Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ahdistava imetyskokemus tänään. Oltiin isoisovanhemmilla kylässä ja aloin kaivamaan rintaa esiin niin "isoisoäiti tuli auttamaan". Mitä apua tarviin että saan paitani sivuun ja rintaliivit auki! Sitten jäi vielä läättäämään vauvaa siihen viereen kun imetin ja lätisemään jotain. Kohtelias kun olen eikä vanhemmille oikein voi vastaan sanoa niin istuin hiljaa. Tuli sama olo kuin sairaalassa kun alkoi jo ahdistaa kun ei kysytty lupaa saako koskea rintoihin vaan tuntui että ne on kaikkien omaisuutta. :/

Menkat alko. Nyyh...vaikka imetän. Riittikö se että öisin nukuttiin pari viikkoa ilman heräämisiä. Vai voiko olla niin että menkat vaikutti niin että nyt vauva herää yöllä.

Kun mä olen vanhempieni luona niin mun täytyy mennä kylppäriin imettämään jos pojalle tulee nälkä. Faija jotenkin oudosti kiusaantuu ja mun täytyy vaan toitottaa että "Se ei ole tissi, se on ruokaa". Ja äiti on koko ajan hirveän katkera kun joskus annankin korviketta. Kun vien pojan hoitoon, hän aina toivoo että pullossa olis rintamaitoa kun hän haluais antaa vain "oikeaa ruokaa".

Mä hikoilen edelleen aivan helvetisti imettäessäni. Ja hiki on aika miehekkään tuoksuista joten täytyy käyttää järeitä dödöjä.

Poika on ryhtyny riuhtomaan nännejä joten joskus imetyksessä on pakko kivun takia pitää pitkiäkin taukoja. Sellaista ei taida ollakaan kuin nännin revähdys mutta siltä se tuntuu ja jääpalat auttaa. Ja kun moniin tunteihin ei voi imettää niin sitten maito pakkautuu ja kipu lisääntyy ja tyhjentäminen sattuu melkein yhtä paljon kuin imetys mutta rasittaa nännejä vähemmän. Nää päivät on aivan pyllystä.

Pari miestä on juu kiusaantunut kun olen istunut viereen vauvan kanssa. Aina on tullut liikettä kinttuihin. Minun ei kuitenkaan ole tarvinnut paeta paikalta. Kerran on laitettu minun syyksi "kyllä varmaan hämmennyt seurasta niin menen tuonne istumaan". :D

Hmm. Muksu on ruvennut viime aikoina nielemään ihan hurjan paljon ilmaa syödessään, ihan kuin hyvä imuote ois jotenkin unohtunut. Onkohan mahdollista että peukalon imeminen aiheuttais sellaista? Ja mitäköhän sille vois tehä? Poika on lutkuttanut peukkua siitä asti kun huomasi nyrkkinsä, enää ei tuttikaan kelpaa.

Meilläkin on imuote huonontunut, useamin vinkuu. Ja meillä(kin) käsiä alettu imeskelemään useamin. Meillä ei peukku löydä suuhun, mutta imeskelee hyvinki kuuluvasti kolmea keskimäistä sormea. Tutti kelpaa kyllä, käytössä liikenteessä ollessa.

Ihmetellään täälläkin kun nyrkki on löytänyt tiensä suuhun. Tutin jos suuhun laittaa lentää kaaressa pois. Tunkee varsinkin kolmea keskimmäistä vasemman käden sormeaan kurkkua kohti. Alussa oli aina peukku suussa ja sain sen loppumaan tutilla. :/

Täällä myöskin nyrkki usein suussa eikä läheskään aina huoli tuttia tilalle.

Tosin mulle jo kerrottiin että hälle on varmasti jo tulossa hampaita! Imeskellessään nyrkkiään. Saatan epäillä, mutta jostain juuri luin että jollekin vauvalle oli puhjenneet 3 kuukauden iässä.

Joillain vauvoilla saattaa olla syntyessään hampaita. Näin mä olen kuullut..

Voi olla hampaitakin, mutta se nyrkki menee suuhun ihan senkin vuoksi, että se on löytynyt. :) Meillä myös on alkanut nyrkkien imeminen. Samoin on nuo isommat samanikäisinä tehneet ja vähän ajan päästä alkaneet katsellakin käsiään. Ensimmäiset hampaat on tulleet vasta noin puolivuotiaana.

Näköjään muutkin vauvat imee nyrkkiään, eikä pelkästään meillä. Sen lisäksi myös poika on alkanut kuolaamaan.

Meilläki maistuu pojalla nyrkit plus poju kuolaa välillä ku viimestä päivää. Pojan isä ku piettää sylissä kasvot menosuuntaan niin se natustaa isänsä kättä välillä ikenilläkin.

Mainitsematta nimeltä mitään kohua, niin mä mietin aina kauhulla että entä jos pikku-ukolle tulee nälkä kesken kaiken kaupungilla haahuilun. myös huoltoasema automatkan varrella ahdisti. Vein sitten vessaan tuolin ja istuin siellä, harso vielä suojana. Kun ahdistaa kun imetys kuitenkin on niin herkkä ja yksityinen asia... Jotenkin tosi huonosti on ainakaan täällä mitään paikkoja kauppakeskuksissa ym. Missä voisi huoletta vauvaansa hoitaa. Olisi hienoa suunnittelua jos sellaisia hämyisiä "imetyskeitaita" olisi vaikka jonku kahvilan kulmalla.

Mä imetän melko miettimättä missä vaan. Tosin hirmuisessa hälyssä poika ei oikein keskity ja syöminen on kyllä lähes mahdotonta. Enkä mä ostoskeskuksissa juuri käy. Mutta siis imetän kyllä siellä missä se nälkä iskee.

Kavereilla ollessa huomaan, että välillä miehet kiusaantuvat vaikka yritän homman hoitaa niin, ettei se tissi ja nänni vilahtele. Mutta olen sitä mieltä, että ei tarvitse katsoa jos häiritsee. En suostu menemään vessaan tai muualle piiloon kun poika saattaa syödä vaikka tunnin ajan.

Mua ei myöskään häiritse yli-innokkaat ja tuijottavat isomummot tms, eikä häirinnyt synnärillä ne tissiin tarttuvat kätilöt tai imuotetta tarkastava terveydenhoitaja. Tissi on mulle tällä hetkellä pojan ruokakuppi. Toki en sitä nyt kaikille esittele ja käytän harsoa tai imetyssuojaa ihan jo pojan keskittymisenkin takia, mutta en osaa olla kiusaantunut asiasta.

VAIKKA ymmärrän oikein hyvin jos imetyksen kokee hyvin intiiminä toimenpiteenä. Siis imettäjä itse. Muilla ei pitäisi siihen olla mitääm sanottavaa.

Esikoisen kohdalla olin kans semmonen et en tohtinut imettää ihan missä vaan. Nyt on jo ehkä hiukan vapautuneempi tunnelma:wink
Tosin, jos mahdollista niin en kyllä ihan miesten keskelle mene:joyful:
Meillä on kauppakeskuksessa lasten leikkihuone jossa on imetysnurkkaus, nam! Tosin, aika harvoin siellä tulee kaupoilla käytyä.

Oon tämän toisen kanssa myös vapautuneempi imetyksen suhteen. Esikoista imetin pitkällä automatkalla autossa ja nyt voin tehdä sen huoltoaseman kahvilassa. Vieraillessa oon myös imettänyt kaikkien keskellä. Ruokailua se vaan on! Jos joku siitä kiusaantuu, niin ei paljoa kiinnosta. Menköön sitten itse muualle.

Takaisin