Imetyksen tehostaminen

Siiri❤️

Jostain jotain jo tietävä
Hei. Mulla kävi nyt niin että vauva tottunut liikaa pulloon ja alko hylkimään rintoja. Hän nyt 4kk Aloin pumppaamaan ja huomasin että maito on vähentynyt lähes minimiin. Voinko vielä saada maidon lisääntymään pumppaamalla?
 
Mä olen itse saanut nostettua maidon määrää jo ihan sillä, että imetyksen jälkeen pumppaa rintoja, vaikka sieltä ei enää mitään tulisi! Tein kunnon tehopumppauksen kun vauva oli n.2,5 kk vanha, tyyliin neljänä päivänä pumppasin keskellä päivää mutta myös iltaimetyksen jälkeen. Tuo osui pääsiäiseen jolloin puoliso pystyi auttamaan projektissa. Imetyksen tuen sivuilla oli hyvät vinkit tämänkin asian suhteen! Myös imetystukiäiti voisi antaa vinkkejä, Rinnalla-sovelluksen kautta sain itse tosi nopeasti aikoinaan apua, tyyliin jo samana päivänä.

Olenkin jatkanut säännöllisen epäsäännöllisesti tuota iltaimetyksen jälkeen pumppaamista, vaikka ei sieltä mitään järkevää saalista saisikaan 😅
 
Voin vain kertoa, että itse en enää ole isomman vauvan kanssa saanut pumpattua 10ml enempää, vaikka oli täysimetys menossa ja maito ei silloin ollut todellakaan lopussa. En vaan heru kunnolla pumpulle. Pikkuvauvan kanssa sai helposti pumpattua yli 100ml.
Varmasti kaikki usein tapahtuva pumppaus/imetys yritys lisää maidon tuloa. Viestii kuitenki että tilausta olisi ja lisää pitäisi saada.
Tehokkain maidon lisäys itsellä on ollut rinnan tiheä vaihtaminen heti herumisen jälkeen. Taaperokin heti itse vaihtaa rintaa kun "maito loppuu" ja toisesta taas tulee. Tätä saattaa jatkua pitkäänkin, kun aina toisesta sitten vähän lisää kuitenkin tulee.

Tsemppiä pumppaamiseen!
 
Ei voi tietää. Joillain pumppaus auttaa, joillain siitä taas ei ole mitään hyötyä. Ei auta kuin kokeilla ja katsoa. Neuvoja saa imetyksen tuesta, mutta ei kannata surra asiaa, jos imetys yrittämisestä huolimatta tähän loppuu. Luontoa ei saa ihmisen tahtoon monestikaan taipumaan.

Minä pumppasin 12 kertaa vuorokaudessa 30 min kumpaakin rintaa erikseen sairaalatason pumpulla, mutta kummastakaan rinnasta ei edes parin viikon pumppauksen jälkeen tullut kuin 4-5 pisaraa maitoa sen puolen tunnin aikana.

Tsemppiä! Toivottavasti pumppaus auttaa, mutta jos ei auta, niin korvikkeella sitten eteenpäin. Ja tuossa kannattaa katsoa omia voimavarojaan ja prioriteettejaan, koska jos siihen imetyksentehostusshowhun lähtee täysillä mukaan, saa kaikenlaisten eri "apukeinojen" ja kikkakolmosten osteluun käytettyä pitkän pennin rahaa, vaikka niistä ei ole tieteellisesti todistettu olevan mitään hyötyä, ja saa tuohon uppoamaan koko elämänkin, kun ei jää lainkaan aikaa huolehtia itsestä tai vauvasta, vaan elämä pyörii täysin imetyksen tehostamisen ympärillä.
 
Itse herun pumpulle paremmin, jos vauva on sylissä/ihokontaktissa. Lisäksi ensin käsin lypsämällä "hana auki" ja sitten pumpulle.

Onko sun tarkoitus saada imetys jatkumaan vai tarjota omaa maitoa pullosta? Jos haluat jatkaa imetystä niin kannattaa myös kysellä imetyksen tuen chatissa neuvoa. Jos haluat tarjota pullosta niin joku niksi saattaa auttaa pumpun kanssa.

Mutta korvikkeella pärjää vallan mainiosti, varsinkin jos ei ole mitään allergiaa lapsella (ja todennäköisempänä pidän sitä ettei ole kuin on). Korvikkeen ainut vika on mun mielestä vaan se pullorumba, mutta jos päädyt tarjoamaan omaa maitoa pullosta, niin sama rumba on siinäkin.

Tsemppiä paljon kävi miten kävi! Kuten Suski sanoi, kannattaa miettiä kuinka paljon voimavaroja ja aikaa haluaa käyttää tuohon imetyksen tehostamiseen.
 
Kiitos vastauksista🥰 haluisin vielä imettää. No katsotaan miten onnistuu. Koitan nyt muutaman päivän tehopumpata. Jostain luin että 2kk kohilla maito ei enää lisäänny.
 
Toisaalta, pitäväthän vauvat tiheän imun kausia, jolloin nostattavat maitomäärää, ekan puolen vuoden aikana niitä saattaa olla kahden viikon väleinkin! Ja ainakin meillä on tuo tuntunut pitäneen aika hyvin, yleisesti ottaen ne tulivat about parin päivän ikäisenä, 3 viikon, 3 kk ja 6 kk iässä. Tiheän imun kausi tai päivä saattoi tulla myös esim.kun hampaat puhkeavat, vauva on kipeänä, on oppinut uuden taidon jne., mitä muistaisin lukeneeni. Silloin saattaa helposti tulla fiilis, että maito loppuu, kun vauva vaan haluaa asua rinnalla ja saattaa olla tyytymätön.

Kun se maito on kerralla kunnolla noussut, ei sen kaiketi pitäisi niin vaan kadota, jos siis kuitenkin imettää normaalisti/vauvan tahtiin? Itse olen huomannut herumisen välillä hidastuneen ja sekös vasta vauvaa kiukuttaa. Silloinkin olisi hyvä pitää pää kylmänä ja muistaa kyseessä olevan hidastuneen herumisen, ei maidon loppumisen, asialla stressaaminen saattaa aiheuttaa kierteen jolloin heruminen jatkaa viivästymistä.. Kuitenkin jos imetyksen turvamerkit täyttyvät, ei pitäisi olla mitään hätää. Imettäminen kysyy luottoa omaan itseensä ja vauvaan.

Mutta kuten muutkin sanoivat, jos omat voimavarat eivät riitä, korvikekin on hyvä vaihtoehto, itsekin osittaisimetän (ämmä + korvike) eikä se haittaa, vaikka olisinkin toivonut pääseväni täysimetykseen, mutta kaikkien mahdollisten haasteiden jälkeen olen tyytyväinen ratkaisuun 😊

Tsemppiä kovasti Siiri!
 
Mutta kuten muutkin sanoivat, jos omat voimavarat eivät riitä, korvikekin on hyvä vaihtoehto, itsekin osittaisimetän (ämmä + korvike) eikä se haittaa, vaikka olisinkin toivonut pääseväni täysimetykseen, mutta kaikkien mahdollisten haasteiden jälkeen olen tyytyväinen ratkaisuun 😊

Pomppaan tänne väliin kyselemään, koska olen hiukan epävarma tulevan marraskuisen imettämisen suhteen. Esikoisen kanssa se oli sellaista kärsimystä. Miten tuo osittaisimetys oikein käytännössä menee, milloin imetät ja milloin annat korviketta?
 
Pomppaan tänne väliin kyselemään, koska olen hiukan epävarma tulevan marraskuisen imettämisen suhteen. Esikoisen kanssa se oli sellaista kärsimystä. Miten tuo osittaisimetys oikein käytännössä menee, milloin imetät ja milloin annat korviketta?

Meillä menee niin, että imetyksen päätteeksi annan korviketta ja vauva juo sen minkä haluaa juoda. Ohjeet ollaan saatu neuvolasta, samoin lisämaitomäärä. Meillä menee 3 x 60 ml, mikä on ilmeisesti pieni määrä, vauva ei tuota kokomäärää edes aina juo, joten saatetaan antaa päivässä esim. 1 x 60 ml, 1 x 50 ml ja 1 x 40 ml. Toki tarjoan rintaa ahkerasti sillä tiedostan, että niin kannattaa tehdä 😄 Kohta siirrytään kiinteisiin, niin oletan että päästään silloin lisämaidoista eroon.

Välillä on haastavaa miettiä oikea hetki lisämaidon tarjoamiseen, annetaankin ne päivisin n. 5-6 tunnin välein about palttiarallaa. Joskus jos pitää lähteä johonkin, koitan ajoittaa lisämaidon tarjoamisen sitä ennen.

Onko sulla kuitenkin toiveissa täysimetys? Jos saa kysyä, miten esikoisen imettäminen oli haastavaa?

Jos synnärillä tarvitaan lisämaitoja ja omaa tuotantoa on, kannattaa sieltä pyytää kunnon ohjeet lisämaitojen purkuun. Me saatiin sen verran epämääräiset, että luultavasti sen takia imetys lähti alun alkaen menemään osittaisimetystä suosivaksi. Mietinkin mahdollisen seuraavan kohdalla, pitäisikö synnärillä olla niin kauan että imetys on varmasti lähtenyt sujumaan hyvin 🤪Tai pyytää joku imetykseen erikoistunut doula kotiin apuun 🤔

Toki meillä oli myös haasteena vauvan imuote sekä korkea kitalaki, sen jälkeen kun pidin pumppaustalkoot, käytiin/käydään osteopaatilla ja tehtiin/tehdään suujumppaa, sekä lisättiin vähän lisämaitomäärää, vauvan paino lähti kunnolla nousuun. Tai mähän siis sisuunnuin siitä, kun neuvolasta sanottiin että lisämaitomäärää täytyy nostaa ja lähdin pitämään pumppaustalkoot. Jotenkin siinä hetkessä kirkastui, että jos en nyt tee sitä, jatkossa lisämaitomäärät tulevat vaan kasvamaan. Mullakin kuitenkin toiveissa, että saisin imettää vuoden, tai ylikin jos lapsi niin haluaa.

Meillä on puoliso ollut todella isona apuna, ja vauvakin sellainen leppoisa perustyytyväinen niin ollaan jaksettu hyvin 😊
 
Onko sulla kuitenkin toiveissa täysimetys? Jos saa kysyä, miten esikoisen imettäminen oli haastavaa?

Ok, kiitos paljon! :) Juu toiveissa on täysimetys. Esikoisen kanssa itse imetys kyllä sujui hyvin (imuote oli kunnossa ja poika kasvoi kuten kuuluukin), mutta hän oli rinnalla aivan koko ajan ja väsyin siitä aivan totaalisesti. Olin lisäksi aivan pihalla vauvan hoidosta + ympärillä vellova imetyshypetys toi tunteen että nyt pitää vaan pärjätä. Väsymyksestä varmaan johtui sekin, etten osannut hakea apua oikeilta tahoilta. Tai jotenkin siinä vaan sokeutuu ja tyytyy elämäänsä, en oikein tiedä.

About 7kk kohdalla, kun yhtenä yönä kypsyin siihen että poika heräili 30min välein eikä tissin vaihtaminen auttanut, annoin korviketta ja poika nukkui sen ansiosta 2h putkeen (mikä oli siis meille aivan unelmaa tuohon aikaan). Tulkitsin tästä, että maitovarani eivät riitä ja aloin useammin antamaan korviketta. Tästä sitten aika nopeasti maidon tuotanto loppui tyystin eikä poikaa tyydyttänyt tissillä olo enää ollenkaan.

Nyt jälkikäteen olen tuumaillut, että poika ei todennäköisesti ollut aina nälkäinen kun jotain kitisi. Otin vaan automaattisesti rinnalle ja se lohdutti häntä. Tuossa alussa maitovarat riittivät hyvin, mutta varmaan kiinteiden aloittaminen vähensi maidontuotantoa, josta johtui sitten tuo yölevottomuus. Sitten olinkin kuin zombi, en syönyt kunnolla -> pahensi asiaa entisestään.

Vähän sekava viesti, mutta sekavia ovat muistikuvatkin:Grimacing Face: Seuraavan kanssa yritän syödä kunnolla ja koittaa pitää imetysten välillä vaikka 2h jos vaan onnistuu, etten heti tunge tissiä suuhun kun vähän kitisee. Ja täytyy vaan herkästi hyväksikäyttää sairaalan imetyspolia.
 
Kiitos vastauksista🥰 haluisin vielä imettää. No katsotaan miten onnistuu. Koitan nyt muutaman päivän tehopumpata. Jostain luin että 2kk kohilla maito ei enää lisäänny.
Mä olen taas lukenut, että vaikka imetykseen tulisi parinkin viikon tauko, niin sen voi kuitenkin aloittaa uudestaan. Ja maidon määrä riippuu taas tilauksen määrästä. Ainoastaan maidon koostumus muuttuu (synnytyksen jälkeen rasvaista, ravintopitoista...).
Mä en herunut pumpulle paljoa mitään. En nyt määriä muista, mulla oli Weledan käsikäyttöinen pumppu mitä nyt joka marketissa myydään ja sen pienen pullon pohjalle sain molemmista rinnoista yhteensä ehkä pari senttiä.
Mutta pari päivää pumppauksen jälkeen rinnat olivat aivan täynnä maitoa. (tää oli tosi kiva kun pari kertaa tein niin että pumppasin maitoa etukäteen talteen, kun tiedossa oli koko päivän mittainen reissu ja tää "tilaus" toimitettiin sitten siellä reissun aikana, eli sielläkin piti hieman pumpata ja helpottaa oloa).
 
Itseasiassa rinnoilla on n.40 vuorokauden aikaikkuna käynnistää maidoneritys uudestaan imetyksen lopettamisen jälkeen! Tulin tuosta tietoiseksi vasta syksyllä ja se tavallaan lohdutti, että jos jotain sattuisi ei peli olisi kuitenkaan menetetty. Toki en tiedä, millaisen työn se vaatisi, ja suostuisiko vauva käymään rinnalla niin tiheästi että saisi maitomäärän taas nostatettua, jos siis olisi lähemmäs kuukauden tauko.

Tässä Imetyksen tuen sivuilta kopioituna ko.tieto:

"Imetyksen loputtua kokonaan rinnat säilyttävät valmiuden aloittaa maidoneritys uudelleen noin 40 päivän ajan, minkä jälkeen elimistö vähitellen purkaa valtaosan maitorauhaskudoksesta. Tässä vaiheessa rinnat voivat tuntua epätavallisen kevyiltä ja ontoilta. Myöhemmin rintoihin kuitenkin kerääntyy uutta rasvakudosta rauhaskudokselta vapautunutta tilaa täyttämään."

Linkki: https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/imetyksen-lopettaminen/
 
Takaisin
Top