Hyvin nukkuvat vauvat...urbaanilegenda... :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja smile
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

smile

Silmät suurina ihmettelijä
Heips.

Ekaa kertaa elämässäni kirjoitelen ylipäänsä mihinkään foorumille, mutta jos mulla on kohtalontovereita täällä, ois kiva saada kokemuksia ja vinkkejä.

Vähän taustaa. Perheestä löytyy kaksi lasta. Ekaluokkalainen ja kohta 4kk:den ikäinen vauva. Ensimmäinen lapsemme oli tosi huono nukkuja ja vasta neli vuotiaana alkoi nukkumaan öitänsä levollisesti. Toki oli kovasti sairasteleva lapsi, että se tuo oman haasteensa öihin. Uusimman tulokkaan kanssa näytti alku lupaavalta. Imetys ei tällä kertaa ottanukaan tuulta purjeidensa alle ja loppui heti alkuunsa. Pullolla siis mennään ja se tuntuikin hyvältä, kun tiesi tasan tarkkaan milloin on syöty ja kuinka paljon. Yöt meni aluksi kivasti. Pääsääntöisesti nukkui 4 tunnin pätkissä yönsä. Ja nukahti illallakin ilman sen suurempaa taistelua.

Mutta nyt....Illat hirmu hulabaloo. Ei puhettakaan, että nukahtaisi itsekseen sänkyyn. (Ei kyllä koskaan niin ole nukahtanutkaan) Kun lopulta nukahtaa saattaa heräillä puolen tunnin välein eikä itsekseen rauhoitu. Aina pitää mennä vähän hyssyttelemään ja vaihtamaan vaikka asentoa. Hyvällä tuurilla nukkuu 2 tuntia putkeen heräämättä.

Tässä esimerkki vaikka viime yöstä.

Klo 21.00-00.00 "nukkui" Kävin kylläkin parikymmentäkertaa rauhoittelemassa.

00.00-02.00 Valvottiin...kakkaa ei ollut päivän aikan tullut ja vatsa vaivasi.Syötiin, Jumppailtiin ja sainkin ilmat pihalle ;) ja kakan tulemaan. Yes....Tässä kohtaa ajattelin.....saan ehkä nukkuakkin tänä yönä :)

02.00-04.00 Nukuttiin siis kaksi tuntia ja neljältä taas hereillä. Hirmu huuto. Ilmeisesti nälkä. Syötiin.

04.00-05.30 "Nukuttiin" 15min - 30min välein sain taas rauhoitella.Puoli kuudelta otin viereen. siinä jatkui kähinät. välillä nukahtelin itse hetkeksi.

Aamulla 07.30 luovutin ja vein pojan isälleen. Onneksi isällä oli vapaa. Menin itse takaisin nukkumaan ja miehet olivat jatkaneet valvomistaan ja syöneet.

HUOH....Oman haasteensa tuo tähän se, etten voi antaa vauvan alkaa huutamaan täyttä huutoa. Joka aina väistämättä on edessä, jos en rauhoittele öisin. Saman katon alla kun asuu edelleen se ekaluokkalainen joka tarvitsee unta. Myöskin ihmetyttää vauvan ylensyönti öisin. Päivisin saattaa mennä jopa 5 tuntia ettei syö ja on ihan tyytyväinen. 5 tunnin jälkeenkään ei välttämättä huutamalla maitoaan vielä halua. Nytkin kyllä on sairastava vauva. kaksi flunssaa jo käyty läpi sekä ilmavaiva välillä enempi ja välillä vähempi.

Kaikenlaista neuvoa sitä satelee aina...Älä hyssyttele...anna huutaa...se vauva kato tottuu siihen....tankkaa yötä vasten täyteen maitoa...jne....Ihmiset jotka eivät joudu elämään levottoman nukkujan kanssa eivät tiedä todellisuudessa kuinka haastavaa se on :)

Joten te siellä ruudun toisella puolella jotka painitte saman ongelman kanssa. Jaetaanhan kokemuksia.Oletteko saaneet rauhoitettua yönne?? Mulle riittäisi vaikka ne 3 tunnin unipätkät :) Kiitos jo etukäteen :) ja voimia kanssa kulkijoille :)

Auttaisko jos vaihtaisitte korvikemerkkiä?meillä käytössä luomukorvike ja on ainut joka sopii tytölle.Nukkumisee en taida osata antaa vinkkejä...:sad001

En voi sanoa painineeni sanojen ongelmien kanssa, mutta mieleen tuli muutama juttu. Mites päivällä nukutaan? Onko vauva ollut nyt kipeänä? Voisko olla korvatulehdusta tms.? Ja toinen asia mikä tuli mieleen on hampaat. Meillä ainakin lapset söi yöllä tiuhempaan (rintaa tosin) kun ikeniä jomotteli ja kutitteli. Syökö tuttia? Mä pidin jollekin muksuista tuttia yöllä jäävedessä yöpöydällä ja iskin kylmän tutin suuhun ku käninä alko ja se joskus auttokin. Meillä hampaiden tulo on usein tehny myös noita mahanpuruja. Toivottavasti rytmi löytyy :)

Miellä kans oli aluksi aikas huono nukkuja. Itsekkään en oo huutaa antanu, ja piti käydä monet kerran hyssyttelemässä. Välillä sain nukahtamaan syliini ja sit heräs ku laitoin omaan sänkyyn. Niimpä välillä nukuin sohvalla sitten vauva sylissä että sain ees vähän unta.

Yhessä vaiheessa sit en jaksanu kokoajan nousta joka itkuun aina sinne vauvan sängylle asti (vaikka olikin vain jalkopäässämme, mutta yöllä tokkurassa se tuntui pitkältä matkalta), enkä viitsinyt alkaa vieressäkään nukuttamaan, niin joku 1-2kk otin vaunut viereeni ja nukutin niissä vauvaa. Sit aina ku heräs nii hytkyttelin vaunuja edestakas, niin se sitte ainakin vähän paremmin nukkui ja itse sai vain makoilla ja puoli unessa lullata vaunuja välillä. No sit ku huomasin et se ei enää nii useesti herää, niin taas ruvettiin omaa sänkyä käyttämään.

Sitten omassa sängyssään heräillessä kävin silittelemässä ja monesti jouduin syliin ottamaan ja siinä nukuttamaan. Tein sen sitten niin, että vauva oli joko lmpöpussissa tai peitossaan, ettei tule lämpötilanvaihteluita ja muutenkin on turvallinen olo. Sit siitä oli paljon helpompi siirtää omaan sänkyyn, kun ei herännyt siirtoon ollenkaan.

Onko teillä jotain mobilea vauvalle? Joillain auttaa sellainen ja vauva rauhoittuu itsekseen. Kaverillani on sellainen pyörivä, josta tulee tähti-valoja kattoon. Vauva niitä katselee ja nukahtaa itsekseen. Itse en tätä meillä hoksannut kokeilla, joten tiedä sitä olisko auttanu.

n. Puoli vuotiaasta meillä loppui yösyönnit. Neuvolassa tätä ihan ehdottivat, että jos ei vaikuta nälkäiseltä nii sit voi tarjota vain vettä. Sit ku vauva oppi ettei auta heräämiset mitää, et ei tipu ku tuommosta vaan, nii jatkoi sitten uniaan vaan. Nyt 10kk vanhana heräilee vielä jonkin verran yössä, mutta pelkkä tutin laitto auttaa. Teillä nyt vähän pienempi vauva nii ei tuo vesi homma ei taida olla ajjankohtanen vielä, mutta jatossa sitä ainakin kannattaa kokeilla ettei yöt mene pelkkään maidon lipittämiseen.

Onko teillä tutti käytössä?

Koska yöt muuttui huonommaksi?

Mulla on 3 lasta, jotka nukkui ihan ok 3kk asti. Kaikki muuttui, kun sai ekan rokotuksen. Sen jälkeen jatkuvaa huutoa ja öisin tunnin välein heräämistä. Sama jatkui yli 1 vuotiaaksi asti. Nyt neljäs nukkuu todella hyvin ja pian 3kk neuvola edessä. Tällä kertaa en ota sitä rokotetta. Mä haluyn nukkua. Seuraava rokotekerta olisi sitten 5kk vanhana, saa nähdä otanko vielä sitäkään.

=) voimia valvomisen kanssa!
Itse myös kokeilisin korvikkeen vaihtoa ja illaksi soseita tms enemmän. Ja juu, ei 4kk ikäistä saa vielä unikouluun laittaa, joten ihan oikein olet tehnyt kun et ole antanut huutaa :) 7-8kk iässä sitä voi sitte treenata.
Meillä toinen lapsi lopetti yöheräilyt kun siirsin hänet omaan huoneeseen. Se vaan aina vaistosi mun lähellä olon ja heräili.
Myös tota päivän nukkumista seurailisin ja koittaisin pitää hereillä, enkä antaisi nukkua ainakaan viiden jälkeen..
Jos neuvolan täti on kiva niin suosittelen myös alan ammattilaiselta kysäsee :)

Ystävällä tarina oli tällainen. Alusta alkaen vähän hankalaa, niin öisin, kun päivisin. Varsinkin nukkumiset (sänky, vaunut, auto yms.) Aattelivat, että on jonkun sortin koliikki ja neuvolassa sanottiin, että jotkut vauvat vaan itkee enemmän. Puolen vuoden iässä paheni huolella, poitsu valvoi yöllä ja itki ja päikkäreitä ei nukuttu. Äiti, kun meni neuvolaan kertomaan, kuinka on ihan poikki, tarjosivat terapia-aikaa (ihan, kun se nyt auttas poikaa..). Tässä vaiheessa tuli toppi tälle perheelle. Kiikuttivat pojan yksityiselle ja kuunneltuaan oireet, lääkäri siellä totesi, että pojalla on refluksi. Saivat lääkkeet ja poitsu nukkuun ja elää tätä nykyä kuin unelma. Eli mites teillä päivät? Voisko olla refluksia?

Kiitos kaikille vastanneille. :) Kaikkea sitä mitä olette ehdottaneet on pyörinyt myös meidän mielessä. Levottomuutta on nyt ollut n 3kk.den iästä lähtien. Räkäinen on tälläkin hetkellä. KOrvat on kertaalleen tarkistettu. Tutti käytössä, millä saakin rauhoittumaan. Aina ei sekään kelpaa. Omassa mielessä on käynyt myös rokotukset. Jospa tämä johtuukin niistä. Tuntuu, että viimisten rokotusten jälkeen juurikin muuttui levottomammaksi oikein silmin nähden. Cuplatonia ja disflatyliä on käytetty. Nyt näyttäisi, että disflatyl parempaa. Vaihdettiin myös korvikemekkiä ja kokeillaan nyt sitäkin. Ensimmäisellä lapsella oli refluksi jonka totesi myös yksitysilääkäri vasta astma kontrolleissa vuosien jälkeen. Siksi hänen kanssaankin ollaan luultavasti valvottu useamman vuoden verran. ja ne hampaat...nehän saattavat myöskin tehdä tuloaan. On niin monta monessa :)

Neuvolan täti on herttainen ja kiva, mutta ei ota oikein kantaa asioihin :) Tuota pikkumiehen räkäisyyttäkin olen monet kerrat hänelle ihmetellyt ja aina vaan vastaa "pidä se sängyn pääty vaan vähän koholla" Ja aina kyselee miten jaksan...Mietin itsekseni onkohan äideillä tässä vaiheessa vaihtoehtoja...se on jaksettava :) ;)

Mutta lähdin kyselemään vaan käytännön neuvoja jos joillakin olisi hyviä kikkoja mitä jakaa muille. Vaikka se pinnasänky onkin samassa huoneessa niin totta on, että sen luo nouseminen "tuhat" kertaa yössä alkaa käymään voimille :)

Mutta yksityiselle luottolääkärimme pakeille taidetaan lähteä jos ei ala muuten rauhoittumaan. Ja lisään vielä, että vauva harvemmin oikein kovasti huutaa niin että tuntuisi, että veisi jostain kipeää. Sittenhän oltaisiin jo aikoja sitten menty lääkärille. Ähisee ja kähisee ja sellaista pientä itkun tihurrusta jatkuvaan. Päivät menee kivasti. Kaikki tämä alkaa ilta kahdeksalta ja loppuu aamulla :)

Maitoallergia voi myös oireilla levottomina öinä ja räkäisyytenä, vaikka päivällä nukkuisikin paremmin. Tai sitten tosiaan tuo refluksi. Mä käyttäisin omaa maalaisjärkeäni siinä, että jos oma järki sanoo että kyse ei ole vaan jostain ihan normaalista levottomuudesta, niin sitten lääkäriin. Kuulostaa niin kovin meidän esikoiselta, joka oli päivisin vallan herttainen ja hyväntuulinen, mutta yöt nukuttiin pahimmillaan puolen tunnin pätkissä. Ja herralla oli siis maitoallergia ja refluksi.

Nukkuuko vauveli miten päiväunia?

Meillä kans refluksitautia epäiltiin, puklaili älyttömän paljon. Maidon sakeuttajaa sitten lisättiin äidinmaidonkorvikkeeseen ja se vei oitis pulauttelut pois. Nyt vasta n.pari viikkoa sitten luovuttiin tuosta sakeuttajan käytöstä ja pulauttelutkin on tipotiessään. Mutta tässä nyt ei vissiin tällasesta ollut kyse?

Jostakin kuulin, että alle 6kk ikäsellä ei pitäisi vaikuttaa toi ilta viiden jälkeen nukkuminenkaan yöuneen. Sekin liittyy enemmän sitten niihin unikouluasioihin.

Jotkut vauvat vaan sairastaa enemmän ja tietysti tuo pulloruokintakin voi vähän vastustuskykyyn vaikuttaa. Käytännön vinkkinä vielä tohon nuhaan on kaikkien tippojen, niistäjien ja ilmankostuttimien lisäksi se sipulisilppu sängyn viereen. Pitäisi tehota, vaikka ite en sitä koskaan muista ku lapset on nuhassa :oops:

Sulla vaikuttaisi olevan oikeen hyvä suunnitelman asian suhteen. Eli jos itestä tuntuu, että ei oo enää "normaalia" levottomuutta ni sitten lääkärin puheille. Olittekos te vielä mitään vellejä tai kiinteitä ollu alottanu? Nehän voisi kanssa tuoda oman säväyksensä noihin öihin.

Mä olen joskus kanssa miettiny, että mitähän tapahtuisi kun neuvolantädin kepeään small talkiin jaksamisesta ja omasta voinnista vastaiskin puhkeamalla itkuun ja ilmottais, että mä en nyt enää vaan jaksa :confused: Rauhotteliskohan ne vaan, että kyllä se siitä painu kotias vai saiskohan jotain apuja. Suomen järjestelmää miettien lapset otettas varmaan huostaan, ku äiti ei jaksa, eikä sitä muuten voida auttaa...

Oletko kokeillu antaa yötä vasten velliä, maissisosetta tms? Meijän tyttö alkoi ekasta iltavellistä alkaen nukkumaan 6h pätkiä putkeen. Kirjaimellisesti suutelin sitä vellipurkkia sen yön jälkeen:D

Meillä unet oli tosi levottomia neljään kk asti. Ennen viimoisia rokotteita (oltiin mukana rokotetutkimuksessa ja saatiin rokotteet siis varhennetusti) oli muutama ihan loistava yö ja rokotteiden jälkeen taas heräämisiä useasti. Siinä vaiheessa vasta tajusin, että meidän tyttö reagoi sillä tavalla rokotteisiin. Hiukka reilu kk meni ja yöt alkoi pikkuhiljaa itsellään parantua eika aina joka käänteessä tarvinnut imettää vaan avun ähkimiseen toi pelkkä tutti. Lopullisen avun meillä toi se, että siirrettiin pinnasänky omaan huoneeseen, itse en herää pieneen mutinaan lainkaan ja vauvakin nukkuu tyytyväisenä pitkät pätkät. Itkuhälytin on käytössä, joten herään kyllä yöllä, jos nälkä/muu vaivaa.

Meillä Disflatylistä yöt meni myös tosi levottomiksi, huomasin siitä, kun nukkui pienenä perhepedissä, niin heitteli päätään voimakkaasti aina, kun oli parina päivänä Disflatyliä saanut. Harmi, sillä lääkkeen maku jo yksin rauhoittui hieman :) Tsemppiä ihan hirmuisesti, noi yöheräämiset on jotain ihan kauhiaa! Ja unikoulua ei noin pienelläe (eli sitä huudattamista..) edes suositella. Itse 5kk iässä kokeilin "omaa" unikoulua, jossa taputtelin pientä pidemmälle uneen kuin mitä lempeimmätkään unikoulut.. ja se ainakin tuotti nopeasti tulosta.. toivottavasti helpottaa pian <3

Ootteko muuten vyöhyketerapiaa kokeilleet? Muutamat ystävät saivat siitä apua. Joskin kannattaa myös varautua, että ensimmäisen kerran jälkeen pahenee...

Takaisin