Influenssa rokote

Sateenkaarioksennus*

Silmät suurina ihmettelijä
Flunssakausi lähestyy ja rokote asiat tulee ajankohtaiseksi. Meillä töissä tuli tiedote, että työnantaja tarjoaa rokotteen.
Kysymys kuuluukin, meinaatko ottaa influenssa rokotteen? Perusteluita myös päätökselle, miksi otat,miksi et?
Onko neuvolassa ollut jo keskustelua asiasta?
 
Meilläkin työnantaja tarjoaa ja olen kyllä ajatellut ottaa. Käsitykseni mukaan influenssarokotteen ottamisessa ei pitäisi juurikaan olla riskiä sikiölle. Ajattelen myös, että pahempi jos sairastuu influenssaan. Mulla on neuvola perjantaina, joten siinä myös mahdollisuus jutella asiasta.
 
Otetaan ja ollaan otettu "aina". Mielummin tosiaan rokote, kun mahollisuus, että todennäkösemmin tarttuu hirvee influenssa. Kamala ajatuskin, että ois ite influenssassa ja lapsi terveenä ja riekkuu menemään tai, että lapsi influenssassa ja on kurja olo jne. Toki aina voi silti tulla influenssa vaikka kuinka olis jo rokotettu. Pienempi riski mahollisesti houkuttaa.
 
Mäkin saan influenssarokotteen työpaikan puolesta ja on vähän suoranainen pakkokin se ottaa, jos meinaa töissä olla.
Otin sen edellisenkin raskauden aikana ja oon ottanut monena vuonna muutenkin.
 
Meilläkin työnantaja tarjoaa influenssa rokotteen, ja aion ottaa sen, oon aina ottanut kanssa. Jos käsitin oikein viime vuonna yksityispuolelta sai kattavamman rokotteen, kuin julkiselta puolelta, ja näitä samoja rokotteita on tänäkin vuonna julkisella puolella saatavissa. Sellainen muistikuva mulla on :think005 En oo kyllä influenssaan sairastunut rokotteen otettuani, yksityiseltä puolelta siis oon aina rokotteen ottanut.
 
Niin ja siis kerran sairastaessani tuon taudin, en toista kertaa halua, varsinkaan raskaana ollessa kun mitään sellaisia lääkkeitä ei voi ottaa, mikä voisi tilaa auttaa. Eikä lapsen kanssa sairastaminen ole myöskään mikään intohimo :grin
 
Mäkin aion ottaa, oon aika usein ottanuki. Ja saan kans töistä, mut ei se pakollinen oo.
 
Mä en yhtään tiedä mitä teen tän rokoteasian kanssa. :eek: koittanu miettiä, mutta ei saa päätöstä tehtyä.
 
Mäkin saan työn puolesta sen rokotteen, oon joka vuosi ottanu. Mulla myös työnantaja vaatii, että rokote on otettava. Ottasin kyllä muutenkin, en halua influenssaa, varsinkaan raskaana ollessa.
 
Minulla on tähän vähän kaksijakoinen suhtautuminen. Perussairauden takia olen ottanut aina muuten, mutten ikinä raskaana. Viime talvena olin ottanut, mutta sairastin silti influenssan. Työterveyden kautta saisi kyllä ja neuvolassakin puhuttiin että seuraavalla kerralla voi rokottaa jos sen haluan. Mutta hirveän ymmärtäväinen oli neuvolan täti kun sanoin että tahdon vielä harkita.
Jotenkin suhtautumiseni kaikkiin ylimääräisiin lääkkeisiin ja rokotuksiin raskausaikana on hyvin jyrkkä. Jollei ole ihan pakko niin mitään ylimääräistä en tahdo elimistööni. Ja vaikka vauva on kuitenkin jo melkein puolessa välissä tuossa vaiheessa, niin silti se epävarmuus että entäs jos kuitenkin tulee joku haittavaikutus.
Minusta oli ihan hirveää syödä antibioottikuuri silloin raskauden alussa vaikka pitikin olla ihan raskauden aikana sopivaa.
 
Eikös tuo viime vuoden rokote ollut jotenkin toiselle virukselle (tms) tehty kuin mikä sitten jylläsi.

En itse ottanut 'automaattisesti' rokotetta viime vuonna, mutta päädyin sitten pohdinnan jälkeen kuitenkin. Taisi olla elämäni eka (perus)influenssarokote.
 
Mä oon aikoinaan kahtena vuotena ottanut ja sitten sairastanut koko vuoden pientä flunssaa. En siis ole moneen vuoteen ottanut tästä syystä. Viime raskaudessa kieltäydyin kun ei ollut se ihan pahin flunssa aika silloin.

Nyt kuitenkin olen miettinyt että pakko ottaa, vaikka aina niitä vastaan protestoin. En kuitenkaan kestä ajatusta raskaana influenssassa ja esikoisen hoitaminen samalla :/ joten ehkä nyt näytän vihreää valoa rokotteelle :)
 
Mä oon ottanut siitä lähtien kun esikoista odotin. Hän syntyi silloin keskelle pahinta influenssakautta ja raskaana otettu rokotehan suojaa myöskin vauvaa. Uskon että rokote on turvallinen kun sitä on kuitenkin jo vuosia annettu, enkä myöskään ole siitä koskaan saanut muuta kuin hetkeksi aikaa kipeän käden.
 
Minulla on tähän vähän kaksijakoinen suhtautuminen. Perussairauden takia olen ottanut aina muuten, mutten ikinä raskaana. Viime talvena olin ottanut, mutta sairastin silti influenssan. Työterveyden kautta saisi kyllä ja neuvolassakin puhuttiin että seuraavalla kerralla voi rokottaa jos sen haluan. Mutta hirveän ymmärtäväinen oli neuvolan täti kun sanoin että tahdon vielä harkita.
Jotenkin suhtautumiseni kaikkiin ylimääräisiin lääkkeisiin ja rokotuksiin raskausaikana on hyvin jyrkkä. Jollei ole ihan pakko niin mitään ylimääräistä en tahdo elimistööni. Ja vaikka vauva on kuitenkin jo melkein puolessa välissä tuossa vaiheessa, niin silti se epävarmuus että entäs jos kuitenkin tulee joku haittavaikutus.
Minusta oli ihan hirveää syödä antibioottikuuri silloin raskauden alussa vaikka pitikin olla ihan raskauden aikana sopivaa.

Täällä kanssa sama juttu. En haluaisi ottaa mitään ylimääräistä, lääkkeitä tai rokotuksia..
En ole koskaan ottanut rokotetta, mutta en ole myöskään koskaan sairastanut influenssaa.
Ensimmäinen lapsi vasta tulossa, joten mietityttää tällaiset asiat :bored:
 
Mä otin rokotteen ekaa kertaa viime vuonna ja otan sen tänäkin vuonna. Aikaisemmin en ole ottanut, koska en ole ollut riskiryhmää, eikä lähipiirissäkään ollut. Viime vuonna otin, koska olin juuri saanut keskenmenon ja uusiraskaus oli toiveissa. Mitään sivuvaikutuksia en saanut, joten nyt menen aika huolettomana. Meillä on työpaikalla muistaakseni tän kuun viimeinen päivä rokotus, jolloin mulla jo 18+ viikko meneillään, eli hyvin lähellä puolta väliä. Nämä kausirokotteet on myös hyvin tutkittuja ja pitkään käytettyjä, joten ainakin omalla kohdallani pidän mahdollista influenssaa rokotetta paljon isompana riskinä sikiölle.
 
En ole ikinä ottanut, enkä meinannut nytkään ottaa itselle tai lapsille, eikä mies halua ottaa myöskään itselleen. Ei olla sairastettu influenssaa ja ainoat influenssan sairastaneet keitä tiedän ovat rokotteen ottaneet... Mitään ylimääräisiä en halua itseeni tai lapsiini piikittää, pidetään muuten huoli vastustuskyvystä ja omasta terveydestä. Minä ja mies kuulutaan riskiryhmään. Rokotteen hyötyä ei voi etukäteen tietää, joten voi olla melko tyhjä arpa tänäkin vuonna.

Ja tähän täytyy tietysti aina mainita, että ei olla rokotevastaisia, vakavia tauteja vastaan on kyllä rokotusohjelman mukaan otettu rokotteet kaikille, mut turhiksi koetut jätetään ottamatta :)
 
Viime viikolla otin rokotteen, töiden puolesta sen sain ja työnantaja on ikäänkuin "määrännyt" rokotteen otettavaksi jos meinaa töissä olla. Mä olen kyllä aina rokotteen ottanut, opiskeluajoista lähtien. Mies on meillä haluttomampi rokotteita ottamaan, ja hänenkin näkemyksensä asiaan ymmärrän.
 
Takaisin
Top