Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin koen olevani rennompi julki-imetyksen suhteen kuin esikoisen aikaan, silti hakeudun omaan tai samassa puuhassa olevien seuraan. Meilläpäin löytyy kivasti kaupoista tiloja imetykseen.

Mä en julki-imetä. Ajatus puistattaa vielä toisenkin lapsen kanssa. Yks kauppakeskus täällä on missä imetys/ruokailu/leikkihuone, siellä kävin viimekskin pari kertaa imettämässä. Mutta se on ihan eri asia kun siellä on muitakin lapsiperheitä ja imettäjiä. Mummojen ja lähimpien ystävien luona kylässä voin imettää mutta yritän suojata harsolla kriittisimmät paikat. Meillä tai kylässä olen vierailta suoraan kysynyt häiritseekö jos imetän tässä, ketään ei ole vielä häirinnyt (miehiäkään), lähes kaikki kun on lapsiperheitä niin paljaat tissit lienee tuttu juttu.

Mä muistan kun mun serkkutyttöni sai poikansa kohta kahdeksan vuotta sitten ja hän tuli sitten perheineen käymään meidän yksiössä. Siinä tuli pojalle nälkä ja äiti otti tissin esille, heitti sängylle pötkölleen ja imetti. Ja se ei tuntunu minusta miltään. En ollu koskaan ennen imetystä nähnyt mutta jotenkin ajattelin että se kuuluu asiaan ja piste. Nyt minulle on kehittynyt sen verran häveliäisyyttä että kysyn 'haittaako jos kaivan tissit esiin'. Kukaan ei ole sanonut vielä että haittaisi enkä ole varma välittäisinkö edes. Jos meinaan viettää päivän ostoskeskuksessa niin otan mukaan yleensä pullon varmuuden vuoksi. Useimmiten löydän kyllä kivan nurkan mihin istahtaa imettämään.

Muokattu viimeksi:
Meillä syödään nyrkkiä ja nyt jo erityisesti peukkuja ihan huolella, lurpse vaan kuuluu! Mikään tutti ei kelpaa, yökkäilee ja hermostuu jos yrittää tuttia suussa pitää.. Tuleeko tästä nyt peukunsyöjä?? Edelleen yritän tarjota tuttia päivittäin.

Ja imetyksestä näin kolmannen kohdalla syötän kyllä melkein missä vaan, mut rauhaan ja harson taa yritän kyllä hakeutua. Mun mielestä sitä voi kiusaantuneet ihmiset katsoa toiseen suuntaan.

Auttaisko hanskat..ei ainakaan peukkua saisi yhtä helposti eriteltyä suuhun niistä.. Ja se pehmeä purulelu (esim.giraffe-tyylinen) auttoi tutulla saman ongelman kanssa. Aika hankalaa se on, jos ei tuttia syö niin estää peukun imemistä. Meillä tyttö syö aika hyvin tuttia, mutta silti nyrkkien löytyessä se ei kelpaa tilalle ollenkaan.

Meiän esikoinen oli niin vaikee tissiteltävä että sen kanssa en yhden kerran jälkeen enää edes kokeillut julkisesti kun raivos kahvilassa eikä suostunut ottaa rinnasta kiinni. Sillon se oli niin ahdistavaa (vauva 2vko) että löin vauvan miehelle ja kävin vessassa itkemässä. En siis pystynyt imettämään muuta kun makuuasennossa että herralle kelpas ja koko homma tyssähti jo kolmikuisena lopulta. Nyt tän tyttären kanssa voi imettää missä vaan miten vaan kun on niin tissityttö. Ja silleen oon kyllä tehnytkin että tissi esiin kun tarve sen vaatii. Meillä ei edes suostuta syömään tuttia niin se tissi on ainoa rauhottamiskeino jos alkaa hirveä huuto. Sillon mulle on kyllä ihan sama häiritseekö se jotain stylistia tmv vai ei :D välillä peitän harsolla, välillä en, yritän kuitenkin pitää nännit piilossa ettei nyt niin pitäis häiritä ketään.

Peukun syömisestä vielä - en oo ite osannut mitenkään pelätä sitä, päin vastoin sehän helpottaa elämää huomattavasti kun tyyppi onnistuu (välillä) rauhoittamaan itse itsensä pistämällä peukun suuhun. Esikoisen kanssa turhautti kun heräsi 15 kertaa yössä itkemään pudonneen tutin perään eikä osannut ite laittaa sitä pitkään aikaan suuhun. Kuopuksen ajattelin siis antaa rauhassa lussuttaa sormiaan. Ehkä siitä on vaikea vierottaa myöhemmin mut murehdin sitä sitten.

Aiemmassa viestissä mietinkin siis että miten vielä tässä vaiheessa voi opettaa parempaa imuotetta, onko jollain kokemusta?

Mua hävetti esikoisen syöttäminen pullosta julkisella paikalla. Olisin halunnut selittää kaikille, että kyllä pullossa on pumpattua äidinmaitoa, suora imetys tissistä ei vain toiminut meillä. Tuntui, että kaikki muut pienten vauvojen äidit imettivät. Nyt kuopuksen kanssa ei tulisi mieleenkään, ettenkö voisi imettää melkein missä vaan. Rintakumin asettelun takia en todellakaan saa imetettyä ilman että tissiä vilahtaisi. Jos se häiritsee, saa katsoa muualle.

Ihme on tapahtunut ja meikän maidontuotanto on palautunut kaiken sen stressin hellitettyä. Ajattelin ettei enää onnistu, kun poika on jo 11 viikkoa ja menkatkin alkoi. Olisko ollut se äidin hätä sairaasta lapsesta, joka sai maidon virtaamaan?

Ihmetellyt keskustelua imetyksen tuessa juuri tuosta maidontuotannon vähenemisestä jos on menkat.. Mulla on ollu jo kahdet menkat enkä huomannut mitään erikoista.
Tietysti me ollaan kaikki erilaisia.

Ei mullakaan esikoisen aikaan menkat, mitkä
Alkoi parin kk:n sisällä synnytyksestä, vaikuttanut maidontuotantoon.

Unipupu, mulla on vähän sama juttu, että hävettää syöttää pullosta julkisella paikalla kun sitten ihmiset näkee että mä olenkin huono äiti. Oma maito kun ei ole riittänyt niin korviketta on pitäny antaa pari kertaa päivässä muutenkin niin sitten on vaan kotoa poistuessa ollu helppo ottaa pullo varuiksi mukaan kun sitä tavaraa kerran on.

Tähän on kuitenkin tulossa muutos. Aina sillointällöin olen yrittäny pelkkää imetystä mutta lopulta väsyneenä luovuttanu ja lämmittäny pullollisen. En muutamaan päivään ole antanu päiväunipullollista ja viime yö nukuttiin pitkä pätkä ilman iltapullollista eli eilen en antanu korviketta enää ollenkaan. Nyt sitä maitoa on alkanu sitten tulla riittävästi. Puoltoista kuukautta piti antaa lisäruokaa ja nyt ei enää tarvii. JEEEE
:hello2

Kyllä ne korvikkeet täälläkin pysyy kun ei tuota maitoa vielä niin paljon tule että pumpulle riittäis ja pitäähän mun joskus päästä pois kotoa. :)

Huoh, mä en ymmärrä miten pullosta ruokkiminen voi tehdä kenestäkään huonoa äitiä. Kun kuitenkin ruokkii. Huono äiti olis jos ei lapsen tarpeista huolehtisi.

Ja tää on nyt mun mielipide, ei pidä suuttua. Mutta mua henk.koht. Suututtaa se että ainoa autuaaksi tekevä asia on rintaruokinta. Kun olen tarvinnut omaa aikaa, jää isäntä nannin kanssa kotiin. Koska sellainen loistava tuote on keksitty. Ja mieluummin syöttäisin matkoilla ja kaupungilla pullosta koska se on helpompaa, mutta koska ruoka kulkee sopivan lämpöisenä rinnoissa niin en ole vielä sortunut.

Mun mielestä on helppoa syöttää rinnasta melkein missä vaan. Imetän vaikka ravintolassa, mutta harson alla. Toki rennompana kotona. Oon ottanut asenteen että muut saa väistyä. Kylässä imetän joko samassa tilassa tai tyhjässä huoneesta, fiiliksestä kiinni.

Kylässä kykenen imettämään, mutta en vielä julkisesti. Siihen häveliäisyys ei ole se syy vaan se että pelkää vieläkin että poika puklaa kaiken kaaressa. Niin kauan kuin se uhka on sumplin kaupassa käynnit niin ettei imetyspiihiin tarvitse ryhtyä. Neuvolassa olen imettänyt, odotustilassakin.

Megaraa lainatakseni..muakin ärsyttää että ainoa autuaaksi tekevä on rintaruokkiminen. Tärkeintä on että lapset saa ruokaa ja kasvaa ja että äidin/isän pää kestää.

Megara, se nyt olikin hieman kärjistetty juttu. Kun tuntee pelkkiä imettäjiä eikä ole koskaan edes nähny kenenkään syöttävän lasta pullosta niin sitä helposti ajattelee että niin ei vaan tehdä. Niin se rakas äitinikin yritti väittää että korvike ei ole oikeaa ruokaa.

Kuitenkin olen tyytyväinen siihen että vastikekin maistuu.

Mulla on edelleen kova kamppailu itseni kanssa korvikkeen antamisesta. Meidän vauva siirty joulun aikana kokonaan korvikkeelle ja itse mietin edelleen olisinko voinut yrittää vielä enemmän. Mielenterveys tässä menee.. Pakko vaan hyväksyä että tätä vauvaa ei enää imetetä ja se ei tee minusta yhtään sen huonompaa äitiä. Jännä, että aiemmin ajattelin KAIKKIEN imettävän, mutta nyt kun olen alkanut kaupungilla ja kavereilla kiinnittämään asiaan huomiota, niin yli puolet on pullolla. Ei se olekaan niin harvinaista kun itse ajattelin. Imettäminen on ihanaa mutta jos se ei onnistu niin on todella inhottavaa saada yleistä paheksuntaa korvikkeen käytöstä (paheksunnalta se äidistä tuntuu vaikka sellaiseksi kommenttia/katsetta/yms ei olisi tarkoitettu)

Vielä mietin että toisaalta olisiko mahdollista saada maidontulo uudelleen käyntiin ja kuinka hulluksi siitä tulisi..

Takaisin