Huomasitko tai aavistiko synnytyksen lähestyvän?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Antoiko synnytys jotain merkkejä ennen varsinaista käynnistymistä? Tai aavistitko sen jotenkin?

Itse olin autuaan tietämätön kunnes vedet meni yhtenä aamuyönä. Jälkikäteen tajusin että edellisenä päivänä oli jo vähän enemmän supistuksia. En vain ollut kiinnittänyt siihen erityisemmin huomiota tai ajatellut että se enteilisi synnytyksen käynnistymistä.
 
En aavistanut. Supistukset vaan alkoivat yhtenä yönä eivätkä siitä enää laantuneet ennen kuin vauva oli maailmassa :)
 
En huomannut edes jälkikäteen ajateltuna minkäänlaisia tuntemuksia tai ennakkomerkkejä siitä, että synnytys olisi alkamassa ennen kuin ensimmäiset vedet meni eräänä iltana, en ollut tuntenut minkäänlaisia supistuksiakaan ennen kuin vasta yöllä sairaalassa. Pojan syntymää edeltävä päivä oli ollut aivan samanlainen kuin aiemmatkin päivät, ja olin nauttinut ajatuksesta, että saisin ainakin vielä kolmisen viikkoa nauttia vauvamahasta ja kotona olosta, kun olin paria viikkoa aiemmin jäänyt äitiysvapaalle. Piti laitella vauvan vaatteet ja tavarat lopulliseen ojennukseen, pakata sairaalakassi jne. mutta kaikki ne jäivät tekemättä kun pikkuinen päätti, että nyt hän tahtoo ulos :)

Muoks: tuli jälkikäteen nyt mieleen, että limatulppa oli kyllä lähtenyt muutamaa päivää aikaisemmin, mutta en silti osannut odottaa synnytyksen alkavan niin pian.
 
Muokattu viimeksi:
Aavistin. Taisin siitä jo johonkin ketjuun kirjoittaa. Mutta lyhyesti: en halunnut poistua kotoa yhtään mihinkään, söin, torkuin, söin, nukuin, söin, pakkasin sairaalakassin loppuun :grin, herkuttelin, vahtasin netflixiä ja nukuin vielä vähän lisää. Tämä siis pe-su. Maanantaina kun heräsin niin meni vedet ja iltapäivällä lapsi syntyi.
 
Vain toisen synnytyksen kohdalla oli aiemmin päivällä sellainen tunne, että kohta tapahtuu. Silloin sanoinkin miehelle, että mennään ajoissa nukkumaan että ehditään hetki ennen vauvan syntymää. Poika syntyi aamuyöllä. Muista ei ole ollut oikein mitään, vedet on vain menneet jossain kohtaa ilman mitään kummempia fiiliksiä.
 
Esikoista odottaessa tuli poikkeuksellinen tarve mennä nukkumaan joten otin torkut klo 18-20. Ja hyvä niin, koska puoliltaöin alkoivat semisäännölliset supistelut jotka pitivät koko yön hereillä ja lapsi syntyi vasta 2 vrk myöhemmin. Toisesta ei tullut moista etiäistä, illalla vielä tanssin esikoisen kanssa rockabillya ja aamulla alkoi tositoimet.
 
Minulla vatsa alkoi napsahdella päivää ennen synnytystä. Napsaukset olivat niin kovia että mies kuuli ne huoneen toisella laidalla. Napsauksia kuului n. 2-3 krt tunnissa. Sanoin napsahduksista neuvolassa ja terkkari sanoi ettei ole koskaan sellaisesta kuullutkaan, joten eivät varmasti merkitse yhtään mitään varsinkin kun laskettuun aikaan on vielä niin paljon aikaa. Luotin hänen arvioonsa, vaikka itselläni olikin sellainen olo että nyt jotain tapahtuu. En pakannut sairaalakassia, mutta varasin neuvolakortin esille ja tarkastin mihin sairaalaan mennään synnyttämään pienillä viikoilla. Onneksi tein näin, koska vauva syntyi seuraavana yönä 2kk ennen laskettua aikaa.

Onkohan tuollaisia kovaäänisiä napsauksia ollut muilla ennen synnytystä?
 
Meillä ei ole vielä tämä viides syntynyt mutta sektio aika on sovittu ja siihen on nyt 6 päivää aikaa, silti on kokoajan sellainen olo että synnytys käynnistyy ennen sitä. En osaa tarkemmin selittää mutta olo vaan on erilainen, yllätyksenä myös nyt valuu jo maitoa ihan pelkästään vauva ajatuksesta mitä ei ole kenenkään aikaisemman lapsen odotusaikana ollut. Viikkoja nyt kuitenkin vasta 36+4
 
Minulla vatsa alkoi napsahdella päivää ennen synnytystä. Napsaukset olivat niin kovia että mies kuuli ne huoneen toisella laidalla. Napsauksia kuului n. 2-3 krt tunnissa. Sanoin napsahduksista neuvolassa ja terkkari sanoi ettei ole koskaan sellaisesta kuullutkaan, joten eivät varmasti merkitse yhtään mitään varsinkin kun laskettuun aikaan on vielä niin paljon aikaa. Luotin hänen arvioonsa, vaikka itselläni olikin sellainen olo että nyt jotain tapahtuu. En pakannut sairaalakassia, mutta varasin neuvolakortin esille ja tarkastin mihin sairaalaan mennään synnyttämään pienillä viikoilla. Onneksi tein näin, koska vauva syntyi seuraavana yönä 2kk ennen laskettua aikaa.

Onkohan tuollaisia kovaäänisiä napsauksia ollut muilla ennen synnytystä?
Mulla napsahti selvästi, kun kalvot puhkesi. Muistan et oman la-ryhmässä jotkut puhui sarjanapsumisesta.
 
En aavistanut. Päivä oli aivan valtavan kamala, kävi monia eri juttuja jotka pistivät itkemään/kiukuttamaan. Iltapäivällä alkoi vielä selkää särkeä kovaa, mietin että pitikö tämäkin nyt tulla vielä tähän päälle. Alkoi siis ihan jatkuvana särkynä, vasta parin tunnin päästä alkoi tulla syklisyyttä ja aloin pohtimaan että onko nää nyt supistuksia. Jälkikäteen on kyllä naurattanut, kun viikkoja oli kasassa 41+2 ja mun piti googlata miltä supistukset tuntuu ja onkohan synnytys käynnissä :grin:grin:bag:
 
Muokattu viimeksi:
Minulla vatsa alkoi napsahdella päivää ennen synnytystä. Napsaukset olivat niin kovia että mies kuuli ne huoneen toisella laidalla. Napsauksia kuului n. 2-3 krt tunnissa. Sanoin napsahduksista neuvolassa ja terkkari sanoi ettei ole koskaan sellaisesta kuullutkaan, joten eivät varmasti merkitse yhtään mitään varsinkin kun laskettuun aikaan on vielä niin paljon aikaa. Luotin hänen arvioonsa, vaikka itselläni olikin sellainen olo että nyt jotain tapahtuu. En pakannut sairaalakassia, mutta varasin neuvolakortin esille ja tarkastin mihin sairaalaan mennään synnyttämään pienillä viikoilla. Onneksi tein näin, koska vauva syntyi seuraavana yönä 2kk ennen laskettua aikaa.

Onkohan tuollaisia kovaäänisiä napsauksia ollut muilla ennen synnytystä?

Mulla napsui mahassa kanssa noihin aikoihin. Kovaa, yksittäisiä napsahduksia. Ei kyllä enteillyt synnytystä.

38+5 illalla teki mieli syödä vielä kunnon ruokaa, vaikka yleensä syön vain iltapalan. Kymmenen aikaan maha meni oudon kulmikkaan muotoiseksi. Puolilta öin tuli ensimmäinen supistus, jota luulin vatsanväänteeksi ja menin vessaan. Limatulppaa lähti heti tulemaan. Supistukset eivät enää laantuneet. 2 vuorokauden kuluttua syntyi pieni esikoinen. Salissa puhkaistiin kalvot ja sain oksitosiinia. Kuinkahan monta päivää olisi kestänyt, jos ei olisi vauhditettu...

Alkuperäiseen kysymykseen... Pari tuntia ennen supistusten alkua oli mieletön ruokahalu ja maha muutti muotoaan. Siihen saakka olin varma, että odotellaan vielä pari viikkoa.
 
La-su oksentelin, maanantain nukuin ja ti aamuyönä alkoi heti säännölliset supistukset. Syntyi 12h päästä supistusten alkamisesta.
 
Enpä oikeastaan. Heräsin kuudelta aamulla kipuiluun, yritin kierutella sängyssä vähän aikaa, mutta nousin vessaan. Ajattelin ensin että on vaan kakkoshätä, mutta kun palasin takaisin sänkyyn, oli kipu edelleen tuntuvaa. Siitä pikkuhiljaa supistukset tiheni, joskus 7-8 aikoihin aamulla olin jo varma että tänään syntyy. No, meni muutamia minuutteja yli puolen yön, mutta joo, siitä se synnytys lähti. En kyllä arvannut yhtään. Laskettu aikakin oli kyllä ollut ja mennyt, että minä hetkenä hyvänsä pitikin tulla.
 
Hei!

Tämä ei sinänsä kuulu asiaan, mutta en löytänyt sopivampaakaan ketjua.. Mutta oliko teillä pari viikkoa/päivää ennen synnytystä mitään asioita, mitkä piti jostain syystä tehdä ja myöhemmin tajusit että sehän enteili sairaalaan lähtöä? Eli oliko siivousvimmaa joku tietty paikka mikö piti siivota? Laukun pakkausfiilis? Lepofiilis? Tmv
 
Takaisin
Top