Imetys

salmiakkisisu

Satasella mukana keskusteluissa
Oletteko ajatelleet imettää vauvaa?

Mä mietin jo imetystäkin. Imetys on mulle tärkeä juttu, mutta ei kovi helppo. Isorintaisena mun on ollut aina tosi vaikea saada vastasyntynyttä imemään. Sit kovien tuskailujen kautta rintakumilla ollaan onnistuttu. Sit taas tulee vuoroon tuskailu siitä, että haluan rintakumista eroon vauvan vähän kasvettua. Lopulta on selvitty siitäkin, kunne vauvan mahavaivat ovat yltynees sellaisiin mittoihin, että oma ruokavalio on mennyt kokonaan remonttiin. Ensin jää maito, muna, nauta sitten viljat. Nämä vielä kestän. Lopuks edetään siihen, että jäljellä on enää nelisen ruoka-ainetta joita voin syödä. Esikoisen imetys loppui lääkärin määräyksestä 6 kk iässä, jolloin lapsi oireili niin pahasti, että lääkäri oli ehdottomasti neocaten kannalla. Seuraavan imetyksen kanssa sinnittelin vuoden jolloin loppuajasta söin perunaa, kalkkunaa, parsakaalia ja kurkkua. Selvisin kuitenkin vuoden, jee! Olin kyllä totaalisen loppu tuon jälkeen. Nyt tietysti tulevan vauvan imetys mietityttää. Oireiden tulkitseminen ja ruokien poispudottaminen on tosi hankalaa eikä oleenkaan niin yksiselitteisä. Ikinä ei pääse lopulliseen varmuuteen siitä onnistuiko "arvaamaan" oikein. Lääkärin seurannassahan kaikki muutokset tehdään, mutta eihän hänkään sen paremmin voi totuutta tietää. Vuoden haluaisin imettää, mutta saa nähdä kuinka onnistun. Olisipa ihanaa imettää jopa pidempään, mutta sitä vuotta nyt yritän ensisijaisesti tavoitella.
 
Olisihan se mukava kokeilla imetystä.. Edellisen lapsen kanssa vaan jäi niin kamala ällötys ja kammotus etten tiiä kuin onnistuu..Olin juuri saanut esikoisen naistenklinikalla ja todellakin väsynyt. Heräsin kun joku vanhempi nainen tarrasi suoraan tissiin kiinni kylmillä käsillä ja tokaisi et "Et sä enää voi nukkua sillon ku sua huvittaa! Tässä tää lapses!"
 
Oon suunnitellu imettäväni, mutta eihän sitä koskaan etukätteen tiiä miten käy. Äitini mua jo varotteli, että mikäli oon hänneen yhtään tullu niin munsta taitaa tulla melekonen mansikki.Oon kyllä lukenukki että pienempi rintasilla ois kovempaa tuo maidontuotanto, saas nähä. Jos sinne puolen vajjaan puolen vuoden ikkään jaksais täysimettää ja sitte siirtyä laajempaan ruokavalioon ja imettää osittain.
 
Ensimmäisen imetin täysimetyksellä 6kk ja 14kk ikään asti osittain. Toisen kanssa oli ongelmia ja täysimetystä vain 4kk ja osittain 6kk. Rintakumi molemmilla kerroilla. Vieroitin noin 4kk iässä molemmat siitä, mutta tiedan äitejä jotka käyttää kumeja koko imetyksen. Asiasta ollaan puolesta ja vastaan kuten kaikesta lasten kasvatukseen liittyvästä... Itse ajattelen että stressitön ympäristö on yksi avaintekijöistä. Toki on muitakin asioita. Mutta toisen kanssa huomasin selvasti, että kun en juuri koskaan saanut imettää rauhassa, niin ei se vaan toiminut. Talo oli koko ajan täynnä viisi-kuusivuotiaita omine tarpeineen kun koko naapurusto laukkasi täällä. Ei vaan toiminut. Asetin viimeksi tavoitteekseni sen vuoden mutta enpä taida tällä kertaa tavoitella kuin hyvää kaikille. Superäitiä musta ei taida vieläkään tulla.. :)
 
Imetin esikoista 1v 10kk, eli tämän uuden raskauden n. rv 15 saakka. Sitten tuli tissit niin kipeiksi, että oli pakko lopettaa imettäminen, vaikka mielelläni olisin jatkanut yhä. Jouduin myös alussa käyttämään rintakumia, mutta siitä päästiin yhdessä päivässä eroon esikoisen ollessa 6 viikkoa vanha. Aluksi tyttö ei osannut oikein imeä, joten sitä varten rintakumia tarvittiin, mutta sitten ihan yhtäkkiä nappasi tiukasti kiinni ilmankin. Voi sitä onnistumisen tunnetta! :)

Esikoisen kanssa maito nousi rintoihin ihan kivasti alle viikossa synnytyksen jälkeen (ois saanut nousta kyllä aiemminkin...), mutta aluksi tuntui, ettei siitä riitä mihinkään. Sitkeästi kuitenkin jatkoin ja alkoihan se maidon määräkin kasvamaan. Ongelmana olikin sitten "suihkutissit", eli kun toisesta imetti niin toisesta ihan suihkusi... :) Siinä sai maidonkerääjää tyhjennellä muutamaankin otteeseen imetyksen aikana. Tuntui kauhealta hukalta, kun laitettiin maitoa pakkaseen ja jääkaappiin talteen, mutta eipä tyttö suostunut tuttipullosta ottamaan, vain tissi kelpasi. Hukkaan meni hyvät maidot. :P

Täysimetystä oli esikoisen kanssa lähes 8kk, koska vellit ja soseet ei vain tytölle kelvanneet. Sitkeästi niitä tarjottiin 4kk iästä lähtien, mutta eipä sitä voinut juuri edes maisteluksi kutsua. Sitten 8kk iässä alkoi vähän maistumaan, kun voitiin kokeilla sormiruokailua.

Nyt ajattelin, että olisi ihanaa voida täysimettää 6kk ja sen jälkeen alkaa hiljalleen tarjoamaan muuta ruokaa lisäksi. Jos esikoinen vielä tämän tauon jälkeen osaa imuotteen ja halua löytyy, niin enpä taida kieltää pientä tisuttelua häneltäkään. Nyt varmaan taas moni tuntee kunnon "hyiiii" inhonväreitä ajatuksesta, että imettäisin yhtä aikaa vauvaa ja 2,5-vuotiasta. :D Vaan samapa tuo. Jos jotain esikoisen vauva-ajasta opin, niin sen, että en välitä muiden kauhisteluista ja ihmettelyistä vaan teen juuri niin kuin itsestä ja lapsesta hyvältä tuntuu!
 
Takaisin
Top