influenssa rokotus

le12

Vasta-alkaja
Mitä mieltä olette kausiinfluenssa rokotteesta ja aiotteko antaa lapsellenne? Itse pähkäilen todella paljon sen kanssa. Olin jo päättänyt etten ota, mutta yhden korvatulehduksen jälkeen eräs lääkäri käytännössä syyllisti huonoksi äidiksi mikäli edes ajattelen etten ottaisi...
 
Aiotaan ottaa koko perhe. Mies on käyny jo työterveyden kautta, ja me mennään poitsun kanssa terveysasemalle ottaa tällä viikolla, varmaankin torstaina. Otin raskausaikanakin. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee :)
 
Me ei oteta. 80% tutuista jotka on sen ottanu on tullu siitä kipeeks niin ei innosta ottamaan.
 
En oo vielä päättänyt. En kyllä aiemmin oo näin pienille ottanut. Itelleni kyllä, mutta sillä ei ole ollut merkitystä vaan olen sairastunut siitä huolimatta.
 
Me otettiin koko perhe, ei oireita siitä. Konsultoitiin kolmea lääkäriä ensin (kaksi tuttua plus nlalääkäri), yksi sanoi ettei itelleen ota, mutta noin pienillehän sitä suositellaan ni päädyttiin ottaa. Se potentiaalisten jälkitautien lista ei kuulostanut kivalta...
 
Mä olin sitä mieltä, ettei oteta. Esim. viimevuonna lopulta Suomeen rantautunut influenssa oli eri kuin se, mihin oli rokotettu. Otin sen mahan takia kyllä, ensimmäiset influenssavirukseni 39 vuoteen. Rokotuksen jälkeen oli vaan 3 viikon nuha.
Tytär taas suojautuu maidolla paljosta pahasta monta kertaa päivässä.

Ja nyt Jodelien kommentti sekoitti mun selkeän mieleni :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä olin kans eka mieltä ettei oteta, mut nyt ku asia otettiin täällä puheeks ni en tiiä...
 
Jos mä vaan jatkan imettämistä ens kesään :-) inhoon tämmösiä epävarmoja asioita. Neuvolakaan ei sanonut puolesta tai vastaan. Lääkärit taas, no... ehkä ne haluaa että päivystys ei täyty flunssapotilaista ja työssäkäyvien sairaslomat pysyy vähäisempinä vaikka eihän tavan lenssun vuoksi ees saa saikkua. Sikainfluenssarokoite jätti traumoja, se oli eka influenssarokoite jonka lapsilleni otin ja kaks meni ok, mutta esikoinen ei aio ottaa mitään rokotetta enää koskaan.
Kuuluuko terve vauva/taapero riskiryhmään? Millä ne lääkärit perusteli kantansa jodelie?
 
Ikinä en ole ottanut itselleni, enkä ajatellut mukulallekaan. Nyt kun 2kk ollut enempi vähempi flunssaa ja lääkärissä juostu kuulemassa 200 eri viruksesta jotka voi aiheuttaa flunssaa, en usko yhden rokotteen auttavan ja kauhulla kanssa muistelen sika-piikki fiaskoa.
 
Kaikki 6-35 kk ikäiset lapset kuuluu riskiryhmään, joten rokotteen saa myös ilmaiseksi.
 
En ole koskaan ottanut itselleni enkä lapsilleni eikä olla sairastettu. Luotan rintamaidon tehoon Pekon kohdalla ja hullun tuuriin omalla ja esikoisen kohdalla :-) ei mulla mitään suurta vakaumusta ole asian suhteen mutta jotenkin uskon että joitain tauteja vaan ehkä kannattaa sairastaa ja saada sitä kautta vastustuskykyä (voin olla erimieltä ensimmäisen influenssan jälkeen ;-)) en aio myöskään vesirokkoa vastaan rokottaa.
 
Ne pari kertaa mitä olen ottanut influenssarokotteen niin ihan töiden takia,koska potilaat. Mutta kun ei se rokote estä niitä viruksia tulemasta niin pyh ja pah. Parempi olisi potilaiden kannalta ettei nuhainen/flunssainen hoitaja tule töihin, mutta meillä kun ei kuumeeton saa sairaslomaa. Luuleeko THL, että rokottamalla influenssaa vastaan säästetään kansanterveydellisellä tasolla? Aika ihme ainetta pitäisi sen rokotteen olla, että kaikenkattavasti peittoaa virusten monimuotoisuuden ja muuntuvuuden. Suosin myös pitämään huolta perusterveydestä, lepo ja hyvä rikas ravinto niin on voimaa ja vastustuskykyä selvitä nuista pöpöistä.
 
Mulla on aina nuha. Kaks kertaa on viimesen 20 vuoden aikana ollu aito nuhakuume :wink
 
Yritin mennä tänään ostamaan itelle rokotetta, että otettais sitten samaan aikaan poijjan kans. Olivat loppuneet, mutta terkkari oli kiva ja rokotti äiskänkin ilmaiseksi. Kiva ylläri ihan senkin takia, koska saatiin(!) odottaa puolitoista tuntia omaa vuoroa. Onneks poitsu leikki mielissään ja isukilla pysy pää kylmänä, niin sai äiti huokailla ihan rauhassa. . .
 
Mäki oon kyllä miettiny vähän noita rokotuksia ja mä taas oon vähän tällänen vanhan kansan ihminen että hyvin ihmiset on pärjäny/voinu hyvin ilman kin niitä kaiken mailman hömppä rokotuksia mitä tarjolla on. Varsinki kaikki uudet rokotukset mitä on tullu nii ei oo vielä niin paljoo tietoo vaikutuksista että uskaltaisin ottaa.. Ittelään ehkä voimassa oleva jäykäkouristus ja siinä kaikki..
 
Meille neuvolassa sanottiin, että riskiryhmien (eli myös 6-36kk ikäisten vauvojen) perheet saa ilmaiseksi rokotteen. Näin oon ymmärtänyt jo aiemminkin.
 
Mä en oo ehtinyt miettiä tätä vielä ollenkaan. Mies olis saanut työterveydestä ilmaseks, mutta oli flunssassa (:D) sillon kun niitä työpaikalla piikitettiin. Varmaan me otetaan Bebelle, influenssa ei oo mikään naurun asia näin pienillä. Sitä lähinnä mietin että otanko itselleni, ennen raskautta en ikinä ottanut mutta raskausaikana joo...

En pelkää mitään sivuvaikutuksia tms., lähinnä se vaan kun rokotteet influenssaa vastaan ei kuitenkaan oo yhtä tehokkaita kuin muut rokotteet ja aiemmin mun olis pitänyt nähdä vaivaa ja maksaa ite moinen rokote :D. Niin ei oo tottumusta ottaa!
 
Otettiin kaikki kun neuvolassa suositteli :) otettiin myös viime syksynä.. Ei oo tullu mitään kummallakaan kerralla :)
 
Takaisin
Top