Iltapahoinvointia

marini_

Satasella mukana keskusteluissa
Onko kellään täällä esiintynyt aamupahoinvoinnin sijaan iltapahoinvointia? Mulla se alko joskus siinä viikolla 9 ja edelleen jatkuu =/ Se alkaa yleensä n. kuuden aikaa ja kuvotus johtaa yleensä siihen että oksennan. Onko vinkkejä (ruokaa yms.) millä pahoinvointia saisi helpotettua?
 
Mulla on yleensä vain iltapäivällä ja illalla pahoinvointia, nyt on vähän jo helpottanut mutta alkoi viikolla 5 ja on nyt parempi (nyt 8+0). Mulla pahoinvointiin auttoi vain syöminen. Huomasin että pahoinvointi alkoi aina kun maha oli tyhjentynyt. On se kyllä vaikeaa syödä kun oksettaa, mutta pakkohan se oli että olo helpottui.
 
Mullakin oli pahoinvointia alkuraskaudessa oikeastaan vain iltaisin tai joskus jo iltapäivästä. Ainoa mikä auttoi, oli syöminen. Pahoinvointi pysyi poissa oikeastaan vain sen ajan, kun konkreettisesti söi... ja sit kun meni pahaksi niin menin vain nukkumaan. Oksentaa ei ole tarvinnut kertaakaan. Välillä saatoin mennä nukkumaan siis jopa joskus 19 aikaan illalla ja nukkua hyvillä mielin seuraavaan aamuun. Onneksi pahoinvointi loppui noin 10:llä viikolla!
 
Luin jostain et B12 vitamiini auttaa.. ostin eilen jotain poretabletteja ja ainakaan eilen illalla ei ollu niin paha olo. Ostin myös rennieta ku ajattelin et vähän neutralisois noita mahahappoja ku oon aika monta päivää tässä putkeen oksentanut. Mut täytyy kokeilla tota syömistä, vaikka hurjalta se tuntuu et se auttais ku tuntuu ettei mikään mee enää illalla alas.
 
Mulla on ollut vko 7 asti pahoinvointia lähes joka päivä ajoittuen aamuun, päivään ja iltaan.
Se oli lähtemäisillään tuossa vko 13 kohtaalla, mutta sitten tulin kipeäksi, sairastin perinteisen influenssan viikko sängyssä ja pahoinvointi palasi nyt ihan samoihin mitä se silloin alussa oli. Nyt rv 16 ja olen aika puhki tästä olotilasta. Jos ei kohta helpota niin loppukuusta taas neuvolaan valittamaan :( tämähän syö kaiken sen ihanuuden odotukselta.
Syöminen auttaa paljon, mutta jos taas syön hiukankin liikaa niin taas vessa kutsuu. Aamulla pitää heti herättyään mennä syömään lautasellinen puuroa, jotta on sitten vähän jotain mitä sieltä tulis pihallekin. Tässä vaiheessa kyllä ärsyttää vaan syödä, kun tietää että ei se sisällä kuitenkaan pysy. Huhhuh, mutta en luokittelisi itseäni vielä pahasti pahoinvoinnista kärsiviin, ehkä mä oon vaan niin hyvä mukautumaan asioiden kulkuun, että parin päivän päästä mietin että tämähän on ihan normaalia arkea. :)
 
Täällä myös kärsitään pahoinvoinnista etenkin iltapäivisin ja iltaisin... viikkoja vasta vajaat 6. Jos maha on liian tyhjä tai liian täysi niin heti alkaa kuvotus :/ ja sit joku tuulilasinpesunesteen haju on ihan järkyttävä, heti rupee yököttämään. Sama homma hampaita pestessä. Mulla piimä on auttanu siihen jonkun verran,  pitääkin muistaa ostaa kaupasta lisää... mutta muuten varmasti just pienet annokset ruokaa/juomaa monta kertaa päivässä auttaa parhaiten.
 
Täällä pahoinvointi alkoi ns. iltapahoinvoinnilla noin rv 6 ja jatkunut kokopäiväpahoinvointina (nyt rv 13 menossa). Eikä siihen mikään auta eikä ruokaa pysty edes ajattelemaan eikä pysty juomaan edes vettä. Ja jos jotakin pakolla syö niin se tulee heti ulos. Toista viikkoa ollut töistä saikulla ja näyttää että huomenna pitäisi taas mennä lääkärin "ruinaamaan" lisää saikkua. Huh, tämä on niin voimia vievää ettei ole tosikaan. Eikä asiaa helpota pomo joka totesi että hän ei tämmöstä pahoinvointia ymmärrä:(

Voimia ja jaksamista kaikille kohtalotovereille!!!
 
Minä olin kyllä niinkin tyhmä etten edes töistä ottanut sairaslomaa samalla kun oksentelin sen 6 kertaa päivässä tai enemmänkin. Siinä sitten lähdin aina asiakaspalvelutilanteesta vessaan yökkimään, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna en kyllä saanut töissä mitään aikaiseksikaan että kaikille joilla on vähänkin huono olo joka jatkuu koko päiväisesti niin hakekaa sairaslomaa!! ja minulla oli vielä kamalan väsynyt olokin sen kaiken pahan olon lisäksi.
Nyt rv 19+1 ja kaikki on vallan mainiosti :) elämä jatkuu taas ja olen jopa leiponut ja laittanut ruokaa. hahaaa. Tsemppiä teille pahoinvoinnin kanssa. Apteekistakin saa kuulemma jotain rannekkeita pahoinvoinnin estämiseksi- se olisi ollut mulla edessä jos tämä ei olisi loppunut.
 
Voisitko mamssi kertoa missä vaiheessa sulla tuo pahoinvointi loppui? Tietenkin ihmiset ovat erilaisia mutta kiinnostaa siltikin. Itselläni tuli tänään 15 rv täyteen eikä helpotusta näy. Tiputuksestakaan ei ole ollut mitään apua mutta ei kai se itse pahoinvointiin autakaan. Töistä nyt saikulla jo viidettä viikkoa ja työkaverit eivät kyllä oikein tahdo ymmärtää, mutta mutta, uskotte varman että mieluummin olisin töissä kun tässä olossa. Pääasia tietenkin että vauvalla on kaikki hyvin:)
 
Mulla pahoinvointi alko rv 5 ja jotain ja nyt mennään rv 13+6 ja kovasti odottelen koska pahoinvointi loppuu. Välillä tuntu niin koomiselta kun puhutaan aamupahoinvoinnista koska itselläni se on ollut ympärivuorokautista pahoinvointia. Alkuraskaudesta olin tiputuksessa kun ei yksinkertasesti mikään pysynyt sisällä viiteen päivään ja sit pissan tulo loppu kokonaan joten äiti pakotti mut terkkariin, jossa ne tiputteli pari litraa sokerinesteitä. Sieltä kun pääsin kotiin, olin saikulla vajaan viikon ja nyt sit sinnitellyt töissä vaikka en tajua kuinka oon jaksanut. Aamulla oksennan heti, nyt oon aina heti herätessä juonut lasin vettä joka on sit helppo oksentaa pois. Siitä n. puolen tunnin päästä pystyn syömään pienen aamupalan ja sen jälkeen tuleekin syötyä parin tunnin välein. Illalla taas oksentelu alkaa n. 17-18 aikaan, koko päivän on huonoa oloa ja joskus sillonkin joudun oksentamaan mut se on pientä. Illat menee kyllä sit niin vaihtelevasti, joskus pystyn syömään niin että ruoat pysyy osittain sisällä, joskus kaikki mitä syön ja juon tulee ulos. Yöt onneksi saa nukuttua mut taas kun kolmivuorotyötä teen niin yövuorot on yhtä tuskaa tehdä kun koko ajan saa olla oksentamassa.

Eilen kävin ekassa ultrassa ja sikiöllä kaikki hyvin joten eipä tuo jatkuva oksentelu ole haitannut pikkuista. Nyt taas jaksaa joka päivä sitä oksentelurumbaa kun pikkuisesta sai kuvia ja niitä katsellessa tulee parempi mieli huonosta olosta riippumatta =)
 
Juu, aamupahoinvointi on tosi tyhmä ja harhaanjohtava termi :S Harvoinpa se pahoinvointi pelkästään aamuun sijoittuu, ja jos kärsii rankemmasta pahoinvoinnista, niin pahoinvointi on aika ympärivuorokautista... :(

Ja se, mikä auttaa pahoinvointiin, on tosi yksilöllistä. Joillakin auttaa syöminen, joillakin lääkkeet, ja joillakin ei taas sitten niin mikään, vaikka mitä yrittäisi... Mehujäitä suosittelen itse, jos ei mikään nestekään meinaa pysyä sisällä :)

Sillä voi lohduttautua, että pahoinvointi on kuulemma todella hyvä merkki raskauden kannalta: voimakkaat oireet = vauva kyydissä ;)

Tsemppiä!
 
Takaisin
Top