Imetysnälkä!

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Onko imetysnälkä tuttu ilmiö teille? Täysimetys kuluttaa 400-600 kaloria päviässä, ja moni kokee tämän suorastaan jatkuvana nälkänä.

Itse muistan, että taloutemme murojenkulutus nousi noin 3000%, koska ne olivat sitä nopeinta syötävää. Saatoin lyhyeltäkin kauppareissulta tulla kotiin niin raivokkaan nälkäisenä, että aikaa ei ollut kyllin edes voileivän tekemiseen :D Murot sai lautaselle kolmessa sekunnissa, jotta pääsi mahdollisimman äkkiä syömään.

Mitä sinä syöt raivokkaaseen nälkääsi? Onko jotain himon kohteita? Vai onko imetysnälkä sinulle täysin tuntematon käsite? :D
 
Kyllä on tuttua eikä loppua näy vaikka tyttö kohta 2v! Imetys siis yhä kuvioissa. Siitä lähtien kun maito nousi niin nälkä on ollut kiljuva lähes päivittäin, varsinkin alussa. Ihan perus kotiruoka himottaa, nam!
Vaikka olen syönyt terveellisesti ja olen vegaani niin vauvakilot jääneet.
 
Kyllä oli nälkä imettäessä. Ja sitten tuli kiukku ja harmi jos ei saanut ruokaa. :D Ei ehkä ihme että paino ei pudonnut imetysaikana minnekään.
 
Nälkä vaivaa kyllä mutta myös kilot on karissut: raskausaikana tuli vain 6kg mutta ekan 2kk aikana lähti jo 13kg (joskin jonkin verran ylimääräistä oli mistä ottaa). Meillä on myös murot hätävaralla, samoin suklaa on ollut lähes päivittäisessä käytössä. Maitoa menee myös paljon vaikka normaalisti en sitä edes juo. Monesti nousen vielä illalla (yöllä) kun lapset nukkuu ja vedän kunnon hiukopalan kun muuten ei uni tule.

Tarttee varoa ettei tule tavaksi, muuten voi mennä vaikeaksi kun imetys vähenee ja loppuu... :wink
 
Mä kans pelkään et totun tähän ruuan määrään ja tulee ikävä ylläri kun lopettaa imettämisen..

Alussa yöllä sängyn vieressä piti olla aina juotavaa ja välipalakeksejä. Nykyään en enää syö yöllä, mutta nälkä on aivan koko ajan. Menisi hyvin kolme lämmintä ateriaa, mut enempi se menee tolle napostelu linjalle :)
 
Muistaakseni raskausaikana oli kovempi nälkä kuin imettäessä. Täysimetin 6kk ja yhteensä 1v 4kk. Painoa alkoi lähteä, kun vauva oli noin vuoden ikäinen. Eli kun rankin aika oli ohi.
 
Kyllä, jatkuva nälkä. Ei oo varaa syödä ihan hulluna ns. normiruokaa, siispä esim. pannaria yms tullut tehtyä, sitäkin voisi vetää pellillisen kerralla, ja suklaa/jäätelö/keksit. Typerää tuommoista kakkaa syödä, mut kun oon koittanut normaaliruualla ja ei auta... Proteiinia pitäisi saada enemmän, jos se nälkä sillä pysyisi, vaan kun yksin on, ei ole aikaa tehdä koko ajan ruokaa. Valmisruokia en osta ja vaikka ostaisin, ei niissä ole mitään nälkää pitävää kunnollista. Raskauskiloja jäljellä 1,5 just tuon sokerikakan mättämisen takia.
 
Ihan hillitön ruokahalu täälläki ja paino putoaa. Välillä on kiva ku voi syyä paljo pullaa eikä näy missään vaan on parempi olo. Mut usein kun jääkaappi on tyhjenemässä niin tympäsee alkuraskaudesta asti nyt vuoden ajan jatkunut nälkä. Jugurttia kuluu. Kaks lämmintä ruokaa päivässä ihan välttämättömyys. Mies kävi kaupassa ja osti 80 eurolla ruokaa. Parin päivän päästä ihmetteli, et mihin kaikki ruoka katoaa..
 
Tuli mieleen et oon nauranut hiukan katkerasti meidän neuvolatädin ohjeelle sillon loppuraskaudesta koskien ekoja viikkoja/kuukausia: yksi lämmin ruoka riittää päivässä...

No joo, alussa oli kädet niin täynnä että ei hirveesti ehtiny edes jääkaapille, mutta siis mä kai siitä kommentista oletin et se kans sit riittää. Pyh ja pah, olisin voinu syödä helposti sen kolme neljä lämmintä ateriaa. Jos oltais sanottu et tuut oleen 24h nälkäinen niin olisin oikeesti kokannu pakkasen täyteen jne. Ainakin jos vielä lisää lapsia tulee niin se on isompi prioriteetti kuin sairaalakassi!
 
Imetysnälkä! Voi valtava :joyful: kyllä. Vois syödä vaikka kokoajan :happy: ja melkeen mitä kiinni vaan saa. Järkevin vaihtoehto lienet olis tyyliin paahtis& juusto, leike,salaatti, kurkku,tomaatti tms täytteellä, mut sitä ei aina vaan ehi tehä siihen hetkeen ku ruoka pitäis olla ittellä jo suussa! Tai sit joku hedelmä. Tai keksi/välipalakeksi. Tuo on niinku mun top 3.

Janojuomaks vesi ja sit ku iskee se et nyt äkkiä jostain energiaa kiduksiin niin kylmää kaakaota kehiin vaan. Ja juu, maidon kulutus on lisääntynyt hurjasti imetyksen myötä. (Ja samalla ehkä vähän myös kaakaon :angelic:)

Tuntuu et sit pitää syödä myös vähän suolasempaa ruokaa et oma olo pysyy hyvänä. Aamupuuroon ripaus suolaa, perus ruokiin pikkusen ekstra suolaa ja sit mitä en yleensä syö niin meetvurstia silloin tällöin. Ja kun raskaudet ja imetykset on ohi niin oon pystyny palauttaa suolan käytön ennalleen.

Tän kolmannen vauvan synnyttyä kilot tarttuis näköjään aika helposti, niin välillä täytyy vähän miettiä että mitä sitä suuhunsa laittaa. Noh, imetys taivalta toivottavasti vielä reilu puoli vuotta jäljellä ja sit pääsee taas paremmin kattoo mihin suuntaan elämä lähtee ruokien ja liikkumisten suhteen.

Ja juu, varsinkin ekan ja tokan lapsen kohdalla meilläkin isäntä jossakin välin kommentoi ruuan kulutusta :grin kerranki ku oltiin kaveriporukalla jossain syömässä otin itselleni normi annoksen ruokaa ja kurvailin isännän viereen istumaan niin hää katto silmät lautasen kokoisina että meinaatko sä syödä ihan oikeesti nuo kaikki?! -No itseasiassa kyllä :joyful: sit se tokas että niin.. kyllähän sä imetät vielä ja kulutat myös sitäkautta...
 
Kaksosia imettäessä oli järjetön nälkä koko ajan. Heräsin öisin kahdesti syömään yöpalaa, aamulla yksi tai kaksi aamupalaa, lounas, välipala, jotain vielä illalla ja aina oli nälkä.

Nyt kolmatta imettäessä ei ole ollut yhtään samanlainen olo. Alkuun oli hirveä jano vain koko ajan, mutta sekin vähän helpottui, kun lopetin maidon luovutuksen. Nyt 1v3kk taapero käy enää alle kymmenen kertaa vuorokaudessa rinnalla, enkä huomaa imetyksen vaikuttavan yhtään mitenkään mihinkään.
 
Aivan järkyttävä nälkä kokoajan ja syön ku hevonen, mut himoina on kaikki kakut, karkit, suklaa, piparit jne :bag::hilarious: ja vettä juon ihan kokoajan ja tosi paljon, näillä pakkasillakin vähintään yli 3l päivässä, tai oon aivan puolikuollut.
Vauva 4kk ja esikoinen 2v4kk kuluttamassa kaloreita :p
 
Kyllä oli imetysnälkä jo sairaalassa, vaikka maito ei kunnolla ihan heti noussutkaan. Kotona sitten söinkin todella monta kertaa vuorokaudessa, myös öisin vähintään kerran. En olisi halunnut, mutta oli pakko, niin kalvoi nälkä vatsaa, jos en olisi ruokaa saanut myös yöllä. Sitten myöhemmin imetyksen vähettyä se yösyöminen jäi päälle kun siihen olin tottunut, ja kiloja alkoi tulla takaisin päin roppakaupalla. 12kg tuli raskausaikana painoa lisää ja ne lähti alle kuukaudessa kaikki, mutta tulivat takaisin korkojen kera :sad001 Onneksi jossain vaiheessa pääsin eroon yösyömisestä, kun poika alkoi nukkua öisin pidempiä pätkiä.
 
Mullakin oli sairaalassa ihan hirvee nälkä, ja kävin aina yöllä pari kertaa syömässä nyt ei enää varsinaisesti samanlaista ole (vauva 4kk), mutta hyvin tulee kyllä syötyäkin. Jotenkin jäänyt ekalta kuukaudelta päälle se, että aina vaivan päikkäriaiksna ruokaa suuhun, vaikka tän kanssa vois toki syödä myös hereillä ollessa ihan illan mitään ongelmia
 
Ennemminkin on imetysjano varsinkin öisin. Osittaisimetän tällä hetkellä. Juon litroittain vettä ja teetä pitkin päivää. Välillä myös kaakaota, maitoa, limpparia ja mehua. Silti tuntuu, että kuolen öisin herätessäni janoon. Vesipulloja ja -tuoppeja on olo- ja makuuhuoneessa valmiina odottamassa.

Nälkä ei ole vaivannut yhtään. Puoliväkisin saa lämmintä ja muuta ruokaa syödä, jonka vuoksi energiansaanti on jäänyt suhkot vähäiseksi. Silti viimeiset kaksi raskauskiloa eivät lähde mihinkään.
 
Takaisin
Top