Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Te, joilla on jo lapsi/lapsia ennestään: Kuinka monta lasta teillä on ja millaisilla ikäeroilla? Miten isosisarukset suhtautuvat vauvaan? Kyselevätkö ja kommentoivatko he raskautta ja/tai vauvaa?

Jos vielä mietit, mikä olisi sopiva lapsiluku, tee leikkimielinen testimme asian selvittämiseksi. :)
 
Meille odotetaan toista lasta, ja isosisaruksella ikää 1v9kk huhtikuussa. Mimmosia ikäeroja teille on tulossa ja mitkä fiilikset on? :)

Nyt 1 v harjoittelee kävelyä ja kehitys on ollut tosi hurjaa, joten en osaa edes jotenkin kuvitella millainen hän on huhtikuussa. Oon itse ihan tyytyväinen tulevaan ikäeroon jos vaan tää raskaus tietenkin jatkuu :)
 
Meille tulisi 2 v-2 v 1 kk ikäerolla tämä toinen, jos kaikki menee hyvin. Jos luonteet ja leikit mätsää niin ihana jos tulisivat toimeen ja olisi seuraa. Toki varmasti myös tulevat kinastelemaan paljon. Varmaan sitten myöhemmin, vikalla kolmanneksella puhuttaisiin ja valmisteltaisiin esikoista vauvan tulosta kun maha näkyy jo tosi selvästi.
 
Meillä esikoinen on 2v 7 kk uuden tulokkaan synnyttyä, jos kaikki menee hyvin :) Uskon sen olevan ihan sopiva ikäero, sillä esikoinen on koko ajan itsenäisempi. Mekin varmasti lähempänä laskettua aikaa ruvetaan puhumaan hänelle vauvasta. Vielä ei uskalla, ettei hän möläyttele vauvauutisia kenellekään liian aikaisin :D
 
Viidettä ootan. Vanhin 22,sitten 20,14 ja 2 vuotiaat tytöt. Olisko viides tyttö... ihan sama. On se aina vaan yhtä ihanaa!!!
Tuo lapsiluku muovaantuu vasta loppuun asti oman iän karttuessa. Mieli voi muuttua.,vaikket nuorempana niin ajattelisikaan.
 
Plussa olisi toinen, esikoinen jo 6v mikä helpottaa kyllä arkea kummasti. :rolleyes: Olen toivonut toista lasta esikoisen syntymästä saakka, mutta mies ei ole ollut asiasta samaa mieltä.. Olin itseasiassa jo luopunut toivosta että koskaan saisin toista lasta, joten tämä on niin kaivattu ja odotettu. Toivon ja rukoilen, että kaikki menisi hyvin :silent
 
en oo vielä plussannu, mutta kovasti tässä odottelen et menkat jäis pois. jos näin käy niinkuin olen oviksesta asti ollut aika varma plussasta (ja et kaikki menis hyvin) niin ikäeroa tulis se 1v11kk. Olisin erittäin tyytyväinen ikäeroon.
Yritin kyllä miestä jo tainnutella pienempäänkin ikäeroon, mutta alle 2v olis hyvä. vaikka varmasti rankkaa potta-/vaipparumbaa. toivottavasti ei mustasukkaisuutta tule niin kuin sitten uhmaikäisen kanssa.
Mikä parasta, sais olla kotona lasten kanssa!
se on niin mun juttu!
 
Itsellä 6v joka menee nyt syksyllä eskariin, ikäero olisi täydellinen koska isompi on jo omatoiminen ja eskari + ekaluokka olisi helpompi kun lapsi voisi tulla sieltä kotiin ajoissa ja äiti olisi kotona. Toivottavasti kaikki menisi hyvin ja plussa muuttuu vauvaksi :bookworm:
 
Meillä on huhtikuussa esikoinen 2v8kk, mikä on ihan hyvä ikäero mielestäni. Toivottavasti tämä toinenkin on yhtä helppo kuin esikoinen:angelic:
 
Kuunkimallus: meillä poika aloittaa eskarin ja tyttö menee ekalle.
Samanikäisiä kun sun esikoinen :-)

Mun ekat on pienellä ikäerolla. 1v5kk. Oli alussa raskasta, mutta he ovat kuin kaksoset. Aina yhdessä.
Itse kannatan pientä ikäeroa.
Jos olisin tiennyt, että tämä kolmas antaa odotuttaa itseään niin en olisi ottanut ehkäisyä käyttöön ollenkaan.
 
Meillä tulisi 2v 9kk :shy: Ajatus oli alle 3v ikäero, tiukkaakin tekee, jos tämä ei pysy matkassa :sorry:
 
Meillä tulee ikäeroksi n. 3v 3kk ja se tuntuu tällä hetkellä ainakin just sopivalle :)
Vielä ei olla hirveästi puhuttu tulevasta vauvasta. Todennäköisesti aletaan puhua sitten kun vatsa kasvaa :woot:
 
Meillä olisi vanhempi reilun 4v mikäli kaikki menee hyvin. ❤ Varovasti on kysytty mitä ajattelisi jos tulisi vauva ja suhtautuminen toistaiseksi ihan positiivista. Vielä ei kuitenkaan uskalleta kertoa.
 
Meillä oli tarkoitus jäädä vain kahteen lapseen, mutta toisin kävi :nailbiting: esikoinen on huhtikuussa 5v ja poika 3,5v. Aiemmat lapset tuli jotenki itelle liian lyhyellä ikäerolla 1v8kk, alkuun oli todella rankkaa... Mutta kyllä nyt palkitsee :)
 
Ikäero tulisi olemaan reilu 4v. Erittäin mustasukkainen on, kilpailee ihan jo meidän vanhempien hellyydenosoituksia vastaan kovasti. Toivoo kyllä vauvaa meille kun juuri viime viikolla syntyi kahdelle ystävällemme vauvat. Mutta en kyllä tiedä miten oikeasti sit suhtautuisi. Kiltti ja omatoiminen on kyllä esikoinen, ja ymmärtää erittäin hyvin kun asioita selitetään :)
 
Meillä esikoinen 4v ensi huhtikuussa. Tällä ikäerolla oli toiveissa ja toivotaan, että menee kaikki hyvin :)

Esikoinen on vauvasta puhunut jo vuoden ja haluaa säästää kaikki hänen lelut ja pieneksi jääneet vaatteet ”meidän vauvalle”, mutta varmasti on mustasukkaisuuttakaan tiedossa. En hajuakaan milloin kerrotaan.
 
Kahdeksatta odotan.
Iät tänä vuonna : 23,22,2x19,14,6,4
Tuo vanhimpien ikäero 1v2kk oli hyvä mutta rankka. He kasvoi kuin kaksoset mutta oli mielestäni helpompaa kun seuraavana syntyneiden kaksosten kanssa alussa. Ja tuo n. 3 v väli oli myös hyvä niin ei ollut enää vaipoissa ketään kun seuraavat syntyi. Sit olikin 5 v taukoa ennen kun seuraava syntyi ja sekin oli kiva ikäero. Isommat ili jo helppoja ja omatoimisia ja osasivat myös auttaa pikkujutuissa. Sit oli väliä 8 v. Se on joskus nuorimmalle kurjaa kun muut in niin isoja ja itse ei pääse heidän touhuihin mukaan, toisaalta helppoa koska aina on käsipari lähellä auttamassa jos tarvitsee apua. Sit taas vajaa 2 v ja nyt tuntui siltä että hurja kun nuorin joutui kasvamaan isosisarukseksi vaikka oli itsekin ihan vauva. Seuraava ikäero on taas vajaat 5 vuotta ja siinä on varmasti niin taas hyviä
Ja huonoja puolia. Onneks tuttavapiiristä löytyy samanikäisiä niin on leikkiseuraa.
 
Meillä ikäeroa tulee esikoiseen 4v 3kk. Esikoinen on jo pitkään höpöttänyt haluavansa siskon tai veljen :Heartred Kiva ikäero, mutta pelkään, että onko toisilleen enään samanlailla seuraa leikkeihin, kun olisi pienemmällä ikäerolla.
 
Mun lapset on syntyneet 2010,2012 ja 2015 joten vanhimman ja nuorimman välille tulisi 9 vuotta olin jo varma, että 2015 syntynyt olisi viimeinen mutta hänessä on täydellinen isosiskomateriaali
 
Meillä kaikki elävät on koululaisia. Isoimmasta en tiedä miten ottaa, on jo teini. Mutta ihan hetki ennen plussaa, minun nuorin poikani jutteli kanssani. Kertoi, että häntä harmittaa miksi meille ei tullutkaan vauvaa ja koko kakkosen eskarivuoden poika itki, että miksi sisko ei elänyt ja hän ei saanut leikkikaveria. Mulle äitinä oli rankinta lasten kipu. Jos tämä jatkuu, niin kuitenkin koitamme pitää raskauden hyvin pitkään salassa. Niin lapsilta kuin useimmilta muilta. Minun tärkein ystäväni kyllä jo tietää.
 
Takaisin
Top