Influenssarokotus

Jazz

Silmät suurina ihmettelijä
Meinaatteko raskaana olevat ottaa influenssarokotuksen? Normaalisti olen jättänyt väliin, mutta ilmeisesti raskaana otetusta rokotteesta tulisi suoja vauvalle... toisaalta rokotuksissa on aina haittansakin... ällöjä nämä tällaiset ratkaisut ja pähkäilyt!
 
En aio ottaa koska sikarokotteen jälkeen jäi niin kauheet kammot moisiin rokotuksiin!

Jouduin n. 2vk päästä rokotuksesta sairaalaan, väittivät migreeniksi vaikkei se sitä ollut.. Loppujen lopuksi kävin viikon aikana joka pvä tiputuksessa terkkarissa.. 2kertaa sairaalassa, selkäydinpunktio ja 2 veripaikkausta. Loppujen lopuksi lääkärit sanoivat ettei todellakaan ollut migreeniä vaan luultavasti rokotteesta. 

Se kokemus oli kauhea, ei kiitos uudestaan vaikka raskaana nyt olenkin!

 
Meinaan ottaa. Oon ottanut joka syksy niin kauan kun muistan (perussairaus) - otin myös sikainfluenssarokotteen - eikä koskaan ole ollut kipeää olkavartta kummempia ongelmia :)
 
Minä kans kuulun siihen joukkoon, etten ota infulensarokotetta. Sairasta flunssan hyvillä mielin jos sattuu kohalle tulemaan, eikä flunsasta pitäisi olla mitää haittaa masuasukille jos on muuten perusterve ihminen. Ymmärrän nuo "ylimääräset" rokotteet ikäihmisille tai muille ennestään sairaille jolle flunsasta oikeasti voi olla vaaraa.. mutta ite olen perus terve ja harvoin sairaana ja vältän kaikkia ylimääräsiä piikkejä ja lääkkeitä. 
Tuntuu et median myötä kaikkia suurennellaan ja saadaan ihmiset uskomaan, että nyt on tulossa esim. flunssa aallosta suurempi uhka kuin oikeasti onkaan. (Mitä enemmän otsikot herättää ihmisissä tunteita sitä enemmän lehti myy). Tämä vain minun mielipide asiaan.
 
Influenssarokotetta ei todellakaan tarvitse ottaa. Jokainen saa tehdä valintansa itse, mutta haluan oikaista, että influenssa ja flunssa ovat täysin eri sairauksia. Flunssa on aika harmiton nuhakuume, kun taas influenssa tappaa satoja suomalaisia vuosittain. Komplikaatioiden riski on suurentunut raskaana olevilla: keuhkokuume, ennenaikainen synnytys. Asiasta voi googlettaa lisätietoja, kunhan katsoo miltä sivustoilta "faktat" poimii :)
 
Sikainfluenssan aikaan otin rokotteen, sillon sitä suositeltiin. Tapahtumien jälkeen en ole ottamassa influenssarokotetta. Neuvolassa ei rokotetta enää suositeltu.  Ennen ihmiset ovat selvinneet ilman rokotteita, miksi ei enää..
 
Otin viime viikon torstaina influenssarokotteen. Silloin vasta epäilin, että raskaus olisi mahdollinen (vahvistui samana iltana,) mutta silti halusin ottaa sen. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen tekee itse omat päätöksensä oli raskaana tai ei siitä, haluaako rokotuksia. 

Olen jo nyt kärsinyt viikkoja jatkuvasta yskästä ja "puolikuntoisuudesta", influenssa siihen jatkoksi ei houkuttele - myös perheen arki pysähtyisi totaalisesti. Kuten joku tässä ketjussa mainitsikin, on influenssa aikalailla rajumpi tapaus kuin "tavallinen flunssa". Vaikka olen nytkin yskäinen, jne. sain rokotteen, koska päällä ei ole "kuumeista infektiota".

Olen ottanut influenssarokotuksen useana vuonna ilman mitään ongelmia, joten päätös senkin puolesta oli helppo.

Alla linkki kiinnostuneille THL:n sivuille ja kopsasin myös tekstin kiireisille:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos influenssarokotuksista raskaana oleville>>

" Raskaana olevien kausi-influenssarokotukset
Terveille työikäisille kausi-influenssa on yleensä korkeakuumeinen, mutta kotihoidolla paraneva tauti. Osalla ihmisistä on kuitenkin muita suurempi riski sairastua vaikeaan influenssaan. Tähän ryhmään kuuluvat myös raskaana olevat naiset. 

Miksi raskaana olevan kannattaa ottaa kausi-influenssarokote?
Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssan. Raskauden toisella ja kolmannella kolmanneksella influenssan aiheuttama tautitaakka onkin raskaana olevilla muuta väestöä suurempi. Jos äidillä on lisäksi jokin perustauti kuten astma, diabetes, sydän- munuais- tai maksasairaus, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan viisinkertaistuu.

Rokotuksesta hyötyy myös vauva. Ainakin raskauden viimeisellä kolmanneksella annettu rokote suojaa lasta merkittävästi kuuden kuukauden ikään asti. Äidin rokotuksilla pystytään todennäköisesti estämään jopa puolet syntyvien lasten ensimmäisten elinkuukausien influenssoista, jotka usein vaatisivat sairaalahoitoa.

Rokotettu äiti suojaa vauvaansa myös välillisesti: kun hän ei itse sairastu, hän ei myöskään tartuta lastaan
."


Pikkukakkosta odottava rv. 6+1
 
se on aika yksilöllistä miten kroppa siihe suhtautuu  nimittäin mun serkku otti ku se oli raskaana eikä siitä miteää seurannu mutta yks koulukaveri otti ja kaks viikkoo sen jälkee se sai keskenmenon..
 
3.marraskuuta kävin neuvolassa ja siellä suosittelivat rokotusta, koska se luo kuulemma myös immuniteettisuojan vauvalle. Eli joo, kyllä otin. Olkavarsi nyt hellänä, mut muita oireita ei vielä ainakaa oo ilmaantunu.
 


Jammy kirjoitti:
Sikainfluenssan aikaan otin rokotteen, sillon sitä suositeltiin. Tapahtumien jälkeen en ole ottamassa influenssarokotetta. Neuvolassa ei rokotetta enää suositeltu.  Ennen ihmiset ovat selvinneet ilman rokotteita, miksi ei enää..


Nyt on ihan pakko kommentoida tähän... Millä perustelet, Jammy, että ennen ihmiset ovat selvinnet ilman rokotteita? Siis väitätkö että ennen ei ole influenssaa ollut? Eikä se ole silloin aiheuttanut raskaana olleille komplikaatioita? Ehkä olet kuullut vanhemmiltasi tai isovanhemmiltasi, että heitä ei ole rokotettu ja raskaudet ovat menneet hyvin. Eihän sitä influenssaa välttämättä saakaan. Mutta et voi tietää, kuinka monta raskautta mahdollisesti on mennyt aikojen kuluessa kesken tai aiheutunut muita riskitilanteita juurikin äidin sairastaman kovan influenssan takia? Kukaan ei varmasti haluaisi sellaisia tilanteita omalle kohdalleen. Onneksi nykyään lääketiede on edistynyt että näistäkin varmaan suuri osa toipuu. En vain itse haluaisi riskeerata edes vähän.

malin, kaverisi keskenmeno yhdistettiin ajallisen yhteyden vuoksi rokotteeseen. Mutta kyllähän täysin terveillekin rokottamattomille niitä tapahtuu ihan yhtä lailla, miten tuosta voi päätellä että kyseessä oli juuri rokote? En halua kuulostaa kamalalta, keskenmeno on aina hirveä asia ja sille luonnollisesti halutaan etsiä syyllisiä. Jos ei mitään muuta löydetä niin äidistä usein kaivetaan jokin "syy" (äiti parka meni ottamaan rokotteen joka sitten tappoi lapsensa...). Vaikka ainahan ei mitään varsinaista syytä tälle surulliselle tapahtumalle ole!
Olen tosi pahoillani kaverisi kokemuksesta! mutta oon vain sellainen ihminen että haluan että faktat lyödään pöytään, eikä kerrota asioita luulojen perusteella.

Mutta en minä käske ketään ottamaan rokotetta :) kaikki saa itse päättää. Minä otin raskauden loppuvaiheessa rokotteen, koska en halunnut influenssakauden keskelle syntyneelle vauvalleni kyseistä tautia. Kokonaan ei vauvan kanssa voi sulkeutua sisätiloihinkaan, kaupassa on käytävä ja kodin ulkopuolella liikkuu myös influenssaa. Pakko kyllä myöntää, että viime aikojen rokotushysteria sai punnitsemaan vaihtoehtoja pitkään, päädyin kuitenkin luottamaan tähän, koska tästä on vuosien kokemus toisin kuin sikarokotteesta. Neuvolassa rokotetta suositeltiin.
 
En ottanut esikoisen aikaan sikapiikkiä tai tavallistakaan, enkä nytkään aio ottaa. En koskaan ole muutenkaan näitä ylimääräisiä rokotuksia ottanut kun en juuri sairasta.
 
En ottanut vaikka sitä eilen tarjottiin itselleni,enkä ottanut sitä 6kk tytöllekkään. usko vähä menny noihi rokotus juttuihi,kaikkeen nykyään rokotus ja siihe ne komplikaatiot!
 
Otin rokotuksen tuossa n. kuukausi sitten. Aiemmin en ole tavallista influenssa rokotusta ottanut, mutta nyt päätin ottaa. Minkäänlaisia komplikaatioita minulle ei tullut. Edes injektion antokohta ei kipeytynyt! Influenssarokotusta en pidä mitenkään pakollisena otettavana, mutta rokotusohjelmaan kuuluvista rokotuksista ei mielestäni pidä kieltäytyä!   
 
Otin influenssapiikin just sen suojan takia minkä vauvakin saa. Sairastin influenssan keväällä vähän ennen kuin tulin raskaaksi ja täytyy sanoa, etten olisi sellasessa kuumeessa ja olotilassa kotona pärjännyt nyt loppuraskauden aikana.. normiflunssat on sit asia erikseen. Lisäksi terkkari selitti mulle selkeästi, ettei influenssarokotteessa, mitä nyt jaetaan, ole sellaisia tehosteaineita, joista voisi olla vakavaa haittaa, vaikka siinä se sikainfluenssasuoja oli myös yhdistettynä. Olen kuullut, että taannoinen narkolepsiahomma ilmeisesti johtui nimenomaan rokotteen sisältämistä tehosteaineista, jotka ei sopineet sairastuneille lapsille ja nuorille.

Jokainen tekee omat päätökset, mutta kannattaa tutkia asiat tarkasti eikä luottaa vaan yksittäisten ihmisten neuvoihin tai mielipiteisiin!
 
Olen jo parin vuoden ajan ottanut influenssarokotteet ja otin myös sikainfluenssarokotteen. Nyt raskauden aikana otin myös rokotteen ja kaikista vähiten sivuvaikutuksia, koska edes käsivarsi ei kipeytynyt. En edes ajatellut olla ottamatta rokotetta. On sekä minun ja lapsen suojaamista.
 
Mua pelottaa tavallaan tuo influenssarokote, mutta en haluaisi myöskään sairastella koko ajan. En ole oikein kuullut kokemuksia muilta raskaana olevilta. Eräs tuttu farmaseutti arveli, että se olisi vaaraton, joten sovin rokotteen seuraavan neuvolakäynnin yhteyteen. En halua influenssaa itselleni enkä lapselleni.
Maku: epäilen kyllä, että ihan satoja suomalaisia tappaisi...
 
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,28375,35208

Hoito on oireenmukaista. Pääasiallisesti lepo, tarvittaessa parasetamoli tai tulehduskipulääke (esim. ibuprofeeni, diklofenaakki raskausviikolle 28 asti). Äidin sairastaman influenssan ei ole osoitettu lisäävän sikiön epämuodostumariskiä, mutta keskenmenon riski sekä ennenaikaisuuden riski saattaa olla lisääntynyt. Influenssavirus voi läpäistä istukan, mutta on harvinaista, että sikiö infektoituisi.

Raskauden aikana sairastetun influenssan on epäilty lisäävän jälkeläisten riskiä sairastua skitsofreniaan aikuisiällä. Tutkimustulokset ovat kuitenkin ristiriitaisia, eikä syy-yhteyttä ole varmennettu. Skitsofrenian etiologia on monitekijäinen ja siihen vaikuttavat perinnölliset tekijät sekä ympäristötekijät. Yksilötasolla influenssan aiheuttama mahdollinen riskin lisäys on merkityksetön.

Raskaus ei altista influenssalle, mutta komplikaatioiden riski on suurentunut. Komplikaatioita ovat ennenaikainen synnytys ja keuhkokuume. Raskauden aikaiset fysiologiset muutokset, kohdun kasvaminen ja sen myötä keuhkojen varatilavuuden pieneneminen, mahdollisesti myös raskauteen liittyvät immunologiset muutokset vaikuttavat suurentuneeseen riskiin komplikaatioiden osalta. Komplikaatioiden riski lisääntyy raskauden edetessä, erityisesti raskauden loppuvaiheessa sairastettu influenssa lisää riskiä vaikeaoireisen viruskeuhkokuumeen osalta.

 
Olen itse ottanut influenssa rokotteen tänä syksynä jolloin raskauteni oli vielä aika alussa, viikkoja taisi olla 15.. Otin sen koska työni altistaa influenssaan sairastumiselle ja sairastan itse astmaa, jolloin influenssaan sairastuminen on varmasti vaarallisempi sikiölle. Influenssa rokotettahan ei suositella otettavaksi ennen raskauden viimeistä kolmatta. Mutta otin sillä tavallisessa flunssassakin hengitystie oireet ovat minulla vakavempia kuin "terveellä". Rokotteesta ei tullut  minulle minkäänlaisia oireita tai haittavaikutuksia ja toivon ettei se sitä ole tehnyt myöskään sikiölle.
 
Takaisin
Top