Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Ikäeroa tulee 3v 4kk. Olen kysellyt, että olisiko kiva, jos olisi pikkusisarus, ja vastaus on aina ujo "joo". Kerrotaan sitten kun on ultrakuvat, koska kerrotaan isovanhemmillekin ja kumminkin puhutaan lapsen kuullen. Jännittää, miten käy, kun vauva syntyy. Esikoinen on niin äidin poika, että pelkään vahvaa mustasukkaisuutta.
 
Meillä on ennestään yksi lapsi. Ikäeroksi tulisi noin 2v9kk. Ihan hyvä ero minulle, esikoinen osaa jo puhua aika hyvin eli kertoa, mitä haluaa ja vähän jo miltä tuntuukin. Enimmäkseen syökin itsenäisesti :) En osaa yhtään arvata, miten tulee pikkusisarukseen suhtautumaan. Luonteeltaan tuo on aika rauhallinen.

Ei olla vielä sen kummemmin kerrottu hänelle vauvasta. Tietysti miehen kanssa aika vapaasti puhutaan kotona ja en tiedä, miten paljon neiti jo ymmärtää. Sitten, kun maha alkaa kasvaa niin ajattelin, että kerrotaan tarkemmin ja kirjojen avulla konkretisoidaan asiaa. Hän tykkää kyllä välillä hoitaa nukkevauvaa ja hoidossa ovat leikkineet vauvaleikkejä, että voi olla (toivottavasti :) ) mielelläänkin mukana hoitamassa.
 
Meille tuloo ikäeroksi noin 2,5v ja oon jo likalle sanonu et äidillä on vauva masussa mutta eipä se taida vielä ymmärtää.
 
Meillä on 3/18 syntynyt poika eli ikäeroksi tulee 1v7kk. Eihän tämä meidän pieni vielä ymmärrä että sisarus tulossa.
 
Meillä on 1/17 syntynyt esikoinen eli lokakuussa olis 2v10kk. Täytyy varmaan alkaa kevään edetessä lainaamaan kirjastosta jotain kirjoja missä puhutaan pikkusisaruksista.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on 3/18 syntynyt poika eli ikäeroksi tulee 1v7kk. Eihän tämä meidän pieni vielä ymmärrä että sisarus tulossa.

Meillä olisi sitten ihan saman ikäiset kun meillä ykkönen myös syntynyt 3/18. :) Saa tosiaan nähdä tajuaako tuo sisarusta ennen kuin sairaalaan sitten tulee katsomaan...
 
Meillä on 1/17 syntynyt esikoinen eli lokakuussa olis 2v10kk. Täytyy varmaan alkaa kevään edetessä lainaamaan kirjastosta jotain kirjoja missä puhutaan pikkusisaruksista.
Meillä on sitten samanikäiset esikoiset ❤️
 
Oo kiva! Ootko sä 2017 tammikuisten ryhmässä täällä?
En ole. En silloin saanut aikaiseksi kirjoitella tänne tarpeeksi, että pääsisin salaiseen ryhmään. Mutta nyt on kyllä tarkoitus :)
 
Meillä on yksi lapsi ennestään. Vauvan syntyessä 3v 5kk. Mun mielestä just hyvä ikäero. En halunnut vähempää kuin 3 vuotta ja nyt tuntuu esikoinen sen ikäiseltä et uskon et menee hyvin sit pikkuisen kans. Ja pystyy antaa pikkuiselle myös paljkn huomiota ilman että isompi tuntee jäävänsä paitsi. Kerrotaan varmaan sit kun ollaan 12 viikon tienoilla ellei pahoinvointi jo sit vie voimia niin paljon et pitää selittää asiaa aikasemmin.
 
Meillä ikäeroa tulisi isoimpaan lähes 13v, seuraavaan lähes 11v ja nuorimpaan 3,5v. Olisin toivonut alle 3v ikäeroa ihan äippärahojen vuoksi, mutta eipä sille voi mitään. Nyt ajattelen, että voi kumpa edes päästäisiin loppuun asti.
 
Kerrottiinkin jo tänään esikoiselle raskaudesta, koska mun saikku edelleen jatkuu ja väsymys, pahoinvointi ja itkuisuus lähtenyt ihan käsistä. Vanhin poika jo tokalla luokalla, niin ei haluta huolestuttaa. Olen aikaisemmin jo sanonut, ettei mulla ole mitään hätää, väsyttää vaan, mutta kyllä hän sanoikin että on vähän miettinyt mikä mulla on.

Mutta siis voi sitä iloista reaktiota mikä tuli kun kerroin, että syksyllä olisi tulossa uusi vauva. Hyvä ettei hän itkua tihrustanut onnesta. Kerrottiin kyllä, että vauva on vielä hyvin pieni ja on pieni riski ettei vauvaa tule. Illan esikoinen onkin sit hehkuttanut kuinka hän niin toivoo että meille tulee syksyllä vauva. :love017 toivoo toki poikaa, ihan vaan siksi ettei kuulema mitenkään voi jakaa huonetta siskon kanssa, koska siskoilla on prinsessaleluja :laughing021
 
Meillä ennestään poika 11/14, eli ikäeroa tulee todennäkösesti hieman vajaa 5 vuotta. Ei olla vielä ajateltua kertoa, koska on niiiin malttamaton yksilö ja aivan varmasti myös kertois ympäri kyliä tämän ilouutisen. Ajateltiin odotella mahdollisimman pitkälle, jos päästäisiin sinne nt-ultraan asti niin sit voitaisiin ehkä jo kertoakin
 
Meillä uusperheessä on lapsia yhteensä viisi, jotka syntyneet seuraavanlaisesti; 06/2008, 07/2008, 01/2011, 08/2012 ja 05/2017.

Mun esikoinen on 6/08 ja kuopus on 08/12, joten mun edellisestä synnytyksestä tulee kuluneeksi lokakuussa aikaa noin 7v2kk. (Muut miehen lapsia) Sitä sanotaan, että kolmas synnytys olisi helpoin, mutta jos on pitkä aika kulunut edellisestä, voi tuntua taas samalta kuin ensimmäisellä kerralla.

No ei olla kerrottu vielä lapsille asiasta, kerrotaan heille sitten 12 viikon jälkeen jos on jotain kerrottavaa. Tää mun nuorin kyllä hehkuttaa että ois kiva saada vauva, ja eilenkin taputteli mun masua, ja kyseli että onko siellä vauva. Mun oli pakko valehdella, vaikka olis mieli tehnyt kertookin.
 
Esikoinen on syntynyt 06/18, joten ikäeroa tulee 1v 4kk. Jännä nähdä miten suhtautuu. On kyllä niin äidin poika nyt.
 
Meillä esikoinen on syntynyt 11/15, aika tarkkaan 4 vuotta tulee ikäeroa. Toive oli aikanaan pienempi ikäero, mutta toisaalta voi olla helpompaa näin. Kuitenkin vanhempi on jo nyt aika omatoiminen.
 
Mulla lapset 1/03 ja 2/04 syntyneet. Joten heillä tulee olemaan”hieman” ikäeroa...:whacky011
 
Nyt ollaan vähän jo puhuttu 2 v:lle, että äidin mahassa on kasvamassa vauva. Vaikea sanoa, miten paljon ymmärtää, mutta on tällä hetkellä sitä mieltä, että sieltä olisi tulossa pikkuveli :)
 
Meillä esikoinen syntyi 12/16, eli ikäeroa tulee 2v10kk. Voisin kuvitella että vauva on järkytys, on aina niin mustasukkainen kun minulla on jonkun vauva sylissä.

Emme ole lapselle vielä puhuneet mitään vauvan tulosta, tosin emme ole miehen kanssa keskustellessa mitenkään salailtukaan asiaa.
 
Käytiin tänään kirjastossa tuon vuoden ikäisen kanssa, niin en voinut vastustaa kiusausta napata mukaan kirjoja Puppe saa pikkusiskon ja Sinusta tulee isosisko. Ikään kuin toi ymmärtäisi niistä vielä mitään. :hilarious: Mutta lapsi rrrrrakastan kirjoja, niin ihmetelkööt nyt noita sitten. Ja ehkä niistä jotain jää jonnekin alitajuntaan kuitenkin kun yhdessä luetaan...
 
Takaisin
Top