Mä kanssa hurahdin imetykseen aivan totaalisesti esikoisen kanssa! Olin luullut että se olis vain ruokkimista, mutta se olikin niin paljon enemmän. Mutta helppoa se ei ollut, ja aiheutti kyllä alkuaikoina monet epätoivon itkut. Mulla maito nousi vasta kuuden päivän jälkeen, ja oli kamalat helteet ja vauva kuivui, joten heti jouduin alottamaan lisämaidot. Lisäksi vauvan paino nousi alkuun tosi huonosti. Neuvolasta sai neuvoja lähinnä vain lisämaitojen antamiseen, mutta ei mitään tukea imetykseen. Se on kamala tunne, kun ei pysty ruokkimaan pientä heiveröistä lastaan. Onneksi tajusin kääntyä imetyksen tuki ry:n tukiäitien puoleen! Vasta heidän kanssaan juttelemalla opin mm. sen, että se ei riitä että vauva saa hengata rinnalla niin kauan kuin haluaa, vaan sitä rintaa pitää myös vaihtaa jopa parin minuutin välein jotta saisin maidontuotannon kasvamaan. Minä tyhmä kun olin pitänyt vauvaa samalla rinnalla jopa tunnin putkeen... Tämän kun opin, niin johan lähti vauvan paino nousuun ja lisämaidoista päästiin! Kuulauden kuluttua kukaan ei enää meinannut tunnistaa meidän vauvaa, kun siitä oli tullut niin pulleaposkinen. :) Mutta siis, imetykseen liittyy vaikka mitä kommervenkkejä ja harvalla neuvolatädillä on ajantasaista imetysohjaustietoutta, joten kannattaa olla itse aktiivinen ja tutustua aiheeseen jo etukäteen ja etsiä jo etukäteen ne luotettavat tahot joilta tarvittaessa pyytää apua. Siinä vauvan synnyttyä on niin paljon kaikkea muutakin, että helpommalla ja vähemmillä itkuilla pääsee kun on valmistautunut kunnolla etukäteen. Imetyksen tuen somekanavat on ihan huippuja siihen tarkoitukseen! :)