Induktiohoitokokemuksia?

Kyfi0920830

Vasta-alkaja
Hei,

kävin varhaisultrassa 9+0, jossa todettiin, että sikiövarjo 6mm eli 6+5 kokoinen, eikä sydämentoimintaa. Nyt odotellaan spontaania km:n käynnistymistä, mutta jos näin ei tapahdu pian, sain lähetteen induktiohoitoon.

Lääkäri selvitti, että kyseessä jonkinlainen kapseli, joka asetetaan emättimeen, mikä saa aikaan irtautumisen ja vuodon? Onko kenellekään kokemuksia? Toivoisin kovasti luonnollista eli spontaania keskenmenoa, enkä tahtoisi käyttää mitään lääkitystä siihen. Voiko lääkkeellinen hoito saada elimistön "sekaisin" niin, että on vaikeampi tulla uudestaan raskaaksi?

Surun keskellä
-K
 
Mulla todettiin tiistaina keskeytynyt keskenmeno 7.viikolla, kun ultrassa olisi pitänyt näkyä 13+0 vastaava sikiö. Koska keskenmeno ei ollut käynnistynyt spontaanisti, piti valita jokin hoito, jolla kohtu saadaan tyhjentymään. Mulle tarjottiin kaavintaa ja lääkkeellistä hoitoa, jonka valitsin, koska se on näistä vaihtoehdoista lähempänä luonnollista keskenmenoa, kun kohtuun ei mennä ronkkimaan sisälle. Kätilön ja lääkärin mukaan lääkkeellisen hoidon ei pitäisi vaikuttaa heikentävästi uuden raskauden alkamiseen. Laitoin siis kotona kohdunnapukkaan Cytotec-tabletit, joiden tarkoitus on saada kohtu supistelemaan, jotta vuoto alkaisi. Nyt toivon vain, että kohtu tyhjenisi pian ja kokonaan, jotta ei tarvitsisi mennä siihen kaavintaan ja tämä keskenmeno olisi fyysisesti ohi.
 
Kiitos vastauksestasi!

Jos jaksat, niin kerro ihmeessä, miten meni. Itsellä se lääkkeellinen hoito edessä ensi viikolla, jos pian ei ala spontaani ennen sitä.
 
Nojoo, laitoin siis aamupäivällä heti polilta kotiin tultuani tabletit emättimeen ja noin tunnin kuluessa alkoi kohtu hiljalleen supistelemaan. Olin saanut äitiyspolilta mukaan kipulääkettä ja lisäksi ohjeet kivunhoitoon kotona Panadolilla ja Buranalla. Lääkkeet veivät pahimman kärjen kivuilta, mutta iltapäivä ja ilta olivat kyllä aika hirveitä, kun kohtu alkoi supistelemaan kunnolla. Tosin suru ja psyykkinen tuska oli niin hirveitä, että en juurikaan välittänyt fyysisistä kivuista. Seitsemän tunnin kuluttua lääkkeiden emättimeen laitosta, kun olin jo tunti tolkulla kärvistellyt kipujen kanssa, alkoi vihdoin vuoto, joka oli sen illan ja seuraavan yön todella runsasta. Vuodon määrä tuli mulle yllätyksenä, imukykyinen yöside meni vajaassa kahdessa tunnissa täyteen. Nyt vuotoa on neljättä päivää, mutta se on ensimmäisen yön jälkeen vähentynyt huomattavasti, tavallisella siteellä pärjää eikä se mene täyteen. Hoito-ohjeiden mukaan lääkkeellisessä hoidossa vuoto voi kestää parikin viikkoa.

Polilta sanottiin siis, että tämä on kaavintaa huomattavasti luonnollisempi ja kohdulle hellävaraisempi tapa. Kaavinnassa on olemassa riski, että kohdun limakalvoa poistetaan liiaksi, jolloin se voi pitkittää uudelleen raskaaksi tulemista. Lääkkeellisellä hoidolla ei pitäisi kuulemani mukaan siis olla vaikutusta uuden raskauden alkuun. Kätilö itse asiassa sanoi, että toiset tulevat keskenmenon jälkeen herkemmin uudelleen raskaaksi. Toki jokainen tuntee sen itse, milloin on valmis yrittämään uutta raskautta.

Toivotaan, että sulla keskenmeno alkaa spontaanisti, se on kuitenkin se luonnollisin tapa.
 
Pahoitteluni menetyksestä :sad001

Mulle on kaksi kertaa tehty tyhjennys cytoteceillä. Tuulimunassa sain napit kotiin ja olin kyllä kipeä ja supistelin kovasti eli särkylääkkeitä kannattaa ottaa. Tyhjennys meni hyvin ja raskaustesti piti tehdä 2 viikon päästä negatiivisena. Kuukautiset alkoivat aikataulussaan niinkuin ennen raskautta. Henkinen puoli olikin sitten toinen juttu.

Keskeytynyt keskenmeno viikoilla 8+ havaittiin np-ultrassa ja siitä laitettiin sairaalaan päiväksi ja hoitaja antoi cytotecit sekä kivunlievityksen. Jälleen tyhjeni hyvin eikä kaavintaa tarvittu. Lääkäri ultrasi vielä tyhjennyksen jälkeen ja hcg-otettiin verestä joidenkin viikkojen jälkeen terveyskeskuksessa. Ja taas oli se henkinen puoli pahempi kuin fyysinen eli tosiaan ei ongelmia sen suhteen. Uutta raskautta ei ihan heti 2 keskenmenon jälkeen yritetty, kun oli niin hajalla eikä raskautuminen allekirjoittaneelle ole muutenkaan kovin helppoa ollut. Tsemppiä sinulle kuitenkin ja tosiaan on hyvä antaa tulla ne yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä.
 
Takaisin
Top