ihmisten typeryys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nuu_

Piirimestaruustason postaaja
Ottaa niin kupoliin yks henkilö, nuori ja ilmeisen naiivi sellainen.
On raskaana, liki puolessa välissä.
Hänen "ongelmiinsa" kuuluu, ettei maha kasvaisi kauheaksi,
ettei siis lihoaisi !
Samainen ihminen sanoo samassa lauseessa toivovansa tervettä lasta,
muttei edes yritä lopettaa tupakointia.
Eli ihan julkisesti kössyttelee hyvällä omalla tunnolla.
Samaisen ihmisen ajatusmaailmaan kuuluu, että työnteko on turhaa tai koulut,
sossu elättää kuitenkin.
Ja hän on myös kertonut että tatuoi lapsen etunimen ekan kirjaimen sitten itseensä ja toivoo että lapsikin sen sitten tatuoi, että tulis siitä traditio.
Itse hyvin paljon tatuoitu, eikä tulis mieleenikään tuommoiset...

VOI KIESUS ETTÄ VOI PISTÄÄ KIEHUMAAN TUOLLAINEN...
Toiset yrittää lasta vuosi tolkulla ja sitten täysin lapset lisääntyy vahingossa...

[:@]

Tuo on kyllä niin ärsyttävää!!
Niin kuin eräs tuttavani oli raskaana ja poltteli paljon
Sitten kun lapsi syntyi niin sitten he ihmettelivät kovalla äänellä kuinka vauvasta t
uli niin pieni vaikka ihan täys aikainen oli.
Tervettä kovasti myös toivoivat, mutta silti tupakki huulessa kulki,
ja aina jaksoi valitella siitä mitä raskaana oleva ei saa syödä,
kun voi aiheuttaa syöpää jne.
Tämä lapsi oli hirveän toivottu ja yritetty, mutta siltä vain ei vaikuta, kun jo 5 pivän ikäisenä ensimmäisen kerran vauva laitettu hoitoon.... [:@]

Njoo, on se paha kun järki ja kaikki muukin lähtee ihmisestä itsestään eli tuskinpa tuolle henkilölle edes omia mielipiteitäni asiasta esittäisin.. Toivottavasti viisastuisi ja kasvaisi hieman.

Tänään taas törmäsin tähän samaan ilmiöön mikä aiheuttaa mulle välittömästi hillittömät itkupotkuraivarit: autossa tupakointi kun lapset on kyydissä. Siis ei  vittu perkele! Eikö sitä körssiä nyt voi imasta ennen tai jälkeen autoilun, tai jos on niin kova tupakan tuska niin menee sitten auton ulkopuolelle polttamaan eikä savusta lapsiaan siinä samalla.

Urgh, toi on ihan sama kuin lykkäis sille Paavo-Petterille 5v. ja Niinuliinulle 1,5v. omat röökit käteen käristettäväksi. Ja sitten ne samat idioottivanhemmat jotka ei oo osannu ilmeisesti muuta kun vetästä roinat torveen ilman ehkäsyä kauhistelee kun uutisoidaan että jossain huitin kuusessa 2v. kersa vetää tupakkaa. Ja samalla sulkee oman lapsensa pieneen koppiin joka on täynnä tupakansavua.

Meneeköhän toi "lapsen pahoinpitely"-nimikkeen alle? Jos ei, niin pitäisi.

Tuota tupakointia minäkin aina jaksan ihmetellä... Se on typerännäköistä kenen tahansa sitä harrastaessa (jos imeä pitää, niin imisivät mieluummin tikkaria, sekin näyttää paremmalta - eikä salpaa hengitystä keltään...)

Tapaus, jonka muistan ikuisesti: Olin itse sairaalassa odottavien äitien osastolla odottelemassa kolmatta lastani, kun samassa huoneessa oli äiti, joka ramppasi vähän väliä tupakalla ja kertoi avoimesti, että on tupakoinnillaan aiheuttanut sen, ettei istukka pelaa enää kunnolla - ja kun se kerran ei toimi niin hän sitten voi ihan huoletta jatkaa kessutteluaan...

Ihminen on kyllä typerä, sitä ei käy kieltäminen, mutta täydellistä äitiä ei kai olekaan?

Ja juu, arvaatte oikein, tupakoiva äiti täälläkin, mutta uskokaa vain, kyllä se peilikuva on mun pahin moralisoija edelleen! Päivittäin saa kiittää Luojaa terveestä lapsesta, pelätä tulevaa ja "pahinta". Autossa/asunnossa en todellakaan antaisi lapseni olla, jos siellä tupakoidaan! Aikuisten tulisi olla viisaampia (kuin isät aikanaan...), ja ottaa myös se vastuu teoistaan. Te siis kyllä täällä jyrisette ihan aiheesta!

Otan nyt tietoisen riskin joutua kivitetyksi, mutta tahdoin vain pyytää, että synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven, maailma kun ei aina ole ihan mustavalkoinen. Ja ei, en todellakaan tahdo puolustella niitä, jotka ehdoin tahdoin (jopa häpeämättä, vailla tunnontuskia!) tulevan ihmiselämän mahdollisuuksia terveeseen elämään lähtee riskeeraamaan jo ennen hänen syntymäänsä, ei kuulosta kovin reilulta se. Vaan minä paha ihminen kaataisin samaan romukoppaan myös sitten ne "täydelliset äidit", jotka unohtavat maalaisjärjen, suojelevat lapsensa pumpuliin ja kuplamuoviin, eivätkä elä enää ihan tässä maailmassa...

Ugh, olen sanani valinnut :) Ja pliis, huomauttakaa sikiölle haitallisesta elämästä toki kerran, mutta jättäkää se sitten siihen. Moralisoinnilla ei suurimpaan osaan fiksuista aikuisista kuitenkaan toivottua tulosta (toissijaista sitten oikeasti edelleen holhousta kaipaavat, kypsymättömät henkilöt).

(ja vaikka sanani muka jo sanoin, on ehkä vielä lisättävä; jos hyvällä omallatunnolla pössyttelee askitolkulla, tai ees yhden kokonaisen askillisen, niin sitten olisi kyllä ehkä pohdittava, että mistä sitä onkaan valmis tinkimään sitten myöhemmin... Harvalla vanhemmalla kuitenkaan on aikaa ravata useampaa kertaa tunnissa tupakalla, toivottavasti, vaan sen lapsen kanssa olisi tietysti suotavaa olla...)

mä haluan nyt tähän lisätä kun tän aloittanut, että mua ärsytti juurikin se,
että kyseinen henkilö esimerkiksi julkisesti pistää nettiin mahakuvia ja seuraavaksi kuvia kessu huulessa.
Eikä häpeä tippaakaan omaa tupakointiaan, ja julkisesti tän sanonut.

Ite olen myös tupakoitsija,
ennen poltin paljon, raskauden aikana mennyt välissä yksi tupakka kun hermot on
mennyt, eli synnitön en todellakaan ole.
Itseäni siitä ruoskin joka ikinen kerta.

Mutta halusin selventää että tuossa otti tuo ensin mainittu kupoliin,kun sitä
pienintäkään häpeää asiasta ei hänellä ole.

Juu, sen kyllä wastis ymmärsin, mutta silti oli jotenkin pakko lisätä tuo mitä sanoin. Eli itse tunnontuskani kärsin, ja jos joku samaa tuskitta harrastaa, niin ei kyllä riitä tän äidin ymmärrys. :)

.. no mun kans sanottava, kerta kaikki muutkin:)

Minusta tuntuu käsittämättömältä, että voiko sitä oikeesti olla kärsimättä tunnotuskia? Siis, kun meillä Suomen neuvoloissa kerrotaan niin tarkasi mitä se tupakki tekkee sille sikiölle. Justiin jo sillon, kun  äiti  hermosavuja vetelee, niin vauva karamppaa hapenpuutteesta mahassa. Että, että....

ja. ps. ite olin niin "hirveän hyvä", että kerkesin lopetta vahingossa ennen raskautumista!!! Ajoin kolarin ja selvisin hengissä ja tulin siihen tulokseen, etten ainakaan tupakilla itteeni hittaasti tapa...

Näin meillä.

Minusta tuntuu niin pahalta katsoa mieheni kummilasta joka on nyt 1,5 vuoden vanha.. En ole ollut miehen elämässä silloin kun tämä henkilö oli raskaana, mutta mies on sanonut että nainen poltti todella paljon koko raskauden ajan. Ja eihän tupakointia saakkaa lopettaa kokonaan jos sitä on paljon tehnyt alkuraskaudessa, mutta sätkä kärysi paljon enemmän kuin neuvolan ohjeiden mukaan. Lapsella on hengitysvaikeuksia.

Ja toinen mikä oli niin samainen henkilö käytti paljon alkoholia! Itse olen ollut niin ehdoton myös kaikkeen alkoholiin, että hyvin hyvin harvoin olen miehen kaljasta maistanut kielelle vähän kun on tehnyt mieli ja mies on yhden ottanut joskus.

Tästä lapsesta näkee aivan selvästi jo päällepäinkin että alkoholia on kulunut suosituksia paljon enemmän. Tästä perheestä on tehty ilmoitusta sossuun kun muutenki on hoito ollut huonoa miehen saadessa masennus koska joutunut tekemään kaiken yksin lapsen syntymän jälkeen.

Ja eräs toinen nainen jonka lapsi on nyt isompi, oli kerran baarissa ja esitteli siellä isoa mahaansa toisille kädessään kossubattery! Joku kysyi että onko juoma tosiaan viinaa niin nainen vain vastasi tähän että kyllä hän tietää kuinka paljon hän voi raskaana ollessaan juoda. (Ja tosiaan samana iltana hän makasi asfaltilla kun jalat ei kantanu kotiin asti)

Tulee oikein itkuinen olo välillä kun ajattelee kaikkia niitä vauvoja jotka eivät voi tehdä mitään äitiensä valinnoille vaikka vauvan tulevaisuudesta on kyse. [:(]
Vähäinen tupakointi on minun mielestäni sallittua vaikken itse polta ollenkaan, koska tiedän että se on hankalaa ja stressaavaa olla ilman.
 MUTTA kohtuuton päihteiden käyttö saa kyllä kädet puristumaan nyrkkiin![:@]

Ronkuli: Minun tekee pahaa katsoa jo vauvaa joka rintarepussa ja äippä vetää samalla tupakkaa! Sehän nyt ei vauvaan niin pahasti vaikuta mutta.. Ja tuo kertomasi, huh!

Ja joo, tiedän yhden joka veti tupakkaa ihan kamalasti raskauden aikana... Hänen lapsilleen ei kyllä ole tullut mitään sairauksia, muttei tuo nainen edes viitsinyt yrittää vähentää! Missä on lapsen ajattelu?

Itse lopetin raskaustestiin. JA HUOM: MINULLA EI OLE OLLEET HYVÄT HERMOT IKINÄ, JOTEN EN YMMÄRRÄ NIITÄ JOTKA VETOAVAT HERMOIHIN JA LOPETTAMISEN "VAIKEUKSIIN"!
Ne jotka röökiään eivät edes vähennä ovat a) Hemmetin laiskoja vailla mitään kiinnostusta koko lopettamiseen b) ovat psyykanneet itsensä ja tupakan naimisiin ja _uskoneet_ niin kauan etteivät voi pärjätä edes ilman sitä yhtä tupakkaa.
Voin kertoa teille, jotka luulevat että räjähtävät ilman sitä aamuröökiään tai muuta: Minä sain juurikin tupakan lopettamisen jälkeen kauan kateissa olleet hermoni takaisin! Enää en ala poukkoilemaan pienistä asioista ja lähde heti tupakalla ärsytystä tappamaan. Ennen raskautta aina hermostuneena vedin viiden minuutin välein tupakkaa. Jälkeenpäin tuntuu typerältä [:D].. Veikö se rööki todella sen hermostuksen pois?

Ja kännääjistä/muista päihteistä raskauden aikana: Ei pysty edes kuvittelemaan. Olen 3 kertaa raskauden aikana nähnyt painajaista, jossa minulla ei ole mahaa ja olen baarissa ja sitten yhtäkkiä olenkin kännissä ja minulla iso vatsakumpu edessä [&:] [:(] Se olisi aivan kamalaa, jos oikeasti niin toimisi!
Pitää kyllä silloin olla jo pahempaa välinpitämättömyyttä & ongelmanpoikasta ihmisellä.

Ja SannaKoo: Aivan, ei ole hyvä olla liian suojelevainenkaan..
Mutta tupakatta ja raskauden aikana suositusten mukaan eläminen ei minusta ylisuojelevaisuutta ole!

Milamariaa, ei, ei todellakaan sen sikiön suojeleminen nikotiinilta/alkoholilta/tietyiltä lääkeaineilta/tietyiltä muiltakin aineilta ole ylisuojelevuutta. Lähinnä meinasinkin vaan, että eipä taida sellaista "täydellistä äitiä" ollakaan... että joko ei välitä vittuakaan tai sitten välittää liikaa, he mielestäni "mokaavat" äitiytensä pahiten, kultaista keskitietä toivoisin itse ainakin osaavani tässä mulle annetussa maailman tärkeimmässä tehtävässä noudattaa. Mulla oli yksi ainoa syy osallistua tähän keskusteluun; koen, että kukaan ei ole oikeutettu moralisoimaan toista äitiä/isää loputtomuuksiin. Toivoakseni sikiötään/lastaan pahasti "rikkovat" (eli ne jompaa kumpaa ääripäätä olevat) henkilöt kokisivat ihan itse sen valaistumisen, mutta asiasta jatkuvasti huomauttelemalla ei varmasti päästä toivottuun lopputulokseen. Jos on oikeasti syytä olla huolissaan, voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, ja ammattilaiset asian tutkivat. Liiallisella moralisoinnilla kun saa vain aikaan sen, että se henkilö alkaa ainoastaan piilottelemaan tekemisiään, eikä ainakaan enää saa apua/tukea ongelmiinsa... :(

Korostan siis vielä, että mielestäni päihteidenkäyttö raskausaikana ei todellakaan ole sikiölle hyväksi. Ei varmasti se savuke päivässä, ei myöskään se annos alkoholia, vaikka jopa terveydenhuollon ammattilaiset nämä ns. hyväksyy. Kukin tekee omat valintansa, ja eläköön sitten niiden kanssa...
Itsekin varmasti huomauttaisin (kerran tai useamminkin) lähipiirissäni olevalle henkilölle, joka selkeästi tekee hallaa (tulevalle) lapselleen, mun mielestä se on jopa velvollisuus! Mutta sellaista henkilöä, joka huomautuksista huolimatta jatkaa, ei tulisi hylätä hänen huonojen valintojensa takia vaan tukea! Äitiys kun ei todellakaan "lopu" siihen, että se lapsi sieltä kohdusta ulos pullahtaa, vaan päihteitä runsaasti raskausaikana käyttävä tuskin saa hommaa loppumaan lapsen ollessa sylissä, ellei häntä jollain tavalla siihen tueta. FAS-lasten kanssa työskennelleenä tiedän kyllä, kuinka raskas se tie sitten on... Ja vähiten siinä jaksamisessa auttaa lähipiirin silmien pyörittelyt ja "I told u so" asenne.

(Tarkoitus ei ole provosoida yhtään mitenkään, vaan tuoda vain yksi näkökulma keskusteluun :) Toivotan hermoja ja hyviä valintoja kaikille odottajille ja lapsensa maailmaan saaneille!)

Minäkin voisin pitää tämän lapsen äitiä hirviönä ja olla pitämättä yhteyttä, mutta miehen kanssa käydään kylässä ja kysellään paljon miten he voivat ja jaksavat ja aina pidetään lapselle seuraa ja ollaan kaverina. Toivotaan vain, että he saisivat perhe-elämänsä kunnolla toimimaan, koska heillä on enemmänkin ongelmia.

Mun mielestä se ei ole moralisointia, jos joku tekee selvästi väärin ja siitä muut järkyttyy ja siitä esim. täällä purkautuu. Minä ainakin järkyttyisin, jos näkisin jonkun persiit olalla raskaana. Se on totta, että näitä selvästi väärin toimivia äitejä pitää tukea ja yrittää auttaa, jos itse on vähänkään sellaisessa asemassa, että voi.

SannaKoo: Niinpä. En tekstilläni tarkoittanut sylkeä ihmisten päälle, enkä loputtomasti moralisoida vaan minunkin tarkoitukseni oli lähinnä herätellä, ainakin tuon tupakan suhteen, koska se on niin helppo pahe jonka varmasti jokainen täällä maapallolla saisi halutessaan lopetettua, oli sitten raskaana tai ei.. (se tupakointi nyt ei ole kuitenkaan edelleenkään maailmanloppu vaan myrkky, halusin silti siintä muistuttaa vaikka taidankin alkaa jo kuulostaa kuin jonkun uskonnon tyrkyttäjältä [:D][:D][:D] Se siintä siis).

Ja päihteiden käytöstä ei ollut tarkoitus ketään loukata ja vaikka itse en ole raskaana sekoillut, en koe olevani mikään täydellinen äiti tai yritä siihen sokeasti pyrkiä lapsen syntymän jälkeen... Kaikkihan tietävät ettei täydellistä äitiä, täydellistä ihmistä ole ja kultainen keskitie on nyt hyvä muistaa muutenkin jokaisessa asiassa täällä eläessä [:)]

Ja Ronkuli: On erittäin hyvä, että autatte! Vaatii ymmärrystä ja nostan sinulle peukut!

Niin... kukaan kun ei voi toisen puoleta sanoa, että "se nyt on niin helppo lopettaa". Tuskinpa näin sanottaisiin masentuneellekaan, että nyt vaan itseäs niskasta kii, ei se oikeesti oo vaikeeta? Tukea voi tarjota, moralisoimatta, kuten varmasti moni täälläkin on tehnyt. :)

SannaKoo: Ok.. eli tukinpa sitten turpani ettei tule enää mitään vääriä sanoja tai muuta [:D]
Tarkoitukseni ei ollut ketään loukata tai ahdistaa..

Milamariaa, no harm done. :)

Ja siis edelleen kehotan kaikkia välittämään läheisistään sen verran, että välittää myös heidän jälkeläisistään. En tosiaan itsekään meinannut, että tähän keskusteluun osallistuneista kukaan olisi syyllistynyt moralisointiin ns. turhasta, mutta niitäkin keskusteluita täältä netin ihmemaasta löytyy... Sen takia tahdoin sanoa sanasen, ennenkuin tästäkin tulisi riitaa. Pyydän siis itsekin anteeksi, jos olen verenpaineita teissä nostattanut!

no täällähän on mainio keskustelu mihin purkaa vähä tunteita, asiaa joka on häirinny jo vuoden.

eli, mun entinen kaveri, todella entinen, hieman on tuota jälkeenjäänyt lievän kehitysvamman takia, pöyräytti tässä kesäkuussa tenavan... kattelin sitä touhua kun alkoi miehensä kanssa (likka 19, mutta vastaa 13 ja jätkä 25, vastaa 18...) lasta tekemään. mä olin myös tän tytön äidin ystävä, mutta enpä ole enään.. juttu meni niin, että tällä likalla ja mulla tuli välirikko ja alettiin aika samaa aikaa seurustella molemmat. no, nämä hienot ihmiset otti jonkun ihme kisan, että kumpi tekee mitäki aiemmin, ihan vaan todistaakseen, miten he on niin pari. no, me mentiin kihloihin, niin nää sitten oikeen meille mainostaa (en ymmärrä) heidän kihloihin menoa, kas kummaa, pari viikkoa meidän jälkeen. kun tuli ilmi että ollaan naimisiin menossa, nämä alko lasta yrittää! ja tämän likan äidille, joka viel sillon oli mun ystävä yritin puhuu, et pikkusen valaisis tyttöään vastuusta, vaan sen vastaukset oli nää tytölleen: "äiti sattuuko synnytys kamalasti?" "eipä se nyt paljoa" "äiti, mitä raskaana ei saa syödä?" "ethän sä kipeä ole! sähän olet vaan raskaana! syöt ja juot mitä huvittaa, kyl mäki teitä odottaessa poltin ja join kaljaa niinku ennenki, ja ihan hyvii teistä tuli! äiti tekee sulle vähän maksakastiketta mukaan" (mä olin pyörtyy ku ton kuulin) no, nämä sitten sen lapsen saivat, enkä tiedä miten menee, koska pistin oman mielenrauhan takia välit poikki ja koska en kestäny kuulla sitä, miten syntymätön lapsi vaarannetaan ja miten äiti valehtelee tytölleen, vaan koska tyttö ei kestä vammansa takia vasta väitteitä, niin äiti antaa sovun nimissä tehdä mitä vaan, vaikka lapsen, ja laskettelee valheita! että, tässä ei ainoastaan älytön kypsymätön tyttö ja sen miehenpuoli tehnyt aika ikävästä vaan pahiten se äiti, jolla olis ollu mahdollisuus vaikuttaa yhteen ihmiselämään, ettei taas yhden lapsen tarvii kasvaa vanhempien kanssa, jotka ei osaa edes itsestään huolehtia. mutta, toivotaan, että lapsella olis kaikki niin hyvin kuin mahdollista... tälle äidille en silti voi antaa anteeksi ja olla hänen kanssa tekemisissä, koska en voi sietää ihmisiä, jotka laittaa viattoman elämän kehityksen alttiiksi vaaralle, vain koska on itse liian kiireinen juopottelemaan ja ei jaksa väitellä!

Takaisin