Imetyksen lopettaminen

  • Ketjun aloittaja Mävin minttu
  • Aloituspäivämäärä
M

Mävin minttu

Vieras
8,5 kk:n ikäinen poikani on vähentänyt huomattavasti maidon syömistä, ja epäilen että hän kohta myös sen lopettaa, mutta miten siitä eteenpäin? Lapsihan tarvitsee nestettä, joten pitääkö minulla antaa hänelle korviketta tai riittääkö jo vain vesi vai voiko lehmän maitoa jo alkaa antamaan?
 
Voit antaa korviketta, se kai on se "turvallisin" vaihtoehto. Lehmänmaitoahan ei suositella periaatteessa alle 10 kk ikäiselle, mutta meilläkin alettiin maistella piimää ja jogurttia 9 kk iässä. Tällä hetkellä 11 kk juo piimää aina ruuan yhteydessä. Myös vettä voi antaa ruokajuomana, mutta itse suosin mieluiten piimää tai maitoa, josta saa kalkkia. Mielipiteitähän tästä on niin monia kuin on vastaajia. Jotkut käyttävät soijamaitoja jne, mutta meillä ei niitä juo kukaan muu niin miksi pienikään joisi? Muutenkin meillä alettiin siirtyä 9 kk iässä siihen, että koko perhe syö samaa ruokaa. Korviketta saa edelleen pullosta ehkä n. 2-3 dl päivässä + aamu ja iltavellit yhteensä 4 dl. Kai sitä voisi kohta yrittää noita korvikeannoksia jättää pois ja korvata ihan vaan maidolla tai piimällä, vellit ajattelin pitää kuvioissa niin kauan, kuin lapsi niitä itse haluaa. Aamulla haluaa kovasti sylitellä eikä kiinteät maistu (kuten ei äidillensäkään) niin saa vellipullon ja illalla rauhottuu paremmin yöunille, kun saa vellinsä sängyssä, vaikka kiinteän iltapalan olisikin jo syönyt.
 
yleensä imetyksen jälkeen annetaan korviketta, josta sit siirrytään tavalliseen maitoon pikkuhiljaa. multa loppui maidon tulo kun poika oli 2kk. sit annettiin korviketta ja velliä annoin 7vk eteenpäin iltaisin. Puol vuotiaasta asti juonut ihan tavallista maitoa. ei oo ollut minkäänlaisia mahavaivoja. aina kun siirtyy uuteen ja antaa vähän kerrassaan ja lisää määrää sen mukaan miten maha kestänyt. pilttejä söi 4kk ikäisestä hyvin, eikä purskauttanut ulos. Mun mielestä noi suositukset on ihan huuhaata, ennen vanhaankin pärjätty ilman mitään korvikkeita ja annettu tavallista voita ja sokerivettä ja ihan terveitä on tullut.. Ihan lapsikohtaista se on minkä ikäisenä voi antaa mitäkin. Tämä kuitenkin vaan mun mielipide. :)
 
Onko kerran vähentyneet, kun suostuu rintamaitoa juomaan vai onko vain aika kauan juo lyhentynyt? Jos imetyksen kesto vain lyhentynyt on imu vain niin voimakas jo, että saa tarvittavan nopeammin. Tuon ikäisellä, kun on jo kiinteitä mukana rintamaidon kuin myös korvikkeenkin määrä vähenee. Itse pidättäydyin antamasta mitään muuta kuin vettä ruokaillessa ja muutoin juomana lähes 1v. asti rintamaito. Ja imetys ei välttämättä kestänyt kuin 2min, mutta kasvu oli tasaista joten kyllä hän kaiken tarvittavan maidon sai.

Kun imetysaika lyhentyi lyhentymistään testasin välillä paljonkohan poika juo. Pumppasin niin paljon kun sain (pumpulla en saanut koskaan niin hyvin tyhjennetyksi kuin imetyksellä. Mulla aina tullut todella hyvin ja reippaasti maitoa) ja juotin pullosta. Mutta aina tulin tulokseen, että rinnasta ottaa enemmän ja paremmin.

Mutta, jos siirryt korvikkeeseen aloita antaminen varovasti. Sekoita rintamaitoon ja lisää aina korvikkeen määrää antokertojen mukaan. Kaikilla lapsilla ei ole niin rautaista mahaa, että kertalaakista kestää uutta ruoka-ainetta! :smile
 
Imetys kerrat ovat vähentyneet ja imemis aikakin on lyhentynyt. Aamulla ja illalla ottaa maitoa vielä ihan normaalisti, mutta päivällä korkeintaan 15 min. Välipalalla imettäminen on jäänyt kokonaan pois.
 
Ennen vanhaan myös lapsikuolleisuus on ollut huomattavasti yleisempää, ja ei ollut joka toisella laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa tai muutakaan vastaava, (ainakaan diagnosoitu) mikä tuntuu olevan ihan trendi nykypäivänä, joten ei kai noi suositukset ihan huuhaata ole. Minun mielipidä vaan, mutta sanonpa kuitenkin. Mutta maalaisjärjellä pärjää
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top