imetys+lääkkeet

mohomaha

Kommentoinnin ninja
Noniin, elikkäs mulle määrättiin Primperan nimistä lääkettä maidonerityksen lisäämiseksi 1 tabl. 3x vuorokaudessa 10 päivän ajan.
Primperan itessään on pahoinvointilääke, jota ei tulisi käyttää imettämisen aikana. Haittavaikutuksena väsymys, heikkous, huimaus, suun kuivuminen ja erilaiset tahattomat lihasnykäykset ja liikkeet kasvojen ja raajojen alueella ovat yleisimpiä. Suurina annoksia käytettäessä saattaa esiintyä tajunnan häiriöitä, sekavuutta tai hallusinaatioita. Myös vatsavaivoja, ripulia, masennusta, ahdistuneisuutta, päänsärkyä, allergisia reaktioita sekä verenpaineen laskua on esiintynyt. Pitkäaikaisen käytön yhteydessä saattaa esiintyä kuukautishäiriöitä ja/tai maidonerityksen lisääntymistä.

Eli melkosta myrkkyä mun pitäis syödä, että maito saattaa lisääntyä! Ei imettämistä?! Arvatkaa oonko nyt ihan sekasin, pitäiskö vai eikö pitäis syödä niitä ja pitäiskö vai eikö pitäis imettää. Ohje sanoo toista, lääkäri toista. Oisko kellään kokemuksia ko. lääkkeestä? Mutta miks mulle niitä määrättäis jos en sais käyttää?
 
Mulla ei kokemusta kuin raskausaikaisesta käytöstä, kokeilin siis voimakkaaseen pahoinvointiin ilman mainittavaa tehoa ei myöskään sivuvaikutuksia. Mutta melkeinhän noissa jokaisessa lääkeselosteessa sanotaan ei raskaus- eikä imetysaikana.
 
tosi monessa lääkkeessähän sanotaan juuri,
että ei raskauden tai imetyksen aikana;johon
yleensä lisätää, että keskustele lääkärisi kanssa- lause.
Eli, tuskin lääkäri määräisi sellaista lääkettä sulle,
jota ei saisi käyttää.
Voithan vielä tarkistaa lääkäriltäsi ja/tai
apteekista.

Mutta varmasti mietityttää kyllä. Ymmärrän.
 
Kannattaa varmistaa asia soittamalla Teratologiseen tietopalveluun, joka vastaa kyselyihin
raskauden ja imetyksen aikaisista lääkkeille ym. altistumisista.

Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500 (normaalihintainen puhelu)
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437
 
Ainakaan ensihoidossa raskaus tai imetys ei ole este Primperanin käytölle. Tosin ensihoidossa ei myöskään käytetä sitä pitkiä aikoja.. Sinäänsähän kyseinen lääke on melko vaaraton - itse oon jopa sitä mieltä, että se on täysin lumelääke, ainakin mitä pahoinvoinnin hoitoon tulee.
 
Okei, kiitos vastauksista.. No oon nyt kolme syöny, eli yhden vuorokauden annoksen eikä vielä oo mitään vaikutuksia näkyny... 
 
Mulla on nyt hieman eri tilanne kun en ole vielä synnyttänyt, mutta oon jo yli 2 kuukautta syönyt päivittäin 1-3 Primperania ja ei mitään haittavaikutuksia[:)] Mulla siis yltyi närästys niin pahaksi, ettei mikään pysynyt sisällä ja Primperan on ainut mikä estää oksennuksen tulon.

Luulisin siis, että voit ihan turvallisesti niitä syödä vaikka aivan eri asioihin niitä syödäänkin. Jos siitä lääkkeestä jotain haittaa voisi olla niin en varmaan näin pitkään olisi saanut niitä syödä ja kuitenkin niin pitkään on lupa syödä kun tarve vaatii (eli luultavasti raskauden loppuun). Imeytyyhän lääkkeet kai erilailla imetyksessä vauvaan, mutta 10 päivää on kuitenkin suht lyhyt aika [:)]

Mua vähän kyllä mietityttää kun tuon maidon lisääntyminen on yksi "haitta"vaikutuksista niin mitenköhän monen kuukauden lääkkeen käyttö vaikuttaa omaan maidon tuotantoon. Varmaan suihkuaa maito synnytyksen jälkeen[:D] No toivottavasti ei nyt sentään.

Mutta toivottavasti sinullakaan ei haittavaikutuksia ilmene[:)]
 
Takaisin
Top