Imetys ja töihin paluu

CherryRed

Keskustelun kolmiottelija
Joulukuiset 2022
Olen ollut nyt 3kk äitiyslomalla ja töihin paluu tapahtuu Elokuussa 8kk kotona olon jälkeen. Jos sinne saakka kaikki menee hyvin imetyksen osalta, niin haluaisin kuitenkin jollain tavalla jatkaa imetystä. En voi olla koko ajan etänä, joten kotona en voi normaalisti jatkaa imetystä. Tällä hetkellä vauvalle menee 6-7 kertaa päivässä maitoa. Ajattelin jatkaa 80% töissä eli tekisin 6 tuntista päivää varmaankin seuraavan puoli vuotta, varsinkin jos se edesauttaisi imetystä. Niin että poika olisi vuoden ennen kuin lopettaisin imetyksen kokonaan. Tai ehkä jopa jatkaisin imetystä jos se vielä sujuu... en tiedä. Eniten askarruttaa tuo siirtymä kotoota konttorille.

Miten teillä on sujunut töihin paluu jos olette jotenkin jatkaneet imetystä? Vai onko se vain jäänyt pois? Miten teitte siirtymän, eli miten vähentää imetystä ettei rinnat ole ihan pulassa maitomäärän takia, jos yhtäkkiä loppuu imetys? Vai onko imetystä pystynyt jatkamaan jotenkin?
Onko esim. töissä ollut pumppauskerta? Kuulisin mielellään kaikkien kokemuksia, miten on mennyt.

MUOKS. Unohdin mainita, että mies jää mun töihin paluusta kotiin ensi vuoden Tammikuuhun.
 
Muokattu viimeksi:
Mä palasin kolmannen lapsen ollessa 8kk kokopäiväisesti töihin. Imetin aamuyöllä vauvan takaisin uneen ennen töihin lähtöä, vauva kun aina heräsi minun lähtemiseen. Mies antoi lasista korviketta ruokien yhteydessä, pullosta tuo lapsi ei juonut. Imetin töistä tullessa ja viikonloppuisin normaalisti siten kun vauva tahtoi n.1v ikään. Rinnat meni aluksi työpäivinä ihan koviksi palloiksi, mutta en tyhjentänyt välissä, ne kyllä sitten tottui tuohon vähempään imetykseen ja ei enää niin pingottunut kuin vasta ihan loppupäivästä. N. 1-2 viikkoa ennen töihin paluuta alettiin lounaalla imetys korvaamaan korvikkeella.
Neljännen lapsen kanssa palasin töihin lapsen ollessa reilu 1v, joi jo kunnolla lasista lehmä maitoa myös. Samalla tavalla jatkui imetys n.1v5kk ikään. Tämä "vauva" tosin roikkui yöt sitten tississä kiinni ja imetys lopulta päättyi täysin minun aloitteestani. Tämän kanssa ei tullut mitään pingoituksia rintoihin, varmasti tuo suuri lehmänmaidon menekki vähensi imetystä (vaikka ei siltä tissitakiaisen kanssa tuntunut)
 
Muokattu viimeksi:
Mä palasin töihin esikoisesta ja myös keskimmäisestä heidän ollessaan n.10kk. Imetin aamulla ennen töihin lähtöä ja illalla normaalisti töiden jälkeen ja viikonloppuna toki normaalisti pitkin päivää. Päivällä arkisin joivat piimää (hapanmaitotuotteet tuossa vaiheessa jo sallittuja). Aluksi oli tuota rintojen pingottumista, mutta hyvin nopeaa rinnat tottui siihen ettei päivällä ole tarve imettää. Meillä ikävä kyllä molemmat alkoi aika pian mun töiden paluun jälkeen itse vieroittautumaan rinnasta eli imettäminen alkoi olla aikamoista pelleilyä, tissin puremista jne. Etenkin esikoisella. Just ja just sinne n.1vuoden ikään sain imetettyä molempia, mutta sitten alkoi jo ihan pään pois kääntäminen rintaa tarjotessa eli ei enää kelvannut. Oli itselle kovempi paikka, kun ei enää kelvannutkaan. 😟 Mutta toisaalta ihan ymmärrettävää, kun työmatkoineen olin pois kotoa lähes 10tuntia.
 
Itse palasin töihin vauvan ollessa reilu 7kk. Teen myös 6h päivää, matkoineen olen poissa n 7h. Imetän aamupalalla, ja jos ei syö kun toisesta rinnasta niin pumppaan toista hetken. Iltapäivällä sama. Illan mittaan ja viikonloput imetän ruokailun yhteydessä normaalisti. Myös 1-2 yösyöttöä on yleensä. Välillä pumppaan vielä illalla ennen omaa nukkumaan menoa, mutten aina, kun herun niin huonosti pullolle. Pumppaan lähinnä stimuloinnin vuoksi, ei se siitä tullut maito oiekin riitä.. Päivällä isänsä kanssa vauva sai korviketta (tai pumpattua jos sitä oli/ on) ruuan päälle tuttipullosta, 10kk jälkeen lounasjuomana on ollut piimä mukista ja ennen pitkiä unia sitten maito. Teen satunnaisesti etäpäiviä, silloin imetän myös päivällä. Pumpun otan mukaan töihin vain silloin jos tiedän etten mene ihan suoraan töistä kotiin.

Vauva nyt pian 11,5kk ja imetys taival jatkuu edelleen.

Edit. En valmistellut rintoja tähän muutokseen mitenkään. Aluksi rinnat oli iltapäivästä pinkeät, mutta tottui nopeasti.

Jos imetyksen jatkuminen on toiveissa, niin kannustan kyllä yrittämään työn ja imetyksen yhdistämistä!
 
Muokattu viimeksi:
Meillä imetys väheni melkein heti, kun palasin töihin. Lapselle aamuimetys oli kaikkein tärkein, mutta vuorotyön takia ei ollut mahdollista pitää edes yhtä säännöllistä imetyskertaa päivässä ja heti kun mulla oli neljä aamuvuoroa putkeen, imetys loppui siihen. Vaihtoehto olisi kai ollut herättää lapsi yli kaksi tuntia aikaisemmin jotta olisi saanut maitonsa, ja sitten toivoa, että nukahtaa vielä uudestaan, mutta siihen ei ryhdytty.
 
Palasin töihin lapsen ollessa 10kk. Olin sitä ennen jo vähentänyt imetysmääriä, isä jäi kotiin. Voi vaikka vähentää yhden imetyksen per viikko, jos ehtii pitkällisesti varustautua asiaan. Jo jossain 8kk iässä kun lapsi oppi konttaamaan, hävisi isoin tissinhimo eli jossain määrin imetys äidintahtisesti alkoi.

Imetin töihin palattuani aamulla, heti töiden jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa. Pumppasin aika pitkäänkin päivän aikana kerran (ekat 2kk), kun mulla on oma huone. Mä ihan pokkana vein läpinäkymättömässä muovirasiassa tuttipullollisen rintamaitoa työpaikan jääkaappiin ja vein sitten kotiin, mies sen antoi seuraavana päivänä. Kauramaitoa lapsi tottui jo aiemmin juomaan ruoalla ja sitä sai rintamaidon (4krt päivässä 1v asti) lisäksi.

Imetin lasta töissäkäyvänä hänen ollessa 10kk-18kk., vähensin nyt keväällä yhden imetyksen per kuukausi. Jotenkin lapsesta välittyi se, ettei rinta ole enää kovin tärkeä eikä ole sitä viimeisen 3-4vk sitten tapahtuneen imetyksen jälkeen kaivannutkaan. Hän vieroittui siis itse, mutta ei sen mun töihin liittynyt.
 
Molempien lasten kohdalla olen palannut töihin täydelle työajalle kolmivuorotyöhön heti vanhempainvapaan jälkeen ja imetys on jatkunut hyvin. Tai no nyt en ole tehnyt yövuoroja. En valmistautunut sen ihmeemmin, aluksi pingotti kovasti, mutta äkkiä rinnat tottui. Töitten jälkeen imetän vauvantahtisesti. Jos on ollut ilta-aamu niin oon yösyöttöjen lopettamisen jälkeen pumpannut illalla ja mies on antanut maidot aamulla. Muuten en oo pumppuun koskenut, hapanmaitotuotteita on mennyt lisäksi, nythän tuo nuorimmainen saa jo tavallista maitoa juoda. Esikoista imetin 2v6kk asti ja nuorempi täytti just vuoden, eikä oo näköpiirissä, että vielä lopettelis.
 
Palailin töihin kun esikoinen oli 9,5 kuinen, ennen töihin paluuta olin satunnaista keikkaa jo tehnyt muutaman vuoron verran. Töihin palatessa imetin 1-3 kertaa vuorokaudessa riippuen työvuorosta; kerran yöllä, kerran aamulla ja sitten jos ennätin ennen lapsen unille menoa töistä kotiin niin illalla. Yöimetys loppui aikalailla lapsen täyttäessä vuoden, sitä ennen satunnaisesti nukkunut täysiä öitä, mitkä sitten ekoilla kerroilla sai mut heräämään pumppaamaan pahimman pingoituksen pois. Yritin ennen töiden aloittamista pumpata maitoa pakkaseen niille päiville kun en kerkeäisi imettää kuin kerran, mutta aika heikosti enää siinä vaiheessa tuli heruttua pumpulle. Vähitellen siirryttiin ensin korvikkeeseen kun piimä ei lapselle maistunut ja sitten lehmänmaitoon kun vuoden ikä tuli täyteen. N. 1 v 4 kk ikään asti imetin enää kerran viikossa kunnes loppui kokonaan. Omalla kohdalla imetyksen vähenemistä ja loppumista edesauttoi varmasti myös omat menot, kuten ystävän polttarit, joiden vuoksi olin pari yötä pois kotoa.


Kyllä ne imetyshetket oli semmosia ihania läheisyydentankkaushetkiä myös että sen mukaan mitä itse pystyy, niin kannustan siihen, mutta mielestäni siitä ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos sen haluaa töihin palatessa lopettaa. Aika hurjasti varsinkin vuorotyössä arki muuttuu siinä kohtaa kaikenlaisten järjestelyjen vuoksi, että siinä on vähemmästäkin kuormittunut. Itsellä varsinkin nuo ekat kuukaudet töihin palattua oli aika tuskaa, kun piti öisin herätä imettämään ja sitten piti kuitenkin koittaa olla terävänä töissä onnettomien yöunien jäljiltä.

Näin jälkiviisaana omalla kohdalla olisi ollut viisasta pumpata maitoa pakkaseen niin paljon kuin mahdollista silloin ekoina kuukausina vauvan synnyttyä, että sitä maitoa olisi riittänyt sitten pidempään että ei olisi tarvinnut ottaa korviketta käyttöön ennen lehmänmaitoon siirtymistä.
 
Palailin töihin kun esikoinen oli 9,5 kuinen, ennen töihin paluuta olin satunnaista keikkaa jo tehnyt muutaman vuoron verran. Töihin palatessa imetin 1-3 kertaa vuorokaudessa riippuen työvuorosta; kerran yöllä, kerran aamulla ja sitten jos ennätin ennen lapsen unille menoa töistä kotiin niin illalla. Yöimetys loppui aikalailla lapsen täyttäessä vuoden, sitä ennen satunnaisesti nukkunut täysiä öitä, mitkä sitten ekoilla kerroilla sai mut heräämään pumppaamaan pahimman pingoituksen pois. Yritin ennen töiden aloittamista pumpata maitoa pakkaseen niille päiville kun en kerkeäisi imettää kuin kerran, mutta aika heikosti enää siinä vaiheessa tuli heruttua pumpulle. Vähitellen siirryttiin ensin korvikkeeseen kun piimä ei lapselle maistunut ja sitten lehmänmaitoon kun vuoden ikä tuli täyteen. N. 1 v 4 kk ikään asti imetin enää kerran viikossa kunnes loppui kokonaan. Omalla kohdalla imetyksen vähenemistä ja loppumista edesauttoi varmasti myös omat menot, kuten ystävän polttarit, joiden vuoksi olin pari yötä pois kotoa.


Kyllä ne imetyshetket oli semmosia ihania läheisyydentankkaushetkiä myös että sen mukaan mitä itse pystyy, niin kannustan siihen, mutta mielestäni siitä ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos sen haluaa töihin palatessa lopettaa. Aika hurjasti varsinkin vuorotyössä arki muuttuu siinä kohtaa kaikenlaisten järjestelyjen vuoksi, että siinä on vähemmästäkin kuormittunut. Itsellä varsinkin nuo ekat kuukaudet töihin palattua oli aika tuskaa, kun piti öisin herätä imettämään ja sitten piti kuitenkin koittaa olla terävänä töissä onnettomien yöunien jäljiltä.

Näin jälkiviisaana omalla kohdalla olisi ollut viisasta pumpata maitoa pakkaseen niin paljon kuin mahdollista silloin ekoina kuukausina vauvan synnyttyä, että sitä maitoa olisi riittänyt sitten pidempään että ei olisi tarvinnut ottaa korviketta käyttöön ennen lehmänmaitoon siirtymistä.

Tuliko teillä korvikkeesta vielä vatsanpuruja 9,5kk ikäisenä?
Meillä tuli kauheet vatsanpurut pariksi päiväksi vielä, kun kokeiltiin korviketta tuossa 3 viikkoa sitten. (Nan Ha, eli pilkotumpaa korviketta ja silti tuli kauheat vatsanpurut)

Mua just huolettaa tuo, että luulen että maito loppuu mulla nopeasti jos ei imetä 5 tai yli kertaa vrk. Eli vaikka haluaisin osaimettää niin se ei sitten sujuisikaan. Alussa en herunut ollenkaan pumpulle, vaikka vauva söi vain rinnoilta.
Myös huolettaa se, että vauva ei suostu ollenkaan juomaan mitään tuttipullosta. Koitettu 3 eri pulloa ja 3 eri tuttia. Nyt hankittiin uudet tutit, missä 3 pisaran anto, eli pitäs vaan valua helposti suuhun. Kun ei ime sitä tuttia ollenkaan, puree vaan ja mitä siitä tulee ulos niin nielee. Pakastettua mun maitoa ei ole vielä suostunut juomaan. Me harjoitellaan siten, että kerään lansinohin alipainepumpulla parikyt milliä talteen ja samana päivänä mies koittaa eri asennoissa, just eri pulloilla ja tuteilla (eri päivinä tietysti ettei vauvaa liikaa stressata) ruokkia. Mutta poika on ehkä 5-10ml suostunut nielemään jossain 10-15 minuutissa ja sitten tulee itku. Että saas nähdä pystyykö mies antamaan vauvalle mun maitoa vaikka pumppaisin ja herunko taas pumpulle jos tuotanto vähäistä?
Oon laittanut toivon siihen, että vanhempana (8kk) kun menen töihin voi antaa sitten nokkapullosta nesteitä, jos siihen tottuisi.
 
Takaisin
Top