Ideariihi: Miten helpottaa vauva-arkea alussa ja väsymystä?

Rakkaudella, Hannele

Oman äänensä löytänyt
En huomannut tällaista ketjua, joten päätin tehdä.. Itsellä kovasti mielessä tuo alkuajan jaksaminen sitten kun vauva on syntynyt. Tietysti on nukuttava silloin kun vauvakin ja yritettävä pitää mahdollisimman paljon mielessä se, ettei esim. kotitöistä tarvi niin välittää, mutta onko teillä jotain salaisia aseita pohdinnassa sen alkuajan jaksamisen kanssa? Monet on sanoneet, että on tosi raskasta.

Mulla on onneksi mies vaan kolmen päivän välein 24 h töissä, joten on tosi paljon mukana ja apuna. Tuntuu että muiden äitien puheiden perusteella sitä lähinnä istuu ite sohvalla väsyneenä ja syöttää vauvaa, ei pääse suihkuun tai ehdi syödä tmvs.

Onko kokeneita äitejä paikalla, joilla ois vinkkejä sen varalle, että se pahin mahdollinen väsymys on perusarkea sitten? Lyhyt aikahan se on, mutta kuitenkin...
 
Nää nyt on tämmösiä ei niin tärkeitä juttuja, mutta jos on aikaa ja haluja!

Voisi leipoa valmiiksi pakastimeen tarjottavia, kun vauvaa tulee varmasti moni katsomaan.

Pakastimeen voisi tehdä jonkun ruokasatsin varalle, kun ainakin isän palattua töihin isyyslomalta, ruoan laitto voi olla haastavaa arkea opeteltaessa.
 
Päivä kerrallaan on mun neuvoni.

Olis huippua, jos mies tai joku muu lähisukulainen pystyy olemaan ensipäivinä mun kans kotona, et itse varmasti pystyn olemaan jalkeilla lasten kans. Ihan heti sairaalasta päästyä en tahdo jäädä yksin 4 alle kouluikäisen kanssa, koska olo on ollut huteraa sen ekan viikon ajan kotiutumisen jälkeen.

Kotihommista on oppinut olemaan stressaamatta täs vaiheessa, niitä tehdään kun jaksaa ja ehtii.

Esikoisten äitejä kehoitan nauttimaan siitä, että päivät voi viettää, kuten haluaa, tietty vauvan ehdoilla. Paljon lepoa ja vauvan tuijottelua :)
 
Toi Pionin ehdotus leipoa valmiiks on hyvä. Meillä on tuo asia ratkastu niin, että vieraat saapi tuoda niitä rotinoita. Eli kaffet tarjotaan ja jos kaapissa jotakin on, mutta tuo tarjoilupuoli on lähinnä vieraiden kontolla. Kaikille on hyvin sopinu. Eipähän tarvi niitä sitten miettiä.

Ei kai siinä jaksamisessa mitään hirveitä taikatemppuja ole. Tärkeintä on muistaa, ettei ITE vaadi iteltään liikoja. Ei tartte olla täydellinen vaimo ja äiti ja kodin ei tartte kiiltää. Riippuu tietysti miehen töistä, mutta aika usein niitäkin voi pyytää auttamaan. Niitä vieraitakaan ei oo pakko ottaa vastaan jos siltä tuntuu :) Sitä kuuluisaa omaa aikaa kannattaa alkaa ottamaan pienissä erissä, kun arki alkaa siltä tuntumaan. Sen voi tehdä ihan kotonakin antamalla sille miehelle sen hoitovastuun hetkeksi. Meillä tarvii äidin kyllä poistua ihan ulko-ovesta, että saa olla täysin rauhassa :rolleyes:

Yhden lapsen kanssa kannattaa ne omat lepohetkensä rytmittää vauvan mukaan eikä todellakaan lähteä minkään pyykkikoneen kimppuun ku vauva nukahtaa. Nautiskella ja olla vaan. Tosin tuo esikoisen kanssa touhuaminen on raskasta, kun kaikki on niin uutta ja kaikki pitää "opetella". Se vei energiaa ainakin multa. Tokan kanssa hommat suju jo rutiinilla ja hyvä niin, että pysty huomioimaan vauvan lisäksi sitä esikoista.
 
Olin ekan kanssa yh koko vauva-ajan, mulla ei ollut tukiverkkoja.. Esikoinen kulki mun kanssa joka paikkaan minne meninkin..
Mun niksit oli:
- ulkoilu raikkaassa ilmassa vaunujen kanssa
- kävin nukkumaan joka ilta 20-21.00
- alussa nukuin päikkäreitä, mutta sitten halusin myös tehdä jotain muuta ja nukuin sitten kun kerkesin
- menin päivä kerrallaan, en olettanut että "huomenna vauva alkaa nukkua 12 h vuorokaudessa" vaan tosiaan - katsoin mitä huominen toi. Ja meillä esikoinen nukkui ekan 12 h puolen vuoden iässä :---D Puoli vuotta on pitkä aika odottaa :D SIISPÄ kannattaa mennä päivä kerrallaan, niinkuin joku sanoi
- terveellinen ruokavalio oli ekat 4 kk vähän hakusessa, yöllä söin suklaata väsyyni ja päivisin pyrin syömään terveellisesti. Mulla paino tuosta univajeesta johtuen myös junnasi paikallaan ja olin omissa mitoissani vasta kun lapsi oli 1,5 v vaikka liikuin paljon. Eilen nukuin esim, 4 h kun esikoinen oli kipeä ja heräsi ennen viittä.. Multa kerty heti hillitön määrä nestettä elimistöön, tänään kun sain nukkua niin tuntuu kuin olisin 4 kg kevyempi. Se unenpuute tuo mulle aina aineenvaihdunnan häiriötä :/ Mutta olen varautunut siihenkin, minkä sille voi jos vauva valvottaa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Ainiin ja esikoisen kanssa myös suoritin äitiyttä, oli kai myös jonkinlainen identiteettikriisi alussa.. Mutta eiköhän sekin ole normaalia joiltain osin :/
Kannattaa siis ottaa rennosti, kaikki ollaan hyviä vanhempia!
Kannattaa myös välttää kanalaumoja, joissa äitiys on kilpailu.. Luo itselleen turhia paineita, jos joutuu kuuntelemaan jo heti alussa sitä paskanjauhantaa.
Siskoni on hyvä esimerkki miten hänen mielestään kaikkien muiden lapset ovat villejä ja huutavat ja kiusaavat ja hänen lapsensa ovat kilttejä ja on tehnyt heidän kanssa kaiken oikein.
Lasten kanssa ei aina ole helppoa, mikään ei useinkaan ole täydellistä.
Meillä vallitsee ajoittain kaaos, mutten ala esittämään kellekkään ettei meillä lapset riehu, riitele, vedä vanhempia piippuun :D



Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Itselle voimia on tuonut se vieraiden(ystävien) vastaanottaminen- siis vailla mitään stressiä siivoiluista tai tarjoiluista, yleensä ne osaa aikuiset itse keittää kahvia ja jopa tuoda pullaa mukanaan, potkia roinat sivuun sohvalta että mahtuu istumaan..:).
Mulla ahdistus alkaa jos ihmisiä ei ole..eikä voi kokemuksia jakaa ihan kasvotusten.
Mutta ekan kanssa oli kyllä ehdottomasti raskasta itsellä, meillä nukahdettiin vauvan kanssa kl 4 aamulla ja noustiin yhdenaikaan päivällä..(ja mä olen aamuihminen luonnostani..), mutta selvisi siitäkin!

Nyt odotan tosiaan että vieraat osaa taas tulla, eikä välttele meitä-tietävät että en halua olla rauhassa! lapsillekin mukavmpaa jos tulee porukkaa, eikä vaan keskenään tarvii nuhjata..
 
Mua mietityttää se, että jos tää beibi syntyy esim. viikko ennen laskettua aikaa, niin kuka kuskaa mein mukulat kouluun. Siin on kuitenkin koulua vielä 3 viikkoa jäljellä. Mies onneks jää isyyslomalle, mutta eipä olla vielä mietitty kuinka pitkään aikoo olla.
Muuten kyllä varmaan mennään päivä kerrallaan meiningillä. Ruokaa en aio hirveästi tehdä pakastimeen, koska sinne ei mahdu. Pitää tehdä isompia satseja kerralla ja sellaisia helppoja ja nopeita ruokia. Voi olla, että välillä turvaudutaan myös eineksiin.
 
Pyörällä? Hieno keli toukokuussa ja loistava tilaisuus opetella itse tsyggelöimään se matka?
Onko mahdoton toteuttaa..:think005
 
10 kilsaa koulumatkaa, 4-tie välissä jne.... Ei onnistu ainakaan noin pieniltä. Tosin pojathan itse olisivat siihen valmiita kuin partiopojat. Tiedän heidän kuitenkin eksyvän jo ennen kuin pääsevät tuonne 4-tien risteykseen.

Nii ja taksikyytiä eivät saa, koska ollaan itse haluttu pojat tonne "maaseutukouluun". Lähikouluun ois ollu vaan kilsa, mutta en halua sit poikien vaihtavan koulua, kun päästään tonne maalle muuttamaan.
 
Hurja, ei sinne kyllä lähettäis alle 15v yksin!- meillä oli kans alkuun koulumatka 25km kun rakennettiin- aamulla lapset sinne ja iltap hakemaan, yht 100km tuli matkaa pelkästään noista kyydeistä(nyt asutaan kys koulun vieressä)..mutta onhan se sen väärti jos muuttosuunta on sinne lähemmäs! olisko isovanhemmista kyyditsemään?

Niin ja näissä omavalintaisissa jutuissa kunta ei tosiaan kuskaa..lähikoulu eri asia
 
Isovanhemmista ei oo hirveästi apua, kun mun vanhemmat asuu 200 kilsan päässä ja anoppi 40 kilsan päässä. Ja en todellakaan halua anoppia meille asumaan. Appiukko asuu tässä lähellä, mutta se on lähdössä reissuun just toukokuun lopussa.

Sit kun päästään muuttamaan, on koulumatka enää 2 kilsaa eikä tartte ylitellä valtateitä. Mutta nyt kun asutaan täällä keskustassa ja on itse valittu tuo koulu, niin itse myös kuskataan. Täytyy vaan toivoa, että synnytys menis lähelle laskettua aikaa ja mies ois toukokuun loppuun isyyslomalla. Pitää pitää jalat ristissä la:n saakka :)
 
Voiko miehes pitää Hannastiina jotain lomiaan isyysloman lisäks silloin jos ei ajotus osu kohilleen? Mahollista lienee myös ostaa kalliilla rahalla pojille se koulukyyti tolle ajalle. Eli siis omakustanteisesti, summasta ei kyllä mitään käryä... Yleensä noi asiat tuppaa järjestymään.

Iiii-saa: Mun lapset ei oo varmaan koskaan nukkuneet 12 h putkeen :)

åke: Onko miehesi töissä? Mietin vaan miten jaksaa mennä jos sattuu oikein repaleinen yö hoidettavaksi. Ite en kovin innokas kylästelijä varmaan heti synnytyksen jälkeen ole eli mieluummin otan vieraat tänne kaaoksen keskelle. Ja meidän tuttavapiiri/sukulaiset on valikoituneet just tommosiks lambin kuvailemiks eli eivät odota sitä passausta. Mutta kaikkihan me erilaisia ollaan.
 
Neljän suora: Yrittäjällä ei kovin paljoa noita lomia ole :sad001 Mutta onneks toi mies on jo saanut itselleen sijaisen, niin jospa hän vois tuurata pidempään, jos hankala paikka tulee.
Mun pelottavin skenaarion on se, että joutuisin vuodelepoon, koska sit tän huushollin pyörittäminen jäis kokonaan miehen vastuulle. Ja siitä ei kyllä tulis mitään. Tänäkin aamuna se läks klo 4 töihin... Ja tulee illalla joskus klo 20 tai niillä main.
 
Meillä kans miekkonen yrittäjä, toivon et sen työt alkaa vasta siellä toukokuun reilulla puolella, kun töiden alettua hän lähtee jo aamuyöstä ja tulee kotiin 20-22 aikaan. Mut mun on pakko sitten varmaan ottaa tänne joku lähisukulainen asustamaan joksikin aikaa, jos meillä on leikkauksesta toipuva ja pikkuvauva tässä pahimmoillaan. Onneks on tilaa täs huushollissa.

Mies ois nyt kotona ja ois hienoa jos vauva syntyis vaikka pääsiäisen tienoilla ja sydänpotilas olis jo kotona toipumassa siinä vaiheessa. Mut tää on toiveajattelua ja aikataulut menee miten menee.

Yrittäjän elämä on kyllä sellasta, et vaikka perhe ois se tärkein asia elämässä, niin ulkopuolisen silmään se ei ehkä näytä siltä, kun työt on tehtävä silloin kun niitä on.
 
AU PAIR? vaikka kuukaudeksi? se vois kuskata lapsia eestaas ja väliajalla siivota kämppää.. eikö? jos joku tyhjä nurkka talosta löytyy.. yritin aikanaan meillekin, olis ollut mun mielestä niin hyvä vaihtoehto kunn päivähoidolle, kun itse teki lyh työaikaa, mutta mies ei oikeen innostunut ylimääräisestä naisesta talossa..
lapset oppis siinä sivussa vaikka uuden kielen ja itse vois ylläpitää jotain opittua kieltä, esm..
 
Takaisin
Top