Iltamaidon lopetus - kerrasta poikki vai vaihdellen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuopus on nyt 1,5-vuotias ja menee joka ilta tissin kautta nukkumaan. Nyt on suunnitteilla että syksyllä minä veisin esikoista harrastukseen ja aloittaisin myös itse harrastuksen. Kumpikin harrastus on illalla niin etten ole nukuttamassa kuopusta. Mies on laittanut pari kertaa kuopuksen illalla nukkumaan, kun en ole ollut kotona. Se on mennyt silloin tosi hyvin. Toisella kerralla jopa nopeammin kuin tissin kautta.

Nyt mietin pitäisikö lopettaa iltamaito kokonaan vai antaa vielä aina silloin kun olen kotona illalla. Onko kokemuksia tai ajatuksia miten olisi kaikkien kannalta paras? Esikoinen luopui itse iltatissistä niin nyt vähän eri kun kuopus ei luopuisi siitä vielä. Mikä myös mietityttää, onko (liian) itsekästä lopetella iltamaitoa harrastusten takia, kun toinen sen haluaa.
 
Tuo taitaa olla lähinnä sinusta itsestäsi kiinni haluatko lopettaa kokonaan vai jatkaa vielä tilanteen salliessa.

Silloin kun mä lopetin iltamaidot, oli siis sängyssä nukutettu imettäen, siirsin ensin iltamaidon olkkarin sohvalle, josta kannoin lapsen sänkyynsä. Ensimmäisten iltojen jälkeen huolehdin myös että lapsi pysyi kunnolla hereillä imetyksen ajan ja vasta sängyssä nukkumaan. Siitä vähitellen venytin aikaa imetyksen ja sängyn välillä, ja koitin hämätä lasta unohtamaan maidon.
 
Meillä kumpikin lapsi oli sen verran tulinen ja tissitiippuvainen, että parempi oli kokonaan lopettaa. Katsot kuin on hyvä, eikä ole todellakaan itsekästä! :red-heart:
 
Kannattaa ehkä ihan alkuun kokeilla ja katsoa, miten nukuttaminen sujuu kun nukuttaja on eri. Meillä nimittäin äidiltä vaaditaan nukuttaessa kaikki mahdollinen maan ja taivaan välillä, ja muiden kanssa lapsi kiipeää itse pinnasänkyyn nukkumaan tyytyväisenä ilman mitään vaatimuksia. Mummon nukuttaessa 2-vuotias vaatii lastenlaululevyn taustalle soimaan, sitä taas ei äidiltä ole pyydetty ikinä.

Teilläkin voi tuurilla mennä niin, ettei lapsi vaadi tissiä ollenkaan, jos sinä olet poissa, ja kun sinä olet paikalla, sitä vaaditaan.

(Tämä jos siis itse haluat vielä lapsen pääsevän tissille. Jos taas kyse on siitä, että itse haluat lopettaa, niin sitten vain lopettamaan.)
 
Kiitos! Pitänee katsoa miten menee. Silloin kun en ole ollenkaan paikalla mies saa lapsen nukkumaan ilmeisesti varsin helpostikin. Mutta emme ole kokeilleet mitä tapahtuu, jos mies nukuttaa (illalla) minun ollessa kotona.
 
Jos joku on välillä imettänyt iltamaidon ja välillä ei, onko tissit tottuneet siihen? Itselläni niillä parilla kerralla kun mies nukutti, tissit tuntui epämukavan täysiltä ennen kun kuopus heräsi yöllä tyhjentämään, vaikka olin lypsänyt pahimpia paineita pois.
 
Mä olen iän 1v-1v5kk välillä imettänyt ihan miten sattuu. Arkisin töiden takia välillä vaan kerran, joskus jäänyt yksittäisiä päiviä väliin kokonaan. Viikonloput sitten yleensä ihan jatkuvasti roikkunut yötä päivää rinnalla. Itsellä on tissit hyvin tottunut tuohon. Lopetin imetyksen kokonaan 2 viikkoa sitten ihan yhtäkkiä kun tuli vaan sellainen olo, etten jaksa enää. Ei mitään pingotuksia tai kipuja ole tullut, olin ajatellut että jossain välissä joutuu varmaan vähän tyhjentämään, mutta ei.
 
Mä aikanaan, kun palasin takas töihin niin oisin halunnut jatkaa molempien (n.1v.) poikien kohdalla imetystä vielä aamuisin ja iltaisin, mutta meillä molemmat lopetti ihan itsekseen, ei enää tissi vaan kelvannut. Tästä kolmannesta tulen olemaan kotona vähän pidempään niin saa nähdä, saisko tällä kertaa myös imettää vähän pidempään.
 
Kiitos Foreverfever. 😊 Ehkä sitten itselläkin tottuisi jos aina välillä imettää illalla ja välillä ei.

Olen kuitenkin kallistumassa siihen että lopetetaan iltamaito kokonaan. Jospa olisi helpompi sitten tottua kaikilla. Ellei sitten poika huuda kotona ollessa tissin perään niin kauan että sen saa. Mutta jospa nukahtaisi isin kanssa vaikka olisin kotona. Lauantaina on esikoisen eka uimakoulu, joten silloin on tarkoitus lopettaa iltamaito.
 
Sori, heräsi mieleeni kysymys imettämisen liittyen.
Olenko oikeassa oletuksessani, ettei mitään hormonaalista ehkäisyä (mukaan lukien ehkäisyrengas) saa käyttää imetys aikaan?
 
Laitettiin kerrasta poikki iltamaidot ja meni paremmin kuin osasin odottaa. 😊 Lauantaina en ollut kotona kuopuksen nukkumaanmenoaikaan. Sunnuntaina oli sitten ns. tulikoe. Minä hoidin esikoisen ja mies kuopuksen. Odotin että kuopus itkisi enemmän tissin perään, kun tiesi minun olevan kotona, mutta menikin varsin nopeasti nukkumaan. Tällä siis jatketaan. Yöllä vielä pääsee tissille. Oli varsin mukavaa laittaa esikoista pitkästä aikaa nukkumaan. Tekee varmaan äiti-lapsi suhteellekin hyvää kun pääsee rauhassa sanomaan hyvät yöt silittelyine, haleine ja pusuineen ja lukemaan iltasadun. Ja sama isin ja kuopuksen suhteen kanssa. ❤️
 
Takaisin
Top