Imetys

Keni

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne vois kirjotella ajatuksia imetyksestä, sen tuomista murheista ja huolista ja tietysti myös ilonaiheista :D

Meillä on lähteny imetys hieman hankalasti käyntiin. Laitoksella oli hoitajilla niin eri käytännöt lisämaitojen ja tuttien ja imetysasentojen yms kans että olin ite välillä ihan pihalla että mitä pitäis tehdä. Poitsu on sen verran tänne mulle kaikki heti- tyyppi ettei ekojen päivien maitotipat tyydyttäny millään ja ku mulla on vielä tosi matalat rinnanpäät niin raivarikierre oli valmis :/

Nyt onneksi kun maito on nousu jo paremmin niin on helpottanu. Vielä kuitenki mietityttää että saako poitsu tarpeeksi ravintoa kun tahtoo nukkua rinnalle. Mun tuleekin syötettyä molemmat rinnat ainakin kerran että saan asennon vaihtumisella pidettyä poitsun hereillä. Onko muilla tästä kokemuksia?

Sit mua on mietityttäny ku mulla käy varsinki aluksi imetys tosi kipeää että mistähän se johtuu. Ja sattuu hetken mut sit helpottaa, kumin kans ja ilman. Oon yrittäny kahtoa että imuote ois oikea. Mut voisko johtua rinnanpään muovautumisesta? Ja johtuisko imetyksen jälkeen hetken päästä alkava nipistely/kipuilu nänneissä myös tästä tai maidon uudelleen noususta?
 
Älä huoli jos vauva nukahtaa rinnalle kesken imetyksen :) nehän nukahtelee muutenkin mihin sattuu :) kyllä ne vauvat sitten ottaa myöhemmin sen takasin, mikä on jäänyt jossain vaiheessa saamatta :)
nimimerkillä: esikoista imetin joskus 6-7h putkeen yhden yön aikana :D
 
Niin ja vauvahan "tilailee" maitoa sen mukaa mitä tarvitsee. Eli mitä enemmän vauva on rinnalla sitä enemmän maitoa tulee seuraavana päivänä. Taidetaan niitäkin kutsua tiheän imun kaudeksi, joten ei kannata olla huolissaan jos vauva nukahtaa tai imee rintaa hanakasti. Aika moni vauva taitaa nukahtaa siihen rinnalle, paras unipaikka :happy119

Ja esikoisen kohdalla myös rinnanpäät oli kipeät ja arat aluksi, luulen että se on vaa ihan tottumiskysymyskin. Eikait kenenkään nännit oo niin koville aikaisemmin joutunut niin menee hetki ennenkuin tottuu.. Ellei sitten jonkun mies roiku koko ajan nänneissä kiinni :angel4
 
Mulla kans nännit aivan rikki ja hammsta purren imetän poikaa, nyt viikon imettäneenä alkaa helpottaa.
Rintakumin sain synnäriltä avuksi kun nänni oli aivan auki.Toinen ok mutta taas äsken vauva sai verimaitooa suuhun :sad001 eli taas käyttökiellossa oikea nänni.) Harmi vaan että saa helposti rintaraivarit kun aloitan ilman kumia..
Täytyy alkaa totuttaa pois rintakumista heti kun nännit alkaa kestää.

Tuttia ei olla annettu,ei suositellut ekaan 2 vk ennen kuin oppii tissille hyvin, noudatan sitä kun muustakaan ei ole kokemusta.
Onneksi on hyvä pumppu se ei saa vuotamaan. Ja imetän toisella. Täälläkin aina nukahdetaan tissisuuhun, kuulema vauva huumaantuu makeasta äidinmaidosta sanoi kätilö. Annan kyllä korviketta lisänä jos omaa ei oo pumpattuna tarpeeksi meidän viikon vanha syö sellasta 100-120mm kerralla..

Tsemppii kaikille imettäjille :D
 
Täällä on imetys lähteny ihan hyvin käyntiin ja pojalla on hyvä imuote. Ekat imasut vähä nipistää, mut sit helpottaa. Mulla on käytössä lansinoh, suosittelen on hyvä tuote haavautuneille nänneille. :)
 
Ostin eka Tommee Tippee sähköpumpun,meni rikki ekana yönä,,,ilma alkoi falskaa jostain. Ostin sit "samanmerkkisen" kun naistenklinikalla Amedan lactoline (rintapumppu.fi) oli kallis mut sairaan hyvä ja voi käyttää paristoilla kans ja tuplapumputkin :)) maksoi jotain 162e.Mies kävi aamu tuimaan kipaisee niiden maahantuonnista.

oon kans uittani vichy-karpalo vedessä nännejä kun joku kehoitti..ainakin viilentää ihanasti ne pakaste karpalot.
Joo mulla on ihanan kiltti tuhisija,ei paljon itkeskele...vielä :)
 
Huh.. Oman äitini kans juttelin tänään ja äiti meinas että myös se on joutunu kaikkien lastensa kanssa imettämään 2-3 viikkoa rintakumin kans just noiden matalien rinnanpäiden takia. Sit kuulemma on pystyny jättään pois.

Helpotusta mun mietteisiin sain eilen kun neuvolan täti kävi kotikäynnillä. Poitsun paino oli noussut hyvin, eilen alastonpaino oli 3680g ja viime sunnuntaina paino oli 3504g. Eli hyvin maito riittää :)
 
Neuvolan täti sano myös että iltaisin rintamaito on kaikkein vetisintä ja sen takia voi tankkailla useammin ja tuntuu ettei tuu kylläiseksi kun ei oo niin rasvaista. Yöllä maito on rasvaisinta ja aamulla.
Sanoi myös että poitsun kakka oli hyvin normaalin väristä eikä sellasta ilmavaivakakkaa! Ja kuulemma uudet neuvolan ohjeistukset (ainakin täällä päin) on ettei äidiltä oteta ruokavaliosta pois ruokia vaikka mahavaivoja oiski. Oli kuulemma just tullu uudet ohjeet..
 
Ei se rintakumi välttämättä vaikuta millää tavalla maidon riittävyyteen. Mä imetin esikkoa sen 5 ja puol kk rintakumilla ja maito riitti hyvin. Välil joutu ihan yrittää vähentää sitä ku olin sellanen suihkutissi.
 
Takaisin
Top