Imettävät odottajat

Anna K.

Vauhtiin päässyt keskustelija
Täällä muissa ketjuissa olen pannut merkille, että on muitakin jotka imettävät yhä esikoistaan/edellistä lastaan. Ajattelin että vois tästä aiheestakin tälläsen tukiketjun tehdä. Minkä ikäisiä teidän imetettevät on ja paljonko imetätte? Mitä olette ajatelleet tehdä ja miltä imetys on nyt tuntunut?

Mulla on 1,5 v poika joka on aika tissitakiainen. Heti raskauduttuani imetys alkoi tuntua ikävältä, fyysisesti ja henkisestikin. Olin aikonut imettää n. 2-vuotiaaksi ja tarkoitus oli että lapsi mahdollisesti itse vieroittuisi raskauden edetessä, en sulkenut pois tandemimetystäkään. Tiedän että normaalissa raskaudessa ei imetyksestä ole haittaa mutta kaksi aiempaa (ennen esikoista) keskenmenoa kuitenkin vähän mietityttävät.

Nyt olenkin rajoittanut tissillä oloa ja se on sujunut ihan hyvin, odotin että olisi vaikeampaa. Yöllä en anna enää ja päivisin olen rajannut 4 imetyskertaan, ennen saattoi olla 8-12/vrk. Musta tuntuu että lapsi on alkanut syödäkin vähän paremmin, ainakin tänään on vetänyt jo tosi paljon ruokaa. Ajattelin pikkuhiljaa siis vähennellä ja luulen että tandemimetykset saa jäädä. Ne 4 jäljellä olevaa imetyskertaakaan ei tunnu kivalta, mutta yritän lempeästi mennä ja tiputtaa taas yhden kerran pois. Iskä siis hoitaa iltanukutuksen ja päiväunille saattaa satunnaisesti nukahtaa tissille mutta eilen sain nukutettua vasta maidon jälkeen.

Mies oli sitä mieltä, että ennen yritystä olisi jo vähennettävä tissittelyjä. Mä sit taas olin sitä mieltä, että en vie pojalle tärkeää asiaa pois jonkun asian, jota ei välttämättä heti/ikinä tapahdukaan, takia. No niinhän siinä sitten kävi, että ekasta kierrosta tärppäsi (kuten esikoinenkin) ja en ollutkaan ehkä ehtinyt valmistautua täysin raskaana imettämiseen.

Vaikka olinkin ennen sitä mieltä, että voisin imettääkin kahtakin, niin nyt tuntuu että esikoisen imetys saa pikkuhiljaa jäädä, on tämä meidän imetystaival jo aika hieno ja pitkä ollut :Heartred
 
Imetän vajaa 14kk poikaa edelleen. Oäivisin 4x ja öisin pari kolme.. elokuussa lähden töihin ja olen vuorotöissä joten silloin joko lopetus tai epäsäännöllinen imetys. Vielä imetys on ihan ok.. rinnat tosin kipeät mutta helpottaa imetyksen aikana.. ja ei tämä kipu ole mitään maidonnousukipuun verrattuna.. tandemina en halua imettää joten ennen joulua saisi poika vieroittua..
 
Mulla muutaman päivän päästä 6kk poika imettäny olen monesti päivässä (en ole ikinä laskenu) mutta viimeisen reilun viikon aikana poika ollut sitä mieltä et hyi mitä Tää on ja selkeesti syö vain kun on pakko, eli ilmeisesti on pahaa.

Mielellään imettäisin vielä kun poitsu ei osaa syödä pullosta ja mulla ei satu tai muuten tee pahaa!!
Et näin meillä :)
 
Mä imetän myös pian vuoden ikäistä pikkuista tyttöä. Vielä on rinta maittanut hyvin, ja tuo mun tyttöseni osaa myös olla melkoinen tissitakiainen ja hyvin vaativa sen tissittelyn suhteen!

Oon alunperin kaksivuotiaaksi ajatellut imettää, mutta nyt kun olen enemmän taaperoimettämisestä lukenut,niin ajatellut vieläkin pidemmälle jatkaa ja lopetella ehkä lapsentahtisesti (riippuen tosin siitä minkä ikäisenä lopettaa itse, jotenkin nelivuotiaan tai sitä vanhemman imettäminen tuntuu jo kummalliselta.. Toisaalta taas asian kummallisuus taitaa loppuviimein olla omien korvien välissä, tai yhteiskunnan aivopesemää, kun imettäminen lopetetaan yleisesti ottaen kovin varhain.. Harva taitaa imettää edes vuoden ikäiseksi suosituksista huolimatta..)

Nyt kun testitulos oli tuo ylläriplussa, niin en kyllä tiedä mitä esikoisen pitkästä imettämisestä oikein nyt ajatella. Oli hurjan rankkaa pikkuvauva-aikana, kun tyttö käytännössä katsoen asui rinnalla ja oli lähes koko hereilläoloaikansa kantovälineessä tississä kiinni. Jos pikkukakkonen on yhtään tullut isosiskoonsa,niin mä olen tissistä sidottu vauvaan koko ajan, ja ahdistaa jo pelkkä ajatus, että esikoinen vaatisi oman tissittelyaikansa siihen päälle :rolleyes:

Toisaalta kovin moni on puhunut, että raskausajan maito ei välttämättä maistu. Saattaa siis olla, että imetys loppuukin ihan itsestään lapsentahtisesti ja stressaan ihan turhasta :)
 
Mie olen nyt rajoittanut yötissit pois eli saa nyt tissitellä 4x pv. Seuraavaksi pitäisi se tärkein eli iltatissi jättää pois.. koska menen elokuussa vuorotöihin :/ riipasee niin sydäntä kun edes ajattelee että se tärkein on tuolta tissitakiaiselta vietävä..
Rintojen kipu on nyt tasoittunut eli imetys ei enää satu.. :-)
 
Mulla ei myöskään imetys satu enää, mutta tuntuu jotenkin muuten vaan ei-niin-kivalta. Siksi olenkin vältellyt vähän imetystilanteita, aamulla täysillä puuronlaittoon ja yleensä sit ekan kerran on päiväunitissi. Sit ku on jotain tekemistä niin ei niin huomaa sitä tissiä ja illalla vielä ja iskä nukuttaa. Iskä on muutenkin isossa roolissa tässä imetyksen vähentämisessä. 4 kertaan siis vähensin ja käytännössä on nyt ollut noin 3 imetystä, öisin ei. Tänään on ollut vain 2. Kyllä mullekin tuli surku kun mietin, että vien toiselta pikkuhiljaa tissiä pois (koska en kahta haluakaan imettää, vaikka aluksi niin ajattelinkin) ja kun se loppuu niin sitten se on loppu eikä enää ikinä. Vaikka toisaalta en enää haluaisi välttämättä imettää, silti surettaa. Yllättävän helppoa se imetyksen lykkääminen ja välttäminen on ollut, että ehkä se pikkumies ei siihen hajoa. Ruokahalu on ainakin kasvanut ihan hirmuisesti mikä on tosi hyvä koska hän on ollut vähän huono syömään ennen. Neuvolan th oli kyllä tosi kannustava kaikkiin suuntiin, jotenkin ennakkoluuloisesti ajattelin että siellä "käsketään" heti lopettaa. Hyvä mieli tuli kyllä siitä, on tosi mukava th, mulla ja pojalla, sama siis. :)

Kiva kuulla muidenkin kokemuksia :)
 
Minä myös imetän esikoista 13 kk. Varmaan sen 4-5 kertaa päivällä ja yöllä jopa saman verran. En tahdo kahta imettää, ja nyt ehkä eniten tuo imetyksen harvennus ja öiden rauhoittaminen ovat mielessä. Poika on kuitenkin varsinkin öisin niin kiinni tississä, et en tiedä miten edetä.

Ja ei juo kyllä muuten tarpeeksi nedteitä. Teillä, jotka ootte vähentäneet jo imetystä, miten sujuu muu juominen?
 
Meillä on nyt, uskallanko sanoakaan, päästy yötissistä. Viime yönä heräsi kerran mutta nukahti mun kainaloon. Meillä yötissistä päästiin iskän avulla, kävivät välillä ihan syömässä yöllä muuta nyt saattaa nukkua koko yön useimpina öinä. Meillä poika juo vettä paljon, nestettä kyllä saa ja raejuustoa syö ja maitoon tehtyä puuroa. Meillä ainakin imetyksen rajoittaminen herätti valtavan ruokahalun jota ei ennen ollut, eiköhän se juominenkin ala sujua jos ei muutakaan ole :wink
 
Mulla on jutustelu melkein siirtynyt fb:n puolelle, mutta kirjoitellaan nyt välillä tännekin :)

Meillä tyttö ihan itse on melkein lopettanut yötissittelyn ja alkanut nukkua yöt kokonaisina :) Päivisin sitten on viime aikoina tuntunut, että roikkuu enemmän rinnassa kiinni, kuin ennen, ja oon aika väsynyt itse siihen hommaan näissä pahoinvoinneissa :/ Varmaan jotain eroahdistusvaihetta meneillään, kun muutenkin on koko ajan niin äidin perään ja jatkuvasti syliin pyrkimässä.
 
Meillä on nyt nukutti about kk täysiä öitä :-) yhtenä yönä itki noim tunnin ja parina yönä heräili ja nukahti uudelleen, vaihdetiin isi pojan puolelle nukkumaan. Nyt vähennetty pikkuhiljaa päivätissejä niin että nyt menee enää aamu- ja iltatissit. Lähden töihin 2vk:n päästä ja teen myös iltavuoroja joten iltatissistä pitäisi seuraavaksi päästä.. huoh.. se on se tärkein tissiaika..
 
Meillä kävi huomaamattaan niin että oli enää päiväunitissi, sekin oli niin epämukavaa että rajoitin sen "kestoa" ja yritin saada lapsen nukutettua esim kotimatkalla autoon tai rattaisiin. Nyt on ollut itseasiassa viikko niin ettei ole tissitelty lainkaan. Tuskin enää siihen palataan. Välillä lapsi pitää kättä rinnalla nukahtaessaan mutta se on ihan ok kun ei kuitenkaan pyydä enempää. Luulen että meidän imetyksen kestoksi jäi nyt 1 v 7 kk ja se on ihan ok vaikka 2 vuoteen aluksi tähtäsin.

Seri, sehän voi olla että se töihinmenokin riittää ja lapsi pärjää sen ajan hyvin ilman. Ja vähentelee siitä sitten kun on illalla kotona. :)

Aventurine, voihan sekin olla että maito on raskauden myötä vähentynyt ja lapsi tilaisi lisää. Meilläkin oli tollasta roikkumista hetki kyllä.
 
Takaisin
Top