Ilmavaivat

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Vauva saa joka syötöllä kivuliaita ilmavaivoja. Oon yrittäny kaikki mahdolliset keinot röyhtäyttää ja röyhtäileekin mutta silti pitkän aikaa tulee hirveitä kramppeja ja vauva huutaa. Ei saada vauvaa nukkumaan kun heti selälleen kun menee niin alkaa krampit. Valvotaan siis tosi paljon kun on pakko pitää vauvaa koko ajan rinnan päällä. Sairaalassa pyydettiin apua et oisko saanu jotain lääkettä mut ne oli sitä mieltä et kuuluu vauvan kehitykseen eikä pitäisi alkaa heti lääkitseen. En tajuu mistä nää krampit johtuu. Voiko liittyy siihen et imetyksen alottaminen on aina vaikeeta ja vauva raivoaa hetken ennenkuin rauhottuu imemään? Haukkooko se siinä niin paljon ylimäärästä ilmaa? Entä rintakumin käyttö, en muuten onnistu imetyksessä? Mua kans mietityttää tää pakkosyöttökuvio et pitää ruokkii vähintään 8 kertaa vrk eli periaatteesaa kolmen tunnin välein.
 
Tuleeko sulla kovalla paineella maitoa? Meillä esikoisen kanssa oli se ongelmana kun maidon tuotanto oli runaasta niin se joutu hotkimaan ja sai ihan hirveitä vatsavaivoja siitä. Pumppasin aina pahimman paineen eka pois ja sit annoin tissin suuhun.
Toivottavasti löydätte apua, koska pienen vatsavaivat on kamalia. Toista sattuu ja tuntuu että ite ei mahda mitään :/
 
Meillä oli esikolla samaa ja hällä auttoi hieronta ja pumppaus. Ensin vatsaa hierottiin pyörivin liikkein oikealta vasemmalle muutamia kertoja ja sitten painettiin vauvan jalat koukkuun masun päälle ja välillä sivuille hellästi mutta aika napakasti. Auttoi todella hyvin samaan ilmat ulos ja sillä esikko hiljeni aina, ähisi oikein kun tuli niin hyvä olo. Oli meillä myös Cuplaton tipat käytössä. Mulla kans tisseistä suihkusi maitoa niin sina hiukan valuttelin paineet pois ennen kun imetin..
 
Me yritettiin käyttää kans jotain vatsaa rauhoittavaa litkua mutta se piti syöttää puolituntia ennen vai jälkeen syötön niin oli tosi vaikea arvioida. Olisko ollut jälkeen. Jotain mitä aikuisillekin syötetään närästykseen. Tekee kalvon vatsalaukkuun että ruoka ei myllää ees taas. Mutta hyöty siitä oli nolla meillä. Pulautteli ja kipristeli aina kuitenkin syömisen jälkeen. Kesti vaan muutaman kuukauden :wink
 
Kaverilla oli samaa ongelmaa esikon kanssa ja sitä neuvottiin hieromaan jalkapohjia. Kai siitä pieni apu oli. :)
 
Kiitos vinkeistä. :-) Maitoa kyllä tulee mut ei suihkuamalla kuitenkaan. Ongelma on syömisen aloitus kun kiukku tulee ennenkuin tissi on ees suussa. Tuntuu että ei vauva oo ees nälkäinen kun ei tahtois alkaa syömään. Sitte siinä aikansa raivoaa ennenkuin suostuu sitten syömään. Syönnin jälkeen sitten pitkän aikaa vatsaan sattuu ja huudetaan. Tulee itselle niin paha mieli.
 
Meillä kokeillaan nyt vaihtaa korviketta kun pienen masuvaivat ovat alkaneet joka ruokailun jälkeen itkettää, etenkin yöllä. Vaikka siis syödään hitaasti ja röyhtäistään välillä ja päätteeksi.
 
Bluemoon, miks pitää kolmen tunnin välein syöttää? Voi olla että oot jossain ketjussa kertonu jotain mutta ei nyt just muistu mieleen...
 
Ja tollasia Mellun kuvaamia jumppaamisia meilläki esikon kaa harrastettiin jos masuvaivaa oli. Tyttö rakasti sitä!
 
Liittyikö toi tiheä syöttäminen alhaiseen painoon?
 
Jalkapohjien hellä hieronta voi kuulemma auttaa. Jotkut vyöhyketerapeutit hoitaa myös pikkuvauvojen masuvaivoja.
 
Vyöhyketerapia ja osteopatia auttaa vatsavaivoihin. Meillä on nyt 3vkon jälkeen tullu kans vänskä vatsan väänteitä. Mulla tulee maitoa suihkuamalla alkuun ja luulen, että johtuu siitä. Yleensä joka kerta joudun keskeyttämään imetyksen hetkeksi koska vauva ei ehdi niellä aikaa maitoa. Se on johtanu siihen, että niinkuin bluemoonillakin että ruokailujen jälkeen itketään. Joka kerta röyhtäytän. Välillä vauva sen jälkeen rauhoittuu ja välillä menee pidempää, ennenkuin rauhoittuu. Kitisee, itkee ja kiemurtelee. Nyt kuvioihin ollu tullu kova piereskeleminen ja ne tehdään kunnon ähinällä ja välillä itkulla. Pieruja ja röyhtäilyjä tulee vielä 1-2h ruokailusta. Mä en millään jaksais pamppaillen ennen syöttöä mutta kait se vissiin ois pakko kokeilla.

Bluemoon! Mäkin haluaisin tietää, miks pitää olla 3h ruokavälit?! Onko vauva pikkuinen? Meillä on ruokavälit siinä 1h-4,5h. Odotan aina milloin vauva alkaa itse itkulla tai ähinällä ruokaa haluamaan. Onhan sekin totta, että jos vauvalla ei ole nälkä ja masuun menee silti maitoa niin sitten siellä jyllää kun edellistäkään annosta maha ei ole ehtinyt sulattaa!

Mun on ainakin välillä hankala tietää itkeekö vauva vatsavaivoja vai jo uutta nälkää!
 
Toisen kaverin lapsella todettii koliikki sekä refluksi (toivottavasti oikein kirjoitettu) ja hänelle sanottiin, et pieniä annoksia mahdollisimman usein. Typy siirtyi sitten vaan aikaisemmin kiinteisiin, jotta alkaisi ruoka pysyy paremmin sisällä. :)

Toivottavasti teillä ei kuitenkaan olisi mitään tälläistä, vaan menisi pikkuhiljaa ohi. Oikein kovasti tsemppiä ja voimia!! :) ♥♡♥♡♥♡
 
Synnärillä käskivät syöttää 8-12 kertaa vrk niin minimissään se on sit kolmen tunnin välein. Niin ei kai tarvis kolmen tunnin välein jos sit välillä söis tiheemmin mutta ei tää varmasti syö ainakaan alle kolmen tunnin vaikka ois pidempikin tauko aiemmin. Vauva on ihan normikokoinen joten en tajuu näitä ohjeita ollenkaan. Minusta vauvan pitäis saada päättää millon sillä on nälkä. Huomenna tulis neukkutäti kotikäynnille niin jos paino on kohdallaan niin en todellakaan enää ala tuputtamaan ruokaa jos vauva ei halua.
 
Mun mielestä se 3-4 tunnin välein on hyvinkin perus ohje ihan juuri syntyneelle, mutta heti jos painonnousu näyttää hyvältä niin sen ohjeen voi kyllä unohtaa. Mä oon molempien lasten kohdalla lopettanu ainakin öiset syömään herättämiset heti sairaalasta päästyä ja tällasessa noin 1,5 viikon iässä kumpikin on nukkunu jo 5-6 tunnin pätkän yössä. (Kaikilla ei tietysti käy näin hyvä tuuri unenlahjojen suhteen, mikä on harmillista...)

Mut hyvä jos tulee se neukkutäti niin pääset painokontrolliin ja jos paino on noussu nätisti niin voit ihan huoletta unohtaa kellon kyttäämisen. Tsemiä!
 
Tuli mieleen että äidin ruokavalio vaikuttaa myös. Esim valkosipulin runsas käyttö lisää vauvan ilmavaivoja. Ymmärtääkseni myös paprika tekee sitä. Ne muuttaa jotenkin sen maidon ph koostumusta tms. Kantsii kysyä joltain joka tietää paremmin! :)
 
Mulla tuli mieleen kaverin tapaus viime vuodelta. Heidän vauva itki ensimmäisen kk paljon ja varsinkin syömisen jälkeen ja pulautteli paljon! He kävivät vaikka ja millä lääkärillä mm.lastenklinikalla ja mitään syytä ei kukaan löytänyt. Kaveri kysyi monelta, että jos vauvalla ois maitoallergia!? Hänelle melkein naurettiin ( lääkäreitä myöten) ettei noin pienellä voi olla. Kaveri ei uskonut vaan aloitti itse itselleen täysin maidottoman ruokavalion. Muistaakseni meni 3pv ja vauvan itkut loppu kuin seinään, hän söi tyytyväisenä ja oli muutenkin sen jälkeen tyytyväinen vauva!

Muistaakseni muutaman kk kaveri oli itse maidottomalla ruoalla ja sitten alkoi pikkuhiljaa lisäämään maitotuotteita. Vauvalle hän alkoi antaa kiinteitä 4kk iässä. Vauva sai itse maidon maitojauheesta tehtynä 5kk jälkeen eikä siitä tullut mitään oireita. Nykyään reilun vuoden ikäisenä tyttö syö ja juo täysin normaalia maitoa eikä mitään oireita tule! Ainoa oli vain silloin 4kk saakka ettei äiti voinut syödä maitotuotteita ( vaikka lääkärit oli toista mieltä). Ei ne asiantuntijatkaan aina kaikkee tiedä!!
 
meillä oli kanssa aluksi kotiutumisen jälkeen maitoa 3h välein ja lisäksi korviketta koska vauvan paino laski 7% sairaalassa. Viime viikolla kotipunnituksessa oli saavuttanut jo syntymäpainonsa ja tänään tullut lisää n. 400g :) iso mies jo! Nyt tyyppi syö n. 1,5-4,5h välein. Meilläkin välillä raivoaa ennen imemistä hetken rinnalla, eilen ja tänään ollut kähinää ilmassa, veikkaan että multa tulee liikaa maitoa ja aiheuttaa pieniä ilmavaivoja. Tänään pitäs vielä aloittaa noi d-tipat. Toivottavasti ne ei tuo lisää vatsapuruja :/
 
Meille ainaki sanottii neuvolassa et hyvin voi d-tipat alottaa yhdellä tipalla päivässä ja mennä sillä viikko, sit nostaa annos kahteen tippaan, ja hiljalleen sinne viiteen. Ohjehan sanoo kai et annosta pitäis nostaa tippa per päivä, mutta se on pienelle vauvalle aika nopee tahti....
 
Takaisin
Top