Ihottumaa..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnXu81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

AnXu81

Oman äänensä löytänyt
Alkuviikosta minulle alkoi ilmestyä punaisia kuivia kutisevia kohtia rintojen alueelle. Niitä ilmestyi myös kaulaan ja eilen huomasin niiden lisääntyneen kohti mahaa. Soitin äitiysneuvolaan; ei kuulemma liity raskauteen. Erehdyksissäni menin jo lukemaan netistä, vaikka minkälaisia diagnooseja [8|] Käskivät neuvolasta soittaa päivystysvastaanottoon; sain ajan samalle päivälle lääkärille.

Lääkäri tutki ja määräsi Fucidin-Hydrocortison emulsiovoidetta viikon ajaksi (mikäli ei viikossa parane, joudun varaamaan ajan ihotautilääkärille). Kysyin vielä, että saanhan varmasti käyttää sitä voidetta, kun olen raskaana (RV16+1) ja vastaus oli myöntävä. Kotona aloin lukemaan pakkausselostetta. Kohdassa raskaus ja imetys lukee, että fusidiinihapon käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tietoa. Varovaisuutta tulee noudattaa emulsiovoiteen käytössä raskauden aikana ja keskustele valmisteen käytöstä lääkärisi kanssa.

Herätti kyllä hivenen kysymyksiä kohdassa, että raskauden aikana ei ole riittävästi tietoa. Mitäköhän vahinkoa vauvalle tästä voi koitua...vaikka lääkäri kyllä sanoi, että käytä vain. Taidan olla tulossa täysin vainoharhaiseksi. Jäin silti vähän epäröimään. Nyt mietin tohdinko levittää rasvaa iholle vai haenko sen tilalle sittenkin jotain perusrasvaa apteekista, mikä ei takuuvarmasti aiheuta mitään vahinkoa vauvalle.

Itse olisin huolestunut kortikosteroidien (hydrokortisolin) käytöstä raskaana olevana. Sellaista löysin:

Paikallisesti käytettävien I ryhmän kortikosteroidien ei tiedetä aiheuttaneen haittavaikutuksia sikiölle. Pitkäaikaisen käytön vaikutuksista ei kuitenkaan ole riittävästi kokemusta, joten raskaana olevien naisten ei pidä käyttää hydrokortisonia laajoille ihoalueille eikä pitkiä hoitoaikoja.
Hydrokortisonia erittyy äidinmaitoon, mutta terapeuttisia annoksia käytettäessä lapseen kohdistuvat vaikutukset ovat epätodennäköisiä. Imettävien naisten ei pidä käyttää hydrokortisonia laajoille ihoalueille eikä pitkiä hoitoaikoja. Äidin lyhytaikainen ja suppeiden ihoalueiden hoito hydrokortisonilla ei kuitenkaan aiheuta vaaraa lapselle.

[&o] Ensimmäistä kertaa tänne kirjoitan nyt ja tänään tuli raskausviikkoja 15+1 täyteen, laskettu aika on 13.8.2010. Mulla alkoi muutama päivä takaperin kutiamaan yöllä rinnan aluset ja toisen alla on urtikariaan (nokkosihottumaan) viittaavaa polttavaa ihottumaa[:@]
Soitin omalle Terveysasemalle ja sain luvan ottaa Heinix-antihistamiinia ( tarvittaessa) koska mulla on taipumusta välillä näihin "reaktioihin". Viimeyönä alkoi taas kutiamaan iho kauttaaltaan mutta en pystynyt paikantamaan kutinaa iholta, tuntui kun se olisi kutissut ihon alta ????
Ajattelin että voisiko tämä johtua stressistä jota tällä hetkellä on jonkin verran vai ovatkohan hormoonit aiheuttajana???
Tosi kiusallista vaan[>:] Mulla on Apolaria ja Hydrocortison voidetta kaapissa mutta en todellakaan tiedä uskallanko ihooni työtää sitä jos menee ja vahigoittaa tavalla tai toisella maha-asukkia jotenkin[8|]Viime keväänä mulla todettiin iho-allergia testeissä koivu allergia ja odotan kauhulla kevättä ja kukinto aikaa!!! APUWAH!!!

luru84, Onnea odotuksen johdosta! Tuli tuosta mainitsemastasi kutinasta mieleen myös yksi vähän ikävämpi raskauden aikainen ongelma joka ilmenee kutinalla eli raskaushepatoosi. Kun sulla on ihottumaa niin tod näk kutina johtuu siis siitä mutta kannattaa mainita asiasta myös neuvolaan. 

Eikös se kutina ilmene raskaus hepatoosissa pääasiallisesti käsissä siis kämmenissä ja jaloissa ssäristä alaspäin? En ole ollenkaan varma mutta sellaisen käsityksen jostain olen saanut?

Minulle lääkäri antoi luvan käyttää kolmannen asteen kortikosteroidivalmistetta pahaan atooppiseen ihottumaan. Sanoi että satunnainen ja ei laaja-alainen käyttö on turvallista, kunhan ei kuureina käytä, mutta lääkefirmat joutuvat laittamaan tarkimmat mahdolliset rajoitukset. Näytti minulle sellaisesta raskaus & lääkkeet opuksesta tietoa, joten sen jälkeen olen ollut rauhallisin mielin.

Tavallista hydrokortisonia (apteekista ilman reseptiä saatavaa, jossa lukee että pienten määrien käyttö ok) olen käyttänyt enemmänkin, varmaan joka viikko vähän, mutta pienille alueille.

Mieluummin olisin tietysti laittamatta mitään rasvoja, mutta ihottumat on olleet niin pahat, että on ollut pakko.

No niinhän siinä sitten kävi, että ei tämä ihottuma kyllä tuolla rasvalla minnekään ole kadonnut vaan pahempaa. Nyt se on levinnyt jo vatsanseudulta jalkoihin ja käsivarsiin. Kutittaa niin mahdottomasti. Huomenna saakin sitten soittaa takaisin tuonne lääkärille, joka varaa ajan ihotautilääkärille, tai niin muistelisin viime perjantaina sen lääkärin sanoneen. Iho vaan kuivuu entisestään ja pienet punaiset kuivat ja kutisevat läiskät lisääntyvät [:@]
Rv tänään 17 [;)]

Tähän samaan viestiin vielä viitatakseni..kävin sitten uudemman kerran lääkärissä kun tahtoi nähdä ihottumani vielä ennen lähetteen antamista. Aikansa tutkailtua, ei tämäkään lääkäri tiennyt mitä ihottumaa se on. Googlesta vain näytti kuvia, että se voi olla tälläistä tai tälläistä. Sain sitten lähetteen vihdoin ja viimein. Itse varasin ajan sitten ihotautilääkärille. Ensimmäisen ajan sai vasta tämän kuun viimeiselle päivälle. Joko olen jo silloin naamasta varpaisiin asti täynnä tätä ihottumaa tai sitten se on jo parantunut. Tuli vähän turhan pitkä odotus. Inhottavaa kun tuo ihottuma vielä kutiaa kovasti ja leviää.
RV tänään 18+4 [:D]

Kävin sitten 31.3 siellä ihotautilääkärillä.. Ihottuma on jo melkein poistunut kokonaan, vähän jaloissa oli vielä, että sain näytettyä edes jotain siitä vielä. PUNATÄPLÄHILSEILY oli ihottuman nimi ja se paranee itsestään. Ilmennyt kuulemma muillakin näillä talvikeleillä. Ei kuulemma mitään syytä huoleen. Melkein koko raskauden ajan olen kärsinyt flunssasta, on se voinut tulla kuulemma siitä. Infektio aiheuttamana.

Takaisin