Mä kyllä ymmärrän elmiinan purkauksen. Itsellä erittäin epäonnistunut imetys esikoisesta ja se herättää vieläkin tunteita, vaikka siitä on jo aikaa se 3,5 vuotta. Itsekin tein kaikkeni että imetys olisi onnistunut, mutta niin se vaan oli hyväksyttävä että lapsi ei tule saamaan ravintoaan rintamaidosta. Muistan vieläkin sen pettymyksen tunteen kun oli pakko vaan luovuttaa.
Esikoinen oli iso vauva ja imi hyvin, mutta kun tissit on tyhjät, niin minkäs teet. Syöttöpunnitukset olivat +-0 ja lapsi meni kuivaksi ja uneliaaksi, kunnes sai korviketta. Kotona taistelin tyhjien tissien kanssa muutaman kuukauden, kunnes jätin imetysyritykset kokonaan. Muistan suurimman pumppausmääräni olleen molemmista yhteensä 60ml ja tissit olivat saaneet "täyttyä" 24h. Onneksi oli ihana neuvolan täti ja lääkäri, jotka molemmat tukivat sitä asiaa että lapsen ravinto on korvikemaito.
Jos silloin olisin saanut neuvoja että rentoudut vaan syöt herkkuja niin kyllä se maito siitä nousee, niin olisin varmasti reagoinut ärhäkästi, vaikka toinen ei tarkoittaisikaan pahaa, mutta kun se ei vaan tunnu siltä siinä kohtaa. Tuollainen kommentti tuntuu siltä kuin minua olisi arvosteltu imettäjänä että en vaan osaa tehdä sitä oikein. Ja sille ei vaan voi mitään että siltä se tuntuu.
Itse olen alkanut lasten kirppiksellä itkemään, kun kuulin keskustelun että kyllä se imetys sujuu, kun vaan päättää niin ja kyllä se maito riittää - ei se lapsi nälkään kuole jos vaan VIITSII imettää. Tämä keskustelu ei siis liittynyt minuun mitenkään eivätkä ko. henkilöt tienneet minun tilannettani. Mutta silti se tuntui pahalta ja teki mieli huutaa että kyllä se vaan he***tti joskus on niin että se lapsi kuolisi nälkään pelkällä tyhjien tissien imemisellä.
Ja itsellä on vielä lisäksi tällainen "turhamainen" ongelma ja ahdistus liittyen imetykseen. Olen aina inhonnut tissejäni, ne kun ovat pienet ja mallia ajokoiran korvat - olleet aina. Ja mua on jo nuorena lohduteltu että eihän ne ole mitkään näyttelyesineet vaan ovat tarkoitettu vauvojen ruokkimiseen....jep näistä rönteistä ei ollut edes siihen.
No toivon että tämän tulevan kanssa onnistun imetyksessä, mutta olen myös päättänyt että en päästä lastani enää ikinä kuivaksi uneliaaksi alhaisten verensokerien vuoksi. Eli jos ei maito nouse niin sitten se on jälleen korvikkeen paikka. Tosin varmasti jälleen vuodatan kyyneleitä, mutta toivottavasti en enää koe itseäni yhtä huonoksi äidiksi kuin viimeksi.