Huimausta?

pearl82

Jostain jotain jo tietävä
Moikka! Mulla raskaus on ihan alussa (4+6) ja huimausta on silti ollut jo pari viikkoa, ja se on ollut todella voimakasta. Kävin jo lääkärissäkin ja kaikki arvot oli ok. Selitystä ei sen kummemmin tullut. Kyseessä on neljäs raskaus, tosin minulla on vaan yksi lapsi, eikä tällästä huimausta ole koskaan ennen ollut... Onko muilla kokemusta huimauksesta? Lisäksi väsymys on kova ja pahoinvointiakin on :sad001
 
Minulla on tänään 4+1 ja noin viikon verran on huimannut voimakkaasti esim. Ylös noustessa äkisti. Kenkiä kun laittaa jalkaan niin täytyy ottaa ihan tukea seinästä.
 
Minua huimaa myös aina välillä mutta on ajatellut sen johtuvan siitä kun välillä verenpaine menee heikommaksi..
 
Mulla on huimausta melkein koko ajan :sad001 istuessakin. Noin tunti syömisen jälkeen on hetki hyvä olla. Et en tiedä et johtuuko sit verensokerista. Kai sitä pitää sit syödä koko ajan jotain pientä. Ja paino nouseeeeeee :wink
 
Mä just menin uudessa ketjussa kyselemään pahoinvoinnista, en huomannut tätä ennen. Mulla on huimausta ja jouduin jo pomon huoneessa pyytämään tuolia alle etten pökerry kesken kaiken. Se ihmetteli tietty mikä mulla on ja oli jo mua kotiin viemässä =)
Ja se katossa vilkkuva lamppu ei todellakaan auttanut asiaa..... verenpaineet mittasin 130/75 eli siinä on kaikki hyvin.
 
Täälläkin huimausta, melkein tuntuu että istuminen/ makaaminen ainoat siedettävät asennot. Mulla raskausviikko 10, ja eka neuvola vasta 13.10 - kiva odottaa siihen asti :sad001 Kaikkein pahinta on kuitenkin ääretön väsymys, voimia ei yksinkertaisesti löydy mihinkään. Tuntuu että syke on noussut huomattavasti ja verensokerit heittelee. Pahoinvointia vaihtelevasti. Oikeasti suutun jos neuvola-aika menee paperinpyörittelyyn (asun Vantaalla). Tsemppiä kaikille!
 
Mulla myös huimausta etenkin ylösnoustessa ja saunan jälkeen. Tuntuu, ettei saunassa jaksa olla yhtään niin kuin ennen.. Myös syke tuntuu ajoittain olevan koholla. Ja täällä myös neuvolaan vielä viikko aikaa, huoh, ei jaksais odottaa.
 
Mulla huimaus muuttui pikkuhiljaa aivan kamalaksi pahoinvoinniksi. Edelleen ajoittain myös huimausta. Mä oon saunahullu ja rakastan saunomista, mutta nyt en ole kahteen kuukauteen kyennyt saunomaan :sad001
 
Oho, miten on mennyt tääkin keskustelu ihan ohi! Yksi erittäin huimaantuva tapaus ilmoittautuu! Minulla todettiin muutamia vuosia sitten hermoston säätelyhäiriöstä johtuva pyörtyily. En koskaan kuitenkaan menetä totaalisesti tajuntaani. Minua vain huimaa, ja saatan mennä veltoksi, koska hermostoni ei osaa aina viestittää oikein sydämelle yms., että nyt tarvittaisiin lisää verta ja happea aivoihin. Huimaus pahenee, jos olen väsynyt, nälkäinen, uneton tai ylinukkunut. Usein huimaus tosin menee viikkojaksoina. Ja kova kuntoilu myös johtaa pyörtymiseen. Ongelmani todettiin ihan yksinkertaisella kokeella, jossa minut köytettiin vuoteeseen, joka nostettiin pystyyn (aivan kuin seisoisi). Siinä oli tarkoitus olla mitään tekemättä 45 minuuttia. Pyörryin 11 minuutissa. Ihan sadistinen koe sellaiselle, joka voi huonosti melkein aina seistessään!

Raskaus on ehkä hieman pahentanut huimausta. Omaan hermostosta johtuvaan tilaani ei tosiaan ole parannuskeinoa, mutta vanheneminen voi kuulemma auttaa, on nimittäin nuorten naisten tauti. Tila voi myös johtua sydämestä, jolloin pyörtyilyyn on myös lääke (mutta se ei ole Hirudoid Forte). Olen monet kerrat tippunut naamalleni vaikkapa tuolilta, mutta vasta nyt se oikeasti pelottaa, kun on maha, jota suojella.
 
Itselläni alkanut nyt vasta tulemaan tuota huimausta, kun verenpaine tuppaa tipahtamaan. Esim. suihkussa tänään oli pakko istahtaa alas ottamaan lukua hetkeksi kun silmissä alkoi vilistämään. Ei kivaa :S
 
Mulla oli pien tauko huippailussa mut nyt taas pyörähtää päässä kun nousee nopeesti ylös...hemoglobiini oli ekassa neuvolassa 126 kun yleensä mulla on 130-140. Paineet oli ok. Voi olla et saan jossain vaiheessa nauttia rautavalmisteita...yh :/
 
Takaisin
Top