Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itku pitkästä ilosta. Imetys juu käynnistyi uudestaan mutta loppui taas kuin kananlento. Ei suostu poika enää tissille ja pumpulle en enää heru. Jälleen kerran korvikkeiden suurkulutukseen. En jaksa enää stressata, kun poika on vihdoinkin terve ja flunssa selätetty.

Säilyykö toi rintamaito pakastimessa 3kk vai 6kk? Sairaalan ohjeessa lukee 3kk ja imetyksen tuki sivuilla 6kk.

Tuo muakin hämmensi. Mä en vaan enää voi laittaa pakkaseen kun poika kieltäytyi syömästä sitä maitoa.

Mä kuvittelen, että säilyy 6 kk. Ja sittenkin siitä voisi tehdä kypsennettyä ruokaa ja pakastaa uudestaan.

Imetys on saavuttanut tasaisuuden! Poika ei siis roiku rinnalla jatkuvasti ja saa itsensä täyteen nopeasti. Toki kohta on varmaan tiheä imu, mutta kuinka iloinen olenkaan että olen jaksanut rämpiä tätä välillä kovin työlästäkin imetystaivalta! Jeeee!!!

On muuten vaikea tietää koska alkaa pukea ulkovaatteita pikkuselle. Koska on se oikea aika. Pari kertaa oon ottanut huutavan lapsen pois vaunuista imettääkseni vielä hetken. Joka on sitten riittänyt. Aloin imettää n. kello 12. Imi vartin ja nukahti. Eihän se millään riitä parin tunnin tirsoihin. Nyt poika on välillä nukkunut välillä syönyt puoli toista tuntia. :/ Ennen oli helpompaa. Tankkasi puoli tuntia tai tunnin ja sitten mentiin ulos.

Joo mä kanssa tuota jossain vaiheessa pohdin. Mutta nykyään poika syö keskimäärin 10min ja pärjää sillä 2-3h. Välillä käy tissillä useammin, mutta vain hörppii ja irrottaa. Päivisin en anna nukahtaa rinnalle, jotta päikkärit onnistuu paremmin. Iltaisin ei auta mikään kun nukahtaa ihan väkisin nykyään illalla syödessään.

Meillä syö nykyisin n. 5-10 min ja pärjää sillä 2-3h. Iltaisin tankkaa vähän tiheämmin ja nukkuukin sitten yleensä pidemmän pätkän.

Hepsuli, kyllä siihen pakastettuun maitoon voi poika tottua, vaikka jonkun kerran olis kieltäytynyt. Hyvä keino totuttaa "uuteen" makuun on, että laittaa puolet totuttua ja puolet uutta. Tai vähitellen lisää uuden määrää. Samalla tyylillä saa esim. korvikkeen aloitettua imetyksen vähentyessä tai korvikkeen vaihdettua, jos ei muuten meinaa uusi maistua.

Kuulin hämmentäviä asioita neuvolassa; rinta tyhjenee 4 minuutissa. Lisäksi terkka sanoi, että 20 minuutin imetys on ehdoton maksimi per kerta. En hoksannu kysyä miksi. Meillä vauva roikkui ennen tissillä 15-20 minuuttia pääsääntöisesti. Nyt kerrat vaihtelee 5-40 minuuttiin.

Eikös se vaikuta rinnan tyhjenemiseen kuinka ahnaasti vauva syö..? Jos nautiskelee, menee kauemmin, ainakin mun järjen mukaan :D Ei ainakaan mun rinnat 4 minuutissa tyhjene...

Juu ei ole aikaa rintojen tyhjenemiselle! Mulla esim suihkuaa maitoa vielä 20 min syömisen jälkeenkin.

Ei tyhjene mullakaan 4 minuutissa. Pumpatessa ehkä jonkun 10-15 minsan jälkeen ei enää tullu lisää niin nopeesti, niin sillon kannatti lopettaa. Joo, sanotaan, että vauva imee tehokkaammin, mutta pumpulla tuli ennätys ehkä 4 dl, ni tuskin vauva sellasia määriä vetää. :D Vauvan imiessä herumimen voi käynnistyä monta kertaa, ni en sit tiiä, onko toi 4 minsaa joku yhden herumisen satsi..?

Aika jänniä juttuja ne neuvolassa heittää. Ihan alkoi naurattaa. :D Ai no nyt mä sain mun pumpun takaisin. Täytyy katsoa herunko sille enää kun en ole kuukauteen käyttänyt. Niin laitetaan kokeillen.

Yks lääkäri meille sano saman jo aikaisemmin ja tätä kysyinkin neuvolassa tänään sitten. Terkka meinas, että tosi on. Sanoin että en minä ainakaan aio katsoa kellosta, että "jaha, 4 minuuttia mennyt. Nyt lopetetaan." :D
Kyllä meillä nuo pitemmät imetyskerrat on ihan selvästi semmosia, että välillä imetään tehokkaasti mutta välillä otetaan tirsat ja sitten taas jatkuu :) onhan ne "maidontilauksetkin" vauvoilla ja ymmärtääkseni ne kerrat kestää.

Tosi hyvä artikkeli Hepsuli! Miten tuon uskaltaisi printata miehen vanhemmille etteivät vedä hernukkaa nenään?

Apuuva. Päivärytmi keskusteluun jo kirjoitin. Mutta miten en anna päivällä nukahtaa rinnalle? Yritin äsken ulos nukkumaan mutta ei onnistu. Tokihan ikäkin saattaa vaikuttaa ja nelikuisen hulinat, mutta pakkasherran syyksi laitan suurimman osan. Tuntuu että ei enää ollenkaan viihdy vaunuissa. Kärrylenkillä ainakaan.
Edit. Tuntuu että olis 4kk tiheän imun kausi meneillään. Vähänkö ei naurata jos tämän päivän minussa roikkuminen nyt sitä on ollut. Sillä kuukauden sisään on sitten mahtunut jo yksi imun kausi ja nelikuisen hulinat!

Muokattu viimeksi:
Takaisin