Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Eilen kerrottiin esikoiselle, joka on pian 9v :) Oli tosi iloinen ja innostunut, paljon tuli kysymyksiä vauvan hoidosta (ja myös siitä miten ne vauvat ihan oikeasti tarkalleen ottaen saa alkunsa :grin) :Heartpink
 
Eilen kerrottiin esikoiselle, joka on pian 9v :) Oli tosi iloinen ja innostunut, paljon tuli kysymyksiä vauvan hoidosta (ja myös siitä miten ne vauvat ihan oikeasti tarkalleen ottaen saa alkunsa :grin) :Heartpink

Mielenkiinnosta kysyn, että mitä vastasitte siihen miten vauva on saanut alkunsa? Meillä olisi tänään edessä kertominen 7-v esikoistytölle, joka varmasti kysyy, että miten se vauva on päätynyt mun masuun :rolleyes: Varmasti siis totuudenmukaisesti vastataan mutta mietin miten te muut olette kertoneet asian :rolleyes:
 
Mä olen kertonut pojille siitä asti, kun 3-vuotiaana eka kerran kysyivät, kerta kerralta aina tarkemmin, niin nyt 5- ja 7-vuotiaina tietävät hyvin, eivätkä enää kysele. Varmasti joskus saattaa tulla vielä lisäkysymyksiä, mutta nyt tuntuvat olevan tyytyväisiä.

Aluksi sanoin vain, että isi laittaa vauvansiemenen äidin mahaan. Sitten myöhemmin kerroin kliinisesti ja tarkkaan, sekä mahdollisimman tyynesti, että isin pippelistä ne vauvansiemenet tulevat, ja että äidillä on masussa pieni muna, johon sitten yksi niistä siemenistä etsiytyy. Tarkentavien kysymyksien edessä jouduin myös kertomaan, että naisilla on kaksi reikää, toisesta pissataan ja toiseen laitetaan vauvansiemen, ja myöskin miten se sinne laitetaan. Punastelut jätin myöhempään ja painotin myös, ettei näistä asioista ole sopivaa keskustella esim. ruokapöydässä. :hilarious:

Ajatuksena tässä on, että pojat ovat ikään kuin aina tienneet, miten homma toimii, ja sitten myöhemmin luontevasti hoksaavat, mistä tässä itse asiassa puhuttiin. :shy:
 
Hyvin samalla tavalla on mennyt meillä kuin Sointu-Helmiinallakin :joyful: Joka kerta tarkemmin ja tarkemmin oon kertonut.

Aiemmin tyttö siis tiesi, että isältä tulee siemen ja äidiltä toinen, ja että kohdussa ne yhdistyvät ja vauva alkaa kehittyä (tämän verran on kerrottu koulukirjassakin). Mutta nyt halusi ihan tarkalleen ottaen tietää miten ja mitä kautta se isältä tuleva siemen sinne kohtuun päätyy :joyful: Mäkin kerroin tuolla tavalla, että naisella on aukko josta vauva syntyy ja jota kautta ne siemenetkin laitetaan. Ja että mistä ne miehen siemenet tulee ulos :joyful: Tyttö on tosi kiinnostunu eläimistä, joten kerroin samalla, että kaikilla nisäkkäillä menee hyvin samalla tavalla tämä prosessi :joyful: Sitten puhuttiin myös esim. kalojen ja kasvien lisääntymisestä.

Niin ja mäkin painotin, että nämä jutut kuuluu alapääjuttuihin vähän samalla tavalla kuin pissa- ja kakkajututkin, eikä niistä oo siksi hyvä puhua missä tahansa ja kenelle tahansa :grin
 
Nyt on lapsille kerrottu. Alla olevat lahja boxit annoin molemmille ja aluksi huomio kiinnittyi herkkuihin ja pehmoleluihin mitä sisällä oli, sitten sanoin, että katsokaa kortitkin, ne on myös tärkeitä. Kumpikin katsoi ja tyttö ihmetteli miksi täällä on ultrakuva (hänen nykyisestä) pikkuveljestä :rolleyes: poika taas keskittyi enemmän karkkeihin ja intoili niistä. Jouduin selittämään, ettei kuva ole kumpikaan heistä pienenä ja kun tyttö luki tekstiä, niin alkoi pikkuhiljaa tajuamaan asian. Tyttö oli tosi innoissaan, eikä malta odottaa, että pääsee hoitamaan vauvaa, sanoi lopettavansa koulunkin, että voi hoitaa mun kanssa vauvaa :dummy: Poika taas ei ikänsä puolesta vielä oikein sisäistänyt asiaa. Mutta nyt on asia kerrottu niille kaikkein tärkeimmille ja molemmat suhtautui asiaan (toistaiseksi) hyvin:Heartpink:Heartblue
 

Liitteet

  • IMG_2019-05-30_06-43-57.JPG
    IMG_2019-05-30_06-43-57.JPG
    47.8 KB · Katsottu: 22
Meillä yksi lapsi, joka on vasta pari vuotias, joten ei vielä oikein ymmärrä, kun ollaan kerrottu, että äidin masussa on vauva. :)
 
Meillä ainakin esikoisen kohdalla tämä uusin tulokas jää etäiseksi kun opiskelee ja asuu jo omillaan, eikä nähdä kuin 2 x vuosi.
Mun 15v on aika iso kysymysmerkki.. Aika näyttää.
 
Takaisin
Top