HUS:n alueen odottajat ja sairaalavalinta

Beisla

Varmaotteinen viestittelijä
Lokamammat 2016
Maalisäidit 2020
Esikoisen odottajana minua mietityttää kovasti synnytyssairaalan valinta, kun omakohtaista kokemusta ei ole mistään paikasta. Tällä hetkellä meillä on harkinnassa erinäisistä syistä Jorvi, Hyvinkää ja Kättäri. Kuulisin mielelläni kokemuksia eri sairaaloista. Totta kai missä tahansa sairaalassa voi sattua kohdalle mukava tai hankala kätilö tai lääkäri, mutta onko eri sairaaloilla jotain erityisiä ominaispiirteitä? Mikä on yleinen ilmapiiri, tai onko joillakin sairaaloilla tarjota palveluita mitä ei kaikilla ole? (Esim. olen kuullut ettei kaikilla HUS:n synnytyssairaaloilla ole tens-laitetta.)
 
Miten ja missä vaiheessa valinta tehdään? Mä oletin että mennään lähimpään, jos ei siellä satu olemaan täyttä tai esim. Nkl:ään pääsee/joutuu jos ois riskiraskaus...
 
Kiinnostaa myös! Me ollaan mietitty Kättäriä kun se on selkeästi Jorvia lähempänä. NKL taitaa tosiaan olla vaan riskiryhmille.
 
Meille sanottiin myös perhevalmennuksessa, että joskus saattaa olla niin, että esim. kättäri on täysi juuri silloin kun itse pitäisi lähteä, ja sit ne ohjaa esim nkl:ään tai jorviin. Ja ne th:t korosti että mm. siksi on tärkeää ensin soittaa ennen kuin lähtee ajamaan, ettei tartte ajella moneen paikkaan.
 
Esikoista täälläkin odotellaan ja valintaa on jo pähkäilty. Mulla on käytännössä lähimmät sairaalat ja yhtä pitkä matka sekä Jorviin ja Lohjalle. Eli iso kiireinen sairaala ja pieni rauhallinen sairaala. Valinta olis muuten selvä, mutta Lohjalla ei juttujen mukaan ole aina lastenlääkäri paikalla.
Molemmista olen kuullut kuitenkin pelkkää hyvää. Eli mulla on edessä käytännössä ton lastenlääkäriasian selvittäminen ennen valintaa. Muuten valitsisin Lohjan sen kiireettömyyden takia.
 
Mitä olen ymmärtänyt, niin Naistenklinikalle otetaan myös normisynnytyksiä, mutta koska tilat ovat edelleen remontissa, riskisynnyttäjät ovat edelleen ensisijalla.

Sairaalavalinnasta HUS:n sivuilla sanotaan näin:
HUS:n alueella asuva synnyttäjä voi vapaasti valita, missä synnytyssairaalassa sairaanhoitopiirin alueella hän haluaa synnyttää. Synnytyssairaalan vapaa valinta säilyy edelleen Naistenklinikan rakennusvaiheen aikana (toukouu 2013 ->)---
Mutta siellä on kuitenkin suositukset, minne minkäkin alueen naisten toivotaan menevän: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...matkalla/sairaalan-valinta/Sivut/default.aspx

Olin hieman yllättynyt siitä, että keravalaisten toivotaan menevän Kättärille vaikka ultrat on Hyvinkäällä. Pienuuden takia Hyvinkää kiinnostaa minua, plus olen asunut Hyvinkäällä monta vuotta joten se on tuttu paikka. Sukua ei kuitenkaan ole lähellä. Sisko asuu Kättärin vieressä ja vaimon suku Helsingissä; omat vanhemmat taas olisivat lähimpänä Jorvia.

Joskus on tosiaan täyttä eikä pääse sinne minne on aikonut. Tuttavamme asuivat ihan Kättärin lähellä, mutta kun monen tunnin puhelinsoittelun jälkeen siellä oli edelleen täyttä, heidän piti matkustaa Jorviin.
 
Huhtikuisista huutelen. Synnytin itse Jorvissa enkä voi kuin kehua kokemusta. Vaikka synnyttäjiä oli ko. päivänä paljon, ei ruuhka vaikuttanut synnytykseen millään tavalla. Synnytyshuone oli todella kodikas ja kätilöt asiansa osaavia. Tunnelma oli hyvin rauhallinen ja minua kuunneltiin kaikessa.

Etukäteen kyseltiin synnytystoiveista ja kivunlievityksestä. Lääkäriäkin tarvittiin pariin otteeseen ja hän saapui paikalle nopeasti (vuorossa päivysti 2 lääkäriä). Eniten minua yllätti, että kaikessa noudatettiin uusimpia suosituksia: lapsi sai makoilla rauhassa äidin rinnan päällä eikä ollut kiire mittaamaan ja pukemaan. Napanuora sai sykkiä loppuun ja synnytyssalissa odotettiin myös lapsen ensi imetys. Olimme salissa n. 2-3h synnytyksen jälkeen, josta siirryimme perhehuoneeseen. Suosittelen lämpimästi myös sitä, aivan ihana kokemus sekin. Vauvaan sai tutustua rauhassa isän kanssa ja ruokahuolto ym. pelasi!
 
Mä synntytin esikoisen Hyvinkäällä ja oli kiva paikka :) kätilöt oli ihania ja vauva sai tulla rinnalle eikä ollut mikään kiire syntymän jälkeen :) hyvin opastettiin ja neuvottiin esikoisen kanssa :) sinne nyt menossa uudestaan :)
 
Esikoinen syntyi Kättärillä Haikaranpesässä. Tykkäsin paikasta. Tämä uusi tulokas toivottavasti joko Kättärillä tai Naistenklinikalla, en tahtoisi kauemmas lähteä. NKL remppa tosiaan rajoittaa synnytyksiä siellä.
 
Meidän esikoinen syntyi Jorvissa ja nyt myös Jorvi ensisijainen vaihtoehto. Matka-aika lyhyin Jorviin. Vaikka Jorvi on iso, niin meillä taisi olla rauhallinen hetki tai sitten se vain tuntui siltä :) super ihanat kätilöt, mukava synnytyssali, synnytyksen jälkeen rauhallinen hetki vauvan kanssa ja aamiainen ennen osastolle siirtymistä. Me saimme myös perhehuoneen (sillä hetkellä ainoa vapaa) ja oli ihanaa ihastella vauvaa ja opetella uusia juttuja yhdessä miehen kanssa, ihan omassa rauhassa :)

Mutta kokemuksia on varmasti joka suuntaan, johtuen ehkä omasta synnytyskokemuksesta ja kätilötkin ovat erilaisia, joskus vain ei kemiat pelaa ja joskus taas menee nappiin.
 
Ainoa asia mikä Jorvissa ottaa päähän on se remontti ja siitä johtuva parkkipaikkapula! Ollaan siellä käyty ultrissa ja paikkaa saa etsiä ikuisuuden. Toivottavasti tälläkin kertaa lähdetään synnyttämään myöhään illalla, niin paikkoja on paremmin (ja mahdutaan Jorviin) :)
 
Mentiin taksilla synnärille. Miehellä ei kestänyt kantti ajaa, se oli niin sekaisin. :) Ja niitä parkkipaikkoja on tosiaan monesti vaikea löytää. Täällä ainakin esikoisen aikaan kehotettiin tulemaan jollain muulla kuin omalla autolla. Kyllä ottais päähän, kun mies missaisi syntymän etsiessään parkkipaikkaa, joten taksilla mennään varmaan nytkin.
 
Minulla lähin synnytyssairaala olisi Porvoo. En tosin sinne haluaisin, mieluummin NKL tai Kättärille.
Porvoossa synnytykset loppuvatkin vain reilu kuukausi lasketunajan jälkeen.
 
Marraskuisista huikkaan keskusteluun mukaan :)

Meillä ehdottomasti lähin sairaala on Jorvi ja sinne ollaan siis menossa. Jostain kuulin että loppuvuosi olisi yleisesti hieman hiljaisempaa synnytysosastoilla, toivon että tämä pitäisi paikkansa myös tänä vuonna. Meillä ainakin toiveissa myös perhehuone, kun kyseessä esikoinen. Sen saamiseksi olisi myös hyvä jos ei olisi kummempia ruuhkia. Mutta ne parkkipaikat, huoh. Varmaan ihan oikeasti pitää mennä taksilla. Ollaan kyllä vitsailtu meidän hyvän kaverin kanssa, joka on lääkärinä Jorvissa, että hän lainaa tunnukset ja ajetaan henkilökunnan parkkiin :wink
 
Me mentiin viimeksi Jorviin syyskuun iltana klo 22 ja paikka löytyi oven vierestä ollaan myös muutaman kerran käyty illalla /yöllä jorvin lasten päivystyksessä ja aina on ollut hyvin tilaa. ..eli mä toivon sairaalaan lähtöä myöhään illalla :D päivällä täytyy kyllä harkita taksia.
 
Meillä kysyttiin jo ekassa neuvolassa synnytyssairaalatoivetta ja toivottiin ykkösenä Naistenklinikkaa, vaikka sinne otetaankin remontin takia pääasiassa vain monikko- ja riskisynnyttäjiä. Mutta meille sanottiin, että kyllä sinne saattaa silti päästä, jos tilaa on. Kättäri sit kakkosena. Jorvissa oli kaverin synnytyspäivänä ollut niin paljon ruuhkaa viime vuonna, että joutuivat menemään espoolaisina Kättärille. Eli tilanne elää päivittäin. Toinen kaverini oli synnyttänyt Porvoossa pari kk sitten ja kehui paikkaa kovasti. Sinne vaan on meidän kotoa vähän liian pitkä matka.
 
Minulla lähin synnytyssairaala olisi Porvoo. En tosin sinne haluaisin, mieluummin NKL tai Kättärille.
Porvoossa synnytykset loppuvatkin vain reilu kuukausi lasketunajan jälkeen.

Mä voin kyllä suositella Porvoota, esikoinen syntyi siellä pari vuotta sitten. Synnärillä kätilö ehti vaihtua moneen kertaan siellä ollessa, mutta sitten osastolla ollessa palvelu oli kyllä vailla vertaansa! Meidän tytöllä kun oli pieniä alkuvaikeuksia ja minusta oli uskomatonta kuinka hienosti kaikki vuoronvaihdot jne. hoidettiin.

Itseä pelottaa, että Porvoo tullaan sulkemaan ennen kuin tämä tulokas syntyy. Käytiin siellä ultrassa tällä viikolla ja kätilö vaan sanoi, et saa nähdä kuinka kauan jatketaan, kun 7 kätilöä on jo lähtenyt... Minä haluaisin kyllä synnyttää Porvoossa, ettei matkaa tulisi niin paljon ja perhe pääsisi helpommin katsomaan.
 
Esikoinen syntyi Kättärillä ja siitä mulla on pelkkää hyvää sanottavaa. Synnytyksen aikana oli vuoronvaihto joten meidät otti vastaan vanhempi, tosi luotettavan ja määrätietoisen tuntuinen kätilö. Aamulla vuoroon tuli yhtälailla asiantunteva ja mukava kätilö sekä kätilöopiskelija/valmistuva kätilö (mikä lienee oikea termi), jotka molemmat olivat hyviä tyyppejä. Tunnelma oli kiireetön ja leppoisa, ja kaikki hoitui mallikkaasti (myös päätös lähdöstä kiireelliseen istukan kaavintaan kun jälkeiset ei vaan itsekseen tulleet pois ja olin menettänyt verta ns. tarpeeksi). Oltiin perhehuoneessa, ruoka oli hyvää ja henkilökunta OK.

Ainoa juttu mikä Kättärillä jäi hampaankoloon oli parkkitilanne - tultiin yöllä joten parkkipaikka kyllä löytyi helposti, mutta ehdittiin saada kahdet parkkisakot ennen kuin päästiin kotiin. Varmaan osittain omaa tyhmyyttäkin. Taksi on varmaan sinnekin ihan fiksu vaihtoehto, ettei tarvitse auton takia stressata.

Nyt toinen tulokas luultavasti syntyy Jorvissa, ainakin ollaan siellä käyty ultraäänitutkimuksessa. Isä tullee mukaan synnytykseen mutta mitään perhehuonetta ei varmaan oteta, kun kotona odottaa isosisko. Jorviin on lyhyin matkakin nykyisestä kotiosoitteesta.
 
Mie olen kanssa tosi paljon pohtinut tätä synnärin valintaa. Kohta se olisi edessä. Esikoinen syntyi Hyvinkäällä ja mitään pahaa sanottavaa sieltä ei ole. Synnytyksessä monia asia meni vaikeimman kautta ja vauva jouduttiin siirtämään ambulanssilla Helsinkiin teho-osastolle heti syntymän jälkeen. Itse en kerinnyt vauvaa edes juuri näkemään kun se jo lähti virvotukseen ja siitä sitten koneisiin ja Helsinkiin. Itse jouduin leikkurii ja oman heikon voinnin takia en päässyt vauvaa Helsinkiin katsomaan, vaan tapasin tulokkaan ensimmäisen kerran vasta kahden vuorokauden kuluttua synnytyksestä.

Tämän vuoksi olenkin nyt kovasti miettinyt, että pitäisikö mennä Helsinkiin synnyttämään. Siellä olisi sitten lasten tehohoito lähellä ja itse pääsisi vauvaa katsomaan, vaikka joutuisi teholle. Minua kuitenkin pelottaa ajatus suuresta sairaalasta. Hyvinkää tuntuu jotenkin kotoisalta ja onhan sinne täältä keski-uudeltamaalta lyhyempi matkakin. Helsinkiin voi pahimmillaan ruuhka-aikana viedä matka kohtuuttoman kauan. Myös parkkitilanne siellä huolestuttaa. Hyvinkäälle myös esikoinen pääsisi helpommin moikkaamaan vauvaa, heti kun se synnytyksen jälkeen on mahdollista. Menen heinäkuussa pelkopolille kätilön kanssa juttelemaan, joten jospa hän osaisi minua tässä pohdinnassa tukea.
 
Täältä liputus Kättärille! Aivan mahtava paikka synnyttää, toivottavasti tälläkin kertaa mahdutaan sinne eikä tarvitse lähteä muualle.
 
Takaisin
Top