Huomaako eläimet?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko huomanneet että eläimet huomaisi raskautenne? Miten eläimet on siinä tapauksessa käyttäytyneet?
 
Mun toisen raskauden meiän silloinen koira huomas. Jos mun lähelle tuli vieraita koiria koirapuistossa se hyökkäs heti väliin ja näytti hampaita mitä normaalisti ei tehny.
 
Kesällä kun olin n.30 vk raskaana kävimme kotieläinpuistossa ja siellä hevoset nuuskivat ja tönivät turvalla masua, joten ne ainakin tiesivät jonkun siellä asustavan. :) Samoin omat koirat (narttuja) ovat heti alkuraskaudesta lähtien tainneet tietää kun nuuskivat ja tunkivat lähelle ihan eri tyyliin (rasittavuuteen saakka). Loppuraskaudessa sitten jo seurasivat kuin hai laivaa ja nukkuivat lähellä. Jännää on myös, että raskausaikana muutoin säyseä ja välinpitämättömästi muihin koiriin suhtautuva vanha rouva alkoi puolustaa minua lenkeillä vastaantulevia koiria vastaan. Nyt kun vauva on syntynyt, tätä ei enää ole.
 
Viime raskaudessa edesmennyt koirani todellakin reagoi. Sille tuli niin voimakas valeraskaus että rupes erittää maitoa! Siis sen peti oli aivan maitoläikissä. Lisäks se "pesi" niin rajusti sängyssään et mylläs joka päivä petinsä aivan mullin mallin. Jouduin antaa sille sellasen kalliin lääkityksen et sai sen loppumaan kun olihan se raskas vanhan koiran elimistölle olla mukamas raskaana.
 
Kollikissa tuli usein mun vauvamasun päälle nukkumaan. :) hassu katti! Ja vauvan synnyttyä ja vauvan ollessa tissillä sama kisu tuli ja hyppäsi vauvan viereen lupia kyselemättä. Kun esikoinen oli syntynyt niin tää kissa vauvan kotiin tultua muutaman päivän säntäili ympäri taloa sekopäisenä, oli kai hämillään. :D toinen kisu silloin vain kurkki silmät suurina sohvan takaa, että mikä ihme toi on. :'D
 
Meidän koirat (2 narttua) on aina suhtautunut raskaana oleviin vierailijoihin sillain, että seurailevat kuin hai laivaa, ja tunkevat jalkoihin tai tuolin alle makoilemaan (tai mihin nyt ikinä kaksi tollaista keskikokoista koiraa nyt mahtuu). Omana raskausaikana oli enää vain tuo toinen koira ja loppuraskaudesta se seuraili mua aina joka paikkaan, totuinkin käymään vessassakin ovi auki, koska koira saattoi ilmestyä sinne "vahtimaan". En yhtään muista missä vaiheessa raskautta tuo alkoi, mutta kyllä maha jo silloin näkyi, lisääntyi vaan mitä pidemmälle raskaus meni.
 
Voi olla, että kuvittelen mutta mun mielestä meidän kissa aistii. Saattaa sohvalla ollessani tulla viereen istumaan ja tuijottaa minua hitaasti silmiänsä räpytellen o_O Saattaa toki olla myös vain huomiota vailla :cat:
 
Meillä leikkaamaton uroskoira aisti mun ekan raskauden. Oletan että se haisto sen. Täällä maalla muita koiria oo et sen ois mua tarvinnu mitenkään puolustaa, mut muutoin sen käytös muuttu. Se ei enää noussu mahaa vasten seisomaan ja toisaalta se seuras mua lenkeilläkin niin ettei päästäny mua näkyvistä. Vapaana kun kulkee.
Tokan raskauden kohdalla vähän sama juttu, mut ei ehkä enää niin voimakkaasti. Sit jossain välin leikkautettiin poju ja tän kolmannen raskauden alettua ei koira reagoinut raskauteen mitenkään.
 
Kollikissa tuli usein mun vauvamasun päälle nukkumaan. :)

Meillä sama juttu. Meidän kolli on muutenkin erittäin hellyydenkipeä ja persoonallinen tyyppi, on koko ajan iholla ja vieressä. Noh, vauvapahan näytti katille kaapin paikan toissa päivänä ja potkaisi vatsaa niin lujaa että kissa lensi lattialle ja minä sain köpertyä palloksi kivusta. Eipä kissa ole samalla lailla vatsaan sen jälkeen nojaillut, vaan viihtyy lähempänä kasvojani. :grin

Koirasta (narttu) en oikein osaa ottaa selvää. Hän on hyvin energinen ja huomionkipeä tapaus yleensäkin, eli en ole ainakaan vielä huomannut mitään eroa. Koiralla tosin erittin vahva vartiointi- ja suojeluvietti, eli vähän jo jännitetään miehen kanssa miten se tulee reagoimaan tulevaan perheenlisäykseen.
 
Meillä kissat huomaa. Kolli on aikaisemmin nukkunut usein polvitaipeissa, mutta nyt se on siirtynyt mahan viereen ja usein vielä nojaa päätään mahaan. Narttu taas on aikaisemmin pörissyt mahalla maatessa vain jos sitä rapsuttaa kun nyt pöristään ihan koko ajan ja muutenkin tuntuu olevan pakko olla metrin päässä musta jatkuvasti. Mielenkiinnolla odotan näiden reaktiota kun maha kasvaa entisestään, potkut alkavat tuntua läpi ja varsinkin sitä kun vauva syntyy.
 
Voi ollakin. Minun (leikkaamaton) uroskoirani on alkanut nukkua makuuhuoneen oven takana miehen ollessa työmatkalla (ovi kiinni öisin ja muutenkin, koirankarvojen rajaamiseksi). Ennen raskautta ja miehen ollessa kotona nukkuu omalla paikallaan olohuoneessa.
 
Meidän kollikissa on alkanut nukkua joka yö mun jalkopäässä sängyssä. Yksi ilta nukahdin sohvalle ja kun heräsin, niin kukas taas olikaan jalkopäässä.. :wink
 
Musta tuntuu, et kaikki eläimet on ollu kauheesti mun kavereita koko raskauden ajan. Ennen en ole saanut kavereitteni karvakorvilta ihan niin paljoo huomiota ku oisin halunnu ja nyt kaikki tulevat kiehnäämään ympärilleni ja kerjäämään rapsutuksia. Yhen uuden kaverinikin "erittäin arka kissa" oli melkein saman tien sylissä, vaikka omistaja etukäteen epäili, etten tule näkemään koko eläintä ku on niin arka.
 
Kun esikoisesta aikoinaan plussasin, niin heti miehen vanhempien koira oli kovasti mun perään. Änki joka paikkaan mukaan (yritti mm. tulla vessaan kun menin), piteli päätä mun sylissä ja yritti sohvalla istuessani änkeä syliin. Kyseessä oli suurikokoinen koira. :joyful: Myöskin kaverin koira käyttäytyi kaverin mukaan tosi levottomasti jos olin kyläilemässä. Kuopusta odottaessa en kyllä muista moista. :bored:
 
Takaisin
Top