Imetysvaatteet

MaMaMehiläinen

Sukkela juttelija
Marraskuunmammat 2014
Ajattelin aloittaa tällaisen uuden ketjun, vaikkakin tää tuntuu ehkä vielä vähän aikaselle. Mutta onhan täällä omat ketjunsa vauvanvaatteille ja kaikenlaisille hankinnoille, joten ehkä tällekin on tilausta... :)

Elikkä oletteko ajatelleet hankkia / jo hankkineet jotain imetysvaatteita? Ja mitä sitä oikein tarvitsee, kun näin ensikertalaisena ei ole käsitystä. Ainakin äitiyshousut menee ilmeisesti aluksi, ennen kuin pääsee taas normihousuja käyttämään. Mutta lähinnä kaipaan ideoita ja vinkkejä tuohon paitapuolelle...

Just yks päivä mietin tämmöisen ketjun perustamista, mut MaMaMehiläinen, olit nopeampi :)

Mä oon nyt ostanut facebookin kirpparipalstalta yhden boobin imetyshupparin ja kaksi imetystoppia. Kaupasta ostin yhdet imetysliivit ja kolmet taitaa olla ennestään tallessa.

Kaks aiempaa lasta syntynyt kesällä niin on päässyt vähän helpommalla imetysvaatteiden suhteen. Sen kun on toppia vähän venyttänyt ja vauva saanut ruokansa. Ja ne kaks kertaa mulla on valitettavasti kestänyt alle 3kk :(

Nyt tosiaan kun on talvivauva tulossa, ajattelin hankkia muutaman (max. 3) pitkähihaisen imetyspaidan ja varmaan n.4 toppia yhteensä. Imetysliivejä on hyvä olla aluksi kolmet. Yölläkin kun joutuu nukkuun liivit päällä kun muuten on kaikki paikat maidossa :confused: Kyllähän niitä ehtii hankkiin sitten lisää jos näyttää et imetys jatkuu pidempään. Siistimmiks paidoiks ajattelin hankkia jotain tavallisia "kauluspaitoja" joissa on napit edessä ja sinne vaan imetystoppi alle. Voi sitten myöhemminkin käyttää niitä paitoja.

Kokeneemmat imettäjät vois antaa parempia vinkkejä, nää oli vaan mun ajatuksia ja suunnitelmia :)

Niin ja äitiyshousujen tarve on tosi yksilöllistä. Itse en kummallakaan kerralla ole tarvinut tai edes pystynyt käyttämään äitiyshousuja, ne on tippunut päältä.

Mulla oli öisin (koko 13kk mitä imetin) käytössä sellaisia imetystoppeja, koska en kestänyt ajatusta nukkua liivit päällä. Ompelin itse liivinsuojuksia, koska rikkonaisten nännien vuoksi eivät nuo kaupan tuotteet käyneet ja loppujen lopuksi nämä omaompelemat olivat myös edullisempia. Muutoin selvisin aika hyvin napillisilla tai avarakaulaisilla paidoilla. Tosin nyt olen huomannut tulleeni enemmän mukavuudenhaluiseksi ja ostanut muutaman imetyspaidan :) kai sitä oikeasti käytössä huomaa, mitä kukakin tarttee, mut hyvät vinkit on aina kultaakin kalliimmat :) toi imetysliivien ostaminen oli viimeeksi haastavaa, koska kokoa oli vaikea miettiä etukäteen. Näin normi A-B-kupilla en olisi koskaan voinut kuvitella joutuvani turvautumaan D-ja suurempiin kuppeihin kun maito nousi...

Mä löysin tällaisen blogin netistä ( http://joska.vuodatus.net/lue/2008/12/imetysvaatetusta ) ja aattelin ettiä noi mainitut paitakaavat käsiini ja yrittää tehdä muutaman paidan itse, kun kerran ompelukone löytyy kotoa. Jos itse tekemät ei onnistu niin yritän ostaa muutaman paidan niihin hetkiin kun pitää lähteä kodin ulkopuolelle. Kotona nyt menee mikä tahansa vanha venynyt toppi imetyspaidasta.

Imetysliivejä mulla on paria kokoa pari kappaletta, mutta voi olla että hankin vielä yhdet kun näen minkä kokoiseksi nämä maitotankit kasvavat.

Mie olen kanssa ostanut kahdet liivit normi päiväkäyttöön, mutta oon kuullu että yöksi voisi olla hyvä jotkut vähän pehmeemmät ja mukavemmat. Mistäköhän tällainen maitotonklatissinen niitäkin sitten oikein löytää... ;)

Yks imetysvillapaita on myös hankittuna. Missäs kaupassa ois fiksuimmat ja hinta-laatusuhteeltaan toimivimmat imetystopit ja peruspaidat? H&M?

Esikoisesta en hommannut muuta kun parit liivit. Yöliivit oli pehmeämmät ja tietty ilman kaaritukia. Hyviksi imetyspaidoiksi havaitsin napitetut/vetoketju neuleet, hupparit ja tietty peruspaidat joissa oli v-aukko kaulassa tai muuten löysähkö kaula-aukko! Siitä sai rinnan kätevästi ulos ilman että oli tarvetta mahaa esitellä. Monesti kyllä oli ihan perus paitoja päällä ja nostin sitten paidan vaan ylemmäs... En kyllä imettänyt julkisesti ollenkaan eli eipä sen niin väliä ollut. Ei sillä että minua haittais mitä muut tekee ja miten imettää :) äitiysvaatteita ei ollut ollenkaan eikä ole tässäkään raskaudessa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tässä kun taas valvoo unettomuuden kourissa on ollu aikaa selailla noita imetysvaatesivustoja. Pakko ehkä tilata tuollainen kohuttu ja kehuttu Boob imetystoppi/paita. Pari hyvää alennusmyyntiä jo niille löysinkin.

Sitten täytyy ostaa myös tuollaiset Bravado imetysliivit (alesta nekin). Vaikuttivat aivan erinomaisille. Hitsi, kun noissa imetysliiveissä se koko aina hieman askarruttaa...

Miettinyt että miten toi julkisella paikalla imettäminen onnistuu, kun haluan ehdottomasti imettää, jos mahdollista, mutta en niitä tissejä haluaisi missään vilautella. Eli toimiiko käytännössä esim. alla imetysliivit, siihen päälle kauluspaita napeilla ja vaikka vielä päälle villapusero tms, jonka sisään pienen voi laittaa ja siellä kätköissä aukaista napit ja päästää toisen ruokailemaan? Entä millaisia muita yhdistelmiä voisi keksiä? En oo mikään suuri kauluspaitojen kuluttaja ja neuletakitkin on ahkerammassa käytössä kun neulepuserot, joten löytyiskö jotain kätevää yhdistelmää esim. topin ja neuletakin kanssa? Mulla on tosi pitkä selkä suhteutettuna muuhun kroppaan ja koen todella hankalaksi juuri noiden neulepuseroiden ostamisen.. ne kun tuppaa jäämään vähän napapaita malliseksi :wink

Mä ostin jo nyt hennesiltä perus naruolkaimisia imetystoppeja. Myyvät kahden topin pakkausta muistaakseni hintaan n. 20e. Ne on niin mukavia päällä että käytän nyt jo. Niiden kanssa kun ei tartte käyttää muita liivejä mikä on oman olotilan kanssa mahtavaa! Jos toi valtava maha ne nyt venyttää niin haen lisää lähempänä laskettua aikaa :D Ne on niin pitkiä että niitä voi hyvin käyttää vauvamahan kanssa aluspaitoina. Siihen ajattelin heittää marraskuussa neuletakin yms päälle niin eiköhän imetys suju aika vaivattomasti. Ja ison huivin suojissa ajattelin kokeilla imetystä kodin ulkopuolellakin.

Niiden lisäks ajattelin pärjätä muutamalla paremmalla imetykseen soveltuvalla yläosalla tai mekolla.

Onko kellään kokemusta H&Mn imetysliiveistä? Antaako ne tarpeeksi tukea jos on isommat rinnat?

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Mä mitään liivejä vielä uskalla ostaa tai edes hupparia, kun ei tiedä miten isoiksi nuo meijerit sitten maitotuotannon alkaessa aikoo kasvaa...nyt onneks ollut tälläinen suvantovaihe tässä kasvuosuudessa, mut jotenkin tuntuu siltä, ett tää tila on väliaikainen :grin

...mut parit liivit on hankittava, muutama paita (kahviloissa imetykseen) ja Boopin huppari fleecevuorella on must hankinta. :)

Paratiisitar, näin kerran äippäpolilla, kun yksi äiti laittoi ihan tavis harson olkapäiltä liivien olkainten alle, harso tulemaan mahan päälle ja sielä suojissa sai sitten pieni rauhassa syödä ja äitillä oli molemmat kädet vapaat eikä ulkopuoliset nähnyt ylimääräisiä. Oli musta aika näppärän näköinen juttu. Sitä en muista, oliko perus valkoinen harso, värillisistä varmaan vielä vähemmän näkyisi läpi.

Mie tilasin viime yönä unettomuudesta kärsiessä kahdet Bravadon imetysliivit ja 7 Boob design paitaa. Nyt vaan odottelen paketteja saapuvaksi kotiin :) Ihanaa. Tänään pitää käydä myös kurkkaamassa Hennesin tarjontaa. Oon jotenkin nyt ihan innostunut tästä imetysvaatteiden hankinnasta, vaikka mistäs sitä tietää, tuleeko maitoa edes riittävästi imetykseen saakka.

Boob designissa on nyt alennusmyynti ihan peruspaidoista, joten kannattaa käydä kurkkaamassa, jos niistä on kiinnostunut: http://shop.boobdesign.com/

Miulla on muutamia imetyspaitoja ja kyllä ne on paljon kätevämpiä kuin tavan paidat. Miulla kun yleensä sitä maittoo tullee ihan reippaasti niin tavan paidat tahttoo tahraantua. Julkisilla paikoilla oon imettäny harson suojassa. Sillon vauvakin malttaa syyä paremmin, kun ei pysty seurailemmaan ulkopuolisia tapahtumia.
Housut on ollu alussa collegetyyppisiä. Liivejä on ollu usseemmat ja yöksi kaarituettomat suht pehmeet. Kestoliivinsuojia oon käyttäny. Ovat halvempia ja kivemman tuntusia. Mie käytän myös kestositteitä. Toki jonkin verran tullee käytettyy kaupanversioita, mut ne hauttoo enemmän. Ja kun miulla on molemmilla kerroilla tehty eppari, niin kestot on vaan ollu paljon kivemmat käyttää.
Pitäskin kaivella kaavoja essiin ja surrautella muutama uus paita. Lyhyt hihasiakin oon tarvinnu, vaikka toinen syntykin talvella, kun se alun hormoonihiki on melkosta. Ei pysty paljoa pitkähihasessa sisällä olemmaan. Kyl se onneks aika noppeesti tasottuu.

Te, jotka ootte jo liivejä ostanut, ootteko ottanut ns. Nyt sopivia vai isompia? Jos isompia niin miten paljon kasvuvaraa? Hirveän vaikea arvioida mitä tässä rinnoille vielä tapahtuu :)

Mie olen ostanut isompia. Yhdet ostin silleen aika sopivat, mutta kumminkin kuppikooltaan yhden tavallaan liian isot. Mut sit muut oon ostanu joko tosi isoja tai vähäsen isoja. Ympärysmitta on vähän haasteellinen, kun miulla ainakin nyt tavallista suurempi, mutta kun masu toivottavasti aika nopsasti pienenee niin ympärysmittakin pienenee...

Mä tilasin bravadon body silk seamless liivit (kahdet) ja niissä on vaan neljä eri kokoa! Hyvä koko taulukko oli apuna, joustaa ja mukautuu rinnan koon mukaan. Sit tilasin yhdet "normaali malliset" mut niissä meni koot tyyliin 80 A/B, 85 B/C. Normisti on 80 B tai C, otin sen 85 B/C koon. Siinäkin sanottiin et mukautuu rinnan koon vaihtelun mukaan. Saa nähdä ;)

Niin ja esikoista imettäessä ei mulla ollut jättitisut kun ekan kuukauden, sit ne palautui suht samoiksi mitä oli aiemmin vaikka edelleen imetin!

Takaisin