Hypnosynnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tirri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tirri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Postaan tämän tänne, koska metodi oikeastaan vaatii jo melko varhain raskausaikana harjoittelua ja itseen tutustumista!

Onko kellään kokemuksia hypnosynnytyksestä ja siihen valmentautumisesta? Olen nyt raskauduttuani yllättänyt itsenikin ja alkanut kääntyä luonnollisen, aktiivisen synnytyksen kannalle. Ajatus siitä, että saan vain luottaa kroppaani ja luontoon, tuntuu jotenkin helpottavalta ja vapauttavalta. Itse olen siis lähdössä synnyttämään sitten ensi keväänä kevein mielin ja mielenkiinnolla uutta kokemusta odottaen [:D]

Pakko oli tuoda oma mielipiteeni esille...  itselläni on kolme synnytystä takana ja oma komeukseni on, että tositilanteessa  luonnonmukaiset menetelmät on joutanut romukoppaan ja on halunnut vain kaiken mahdollisen kivunlievityksen mitä tarjolla on ollut.

En halua mitenkään latistaa kenenkään fiiliksiä jotka synnyttämään on menossa, mutta kannattaa olla avoimena myös kivunlievityksille, vaikka ajatuksena olisi luomuna synnyttää. Tositilanteessa voi oman kehon hallinta olla kaukana kuvitelmissa ja ei osaa ajatella muuta kuin, että olisi jo ohi tai mikä parempaa, voisi peruuttaa koko homman. [:D] Se ei kuitenkaan ole hyvän äitiyden mittari, jos synnyttää luomuna.

Kyllähän siitä selviää ilman kivunlievityksiäkin, mutta miksi kärsiä alussa, jos on mahdollista saada helpotusta. Loppurutistus kuitenkin vie voimia, kivuliaat supistukset voivat kestää useita tunteja ja väsyttää ennen kuin h-hetki on edes lähellä....

Ensimmäinen synnytys meni epiduraalin voimin, toinen luomuna, kolmas epiduraalin ja pudendaalin voimalla.

Toki jokainen synnytys on erilainen ja jokainen synnyttäjä kokee asiat erilailla. Se mikä minusta tuntuu hirveältä, voi toisesta olla ihan ok.

Kaikille tuleville synnyttäjille kovasti onnea ja tsemppiä! [:)]

Itsäni lähinnä tässä kiehtoo se ajatus, että synnytys voisi olla jopa miellyttävä ja positiivisena mieleen painuva tapahtuma. Olen myös lueskellut lääkkeisiin liittyvistä riskeistä ja todennut että olisi ihanaa, jos pystyisin synnyttämään lapseni ilman lääketokkuraa. Ensisynnyttäjä kun olen, minullahan ei tietenkään voi olla realistista käsitystä siitä, minkälainen kokemus synnytys on! Eikä minulla nyt mitään periaatteellista vastustusta lääkkeille sinänsä ole, niitä otan sitten jos siltä tuntuu [:D] turhahan sitä tietysti kärsiä on kun kivunlievitys on keksitty! Mutta JOS synnytys sittenkin voisi olla kivuton...?!  

Kyllähän sitä tosiaan voi ennen synntytystä miettiä, minkälaisen sen haluaisi olevan, mutta kuten Riikka33 sanoo, tositilanne onkin sitten eri asia. Itse olen mennyt synnytyksiin sillä asenteella, että katsotaan ajan kuluessa, mitä otetaan ja mitä tarjotaan. Ekalla kerralla sain kohdunkaulanpuudutuksen, joka ei auttanut pätkääkään sekä ilokaasua ja synnytyskokemus oli miellyttävä. Toisella kerralla en ehtinyt saamaan mitään, tyttö tuli niin nopeasti (1,5h), mutta olisin ottanut, jos olisi ehtinyt.

Uskon kuitenkin, että kaikki, minkä itse uskoo auttavan, kannattaa käyttää hyödyksi!! Voihan tää hypnosynnytys olla just se sun juttus!! [:)] Tsemppiä!!

Kivutonta synnytystä ei valitettavasti olekaan, mutta silti kannattaa keskittyä siihen juttuun mikä omalta tuntuu. Varmasti on kuitenkin apua, vaikkei sitä itse asiaa kivuttomaksi tekisikään. [:)]

Hypnosynnytys olisi kyllä kiinnostava aihe, mutta harmittavasti siitä ei kauheasti löydy Suomessa vielä tietoa/kokemusta. Siis niin, että se tuntuisi luontevalta miettiä hypnoosia myös yhtenä vaihtoehtona, asuinpaikasta riippumatta. Olen vain parista kaupungista kuullut kokemuksia, joten ei ainakaan täällä Lpr:ssa ole varmasti mahdollisuutta edes miettiä hypnosynnytystä.
Mutta tottahan se on, että loppujen lopuksi sillä synnytystavalla ei ole minkäännäköistä väliä! Katsoiko kukaan muuten kesällä Tv1:ltä Kätilöt-sarjaa..? Siinähän ensimmäisessä osassa kätilö voivotteli miten nykyaikana synnyttäjät haluavat kaiken maailman epiduraalit ja kivunlievitykset, enää ei kestetä kipua samaan tapaan kuin ennen. Kyllä mie hymähtelin tuollaiselle kätilölle! [:D] Jos omalle kohdalle osuisi mokoma jeesustelija, niin kyllä voisi olla hermo repeämispisteessä.. Oma asenne näin ensisynnyttäjänä on, että se tulee sattumaan aivan pirusti (jo pelkät kuukautiskivut ovat minulla melkeinpä tajunnan vievät, joten polttoja odotellessa [8|]), mutta sitten lähempänä laskettua aikaa otan ylös tietoa, käyn valmennuksessa ja mietin vähän mitä tapahtuu missäkin vaiheessa. Sitten synnytyksen hetkellä mennään tilanteen mukaan, kun tiedetään paremmin mikä oma tilanne on.

Tui tuosta hypnoosista vielä se mieleen, että voi hyvä ihme Kanadassa osataan! Neloselta tulevassa Vauva tulossa-sarjassa yksi odottavista äideistä puhui hypnosynnytyksestä, ja samalla sitten puhui hypnotisoijan kanssa siitä miten hän haluaisi synnyttää kotona vaikka moni läheinen pitää sitä vaarallisena. Siinä hypnotisoija rupesi heittämään ihan ihme läppää: "Kysytäänpä vauvalta mitä HÄN haluaa", ja kevyen hypnoosin aikana: "No, vauva, missä sinä haluaisit syntyä, lähetä sormimerkein viesti äidillesi" ja tätä rataa. Ei katsoessa tiennyt itkisikö vai nauraisiko.. [:D][:D] Eli sekin on ihan oma kulttuurinsa, miulla ei tuossa tapauksessa pokka pitäisi minkään vertaa, mutta heille (myös siis tälle tulevalle äidille) se oli aivan normaalia.

Mä seurasin sitä kätilöt-sarjaa ja muistan tuon kätilön puheen.... onhan se varmaan niin, että nykyään paljon turvaudutaan kivunlievityksiin. Mutta miksi ei, kun niitä kerran on tarjolla?? Maailma muuttuu, harva enää siellä saunassa synnyttää luomuna. [:D]

Toki jokaisen oma päätös/asia miten synnytyksensä haluaa hoitaa, joko sitten ihan luomuna tai kivunlievitystä apuna käyttäen. Itse ainakin halusin tuoda esille sen, että turvautui mihin apuun vaan, se synnytys sattuu, eikä sitä mikään "juju" kivuttomaksi tee. Se miten jokainen meistä kivun kokee, on sitten toinen juttu. 

Uudessa Vauva-lehdessä oli asiaa kivunlievityksestä. Siinä kätilö ja lääkäri olivat eri mieltä puudutuksista. Tosin kätilö oli NAINEN ja lääkäri MIES, joten tarviiko enempää sanoa. Miehet ei kestäisi puoliakaan siitä, mitä me joudutaan raskausaikana kokemaan, puhumattakaan synnytyksestä!! Ja olen Riikan kanssa samoilla linjoilla, synnytys sattuu joka tapauksessa, miksi kivunlievitystä ei käyttäisi, kun sitä on tarjolla. Itse koin, että kipu oli "miellyttävää" kipua. Synnytys eteni ja tiesin saavani siitä maailman parhaan palkinnon!! [:)] 

Mun mielipide tähän on sellainen, että miksi sen pitää olla kivuliasta, jos ihminen ei halua kipua kokea. Jos tämä olisi miesten juttu, varmasti olisi tutkittu konstit, jolla kipu saadaan poistettua... Miesten maailma kun tuntuu olevan tämä.

Luin myös tuon Soheran mainitseman jutun vauva-lehdestä ja vasta nyt tajusin. Niimpä tietysti.. Se lääkärihän oli mies... Mielestäni kätilöinä ja synnytyslääkäreinä pitäisi olla vain synnyttäneitä naisia tai ainakin edes naisia. [:D] Miehet eivät ikinä opi ymmärtämään mitä me naiset kestämme hammasta purren. Itse en ole vielä synnyttänyt ensimmäistäkään, mutta voin vain kuvitella, lisäksi naisena ja raskaana olevana ymmärtää ehkä paremmin kun miehet. On kokenut kuitenkin mm. menkat ja kivunnut jo puoliväliin raskautta. Tästä tulikin mieleeni, että ehkä maailman huonoin vertauskuva, on kun sanotaan, että "kestä kuin mies"...

Hypnosynnytyksessähän ajatellaan, että naisen oma kroppa erittää erilaisia hormoneja (mm. endorfiinia) synnytyksen aikana, jotka sitten toimivat luonnon omina kivunlievittäjinä erittäin tehokkaasti. Lääketieteeseen jonkin verran perehtyneenä en pidä tätä mitenkään mahdottomana ajatuksena. Enhän minä tietenkään ajattele, että "hupsheijaa, kaikki kivut vaan poistuvat kuin ajatuksen voimalla ja lapsi vaan pullahtaa ulos" [;)] ehkä enemmänkin ajattelen, että kipu voisi siis omaan kroppaan ja sen hormooneihin tukeutuen tulla siedettävälle tasolle! Mutta saas nähdä, tässä on vielä aikaa miettiä näitä juttuja muutma kuukausi, voi olla että H-hetken koittaessa heitän nämä kauniit ajatukset romukoppaan ja kiljun kaikki mahdolliset puudutukset itselleni [:D]

Kivunlievitys taitaa olla vähän kaks piippuinen juttu...

Itse pelkään eniten repeämistä! Etten tunne tarpeaksi ja etene riittävän hitaasti. Saa kivut mukaansa ja voi revetä hyvinkin pahasti...
Onneksi asennollakin on väliä ja voi (yrittää) säästää paikkojaan!
Jossain oli, että ennen (kivunlievytysten aikakautta) oli kunnia-asia ettei synnyttäjä revennyt! Välilihaa lämmitettiin erikseen mm kääreillä.

Sinäänsä harmi, että tulin niin pian pillereiden jälkeen raskaaksi. Miten sitä kestää synnytyksen, kun ei kestä menkka kipujakaan! E-pillereistä ja buranasta ei nyt apua...
Olisi pitänyt niihin jo kokeilla vaihtoehtoisia kivunlievitys menetelmiä!

Mulla ei ole kokemusta hypnosynnytyksestä, mutta luonnonmukaisesta synnytyksestä kuitenkin. Itse lähdin synnytykseen avoimella mielellä ja tiedostin, että synnytys tuskin tulee menemään suunnitelmien mukaan. Ts. ajatuksena oli luomusynnytys, mutta olin myöskin valmis lääkkeelliseen kivunlievitykseen tarpeen tullen.

On olemassa keinoja lieventä kipua itsekin: mm. mammajoogassa esiteltiin käyttökelpoisia asentoja ja liikkeitä, joista minulle oli apua mm. avautumisvaiheessa ja itse ponnistusvaiheessakin. Lantionpohjan lihasten rentouttaminen supistuksen aikana selvästi lievitti kipua (siis lähinnä avautumisvaiheessa). Tässä voi tulla avuksi myös synnytyslaulu, koska kuulemma äänihuulet ja lantioinpohjan lihakset ovat jotenkin hermostollisesti samassa säätelevässä ryhmässä. Minä koin myös veden kipua lievittävänä elementtinä - kuuma vesisuohku alaselkään ja lämmin vesi ammeessa. Tässä muutamia. Näitä on varmasti paljon lisääkin.

Takaisin