Huonosti käyttäytyvät kaverit

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mitähän olisi hyvä tehdä taida miten toimia, kun lapsella on kaveri joka käyttäytyy huonosti? Lapsi on noin 4,5-vuotias.

Tämä lapsi löi kissaamme, kiellon jälkeen repi hännästä. Sitten vein kissan pois, niin lapsi otti leikkivasaran ja paukutti seinää, kiellon jälkeen juoksi pois ja meni lyömään peiliä. Yritin ohjata lyömään leikkinauloja niille tarkoitettuun puupalikkaan, mutta se ei kiinnostanut joten vasara lähti jäähylle. Lapsi siirtyi purkamaan minun lapseni legoja, jotka hän oli rakentanut. Tässä vaiheessa siirryttiin pihalle.

Pihalla tämä lapsi heitteli hiekkaa pois hiekkalaatikolta, vaikka kielsin. Sitten hän siirtyi juoksemaan pois, läpi kasvimaan! Monet kasvit tallaantuivat poikki ja ovat nyt syömäkelvottomia. Sitten hän siirtyi kiipeilemään mattotelineelle, joka on kielletty paikka että ei mene rikki. Lopulta tuli kotiinlähdön aika. Lapsen äiti yrittää kieltää myös, mutta ei se auta.

Jos ollaan leikkimässä muualla kuin meillä, vaikka leikkikentällä, tämä lapsi yrittää koko ajan houkutella minun lastani esimerkiksi karkaamaan. Onneksi lapseni ei lähde mukaan noihin juttuihin.

Miten tällaisessa tilanteessa olisi hyvä toimia? Tällä hetkellä lapsi ei ole tervetullut meille, mutta en ole hennonnut tätä kertoa lapsen äidille. Hän varmasti yrittää parhaansa lapsensa kanssa.
 
Eipä tuossa voi muuta tehdä kuin todeta, että leikitään yhdessä lisää sitten kun tuo vaihe on kaverilta mennyt ohi. Ja hänen äitinsä kannattaisi kysyä vaikkapa neuvolasta apua tilanteeseen.
 
Tiukka linja vain mielestäni. Kodin säännöt pätevät omiin sekä muiden lapsiin. Jos ei sääntöjä noudata saa leikkiä muualla. :woot: Toki kaverin vanhemmille kannattaa ystävällisesti vinkata siitä mikä ongelma on, joskin hienovaraisesti.
 
Oman kodin säännöt pätee myös kylässä olijoihin. Jos ei niitä noudata, ei tarvitse tulla kyläilemään. Sen voi sanoa syyksi, miksi ei voi tulla leikkimään. Ja samalla tietenkin kertoa, että kun kaveri oppii noudattamaan aikuisten sääntöjä, hän on tervetullut uudelleen. Ei kenenkään tarvitse sietää omassa kotonaan mitään, mitä ei halua, olkoot muut mitä mieltä vaan. Ja tottelematon lapsi antaa sinun omalle lapselle tosi huonoa mallia käytöksellään.
 
Tai ehkä vinkata lapsen äidille, että toivoisi hänen olevan paikalla, koska lasten leikit viime kerralla olivat vaikeasti yksin hallittavissa ja pieniä vahinkojakin sattui. Minun vanhempi lapsi on pian 6 ja jos hänelle tulee kaveri leikkimään, niin on tullut aina myös lapsen aikuinen omaa lastaan ohjaamaan.
 
Yritin asettautua häiriökäyttäytyjän vanhemman asemaan ja olisi kyllä tosi kurjaa, jos oma lapsi käyttäytyisi niin huonosti, että uhkaisi jäädä ilman kavereita. Haluaisin, että se otettaisiin kanssani puheeksi, vaikka se ei varmasti helppoa olisikaan. Silloin voisin kuitenkin puuttua asiaan ja mielelläni lähtisin mukaan valvomaan, että kaikki sujuu hyvin.

Minkäänlainen epäjärjestyksen aiheuttaminen tai kissan rääkkääminen eivät todellakaan ole ok, enkä itsekään haluaisi sellaisia vieraita kotiini. Toivottavasti saatte selvitettyä asian parhain päin!
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Samoilla linjoilla olen, että omassa kodissa myös kaverit noudattavat samoja sääntöjä. Lapsen äiti on ollut aina mukana ja yrittänyt kieltää lastaan. Kaikkein hankalinta on ottaa asia esille, on todella vaikeaa kertoa, että emme halua lasta kylään, koska hän käyttäytyy huonosti... Eihän kukaan vanhempi halua tuollaista kuulla. Mutta kuten Towanda kommentoi, niin vanhempana silloin pystyy puuttumaan asiaan, kun siitä kerrotaan.
 
Ai hänen äitinsä on ollut mukana. Sitten tilanne on hankala, koska äidinhän se kuuluisi pystyä puuttua lapsensa käytökseen tai sitten viedä lapsi pois siinä kohtaa kun alkaa käyttäytyä huonosti. Tai niin minä ainakin omaa lastani paimennan ja hän uskoo, koska tietää, että olen tosissaan ja lähdetään kotiin, jos ei käyttäydy.
 
Uskaltaako sitä komentaa lasta kuten omaansa jos lapsen oma äiti ei saa mitään aikaiseksi? Mennä kyykkyyn, puhua vakavasti lasten tasolla ja jos kielto ei toimi niin istutaan hetken yhdessä rauhoittamassa? Hankala tietysti jos oma lapsi ihmettelee vieressä.

Mä ajattele että ihan sama jos lapsi tai lapsen äiti ei enää halua tulla kylään kun siellä komennetaan ja vaaditaan...mutta sitten että saa tulla kun leikkii sääntöjen puitteissa
 
Meillä ainakin oletusarvoisesti komennetaan kaikkia huushollissa sillä hetkellä olevia lapsia riippumatta siitä, kenen lapsista on kyse. Ymmärsin, että tämä ei aloittajan kaverin lapseen ole toiminut, eikä lapsen äidinkään asiaan puuttuminen ole toiminut. Joten siinä mielessä kotikonstit ovat loppu.

Neuvolasta saa apua sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat lasten käytösongelmia opiskelleet ja selvittävät näitä ammatikseen, joten sitä apua kannatta pyytää ja ottaa vastaan. Kun tätä varten on saatavilla asiaan perehtyneitä ihmisiä, ei kannata tuhlata aikaa niin sanotusti yrittäen keksiä pyörää itse uudestaan.
 
Sanosin, että jos et tykkää siitä miten toisen lapsi käyttäytyy ja se häiritsee niin älä pyydä kylään. Sano se kohteliaasti äidille.

Se voi olla, että kotona lapsi saa kiikkua mattotelineelle, heittää hiekkaa pois laatikolta, juosta vapaasti pihallaan (tietääkö edes mikä on kasvimaa), hajottaa leegorakennelmia, koputtaa seinää. Jos lapsi houkuttelee karkuun, että voi heittää hiekkaa?

Joka kodissa on omat säännöt ja niitä pitää oppia kunnioittamaan. 4,5v harjoittelee tätä ei voi vaatia, että robotinomaisesti omaksuu kaiken heti.

Ilmeisesti lapsesi kuitenkin tykkää kaverista? Pitää vaan jatkaa sanomista mitä saa tehä ja mitä ei tai sitten olla tosiaan pyytämättä kylään.
 
Sanosin, että jos et tykkää siitä miten toisen lapsi käyttäytyy ja se häiritsee niin älä pyydä kylään. Sano se kohteliaasti äidille.

Se voi olla, että kotona lapsi saa kiikkua mattotelineelle, heittää hiekkaa pois laatikolta, juosta vapaasti pihallaan (tietääkö edes mikä on kasvimaa), hajottaa leegorakennelmia, koputtaa seinää. Jos lapsi houkuttelee karkuun, että voi heittää hiekkaa?

Joka kodissa on omat säännöt ja niitä pitää oppia kunnioittamaan. 4,5v harjoittelee tätä ei voi vaatia, että robotinomaisesti omaksuu kaiken heti.

Ilmeisesti lapsesi kuitenkin tykkää kaverista? Pitää vaan jatkaa sanomista mitä saa tehä ja mitä ei tai sitten olla tosiaan pyytämättä kylään.
Kyllä 4-vuotiaan voi olettaa jo ymmärtävän, että jos aikuinen kieltää tai ohjaa, niin ohjetta pitää totella. Erityisesti kun on vierailemassa ja vieras aikuinen kertoo, miten täällä toimitaan.

Jos ei ymmärrä, niin on joko ymmärryksessä tai kasvatuksessa jotakin puutteita. Esimerkiksi kielellinen pulma, adhd tai muu neurologinen pulma voivat toki vaikuttaa siihen, ettei lapsi ymmärrä tai osaa toimia toivotulla tavalla. Silloin lapsen vanhempien tulee olla apuna leikeissä ja estää lasta rikkomasta mitään ja satuttamasta ketään. Jos omalla lapsellani olisi tällainen ystävä, josta hän kuitenkin itse tykkää, niin suostuisin varmaan ottamaan lapsen kotiini leikkimään, jos vanhemmille olisi ok, että minä rajoitan lasta tuhoamasta mitään.
 
Kyllä 4-vuotiaan voi olettaa jo ymmärtävän, että jos aikuinen kieltää tai ohjaa, niin ohjetta pitää totella. Erityisesti kun on vierailemassa ja vieras aikuinen kertoo, miten täällä toimitaan.

Toki osaavat toistaa asioita mitä on opetettu, mutta jos ei ole. Ei heti voi olettaa käytöksen muuttuvan. Minun korvaan kuulostaa olevan vilkas poika ja kotona on varmasti paljon vapaampaa. Minusta ainut oikea ongelma minkä tuossa näen on kissan kohtelu. Edelleen jos haluaa pojan kylään niin ei auta muu kuin opettaa mitä kyseisessä huushollissa voi ja ei voi tehdä. Minusta tuon ikäinen ei täysin osaa sisäistää miksi muualla toimitaan toisin ja kotona taas erinlain, varsinkin jos kontrasti on suuri ja lapsi vilkas/tarmokas tai muuten voimakkaan persoonan omaava.
 
Toki osaavat toistaa asioita mitä on opetettu, mutta jos ei ole. Ei heti voi olettaa käytöksen muuttuvan. Minun korvaan kuulostaa olevan vilkas poika ja kotona on varmasti paljon vapaampaa. Minusta ainut oikea ongelma minkä tuossa näen on kissan kohtelu. Edelleen jos haluaa pojan kylään niin ei auta muu kuin opettaa mitä kyseisessä huushollissa voi ja ei voi tehdä. Minusta tuon ikäinen ei täysin osaa sisäistää miksi muualla toimitaan toisin ja kotona taas erinlain, varsinkin jos kontrasti on suuri ja lapsi vilkas/tarmokas tai muuten voimakkaan persoonan omaava.
Yhä toistan, että joko ymmärryksessä tai kasvatuksessa puutteita. Jos on ihan normaali kehitykseltään, niin kotikasvatuksessa pitäisi opettaa mm. ettei mitään saa rikkoa, eläimiä ei saa rääkätä ja aikuisia totellaan ja että eri paikoissa on erilaiset säännöt.

1-vuotias ei näitä vielä osaa, 2-vuotias vielä harjoittelee, mutta kun alkaa vierailla kavereilla leikkimässä, niin perusasiat pitää osata oli sitten vilkas tai voimakastahtoinen tai mitä tahansa muuta.
 
Joo, näinhän se pitäis... Näin ei kuitenkaan aina ole ja hankalan hommasta tekee sen, että ihmisiä ja tyylejä elää on paljon. Kaikkiin asioihin ei voi soittaa apua ja mikä on se hyvän käytöksen raja missäkin. Tää on hankalaa kun lapset kasvaa ja kavereista tulee vaan tärkeämpiä.
 
Takaisin
Top