Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Imetyksen tuesta saa juu imettämiseen tukea, mutta siellä ei tukea siihen saa jos oma koppa ei kestä ja annat korviketta yms. Jokin äitituki olis parempi joka ymmärtääkö äitej kaikissa tapauksissa.

Mä kans olen kokenut, että imetykseen löytyis kyllä apua (esikoisenkin kanssa neuvolasta imetystukikäynti), mutta korvikeruokinnan ohjeet ihan minimissä. Mulla oli myös tilanne silloin se, että jälkikäteen tajusin, että maito ei riittänyt..just näitten listojen takia en uskonut vauvani tarvitsevan lisämaitoa. Painoa tuli tasaisesti pienellä miinuskäyrällä ja vaippoihin tuli kamaa..mutta kiinteiden jälkeen paino spurttasi ja kova itkuisuus väheni. Kun imetys oli vielä kivuliastakin koko ajan, niin "vähemmällä imetystuella" olisi silloin päädytty vauvan kannalta (ja äidin) parempaan lisämaitoon. Tästä kokemuksesta oli se apu, että nyt kakkosen kanssa toki yritin imetystä, mutta aika lyhyillä tunnontuskilla lopetin sen kivun palattua heti. Kun tyttö on vielä miljoonasti tyytyväisempi ja yösyöttöjä 1-2, niin näen konkreettisesti eron nälkäisen ja tyytyväisen vauvan kanssa. Ainut kamppailu on post-traumaattista esikoisen vauva-ajan puintia :D ja siihen yritän löytää avun mm. kertomalla täällä, että JOSKUS joillakin sitä maitoa ei sit oikeasti tule tarpeeksi, vaikka kuinka täysimettää kuukausitolkulla.

Mä sain sairaalasta aivan mahtavan tuen imetyksen starttiin. Lisäksi olen ollut yhteydessä kotikaupunkini imetystukeen. Sairaalassa on myös mahdollista käydä puhumassa imetyksestä edelleen. Aika paljon on kiinni siitä, että pystyy luottamaan itseensä tässä hommassa ja se ei multa ilman tukea olisi onnistunut. Olen monta kertaa ollut tarttumassa korvikkeeseen, mutta kun maitoa tulee suihkuamalla ja vauva kasvaa hirmu kyytiä, ymmärrän että korvike olisi vain nopeampi tapa syöttää ja vähentäisi omaa maitoani. Mulla on siis se onnekas tilanne että maitoa tulee liikaakin eikä imetys satu tms. Ainoastaan väsyttää!

Joskus oma maito ei riitä tai imetykseen voi liittyä muita haasteita. Oman esikoiseni refluksin kanssa ei imettämiset paljon kiinnostanut. Huomasin silloin saman, etten saanut tarpeeksi tukea korvikeruokintaan.

Mun ei ole tarkoitus listoillani tai muulla imetyshöösällä ärsyttää ketään. Haluan vaan kannustaa niitä ketkä haluavat imettää, mutta kokevat sen välillä vaikeaksi. Kyllä minäkin odotan sitä että saa ruveta kiinteitä kokeilemaan, nehän yleensä vaikuttavat vauvan tyytyväisyyteen positiivisesti. Onhan se pienelle vaikeaa kun pelkällä maitolitkulla pitää selvitä...

Triina ei mua ahdistanut lista. Kerroin sen heti miehelle ja sanoin et siinäs kuulit! ;)
Meidän poika selvästi nauttii rinnalla olemisesta mutta tuijottaa jo mielenkiinnolla banaania tai leipää mun kädessä. :D

On jokaisen oma asia, miten päättää lapsensa ruokkia eikä se sinänsä muille kuulu. Mutta jos haluaa imettää, niin siihen löytyy monenlaisia eri vinkkejä ja keinoja joita voi kokeilla tilanteesta riippuen. Ei se ole vain "imetys joko sujuu tai ei suju". Myös osittaisimettäjille ja korvikemutseille löytyy myös omat ryhmänsä, joskaan niistä ei ainakaan toistaiseksi saa koulutettua tukea, mutta vertaistukea kuitenkin ja esim. apua korvikeasioissa. Kirjoitin tähän ensin meidän "imetys"tarinan vertaistueksi, mutta päädyin kuitenkin poistamaan sen, koska ei sinänsä kuulu tähän ryhmään.

Myös minä olen kuullut, että jos korviketta menee yli 1 litra vuorokaudessa, se käy munuasten päälle ja pitäisi alottaa kiinteät varhaistetusti. Toisaalta olen myös kuullut että tämä on vanhentunutta tietoa, joten en tiedä onko se totta vai ei. Te, joilla korviketta menee paljon, oletteko tutustuneet tahdistettuun pulloruokintaan? Jos käytätte sitä, oletteko huomanneet että korvikkeen määrä olisi vähentynyt antaessa sillä tekniikalla ja verrattuna ns. tavalliseen antotapaan?

Muokattu viimeksi:
Joo, on muuten ihan eri homma miten korvikesyöttäjiä ohjeistetaan! Ehkä osittain siksi luulin, että kaikki imettää koska korvikeasioista ei juuri kuule mistään. Nyt kun oon avautunut tästä imetyksestä melkein kaikille niin puolet on ollut samassa tilanteessa. Ei siitä vaan puhuta (tai miksi toisaalta kenelläkään olis tarve julistaa sitä) ja ehkä sekin osaltaan luo sitä huono mutsi -tunnetta kun luulee olevansa yksin korvikkeidensa kanssa.. No, oon ehkä nyt jauhanut tästä jo tarpeeksi :D

Jnk, jauhaminen kannattaa :) Sillä tavalla se olo helpottuu!

Minunkin mielestä puhuminen kannattaa. Aina löytyy kohtalotovereita johonkin asiaan.
Minä koen itseni onnekkaaksi ku oma poika vieläkin pärjää pelkällä rintamaidolla eikä ole tarvinnu antaa yhtään korviketta. Ja poika sentään jo 2,5kk.

Ei muakaan enää ahdista mikään vauvan ruokkimisessa vaan olen tosi tyytyväinen meidän korviketilanteeseen. (Paitsi ummetusongelmaa välillä!) Avaan vaan suuni välillä, kun olisin esikon kanssa toivonut, että joku olisi tajunnut mulle silloin sanoa, että maitosi ei ehkä riitä. Puhuin itkuisesta vauvasta kuitenkin kaikille ja koko ajan.. :O
Jos tuo yli litra on nykytietoa, niin aika heikkoa, että esim.meille ei sitten missään vaiheessa ole tuollaista sanottu. Kuitenkin korvike aloitettu jo sairaalassa ja keskusteltu terkan ja lääkärin kanssa neuvolassa. Lisäksi luin pullonpyörittäjien oppaan.

Ja jos kokee että neuvolassa tai muualla terveydnhoidossa ei saa tarpeellista ohjausta ni siitä voi aina antaa palautetta. Itse mm. keskustelin viime käynnillä meidän terveydenhoitajamme kanssa siitä, että koin ettemme saaneet riittävää korvikeohjausta ja pumppausohjausta aikoinamme synnärillä saati neuvolassa. Myös synnärille olen laitanut palautetta. Sama koskee myös imetysohjausta. Siitä mulla ei ole kokemusta, koska esikoistani en voinut hänen sairautensa vuoksi imettää ollenkaan imetyksen perinteisessä merkityksessä.

Korvikekoodi ei kuitenkaan estä korvikeohjausta, joten en tiedä onko kyse osaamattomuudesta vai siitä ettei tunneta korvikekoodia ja pelätään sen rikkomista.

Typy oli tuossa muutomana päivänä semmonen että valvoi yötä myöten ja otti vain pikku torkkuja. Valvomisesta huolimatta kävimme kylässä ja syöttelin typyä suht normaalisti. Hää oli sitten Valvomisesta johtuen aika herkällä tuulella, ni jo taas anoppi pääs sanomaan että ei taija maito riittää, pitää rueta alottelee illalla vellejä kohta.
Siinä sitten hiljaa mielessäni vaan aattelin et joo-o. Maitoa tulee tytölle välillä melkein liian kanssa ja hällä on nyt ilmeisesti jonkin sortin kasvu ja maidontilaus kausi meneillään.

Ja muistinpa myös, et neuvolassa esikoisen kohdalla sanovat kun täys imetin sitäkin et iltapullo velleihin älä lähde (sanoi myös että saat toki tehdä oman valinnan, mutta suositteli tuota kokeilemaan). Vaan suoraan lusikkaruokailuun iltavelli/puuro. muistaakseni ainakin nutricialla on semmoista vauvoille tarkoitettua puuroa ja meillä se oli esikoisella käytössä.
Nyt typy sen 2, 5 kk, niin en oo vielä sen koommin uhrannu ajatustakaan velleille tai soseille. Ne sit lähempänä 4 kk. Ikää.

Vellithän oli jossain vaiheessa ikäänkuin muoti-ilmiö. Nyt niitä ei edes niin kaupoissa nää, kun nykysuositus on tosiaan että, jos maitomainen ruokavalio ei enää pidä kylläisenä, aloitetaan soseilu. Kärjistettynä: vellit on maustettua äidinmaidonkorviketta.

Mä oon jo myös kuullut että kun aloitat soseilun annat iltaisin velliä joka täyttää enemmän..mä oon vaan miettiny et jaa..eikö puuro ois mitään? Riisihiutaleista esim.

Ihanaa tietää etten ole ainut, joka pyörii näiden korvikeasioiden kanssa. Näköjään joskus kannattaa avata suu. :)
Minäpä soitan huomenna neuvolaan ja kysäsen tämän hetken suositukset. Tulen sitten juoruamaan tänne. Villi veikkaus, että neuvoloista saa eri neuvoja paikkakunnasta riippuen.

No niin. Soittelin neuvolaan tuon korvikemäärän vuoksi. Ei se yli litran vuorokausiannos ilmeisesti hyväksi ole ja suositteli kokeiltavaksi maidon sakeuttajaa. Saattaisi vähän auttaa. Soseet ym vasta aikaisintaan 3kk iässä. Että pari viikkoa mennään näin.

Ja kannattaa muistaa ettei hätäile soseiden aloituksen kanssa, koska vauvan suolisto on hyvin kehittymätön vielä. Toki jokaiselle oman neuvolan ohjeen mukaan yksilöllisesti. Imetys on asia, joka tuntuu puhututtavan aina. Ja harmi kun siihen ei saa aina riittävää tukea kuten ei pulloruokintaankaan. Silti kannustan niitä äitejä imettämään kenellä maitoa tulee ja imetys sujuu, sillä hyötyjä on kuitenkin todella paljon. Vellejä ei nykyisin suositella ainakaan imetettyjen vauvoille kun vievät tilaa äidinmaidolta.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Ihme juttu toi yli litra -ongelma. Ohjemäärä 4-5kk on 800-1200ml /vrk eli jo ohjeistuksessakin yli litra. Tietty meidän vauvat vähän nuorempia vielä. Ehkä meillekin olis jotain tosta sanottu, jos olisin kertonut vauvan juovan nykyistä enemmän.

Ajattelin jatkaa samalla linjalla kuin tähänkin asti koska vauva voi hyvin ja on tyytyväinen. Tieto lisää tuskaa...jälleen kerran.

Takaisin