Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kans ilmestynyt arpia rintoihin. Ensin toiseen ja myöhemmin molempiin. Arvet kasvaa ja vahvistuu ajan mittaan. Saas nähä mikä on lopputulos. Onkohan arpia mahdollista häivyttää laaserilla tai voiko plastikkakirurgi tehdä asialle mitään? En usko, että nämä itsestään häviää? No mutta ei muutama arpi onneksi maailmaa kaada vaikka onhan se inhottavaa, kun nuita arpia ilmestyy.

Nuppu, kannattaa kokeilla esim lämmintä kauratyynyä rinnalle ennenku imettää, heruu paremmin. Voi kokeilla myös lypsää kuumassa suihkussa ja varovasti hieroo patti kohtaa. Paljon imetystä ja yritä sellaista asentoa jossa leuka olisi pattia kohden. Toivottavasti helpottaa ettei tule tulehdusta!!! Imetyksen väleissä kannatta laittaa kaalinlehti rinnan päälle.

Mulla oli aluks koko ajan patteja ja hieroin niitä aina kun mahd. Enkä kyllä mitenkään varovasti, vaan välillä aika voimallakin. Suihku hyvä ja sit imettäessä / lypsäessä. Nyt ne on jotenkin siitä sit vihdoin kadonneet.

Hei,
luin eilen jotain artikkelia imetyksestä kun itsestä tuntuu ettei oma maito riitä (kaikki aika menee tissillä ja kun sekään ei riitä) ja korviketta pitää antaa useimmiten iltaisin ja näköjään tänään myös aamulla... Niin siinä artikkelissa oli hyvin sanottu lääkäriltä - Vauva tarvitsee rakkautta, maitoa saa kaupasta -
Jotenkin vaan tuli heti parempi mieli itselle noista sanoista, kun joskus tuntunut tuo imettäminen hankalalta .

Voiko olla ettei vauvalla ole tiheän imun kausia? Kun moni täällä niistä puhuu, mutta mulle ei ole oikein selvinnyt että mikä se on...
Meillä syödään 3-5h välein ja 5-60min kerrallaan. Päivällä yleensä riittää keskimäärin 15min imetys ja illalla tunti.

Mäkään en oikein tiedä noista tiheän imun kausista, ei meillä oo semmosia kai ollut ja vauva jo yli 7vko :o

Samaa miettinyt. Ei meillä oo koskaan mitään muutoksia tissinkulutustottumuksissa ja vauva tänään 8 vk.

Ei meilläkään mitään erityisiä kausia oo ollu huomattavissa. Toisaalta tyyppi on tosi suuren osan päivästä sylissä ja lutsuttelee tissiä usein ihan huvin vuoksi joten kaipa siinä sitten tulee tilailtua samalla maitoa. Ainakin maitoa tulee enemmän kuin tarpeeksi.. :D En muista että esikoisellakaan olis ollu mitään kovin näkyviä tiheän imun kausia..

Mä kanssa ihmettelin tuota tiheän imun kausi juttua, mutta imetys.fi: ssä sanottiin näin: " Noin kolmikuisina vauvoille tulee usein "tiheän imun kausi", jonka tarkoituksena nykytietämyksen valossa on ylläpitää sopivaa maidon määrää eikä niinkään pyrkiä lisäämään sitä, kuten aiemmin arveltiin. Äiti on ehkä vasta paria viikkoa aikaisemmin huomannut, ettei joka iltaa enää tarvitsekaan istua sohvalla, ja nyt vauva on jälleen rinnalla koko ajan. Epätoivo iskee moneen äitiin, ja takaraivossa jyskyttää ajatus maidon loppumisesta. "Kun äidin tätikin on aina kysynyt, riittääkö se maito varmasti, ja että kyllä se pian loppuu, kun niin on loppunut kaikilla suvun naisilla aikaisemmin..." Jos vanhemmat jaksavat luottaa rintojen ja vauvan yhteistoimintaan tämän hulinakauden yli, on jälleen suvantovaihe tiedossa – aina siihen asti, kunnes vauva lähtee liikkumaan." Muista kausista ei puhuta mitään. Kaipa ne vauvat vaan imuttelevat epäsäännöllisesti, eikä muuta...

Samaa mieltä, en oo erityisesti huomannut tiheän imun kausia, vaan ylipäänsä epäsäännöllistä imuttelua koko ajan

Täällä on kyllä aivan selkeä tiheän imun kausi meneillään, poika on nyt 6 vk 1 pv vanha. Pari-kolme iltaa ollaan roikuttu tissillä yhteensä useampi tunti, kun välissä ehdittiin jo päästä säännölliseen 2-5 tunnin syömisrytmiin niin, että ruokailut kestivät pisimmillään vartin. Luulisin tämänkin olevan yksilöllinen asia: Toisille noita kausia tulee, toisille ei. Itse oon nyt lohduttautunut sillä, että väliaikaista tämäkin on vaan. :) Muuten loppuisi usko, kun jätkä vaan roikkuu tississä kiinni koko ajan. :D

täällä ollaan hereillä 4-5 h kerralla päiväsaikaan ja illalla ja tästä valveilla olo ajasta suurin osa menee tississä roikkuen. sitten kyllä nukkuu 4h päikkärit ja yöllä nukkuu4- 5h pätkiä. onko teillä muilla samanlaista? oon miettiny imetänkö liian kauan vai onko ihan normaalia?vauva välillä torkahtelee ja pian taas herää ja haluaa rinnalle.välillä haluaa seurustella ja välillä katselee itsekseen leluja.sitten kohta taas nälkä yllättää.vauva kasvaa hyvin täysimetyksellä.pitäisikö rueta käyttämään tuttia vai antaa vain vauvan imutella tissiä? meillä kyllä näkyy kaikki nälän merkit (kielen lipominen , pään heiluttelu ym) eli olen sitten syöttänyt useita tunteja putkeen.ikää nyt 7vk ja vauva syönyt alusta asti pitkään 1-2h..

onko teidän vauvoilla tutit käytössä? mitä hyvää tai huonoa tutin käytöstä? olen miettinyt otetaanko meillä käyttöön tuttia, kun itketään vain nälkää ja vauva on melko tyytyväinen tapaus.toisaalta sitten kun se syöminen/imemishalu kestää useita tunteja.. mistä erotan pelkän imemisen halun?

tulipas pitkä viesti.. Näitä olen tosiaan pohdiskellut ja miettinyt onko muilla samoja kokemuksia?

Lannuli, jos ei sua haittaa ja tissit kestää niin eihän siinä varmaan mitään haittaa ole jos imuttelee urakalla. Me otettiin tutti käyttöön silloin 2 viikkoisena, nyt 9 + vk. Parasta tutin käytön aloituksessa oli yllättäen se että päästiin eroon rintakumista. Noin nykyisellään koen tutin hyväksi koska meillä vauva syö jatkuvasti yli ja puklaa. Ja haluaisi taas lohduttautua tissillä. Tällöin annan tutin ja myöhemmin lisää tissiä jos oikeesti vaikuttaa vielä nälkäiseltä.

kiitos vastauksista nuppu ja tytsy :) tämä selvensi asioita. meillä päästiin vähitellen eroon rintakumista ja tissitkin alkaa kestää pitkiä syöntisessioita kuhan pitää oikean imuotteen. sen kyllä huomaa kun imee väärällä otteella!

mites muut on kokenut tutin hyödylliseksi? onko siitä vaikea sitten vierottua, jos sitä tutia käyttää vaikka vain öisin? eikös se pienennä kätkytkuolemariskiä?

Meillä on tutti käytössä ja on kyllä korvaamaton. Annetaan silloin, kun lapsi itkeskelee väsymystä, mutta ei malttaisi nukkua. Muutenkin rauhoittuu tutin imemiseen. Nukahtaa usein myös helpommin tutti suussa tai jos herää kesken unen ja antaa tutin, niin jatkaa unia. Menee myös ilman itkua ei-nukkuvana vaunuihin ja turvakaukaloon, kun saa tutin. Usein pullauttaa tutin itse pois, kun ei halua tai kun on päässyt syvään uneen.

Mä en oo huolissani tutista vieroittamisen vaikeudesta. Mieluummin tutti kuin sormet/nyrkki: sormia jos syö, voi niihin tulla pidemmän päälle vinoutumaa ym.

Ja joskus harvoin meillä tuttia käytetään myös hämäämään nälkäistä lasta, kun syystä tai toisesta tissiä ei saa ihan heti annettua, mutta maksimissaan vartti odotellaan näin ja tällöinkin usein isin sylissä.

Meillä kanssa nyt tutti käytössä. Poika kanssa olis roikkunut tissillä koko ajan, kun masuvaivojen vuoksi haki lohtua. Lisämaito ei ainakaan siinä vaiheessa helpottanut asiaa. Tutista ollut muutenkin hyötyä, kun saa just rauhoittumaan esim kaukaloon pistäessä. Ja kuka vaan saa vauvalle tutin suuhun, jolloin muutkin kun minä pystyy sitä paremmin lohduttamaan. Ja meillä kanssa ajatuksena, että mieluummin tutti kuin sormet. Ja ei tarvitse pelätä, että vauva nälkään kuolisi, jos äiti ei tajua ja antaa vaan tuttia. Kyllä se rupeaa kovaa rääkymään eikä huoli tuttia, sitten kun on oikeasti nälkä. Mä olisin toivonut, että ei oltas jouduttu tuttia ottamaan käyttöön, mutta vaikka tuo ei kauheasti itkeskelekään, niin noiden masuvaivojen helpottamiseen se on ollut todella hyvä. Tutti otettiin käyttöön noin 5-6 viikkoisena.

Meilläkin tutti käytössä, otettiin käyttöön 4vko iässä. Erityisesti yöllä ja nukkumaan mennessä syö tuttia. Tutista on helpompi vierottua kun peukalosta.
Ja niinku AirM sanoi muutkin voi lohduttaa vauvaa antamalla tutin, meidän pojat on onnellisia kun voi antaa vauvalle tutin ja ainakin hetkeksi rauhoittuu :)

Takaisin