Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain facen imetystuki-ryhmässä kannustavia kommentteja muilta äideiltä, mutta mielestäni vähän ehdottomia vastauksia tukiäideiltä, kun kysyin tutin käytöstä. Vaikka otin sen asenteen jo valmiiksi, etten ota ohjeita itteeni, niin silti puski huonoa omaatuntoa, kun en perhepeteile, en imetä yöllä makkarissa vaan olkkarin sohvalla, en osaa nukkua imettäessä, vahdin lapsen syömistä enkä jaksa imettää 24/7. Että näin.

Kokeneemmat: loppuuko tämä hemmetinmoinen yöhikoilu jossain vaiheessa imetystä? :D

Kai tuo hikoilu jossain vaiheessa vähenee.. Ite just yöllä hikilammikosta herättyä mietin, että millonhan toi hikoilu loppui edellisten kans, mut en muista :D

Itellä imetystukiäideistä vähän samansuuntasta kokemusta... Tokihan tuo on totta, et monille perhepeti on helpoin, imettäminen vauvan tahtiin vaikka sit 24/7 on parasta, mut vois sen syyllistämättäkin sanoa. Ei kaikkeen voi revetä kun on muutakin elämää vauvan lisäks! Ja toi tuttihan jakaa mielipiteet, toisten mielestä se on saatanasta ja toisille aivan välttämätön. Sairaalasta susituksissa oli, et ekat 2 viikkoa ilman tuttia ja sit jos imuote ok ni voi tuttia tarjota. Toki tässäkin se, et maidon riittävyydessä jos ongelmaa, niin se tutille menevä imu ois parempi saada rinnoille. Mut siis joo, ihan sama miten teet niin aina on joku neuvomassa ja kertomassa miten asiat vois tehdä paremmin :D Joten jokainen perhe tehkööt niin kun parhaaksi näkee ja koittaa vaan olla syyllistymättä yleensä hyvää tarkottavista neuvoista :)

Meille ei sairaalassa sanottu tutista mitään! :D Annettiin tytölle tutti 5 päivän ikäisenä, imetys on kuitenkin jatkunut ihan hyvin senkin jälkeen.

Mä otin lopulta tutin käyttöön toissapäivänä, 2 vkn iässä. Mutta ei ole ollut toivottua vaikutusta. Toive olisi siis että vauva nukkuisi öisin edes välillä. Aluksi nukkui ihan ok ja vain heräsi syömään välillä mutta nyt jokunen yö mennyt enemmän nukkumatta :( illalla seurusteli meidän kanssa yhdeksään, nukahti mutta heräsi kohta. Mies yritti rauhoitella ja lopulta minä otin vuoron joka jatkuikin johonkin yhteen. Sitten nukahti tunniksi ja taas hereille ja siitä valvottiin kuuteen, välissä yhdet vartin miniunet. Sitten nukuttiin kasiin jonka jälkeen potkin miehen hereille ja pääsin itse nukkumaan vielä pariksi tunniksi :/ nämä valvomisajat oli välillä sylissä ja välillä omassa sängyssä tutti suussa silmät ihan auki. Luulis et se imeminen alkas nukuttaa.. sit se tutti tippu suusta aina 10min välein niin sitä sai olla antamassa koko ajan takaisin. Että kunnioitettava 5 hn unisaalis taas viime yölle. Kauhee valitusvirsi :(

Ikävää kun noi vauvat ei tunne kelloa, saatika kunnioita vanhempien unentarvetta yhtään :'D Täällä kans muutamana yönä tyyppi valvonu 2-3h, mut siis ihan tyytyväisenä tuijotellu ni ite siinä samalla torkkunu. Voihan vauva ihan läheisyyttäkin olla vailla, et yrittää sitä tankata yöllä :) Meillä onneks päivisin tuo ongelma, että nukkuakin pitää sylissä/kantoliinassa, mut öisin sit nukkuu onneks makuuasennossa.

Jotkut vauvathan on hyvin tarkkoja vaipastaan, meillä ainakin välillä vaikea erottaa, että onko vaipassa tavaraa vai kova nälkä ku samoin elehtii. Yleensä sit saattaa syömättä rauhottua ku vaipan vaan vaihtaa. Toivottavasti Nuppu_1 jonkun ratkasun keksitte yövalvomisiin, eihän tommosta kovin montaa yötä putkeen jaksa :/

Meillä ainaki vielä mennään ihan suihkutisseillä oikeestaan viime yönä nousi maito ihan kunnolla, vaikka sitä valui jo synnytys salissa niin et paita oli märkä. Otin edellisen jäljiltä imetyspaidan käyttöön ni näytti ettei mee tissien päälle ollenkaan ja on pikkasen napakka... vauva jaksaa kyl imeä reippaasti ja teen just tuota et annan kaks kertaa peräkkäin samasta ton suihkuamisen vuoks. Välissä tosiaan tulee nokasta ja tuntuu et tukehtuu siihe maitoon... istualleen varsinki ku imettää

Suihkutissiset pullauttaako teillä vauva maitoa suoraan tissiltä kaaressa suusta? Kannattaako huolestua? Ei tee muussa tilanteessa, kun suoraan tissiltä ku maitoa tulee liikaa suuhun. Mäkin oon yrittänyt pumppailla ennen ja antaa samasta tissistä kaksi kertaa, mutta välillä käy noin. Ei siis usein vaan muutamia kertoja käynyt.

Kyl esikoinen pulautti suoraan tissillä monesti ja sit yleensä heti syötyään, mut meillä kyl löytyi sit allergiat ja refluksi. Kannattaa seurailla tilannetta.

Saatko muuten otetta irrotettua ku maito alkaa herumaan? Meillä se auttoi, kun ite tunsin voimakkaasti herumisen, ni tissi irti ja annoin suihkuta harsolle. Suihku kun loppui ni sit vauva jatkoi syömistä.

Välillä saan kyllä ja saattaa auttaa. Ongelma tuntuu olevan enempi ton toisen tissin kanssa. Yleensä pidän siinä maidon kerääjää ennen syöttöä siltä puolen. Siis tapahtunut vasta muutaman kerran toi kaaressa pullautus, mutta yleensä maidot valuu poskille syönnin jälkeen.

Sitä refluksia itekin mietin. Millasia muita oireita teillä oli? Millanen hoito siihen on? Onko hankala vaiva? Noi allergiatkin käynyt mielessä ku mahavaivoja tuntuu olevan ja saattaa kitistä unissaan. Uskallankohan seurata ensi viikon neuvolaan vai kannattaisko soittaa aamusta.

Hassu kysymys, mutta voiko vauva syödä liikaa, jos maitoa tulee suihkuamalla.

Itellä on vielä kaikki tuo edessä, mut oon varautunu imetysteellä ja sarviapilanuutteella pitämään maidon tuloa yllä. Jos menee vanhan kaavan mukaa, ni ekat viikot menee hyvin ja sit alkaa tissin hylkiminen. Maito mulla ei oo loppunu. Nyt vältän pullojen käyttöä, jos ei tota hylkimistä sit tulis. Tutin kyl meinasin pitää kuvioissa.

Meillä tosiaan esikon unet parani, ku 1 vuotiaana otin tutin pois, ei enää heränny siihen, ku se tippu suusta. Mut alkuun se on varmaa tarpeen...

Ja kyllä täällä ainakin lähipiirissä vielä röyhtäytykset kuuluu asiaan. Outoa, et jossain neuvotaan toisin...

Mä luin imetysoppaasta, että vauva ei rinnalta syö liikaa vaan sopivasti. Pullotellen kai voi maha tulla vähän liian täyteenkin?

Voi ihanuus! Meillä on D-vitamiinien aloituksen jälkeen kitisty yöt. Eilen haettiin maitohappobakteeria ja Cuplatonta, joita molempia otettiin illalla. Saldona hiljaiset ja rauhalliset unet 23-1:30. Äiti ja isä kiittää! <3

Ja tosiaan, imetys on tällä alkanut sujua helpommin. Pystyy itsekin jo vähän rentoutua lapsen syödessä. Tutti otettiin käyttöön, eikä ole haitannut syömistä :)

Joo minä kans aion kokeilla nyt maitohappoo ja cuplatonia. Pojalla koko ajan nyt mahadsa ilmaa ja nukkumisesta ei taho tulla mitään hänellä eikä meille vanhemmulla.

Meillä on rela-tipat ja disflatyl käytössä, toistaiseksi en oo kyllä huomannu apua. Nytkin herättiin viiden jälkeen eikä sitte enää nukuttukaan ennen seitsemää. Nyt mä täällä silmät ristissä ootan aamukahvia. Huoh!

Refluksi oireilee monella tavalla.. Lievin muoto aiheuttaa vaan jatkuvaa nieleskelyä ja äkäisyyttä makuuasennossa. Meillä tyttö ei viihtynyt yhtään makuullaan, kantoliinassa sai päivät kantaa. Oksens kaaressa siihen asti kunnes tajusin maidon ja munan jättää ruokavaliostani pois. En tiedä miten refluksia oikeasti hoidettais kun ei neuvolassa uskottu olevan kyse refluksista ku pulauttelu kuulemma normaalia ja vauvat nyt itkee ja pulauttelee :( Ainaki sängyn päädyn nostaminen auttaa, varovainen röyhtäytys ja pystyasento syömisen jälkeen. On niitä jtn maidonsakeuttajia tietysti, mut en niihin oo perehtynyt. Googlella varmasti löytyy lisää ja kattavammin tietoa.

Meillä kahden viikon ikään mennessä on pulautettu kaks kertaa ja ne kerrat ollu just iltatankkauksilla heti tissittelyn jälkeen. Ite liittäny sen siihen ku maitoa tulee paljon, niin vauva nielee ilmaa samalla ja ilma ei yksistään pääse pois niin tulee sit maidot samalla. Illalla/yöllä pientä kiukutti kovasti, niin kokeilin kapalointia ja kas kummaa kun neiti nukahti syliin alle minuutissa ja nukkui sit rauhassa kolmisen tuntia! :)

Okei, no meillä kyllä nukutaan ihan tyytyväisenä neljän tunnin pätkiä makuuasennossa. Ehkä se on vaan se liika maito, joka suuhun tulee. Täytyy kysyä ens viikolla neuvolassa asiasta. Mä oon jättänyt maidon, suklaan ja ruisleiväb vähemmälle. Täytyis testata jättää kokonaan pois.

Takaisin