Imetys ja unettomuus

Helmi21

Vasta-alkaja
Hei,
onko täällä muita äitejä, jotka imettävät ja kärsivät unettomuudesta? Minulla on aikaisemminkin ollut uniongelmia ja ne vaivasivat myös kolme vuotta sitten esikoisen imetysaikoihin. Nyt olen nukkunut noin 1,5 vuotta hyvin mutta nyt lapsi nro kakkosen imetysaikana ovat uniongelmat ja unettomuuden pelko alkaneet taas nostaa päätään. Kaipaisin lähinnä vertaistukea, jotta voisi vähän purkaa omia tunteitaan huonon yön jälkeen. Löytyykö täältä äitejä, joilla samoja kokemuksia?
 
Moi! Mulla oli jo ennen raskautta diagnosoitu ei-elimellinen unihäiriö. Vielä raskausaikana nukuin kohtuu hyvin, loppuaikaa lukuunottamatta, vaikka unilääkkeet lopetettiinkin raskauden alussa. Synnytys kesti melkein vuorokauden ja sinä aikana en juurikaan nukkunut, ekana yönä osastolla nukuin 3 h ja seuraavaksi yöksi tarvitsin jo lääkityksen. Eli unet jäi synnärille.

Synnytyksen jälkeen yritin nukkua ilman lääkkeitä, koska lääkärini sanoi, ettei niitä imettäessä voi käyttää. Unettomuuden jatkuessa tarkistin itse asian teratologisesta tietopalvelusta ja sen mukaan lääkkeitä voi käyttää, eivät erity rintamaitoon riskimäärissä. Lisäksi minua auttaa se, että poika syö myös pullosta, joten ollaan isän kanssa jaettu yö niin, että minä nukun alkuyöt vierashuoneessa ja siirryn sitten aamuyön puolella makkariin ja mies saa nukkua rauhassa. Nukun vierashuoneessa sen takia, että korvatulpista huolimatta herään jokaikiseen inahdukseen mikä pinnasängystä kuuluu. Mua on aina ärsyttänyt tämä "nuku silloin kun vauvakin nukkuu" -ohje. Jos on huono nukahtamaan, se on mahdotonta.

Tsemppiä sinulle, toivottavasti olet saanut apua tilanteeseesi!
 
Takaisin
Top