Hyvinkäällä synnyttävät

Jenkkipentu

Sukkela juttelija
Elokuunmammat 2015
Asumme mieheni kanssa Vantaalla. Ajattelimme kuitenkin synnyttää Hyvinkäällä. Tiedättekö pääseekö Hyvinkäällä tutustumiskäynnille ennen synnytystä? Hussin alueaalla kättärillä ja naistenklinikalla nämä käynnit ovat lopetettu.

Meillä on tarkoitus mennä synnyttämään Hyvinkäälle. Kävin äsken katsomassa HUSin sivuilla tuosta tutustumisesta (linkki: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...ynnytys/hyvinkaa-valmennus/Sivut/default.aspx) ja siellä näyttäisi lukevan, että tutustumiskierroksia järjestetään kahdesti viikossa. Noista HUSin sairaaloiden tutustumiskäynneistä on toki ollut paljon juttua, että ne lopetetaan, joten en sitten tiedä, onko tuo kovin ajantasainen tieto.

Hyvinkäällä on kierrokset ainakin torstaisin 18.00-18.15 ja oisko toinen ollut tiistaisin. Ei tarvitse ilmoittautua. Itse siis kävimme kierroksella n. 1,5 kk sitten ja ainakin silloin vielä kierrättivät ihan livenä ^_^

Mulla oli perhevalmennuksessa viikko sitten hyvinkään kätilö höpöttelemässä ja toivotti tervetulleeksi tutustumiskäynnille sitten lähempänä h-hetkeä. Eli ei ainakaan heidän tiedossaan ole kierroksien yhtäkkistä lopettamista!

Minäkin olen menossa Hyvinkäälle synnyttämään :) parin viikon päästä vois kuulema mennä kun viikkoja tulee se 32 :)

Soittelin äsken hyvinkäälle ja kysyin noista tutustumiskäynneistä. Järjestävät niitä torstaisin klo 18. Menkää odottamaan 2.kerroksen hissiaulaan niin kätilö hakee siitä kierrokselle.

Lisäksi hyvinkäällä saa olla tukihenkilön ja synnyttäjän lisäksi doula mukana synnytyksessä.

Täälläkin yksi Hyvinkäällä synnyttävä. :)

Jenkkipentu: Onko niin, että tuota maanantain tutustumiskierrosta ei enää järjestetä? Hyvinkään sairaalan nettisivuilla se vielä lukee ja mun neuvolasta saamassakin esitteessä on mainittu nuo tutustumiskierrokset ma ja to klo 18, mutta onko tuo siis muuttunut? Miehen kanssa oli tarkotus kierroksella käydä nyt lähiviikkoina, joten ei oo kiva mennä turhaan seisoskelemaan maanantaina jossei kierrosta sitten olekaan maanantaisin enää.

kannattaa varmaan soittaa sinne. Se nainen, joka vastasi tuolloin puhelimeen oli joku imetystuki nainen ja tää nainen kävi kysymässä synnärillä asti milloin saa tulla tutustumaan. Kätilö sanoi että torstaisin. En sitten tiedä tarkoittiko vain kyseisen viikon torstaita.

Joko joku Hyvinkäälle synnyttämään menevä on käynyt tutustumassa sairaalaan? Meillä olisi tarkoitus käydä siellä parin viikon päästä, kun on 35. viikko menossa.

Viimeisimmässä perhevalmennuksessa meitä tuli tapaamaan kätilö Hyvinkään sairaalalta. Silloin hän mainitsi tutustumiskäynneiksi nuo yllä mainitut kaksi päivää. Pakko sanoa, että koko sairaalassa olen tavannut vain yhden tympeän työntekijän, ja hänenkin tympeys johtui luultavasti todella kiireisestä päivästä. Sitä ainakin itse vielä menee synnyttämään todella hyvin mielin Hyvinkäälle :)

Juu, täytyy vielä varmistella noita päiviä suoraan Hyvinkäältä ennen kuin menee. Meillä näyttää kanssa siltä että keritään sinne vasta parin vkon päästä, jolloin oon ekaa viikkoa äitiyslomalla, joten saatetaan Imme hyvässä lykyssä päätyä samalle kierrokselle :)

Mulle kanssa sattunut todella mukavaa henkilökuntaa tuolla Hyvinkään ultrissa, joten ihan hyvillä mielin tosiaan synnyttämään Hyvinkäällä. Meillä tuo perhevalmennuskerta jossa tulee hyvinkäältä kätilö kertomaan on vasta 7.7 eli sitä odotellessa :)

Itsekin menen mielelläni Hyvinkäälle. Tuttu sairaala lapsuudesta ja muutenkin siellä saa jättää auton rauhassa parkkiin eikä tarvi parkkikiekkoa siirrellä. Mun tietääkseni.
Eikä sitä kannata varmaan stressata liikaa tuleeko hyvä kätilö vai ei. Jonkun verran kannattaa katsoa jotain kikkoja, joilla saa itsensä rentoutettua. Ettei takki ole sitten ihan tyhjä kun pitää keksiä hyviä asentoja synnyttämiseen.

Mä oikeasti odotan, että pääsen synnyttämään!! Nähdään synnärillä, jos hyvin käy. Me ei varmaan oteta perhehuonetta, vaikka esikoinen tulossa. Jotenkin tuntuu turhalta maksaa extraa siitä, että koko perhe yöpyy. Kuitenkin mies saa siellä olla vierailuaikojen ulkopuolella. Enkä mä varmaan muutenkaan pysty nukkua sairaalassa kovin hyvin.

En ole siis itsekään käynyt vielä tutustumassa sairaalaan. Mietin onkohan siellä paljon ammehuoneita. Haluaisin kokeilla ammetta synnytyksessä avautumisvaiheessa.

Luin maanantaina mielenkiintoisen jutun heinäkuisten (?) puolelta siitä, kuinka eri sairaaloissa on käytäntönä tehdä eppari ensisynnyttäjille. Muunmuassa tuo eppari oli ollut yhtenä toimenpiteenä vertailussa, kun tutkittiin eroja eri sairaaloiden välillä (joku oli tehnyt aiheesta opparin, kandin tai gradun. Hyvinkään sairaala johtaa tilastoa epparien osalta, ja 70 %:lle ensisynnyttäjistä leikataan väliliha. Musta toi prosentti kuulosti tosi isolta (mitä se toki myös on) ja aloin miettiä että onkohan tuolla Hyvinkäällä tapana silpoa ensisynnyttäjiä ihan vain varmuuden vuoksi. Jostain syystä en nimittäin usko, että juuri Hyvinkään alueen naisilla paikat ei venyisi tarpeeksi...

Imme: Mä oon pohtinut myös tuota eppari juttua. Aika korkeat prosentit on näköjään. Huh!

( Muuten oon tutkinut omaa värkkiä sen verran mitä nyt peilillä oon pystynyt. Musta tuntuu, että mun eppari alue eli väliliha suhteessa peräaukkoon ei siinä ole mitään leikattavaa. Siis jos vähänkin leikkaavat tulee peräaukosta ja emättimestä yksi iso aukko :O Tai sitten ne leikkaavat sen viistosti reittä kohden..) Yök!!
Kai ne selittää sen, että eppari on helpompi kursia kokoon kuin repeämä..

(sivullisena huutelen: Mä näin jossain havainnekuvan miten eppari leikataan ja se meneekin silleen vinosti.)

Täältä huutelee yksi hyvinkäällä synnyttänyt ja tuleva hyvinkäällä synnyttäjä. Kätilöt ovat mitä mahtavimpia osastolla (yhtä poikkeusta lukuunottamatta, toivottavasti on jo eläkkeellä kun menen uudestaan). Ymmärtääkseni osastolla vain yksi amme johon pääsee se ketä ekana ehtii perjaatteella. Epparista sen verran että itselleni eppari tehtiin nopeasti edenneen synnytyksen takia johon paikat ei kerennyt mukaan. Eppari oli pienempi paha kuin repeäminen vauvan päästä joka ei yliaikaisella enää ole niin joustava kuin alle 42 viikkoisella kauniisti sanottuna perseeseen asti. Mieluummin pidän pidätyskykyni kuin kuljen vaipat jalassa loppu elämäni. Näin ei toki kaikilla ole, mutta omalla kohdallani kätilö teki oikean ratkaisun epparista. :)

Juu tottahan toki tuo välilihan leikkaus on joskus oikeasti tarpeellista (mm Möhömaha89:n mainitsemassa tilanteessa) mutta on tuohon 70 %:iin kuuluttava myös noita ns. turhia leikkauksia. Olikohan se Vau.fi:n sivuilla se artikkeli, jossa mainittiin, että joskus luonnollinen repeämä saattaa jopa parantua paremmin kuin siisti selkeä viilto. Mutta kuten ylhäällä sanottu, niin ennemmin toki valitsen epparin kuin riskeeraisin vauvan hyvinvoinnin tai menettäisin pidätyskykyni! :grin

Tottahan tuo on että varmasti tehdään paljon niitä turhiakin mutta tilastoa kun katsoi käytetään hyvinkään sairaalassa myös paljon oksitosiinia joka edesauttaa synnytyksen etenemistä eli osa noista voi myös olla siitäkin johtuvia. Ja täytyy sanoa että en huomannut kun kätilö viilsi vähän enemmän tilaa vauvalle tulla. Totesi vaan lapsen synnyttyä että huomasitkö edes että hän teki tilaa lisää. :D

Takaisin