Imukuppisynnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sandy

Kommentoinnin ninja
Syysmammat 2016
Syysmammat 2018
Mä nyt pistin tämän oman otsikon alle. Kun mulla oli kysymys, niin ettei huku tuonne muiden sekaan.

Meillä siis tyttö syntyi imukuppilla avustettuna. Tänään tytölle tuli ikää täyteen 10 viikkoa :)

Täällä varmaan on muitakin "imukuppi-lapsia". Onko teillä miten tasaantunut tuo "pahka"? Meillä nimittäin on vielä melko hyvin nähtävissä. Koko ajan se pienenee, mutta olen kyllä yllättynyt että näin kauan kestää. No kunhan kouluun mennessä tasaantuu! :grin

Hei!

Tää meijän imukuppisynnytetty muksu on kyllä jo 3v mutta tapaus on edelleen äipällä "tuoreessa" muistissa.
Poika siis syntyi rv 40+2 imukuppiavusteisesti sydänäänten laskun takia, vauva oli väärässä tarjonnassa, syntyi kasvot ensin. Meillä ei irronnut imukuppi kertaakaan vaan ihan ensimmäisellä yrittämällä saatiin vauva ulos. Takaraivolla, siinä missä imukuppi oli ollut kiinni näkyi pari päivää ihan vain mustelmaa ja hyvin pientä kohoumaa. Mut nuo molemmat häipyi jo sairaalassa ollessa kolmessa päivässä.

Mä luulen että niihin jälkien häipymiseen vaikuttaa se että onko imukuppi irronnut kun vauvaa on autettu ulos ja että kuinka pitkä se ns. vetovaihe on sit ollut. Ja toki kaikki vauvat on erilaisia, toiset palautuu nopeammin kuin toiset.

Tämmöinen tarina meillä :)

Meilläkin hävisi pahka nopeasti, en nyt osaa tarkalleen sanoa, mut ehkä viikossa ainakin? Joku rupi oli kans päässä, mut aattelin että se oli jostain anturista. Imukuppia käytettiin 2 vedon verran.

Meillä imukuppisynnytys myös takana, rv 40+5. Väärä tarjonta, sydänäänet ja hapetusarvot syynä. Ja Iso Vauva. :)

Yhdellä vedolla tuli, kahden supistuksen aikana. Pieni jälki oli, mutta katos kuukauden aikana pois. Minua on pitänyt itseäni repiä reippaalla kädellä minun äitistä (hurja tarina kertoo, että seitsemännellä yrityksellä tarttui vasta kunnolla..), ja mulla oli käsittääkseni ollut sitten pidempään se pahka. Kyllä se siitä tasaantuu, mutta tokihan voit kysyä neuvolassa asiasta. :)

Meillä kans avustettiin imukupilla rv 41+1. Oli väärä tarjonta täälläkin, viime hetkellä pyörähti sit oikein päin. Isohko vauva, ite oon aika pieni ja sit ei vaan ollu tarpeeks kovia supistuksia. Yhellä vedolla tuli meilläkin pää esiin, eikä irronnut imukuppi kertaakaan. Loput oliki "helppo" punnertaa ulos :) Jälki oli tosi pieni (aattelin, et ois kunnon kartiopää) ja hävis siinä muutaman päivän sisällä.

No ohhoh! Että noin nopeasti teillä parantunut.....

Kuinkahan hiton kauan aikaa sitten sitä lasta yritettiin siinä saada ulos..?!? Sen kyllä muistan ettei se ekan supistuksen aikana tullut. Ja senkin muistan kun lääkäri lupasi että seuraavan supistuksen aikana syntyy. Ja mä sitten ehdin ponnistaa jo kolme kertaa olin ihan että "ei se tule vieläkään" ja sitten ehdin vielä neljännen kerran ponnistaa ja tulihan se vauva :)

Meillä kanssa ponnistusvaiheessa sydänäänet laski niin että kiireellä hälytettiin lääkäri paikanpäälle. Mä en tuosta ehtinyt oikein mitään tajuamaan. Ja sitten kun tajusin että jotain on vikana, niin kyllä siinä pelotti! Täälläkin tyttö oli ollut väärässä tarjonnassa. Olisi kuulemma niillä mun supistuksilla ja ponnistamisella syntynyt ihan helposti, jos tarjonta olisi ollut oikea.

Täällä siis on tuota pahkaa ihan reilusti jäljellä.Ja tosiaan 10 vkoa synnytyksestä. Ehkäpä semmoinen noin kahden euron kolikon kokoinen kohouma (mun siskon mielestä isompikin). Noin viikon verran se oli ihan tulipunainen, mutta väri palautui nopeasti. Neuvolassa (2kk neuvola) se täti lähinnä multa kyseli miten on palautunut. Kyllä se nyt kirjasi jotain siitä koosta ylös.

Mites muuten te "imukuppiavusteiset", tuliko teille seuraavaan raskauteen synnytystapa-arviota? Meillä kätilö jo salissa puhui että katsotaan mitä lääkäri sanoo. Sitten kun sain kotiin tuon kertomuksen, niin siinä on laitettu seuraavaan raskauteen synnytystapa-arvio RV 36. Musta se on ihan kiva. Nimittäin vaikka mulle ei nyt jäänyt mitään "traumoja" synnytyksestä, niin voi olla että seuraavan odotuksen LA lähestyessä mieleen tulee kaikenlaista.... Pääsee sitten edes jollain tapaa ajatuksia käsittelemään :)

Meillä kans imukuppiavustuksella synnyttiin 39+5. Ensimmäinen imukuppi lähti irti ja toisella saatiin poika ulos. Useampi ponnistus meni siinäkin. Pojan pää oli virhetarjonnassa ja lääkärin vetäessä imukupilla vasta käänsi pään oikeaan asentoon. Meillä pahka hävisi jo sairaalassa ja mustelmaki viikon sisällä.

Itselle jäi melkoset traumat synnytyksestä (olin jo valmiiksi synnytyspelkopotilas) ja tämä synnytys ei ainakaan helpottanut asiaa.

Onneksi se on nyt ohi ja ihana poika tuhisee tuolla kamarissa <3

Mulle tehtiin synnytystapa-arvio...tai no, lääkäri totes, et kyllä se sieltä mahtuu :D Itte olin siinä aikani ähissy ja puhissu, viimenään tuli lääkäri paikalle ja sit alko tapahtua. Papereiden mukaan siinä meni 4 min, ku imukuppi laitettii ja tyyppi oli ulkona. Paikathan siinä repeili, mut se nyt ei mikään ihme ollukaan. Se lohdutti, kun kätilöt sano, etten ois voinu tehdä mitään toisin. Sektioon en ois halunnu joutua, se oli pahin pelko. Meille ei sanottu mitään tulevista mahdollisista raskauksista.

Kyllä se Sandy83 siitä aikaan häviää. En olis huolissani ollenkaan. Kyllähän neuvolakin varmaan ois sitä päivitelly, jos se jotenkin epänormaalia ois. Niinku tossa joku sanokin, ni varmasti vaikuttaa se, et onko irronnut imukuppi ja kuinka kauan on kestäny se veto jne.. Pääasia, että vauva voi hyvin, sanon minä :)

Mulla ei puhuttu mitään seuraavasta synnytyksestä, mutta imukuppisynnytyksen seurauksena tullut laskeuma on mulle se niitti, että seuraavaa en aio alakautta pyöräyttää. En nimittäin usko, että meillä yhtäkkiä pieni vauvoja alkais tulla, kun suvussa järkiään kaikki on nelikilosia, tai reilusti yli. :)

Tiiättekö, meillä on vieläkin se pahka näkyvissä! :grin:rolleyes: Ja ikää neidillä 6,5 kk

Ei enään paljoa, mutta kuitenkin ihan vieraankin silmään havaittavissa. Tukkaa on kasvanut sen verran, että vähän sitä peittää.

On tainnut olla tuo tyttö tiukassa siellä! No, pääasia että ulos saivat :love017

Takaisin