään tavalla, vaikka raskauden vuoksi asiaa jopa hieman pohdinkin.
 
Olisi todella kiva jos asiasta saisi puolueettoman vastauksen, kuten Marbel sanoi, mutta kai tämä on itse pähkittävä.
Mieheni kai ilmeisesti ehkä kannustaisi minua ottamaan rokotteen, koska neuvolan täti sitä melkein ehdottomasti suositteli, mitä sitten kovasti ihmettelen verrattuna tuohon, mitä Pippinen kommentoit.
Todennäköisesti en aio rokotetta ottaa nyt, pitää sitten miettiä taas uudestaan kun ollaan siinä vaiheessa, että sen antama suoja yltäisi ensi vuoden(?) influenssaankin.
Tokkopa tosin silloinkaan.
 
Musta on jotenkin aina näyttänyt siltä, että mitä enemmän näiltä "taudeilta" koittaa suojautua, sitä varmemmin ne iskee...
Kai se jotenki vastustuskykyä vahvistaa jos luottaa kehoonsa viimeseen asti ja antaa sen tapella itsekseen kausipöpöjä vastaan. Näin ainaki siis uskon ja tämän uskomuksen varassa oon aina elänyt ja toiminut. Mulla ei oo moneen vuoteen ollut kunnon flunssaa saatikka kuumetta. Ihan ilman rokotteita ja roppeja on menty. Särkylääkettä ostan kerran parissa vuodessa ja syömättä jää sillonki.

Tässäki on siis taas asia johon löytyy varmasti yhtä monta mielipidettä, ku rokotettaki. :)
 
Vähän huonoa tuuriahan se kai on, jos influenssan sattuu saamaan, paitsi jos työssä altistuu erityisesti sairastuneille. Mä olin mahdottoman terve ennen lapsia, mutta etenkin päiväkotielämän alettua kaikki taudit tulee kotiin... Miehellä on niin huippu vastustuskyky, että sairastuu vaan ärhäkimpiin flunssiin ja vatsatauteihin, mitä nuo pojat päiväkodista tuovat, mutta mä saan kyllä melkein kaiken... Tosin voi olla, että työn puolesta altistun myös miestä enemmän (olen ope).

Influessalta ollaan siis toistaiseksi koko porukka vältytty, mutta poikien päiväkodissa ensimmäinen todettu tapaus jo on. Näiden rokotteella ehkäistävien tautien leviäminen esim päiväkodissa riippuu pitkälti siitä, että kuinka moni rokotteen on saanut, eli miten pahasti pääsee leviämään. Mä yhä pähkin että hakisinko pojillekin rokotteen, kun kerran sen nyt neuvolasta saisivat, kun mä olen raskaana. Heidän kohdallaan vaan tuo narkolepsia vähän säikäytti, vaikka rokote onkin nyt erilainen.

Rokotetta muuten jaetaan niin kauan, kunnes epidemia alkaa, joka on yleensä kai vuosittain tammi-helmikuun taitteessa. Eli rokotteella ei kuitenkaan saa suojaa ensi vuoden influenssaa vastaan, se otetaan vuosittain.
 
En aio missään tapauksessa ottaa rokotetta influenssaa vastaan.

Olen muutenkin alkanut miettimään ja tutkimaan näitä rokotusasioita ja ne tuntuu aika vaikeilta ja risiriitaisilta.. Haluaisin löytää kokemuksia rokottamattomuudesta/ vain osan rokotteista ottaneilta. tuntuu kauhealta ajatella, että jo parin kuukauden ikäiseen vauvaan tyrkätään ties mitä rokotteita, joista osa tullut vasta äskettäin rokotusohjelmaan. Toki arvostan myös rokotteita ja niistä saatuja etuja vakavia tauteja vastaan, mutta haluan löytää asiasta puolueetonta tietoa, jotta voin päättää rokotanko oman lapseni.

Vaikea kysymys, josta on vaikeaa saada puolueetonta tietoa.. Esim. luottamus THL:n on aika heikolla pohjalla sikainfluenssarokotteen ja pneumokokkirokete-kokeilusekoilun pohjalta. Muutenkin yleisest "suositukset" ovat ristiriidassa oman näkemykseni kanssa esim. ruokasuositusten osalta, joissa kerrotaan raskaana olevan voivan huolettomasti syödä light-tuotteita ja jopa aspartaamia, muttei esim. yrttiteetä.. Huokaus..

Ehkä perustan aiheesta oman ketjun?
 
Mä en myöskään ole ottamassa tuota rokotusta. Myöskään lapsilleni en ota mitään ylimääräisiä rokotuksia. Ne neuvolassa saatavat perusrokotusohjelmaan kuuluvat saavat, mutta thats it.  Ymmärrän noiden influenssa rokotusten ottamisen, jos on joku perussairaus tms, mutta mun mielestä ihan pelkästään nuori-ikä ei ole syy rokotuksen ottamiselle jos muutoin on terve. 
 
Takaisin
Top