Imetys raskausaikana

Kata88

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2016
Eloäidit 2020
Täällä tuntuu olevan muutamia muitakin, jotka imettävät raskausaikana, joten täällä vois käydä siitä keskustelua :)
 
Ilmoittaudun ketjuun :). Imetettävä on siis pian 9kk. Vasta pari viikkoa on saanut korviketta rinnan lisäksi, kun huomasin, että heruminen alkoi hidastua, niin aloin tarjomaan korviketta, jotta esikoinen saa riittävän määrän maitoa vuorokaudessa. Tarkoitus olisi jatkaa kyllä imetystä. Ei ole mitään tarkkaa suunnitelmaa, mutta jos nyt vielä parikin kuukautta saisi jatkettua. Esikoinen aloittanut vieroittaa itseään nyt selkeästi. Käy rinnalla enää pari kertaa vuorokaudessa.
 
Meillä edellinen 11kk ja oikeastaan ainoa maitotuote, joka menee rintamaidon lisäks on raejuusto. Heruminen on ollut ajoittain tiukemmassa, mut vielä maitoa tulee. Yleensä yöllä ei oo ongelmia herumisessa ja yösyöntejä on meillä aina ollut paljon. Tällä hetkellä keskimäärin 5-6 yössä eli 12 tunnin aikana. Viimeisen tunnin yleensä nukkuu tissi suussa. Toivoisin,että korviketta ei tarvitse enää ruveta antamaan, vaan päästään suoraan tavan maitoon.
 
Meillä on 11 kk vanha poika ja varsinainen tissiposki oikein! Heti kun maidontulo alkoi vähentymään, alkoi toinen viihtymään enemmän rinnalla. Öisin ei selvästi saa tarpeeksi maitoa, vaan on pitänyt antaa pullollinen piimää jotta pääsee jatkamaa unia.

Rinnalla tuo poika tosiaa viihtyisi niin paljon kun vaan antaisin, mutta koitan toki oman jaksamisen kannalta hieman rajoittaa. Kotona ollessa saattaa käydä jopa 10 kertaa rinnalla, mutta jos ollaan reissun päällä niin voi olla että käy vain 2-3 kertaa. Meillä tosin tutti hyljätty pari kuukautta sitten ja oonkin toiminu ruokakoneen lisäksi huvituttina..
 
Täällä nyt näyttäisi siltä, että tuo esikoinen on irtaantumassa rinnasta kokonaan. Yöllä saattaa ottaa vielä rinnan suuhun, mutta ei enää ime niin, että tulisi maitoa. Nyt siis kaksi yötä mennyt jo näin. Maitoa toki vielä tulee ja joudun aamuisin pumppaamalla helpottamaan painetta. Mutta kai maidontulo tässä ehtii hiipumaan ennen kuin tulee uusi tissiposki :)
 
Paljonkos sulla Marianne on nyt viikkoja? Voiskohan se maidon maku olla muuttumassa, et ei siitä tykkää?mitkäs sulla on fiilikset, jos imetys nyt loppuu?
 
Tänään 15+6. Itse epäilen, että heruminen on vaan niin hidasta jo, että neiti ei jaksa olla tissillä niin pitkään, että saisi jotain irti. Alkuraskaudesta mulla oli vaihe, että maidon tulo lopahti hetkeksi kokonaan, mut tyttö oli niin sitkeä, että hän sai homman käyntiin vaan tilaamalla lisää :wink. Nyt ei enää malta tyttö olla tissillä. Vähän on ristiriitaiset tunteet. Olisin voinut kyllä vielä vaikka kuukauden imettää. Oon lukenut, että usein rv 20 maidon tulo lopahtaa hormonaalisista syistä ja voi käynnistyy uudelleen sit rv 30. Olin siis henkisesti ite valmistautunut jatkamaan. Toisaalta oon helpottunut, että tämä tapahtui lapsen ehdoilla ja ei ollut mitään draamaa tässä :) ja toki olo on parempi itsellä kun ei tartte omilla syömisillään "kahta lasta ruokkia". Mut on myös haikee olo. Hyvin ristiriitaista :D
 
Mä oon kans kuullu noista 20 ja 30 viikon muutoksista. 9kk on pitkä aika imettää ja lapsi on saanut jo paljon tärkeetä maitoo, joten voit kyl olla ylpeä jo tuosta saavutuksesta.
 
Kata88: Kiitti tsempeistä :D. Oon ihan tyytyväinen tuohon 9kk imetystaipaleeseen, vaikka olin etukäteen miettinyt haaveillut josko imetys jatkuisi siihen 1 vuoden ikään asti - tosin niiden ajatusten aikaan ei ollut tietookaan tästä tammimurusta :wink
 
Mites teillä sujuu imetyksen kanssa. Mulla on selkeesti vähentynyt maidon tulo. Samalla myös imetyskerrat vähentynyt. Toki niitä edelleen on n 8-9 vuorokaudessa. Ja kiinteiden määrä on lisääntynyt. Vähän alkaa haikea olo tulla. Positiivista on, et yöheräämiset on myös vähentynyt. Klo 6 mennessä on enää ehkä pari syöttöä. Siitä eteenpäin onkin sit tissi suussa.
 
Takaisin
Top