Iästä johtuva lapsettomuus

Onko täällä muita "ikäihmisiä"?
Millaisissa tutkimuksissa olette käyneet ja missä? Oletteko saaneet hoitoa vai onko lyöty hanskat tiskiin?
Onko teillä ollut oireita josta voisi epäillä iästä johtuvaa lapsettomuutta?
Miten tästä voi päästä yli ikinä?

Meillä on lapsia. Nuorin 12 kk. Itse olen 43 v. Ehkäisyä ei ole käytetty yli 10 vuoteen.
Kuopusta tehtiin 3 vuotta jona aikana 3 km.

Nyt uutta vauvaa on toivottu tämän 12 kk ilman tärppejä.
Kierto muuten ennallaan ja kellontarkka, mutta luteaalivaihe 10 päivää entisen 15 sijaan. Lh huippu löytyy vahvana, mutta en tiedä ovuloinko vahvoista oireista huolimatta.
Viimeisenä iskuna vaihdevuositesti näytti lähes positiivista kp 3 ja positiivista kp 10.

Julkiselle ei asiaa. Rahat tiukoilla.
Mitä kannattaisi tutkia? Ekaks FSH+LH ja AMH? Tulosten kanssa yksityiselle gynelle?
Millaisilla arvoilla on vielä hoidettu tai onnistuttu?
Täällä ei ole hedelmällisyysklinikoita ja lähin tutkiva labrakin 2 h ajomatkan päässä.

Jos nuo kokeet näyttää, ettei toivoa ole niin mitään hoitomuotoa ei Kait ole olemassa?

Missä kierron vaiheessa nuo kokeet pitäisi ottaa? Entä paras aika tavata gynekologi?

Joka kerta kun katson lapsiani tunnen sekä suurta rakkautta ja onnea, että musertavaa kipua siitä etten saa kokea tätä varmaan enää ikinä...
 
FSH ja LH sekä AMH ohjeistetaan ottamaan kierron kolmas päivä aamusta. En tiedä miten näitä julkisella voi pyytää, mutta suosittelen käymään yksityisellä gynellä niin saat ainakin nopeammin ja kattavammin tilanteesi selvitettyä. Käy vaikka kierron puolivälissä/ oviksen aikoihin niin saat hyvä viitteen kohdun limakalvon paksuudesta ja folleista, samalla saat lähetteen noihin tutkimuksiin joissa kävisit seuraavan kierron alussa. Kannattaa laita foorumin hakukenttään amh niin löydät suoraan näihin keskusteluihin. Onnistuminen on monen asia summa ja vaikka olisi alhainen munasolureservi, fakta on kuitenkin se että munasolujen laatu näin vanhempana on huonompi kuin nuorella ja yrittäminen vie kauemmin ja voi tulla keskenmenoja kuten teilläkin kuten kerroit. Ei kuitenkaan kannata heittää kirvestä kaivoon vaan tutkia miten omaa tilannetta voisi tukea että raskautuminen onnistuu.
 
Iän kanssa suurin ongelma on yleensä vialliset munasolut. Minulle tehtiin IVF ja sitten alkioiden kromosomit tutkittiin, jotta tiedettiin, tuleeko minulta enää yhtään tervettä solua, vai onko jo liian myöhäistä. Yksi terve alkio löytyi, ja hän köllöttelee nyt sängyssään päiväunilla.
 
43-vuotiaana alkaa olla 85% alkioista viallisia, joten luomuna voi olla huomattavia hankaluuksia saada terve lapsi.

Meillä kävi niin että ensimmäisestä IVF kierroksesta tulin raskaaksi (olin silloin 41 v. ja oli 4 negatiivista siirtoa tätä ennen) pakkasen viimeisellä alkiolla. Minulla oli paljon vuotoja ja iso hematooma kohdussa 6-viikolla ja epävarmaa tilannetta jatkui kunnes viikolla 8 todettiin ultrassa, että sikiön kasvu oli pysähtynyt jonnekin 6-7 viikoille ja diagnoosiksi tuli kkm. Tätä alkiota ei oltu testattu kromosomeilta.

Päätettiin testauttaa kaikki alkiot tuon kkm:n jälkeen. Käytiin vielä 2 IVF:ää läpi kerääksemme tarpeeksi alkioita juuri tuon iän tuoman viallisuuden ja kadon vuoksi. 2.IVF:ssä olin 42 ja tuloksena 6 blastoa ja 2 tervettä alkiota. Lääkäri piti tätä onnekkaana, koska todennäköisyyksien mukaan 42 vuotiaana 1/6 olisi ollut se keskiarvollinen tulos.

Minä olen myös 43-vuotias ja nyt toista kertaa raskaana. Edelleen odotetaan sitä ensimmäistä. Meillä oli 1,5 kuukautta sitten ensimmäinen terve kromosomitestatun alkion siirto. Vielä ei ole varmaa jatkuuko tämäkään raskaus, mutta vuotoja ei esim. ole ollut. Terveeksi testatun alkion keskenmenoriski on luokkaa 5%.

En halua viedä sinulta raskautumistoivoa pois, mutta Meidän ikäisillä keskenmeno prosentti on tutkimattomilla alkioilla 60% luokkaa.
Tässä linkki, josta näkyy iän tuoma alentunut hedelmällisyys sekä keskenmemo- ja kromosomivikojen riskit.
https://www.ovumia.fi/alkiotutkimus/

Tsemppiä kovasti yritykseen! Kyllä niitä vauvoja on meille nelikymppisillekin tullut ilman hoitoja. Toivotaan, että te olisitte niitä onnekkaita. :)
 
Takaisin
Top