Influenssa/sikainfluenssarokotus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja *Alissa*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä tämmönen minkä oon joskus aikaisemminkin jo laittanut, mut nyt kun on oma palsta tälle aiheelle niin lisään

Katsokaa THL:n ohjeistus
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/influenssarokotukset/raskaana_olevien_kausi-influenssarokotukset/

Heh, arvasin, että moni ottaa tästä herneen. En ajatellut ihan noin konkreettisesti, ilmaisin ehkä itseni epäselvästi. Tiedän kyllä aivan erittäinkin mainiosti rokotuksen periaatteen ja miten se rokotus tehdään ja miten ja miksi se vaikuttaa. Kunhan pohdiskelen ja halusin herättää ajatuksia...No, jokainen sen ratkaisun tekee omalta osaltaan lopulta itse.

Tässä minun oma mielipiteeni...
Itse en aio ottaa mitään rokotuksia[:@][:@][:@]! Viime syksynä otin tuo sikapiikin alkuraskaudessa ja 2 viikon päästä keskenmeno[&o]!!! Tietenkään tutkittu ei ole aiheuttiko tuo piikki sen, mutta teki varovaiseksi ja ottamaan selvää noista rokotteiden haittavaikutuksista. Rokote sisältää lisäaineena elohopeaa, joka ei ole terveellistä kenellekkään, saati sitten raskaana oleville[&:]. Ja vielä jos suussa on ennestään elohopeaa eli amalgaamipaikkoja, voi pienikin määrä lisää aiheuttaa elohopeamyrkytyksen. Elohopea kun vaikuttaa suoraan meidän keskushermostoon, joten onko ihme jos sen jälkeen on tullut noita narkolepsia tapauksia. Eikä tätä kyseistä sikaflunssarokotetta, joka nyt on lisätty tähän influenssarokotteeseen, käytetä ollenkaan monessakaan maassa juuri tuon elohopean takia. En halua pelotella ketään, mutta jos yhtään epäilette sen ottamista, niin jättäkää ottamatta.

Vibe: Mulla ihan sama! Sikapiikki ja keskenmeno! Ei tullut tosin itsestään pihalle eli tyhjennukseen jouduin...ihan oikeasti kiinnostaisi, onko tätä asiaa tutkittu. Käsittääkseni tämä rokote on erilainen, kun tuo viime syksyn/talven. Ja varmaan vaikutus erilainen alku- ja loppuraskaudessa, mutta silti mietityttää. Toki, tuossa sikaflunssan sairastamisessakin on omat riskinsä...

iisi:Sama mulla ei tullut itsestään pois, ei keskenmenon oireita vaan ultraamalla todettiin. 2 kertaa jouduin kaavintaan, kun eka kaavinta ei onnistunut[:@]
Olen kuullut, että noita tutkimuksia on tehty, mutta THL:llä on keinonsa ettei noita tuloksia pääse julkisuuteen[:o]
Siis rokoite on sama kuin viime syksynä, koska sitä jäi niin paljon yli, kun puolet suomalaisista jätti rokotteen ottamatta. Jäännöserä on vain yhdistetty nyt tuohon influenssarokotteeseen. Rokotetutkimuksista löytyy kyllä paljonkin tietoa internetistä, ainakin englanninkielisinä.

Hei!

kausi influenssa ja sikapiikkihän on tänä syksynä samassa rokotteessa. mulle puhuttii viimeksi neuvolassa rokotuksesta ja sanottii et siinä ei ole sitä sikapiikin "lisäainetta" josta on epäilty tulevan niitä narkolepsia tapauksia ym.
itse olen aika vahvasti sitä mieltä etten piikkiä ota koska en ole sitä ennennkää ottanut enkä halua mitään riskiä että vauvalle tulisi siitä jotain. täällä rokotetaan raskaana olevat ensi viikolla.

Heippa kaikki,

Itse pähkäilen saman asian kanssa.. Ottaako vai ei..

En ole ottanut sikapiikkiä. Enkä sairastele yleensä lainkaan.
Viime tammikuussa mieheni sairastui kovaan flunssaan joka diagnosoitiin keuhkokuumeeksi. Itse sairastuin muutamaan päivää myöhemmin ja menin kesken työpäivän lääkäriin (minulle nousi muutamassa tunnissa korkea 39 asteen horkkakuume ja alkoi valtava luusärky). Lääkäri Mehiläisessä sanoi, ettei tiedä mikä minulla on, mutta parempi on syödä tamiflu-kuuri. Noh söin sen kuurin ja oloni vain heikkeni. Menin uudelleen Mehiläiseen ja tuolloin keuhkoni kuvattiin. Keuhkoissani oli 2 valtavaa keuhkokuumetta. Hengittäminen oli kamalaa ja melkein päivittäin meinasin joutua soittamaan ambulanssin kotiin. Kuumeeni vaihteli 36-39,5 asteen välillä eri vuorokaudenaikoina. Makasin kotona 6 viikkoa. Valvoin öitä ja itkin, kun särki joka paikkaa ja luuta. Tuota tautia en halua enään koskaan takaisin.
Lääkäri sanoi, että hän ei niinkään perusta sikarokotteeseen, mutta kausiflunssarokote kannattaa aina ottaa, koska tautiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin esim. sikaflunssaan. Näistä epidemioista vain puhutaan julkisuudessa enemmän.

Tuo kokemani pistää miettimään, että kumpi on pahempi. Ottaa rokote vai olla ottamatta ja saada mahdollisesti tauti, joka vie piiitkäksi aikaa sängyn pohjalle. En halua ajatella mitä kävisi jos tuollaisen taudin saisi nyt raskaana ollessaan.

No huh mikä tauti sulla on ollu Kinsi! Mä oon ollu ihan varma, etten ota nyt mitään piikkejä, kun en oo aikasemminkaa ottanut, mut nyt pisti ihan miettimään. Tuntuu että viime vuonna oli kaikilla tosi pahoja flunssia, itsekkin makasin viikon kuumeen kourissa joka ei laskenut sitte millään ja tuntu tosiaan että kohta tulee kuolema. Ja siitä jäi kesään asti yskä.. Nyt laitetaan sormet ristiin ettei sais yhtään mitää tautia pariin kuukauteen. 

en ole lääkäri, enkä väitä osaavani näitä juttuja. Mutta biologia on aina kiinnostanut.
Jos on sairastanut influenssaa, saat luonnollisen vastustuskyvyn seuraavia influenssoja vastaan, jos ne ei mutatoi paljon. Rokotuksen antama vastustuskyky on heikompi kun oma.

Edelleen - en aio ottaa sitä, keskustelen kyllä asiasta ens tiistaina lääkärin kanssa. Toivottavasti ei ole joku ääliö!

Jep, tämän vuoden piikissä ei ole sitä lisäainetta mistä nousi se kohu narkolepsia tapauksista! Eli ei ole sama!

Minä nyt kyllä ajattelin mennä ottamaan piikin. En kestä ajatusta kuumehorkassa tai muussakaan hirmutaudissa ja siihen päälle vielä tunnontuskat ja aatokset siitä, oisko kipee jos ois piikin ottanut. Kaveri oli ensimmäisessä synnytyksessään kuumeessa. Eipä kuulemma ollut kivaa. No, kuumehan voi tulla ja ties mikä tauti, vaikka rokotuksen ottaisikin, mutta tuskin niitä yhteiskunnan rahoja nyt ihan t ä y s i n turhaankaan tuhlataan. Kuinkakohan paha epidemia olisi viime talvena ollut jos kukaan ei olisi piikkiä ottanut. Kun nyt ajatellaan, että kohuttiin turhaan siitä sikiksestä..Jospa niillä rokotuksilla oli/on merkitystä kuitenkin? Jos ajatellaan kaikkia niitä tauteja, jotka ON saatu kuriin lasten rokotusohjelmillakin?

No, näin minä olen päättänyt omalta osaltani.

Itse kävin eilen ottamassa ko. piikin jonkin aikaa asiaa pohdiskeltuani ja tutkittuani. Ehkä mielenkiintoisin fakta asiasta oli se, että esim. Jenkeissä on kausi-influenssa rokote annettu raskaana oleville jo vuosia ja tuskinpa olisivat tätä linjaa jatkaneet jos liiaksi haittavaikutuksia olisi esiintynyt. Tämä tämänhetkinen rokotehan on siis periaatteessa samanlainen kausi-influenssarokote kuin aikaisempinakin vuosina kun ottaa huomioon sen, että rokotetta "uudistetaan" joka vuosi sen mukaan, miten influenssavirukset ovat muuntuneet ja minkä viruksen odotetaan iskevän juuri tänä vuonna. Tämä rokote siis sisältää suojan kolmea erityyppistä virusta vastaan, joista yksi nyt sattuu olemaan juuri paljon puhuttu sikainfluenssa.

Ja vielä tuosta elohopea asiasta, tässä suora lainaus thl:sen sivuilta: Kausi-influenssarokotteessa ei myöskään ole säilytysaineita, kuten elohopeaa.

No joo, varmasti en olisi tätäkään rokotusta ottanut jos en olisi raskaana kun en koskaan aikaisemminkaan ole tälläisistä välittänyt, mutta nyt erinäisten asioiden vuoksi tulin siihen tulokseen että parempi näin..

Noniin, neuvolasta palattu ja kapinamielellähän sinne mentiin, että en rokotetta ota. Ja sittenhän se piikki käteen tökättiin kuitenkin. [8|] Neukkutäti sai "puhuttua ympäri", perusteltua asian hyvin. Esim. että raskaanaolevalla paljon pahempana tulee yleensä influenssa, voi vaatia jopa tehohoitoa. Sama mulla, että jos en raskaana olis, niin en olis kyllä tuota ottanukaan. Nyt vaan painaa vaakakupissa toi pikkunen ihminen tuolla masussa.
Toivottavasti ei tarvii katua tätä ratkasua. [:)]

Mulla mies kysyi, että "meinasitkos ottaa" ja vastatessani, että en meinannut, vastaus oli "mä toivoinkin, että vastaat noin". Itse en ollut ottamassa itseäni varten ja mies ei halua, että vauvan aikana otan piikkejä, joten olen kyllä nyt sitten ottamatta. Sikainfluenssapiikin otin viime keväänä ja ei siitä mitään oireita onneksi tullut. Kausi-influenssapiikkiä en ole ottanut koskaan, vaikka työnantaja  sen kustantaisi.

Miksei lääkäreiltä vois saada oikean mielipiteen - eikä vaan sen virallisen THL kannan? Sen voin lukea vaikka netistä, mutta jos haluan keskustella asiasta niin haluan oikeasti mielipiteen ja puolesta/vastaan kommentteja jotta voidaan yhdessä päättää onko se hyvä idea...

hrmpf... [:@]

Rokotteen taitaa tänä syksynä moni jättää väliin juuri noiden narkolepsiaepäilyjen vuoksi. Itse otin rokotteen, kun ajattelin että helmikuussa virukset ovat vielä valloillaan ja rokotteen pitäisi antaa suojaa syntyvälle lapselle vielä syntymän jälkeenkin. Jos vielä suurin osa ihmisistä jättää rokotteen väliin, niin virukset saattavat päästä juhlimaan oikein kunnolla ja pienoisen vastustuskyky saattaa olla kovilla syntymän jälkeen. Itse en saanut rokotteesta mitään sivuoireita. Ainoastaan käsivarsi oli pistoskohdasta vuorokaudenverran kipeä.

Punahilkka, olen samaa mieltä. Kaikki eivät ehkä tule ajatelleeksi sitä, että jos jättävät ottamatta, se saattaa pahentaa tautiaaltoa.

Oli neuvola + neuvolalääkäri tänään. En edes kysynyt mitään, pyysin vaan sen rokotteen [:o] [:o]
Eli käänsin kelkkaa 180 astetta [8|]

Tutustuin THL:n sivuihin huolella ja tulin sittenkin siihen tulokseen että koska kyseessä on kuollut rokote (eikä eläviä viruskantoja) niin se on turvallinen ottaa, myös se että pahin influenssakausi on kun ollaan ihan viimeisillään, niin en halua olla kauheessa kuumeessa + se on vaarallinen pienokaiselle. Oli siinä muutakin, mutta päätin nyt ottaa. Joten se on nyt otettu. Et sillai.

mä kans oon melko varmasti rokotteen ottamassa.. Vielä neuvolassa ei oo asiasta puhuttu, mut jotenkin sen ottaminen tuntuu järkevältä.. Just nimenomaan sen vuoksi, että se antaa suojan myös pienelle ja ei todellakaan olis kiva olla jossain maailmankaikkeuden pahimmassa fludessa viimesillään [>:]

Arrghh! Hitsin hitsi kun mä en osaa päättää[:D] Olen ollut kovasti sitä mieltä etten rokotusta ota,mutta tuo Jenni74:n teksti laittoi taas miettimään. Ja olisihan siinä tietysti suoja lapsellekin....[8|] Huomenna olisi neuvola + lääkäri,mutta voisin käydä ottamassa rokotuksen myös työterveydessä. Ei terve, että voi olla vaikeeta![:D]

Takaisin