Imetyksen estäminen luonnollisin Imetys,

Henna-Riikka

Silmät suurina ihmettelijä
Olen visusti päättänyt useiden syiden takia, että en halua imettää. Olen yrittänyt lukea kaikki mahdolliset imetyspositiiviset sivustot, keskustellut imetystä kannattavien ystävien kanssa, tehnyt mielikuvaharjoituksia ja käynyt neuvolapsykologilla jittelemassa aiheesta. Olen siis tosiaan työstänyt tätä juttua, ja silti joka kerta kun näen ystävieni imettävän omia lapsiaan, niin minua puistattaa ja oksettaa ja tunnen suurta vastenmielisyyttä.

En kaikesta huolimatta saa kolmen viikon päästä tapahtuvaan sektioon lääkkeellisiä apuja maidonnousun estämiseksi. Viimeksi tänään itku kurkussa tulin naikkarilta kotiin kuunneltuani puolitoista tuntia paasausta siitä, kuinka päätökseni on väärä. Lopulta olo oli hirveä - tunsin miltei, että seksuaalista koskemattomuuttani lli loukattu, kun väen vängällä tuputettiin pumppuja ja tissihierontoja.

En aio edes yrittää imetystä. Maito tulee silti nousemaan. Tuntevatko kanssaihmiset yhtään tapoja, joilla ehkäistä maidon nousua luonnollisesti? Rintoihin tietysti mahdollisimman vähän stimulaatiota, ja pumppaamista pitäisi välttää. Muita konsteja? Onko kuinka nopeasti maidon tulo lakannut jos on antanut vain rintojen olla? Tiedän, että erot ovat toki yksilöllisiä, mutta mitään viitteellisiä aikoja edes?

Kiitos jo etukäteen, jos joku jakaa omat kokemuksensa :)
 
Sanot tiukasti vain, että tämä on sinun valintasi, ja sillä selvä. Jos joku kyseenalaistaa sen, toteat vain, että suu tukkoon tai ovi käy. Ei ole mikään pakko kuunnella sekuntiakaan kenenkään paasausta asiasta. Tee valitus, jos todellakin tuollaista paasausta on tullut hoitohenkilökunnan taholta vastaan, ja tee valitus aivan joka kerrasta erikseen. Yleensä tätä päätöstä kunnioitetaankin, eikä paasata suuntaan tai toiseen.
 
Muuten en osaa asiassa auttaa, mutta on olemassa yrttitee, jonka on tarkoitus vähentää maidontuloa. Suositellaan yleensä imetyksen lopetusvaiheessa, mutta en uskoisi olevan sinunkaan tapauksessa haitaksi: https://www.raskauskeiju.fi/orgaaninen-no-more-milk-tee . On töykeää henkilökunnalta kieltäytyä antamasta estolääkitystä. Olet kumminkin selväti miettinyt asiaa etkä vaan hetken mielijohteesta tehnyt päätöstä. Komppaan Suskia, pysy tiukkana.
 
Ystävä joutui lääketieteellisistä syistä lopettamaan vauvan imetyksen noin viikon iässä. Jonkun aikaa pumppaili enimpiä rinnoista pois. Koska maidon eritys ei ehtinyt vakiintua, maidon tulo loppui aika pian. Olo voi olla alkuun tukala ja tulehdus mahdollinen, mutta jos kysyntää ei ole, ei maitoakaan tietenkään tule.
 
Maito ei välttämättä edes nouse, kun et imetä ollenkaan eivätkä rinnat saa stimulaatiota. Ei ole ollenkaan väärin olla imettämättä, vauva kasvaa ja voi hyvin myös korvikkeella. Kaikilla maito ei nouse ollenkaan tai imetys ei muista syistä onnistu, joten ei siis ole varmaa, että edes tarvitset kyseisiä lääkkeitä.

Minäkään en enää imettäisi uudestaan, se oli epämiellyttävää. Aikoinaan imetin rahasyistä, korvike on kallista. Aivan yhtä hyvä äiti on sellainen, joka ei halua imettää. Vauva saa hoivaa ja rakkautta ilmankin.
 
Takaisin
Top