Huimausta kaupassa

monn

Oman äänensä löytänyt
Heippa! :)
Rupesin kyselee onko muilla tämmöistä oireilua, että jos on pitempää liikkeellä vaikka kaupungilla tai pitkään kaupassa niin alkaa huimaamaan?

Mulla nimittäin on pari kertaa käynyt jopa niin että tuntuu pyörtyvänsä. Toissapäivänä olin vaatekaupassa kun yhtäkkiä alkoi huimata niin että katsoin parhaaksi mennä pötkölleen vaatehyllyjen väliin. Söin siinä pötkölläni vähän suklaata ja join vettä jonka jälkeen noustessani ja istuttuani vähän aikaan tunsin että täytyy taas päästä pitkälleen. Tällä kertaa söin myös banaanin, suklaata ja join vettä. Onneksi puolisoni oli autolla lähistöllä niin pääsin turvallisesti kotiin. Ja olo helpotti kyllä niin en erityisemmin huolestunut.

Mutta ajattelin alkaa kyselee onko muilla tällaista? Ja juuri tuolloin toissapäivänä olin kyllä syönyt hyvän aamupalan.
Alotin viime viikolla rautakuurin, niin mietin vaan voiko tämä johtua alhaisesta hemoglobiinista? Vai myös jostain muusta.
 
Itellä on aina kaupassa ihan sama homma.. Varsinki aina kassalla ollessa jos on jotai ongelmaa ilmenny nii alkaa kunnolla ahdistamaan.. Tuntuu et happi loppuis ja tulis kymmenen kiloa harteille lisäpainoa.. :/ Iskeytyy aina just sillon kun ei pääsis heti istumaan.
Aina pelko ennen kun lähtee minnekkään julkisille paikoille että tulis tilanne missä taas tuntuis et pyörtyisi..
Pahin kerta oli laivalla.. Siinä tungoksessa odottaen ulos pääsyä.. Tuntu et taju lähtee.. Äkkiä kipitin syrjemmälle ja näytin varmaan joltain humalaiselta kun silmät pyöri ihan kirjaimellisesti ja kävely oli sikssakkia :D
 
Mulle on niin normisettiä, että huolestuisin jos ei ikinä huippaisi. Onko sinulla verenpaineet millaiset? Mulla on matalat, jotka tekee tuota huimaista, jos on liikkeellä pidempään. Kyllähän se säikäyttää, kun meinaa silmissä mustua. Tuo on just hyvä, että pidät jotain pientä mukana. Minulla on tullut tavaksi ostaa pikkumehu, jos menee pidempään asioilla.
 
Täälläkin on huimaamista ja tuollaist yllättäävää ahdistuneisuuden tunnetta, mutta sellaista on ilman raskauttakin. Matalat verenpaineet, alhainen verensokeri ja vähän liikaa vaatetta päällä, että tulee vähän kuuma, niin ai että kun huippaa päässä. Itsellä pysyy poissa kun vaan juo tarpeeksi, syö tarpeeksi ja pukeutuu tarpeeksi kevyesti. Myös hartia/niska seudun lihasten kunto vaikuttaa. Jos on tosi kipeenä ja kovina, niin aivot ei saa kunnolla verta. Etenkin talvella tulee liukkailla keleillä pidettyä herkästi olkapäitä ylhäällä ja se kipeyttää todella pahasti.

Uskosin, että huippaamiset on suhteellisen yksilöllisiä ja voi johtua monesta eri syystä. Kannattaa mainita neuvolassa ja lähteä terkkarin kanssaan ''mysteeriä'' selvittämään.
 
Mulla on sama kuin pookkanalla: liian pitkä aika syömisestä, liikaa vaatetta tai kireät hartiat johtavat heikotukseen. Minulla on kuitenkin viime aikoina tullut heikotusta, vaikka mikään edellä mainitusta ei ole ollut syynä. Tässä eräänä päivänä tajusin, että se on tullut nimenomaan lounaan jälkeen. Jos syön, erityisesti hiilihydraattirikasta ruokaa, ja menen sen jälkeen vaikkapa kauppaan niin alkaa heikottamaan. Eilen kävin lounaalla ja kävelin sen jälkeen ripeästi kirjastoon. Perille päästyäni piti mennä istumaan, koska olo tuntui niin voimattomalta. Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia? Vähän aloin huolestumaan, että eihän vaan olisi raskausdiabeteksen oire? Minua on kyllä aina alkanut kovasti väsyttämään syönnin jälkern, mutta tämä heikotus on kyllä uutta.
 
Hiilihydraatithan nostavat verensokeria. Tuo huimaus voi sulla rondine tulla siitä, että verensokeri nousee ensin ja tasoittuu sitten. onko hiilareiden lähteellä mitään vaikutusta esim. täysjyvä, vaalea leipä, sokeripitoiset jutut?
 
Ite oon pyörtynyt 2 kertaa ennen raskautta ja sen muistan että ennen pyörimistä on huimannut. Neuvolassa mainitsin asiasta ja th varoitteli liian pitkistä ruokailu väleistä, hbstä ja matalista RR-arvoista. Vaikka olenkin pyrkinyt syömään säännöllisesti niin usein huimaa juuri töissä tai kaupassa. Epäilen sen johtuvan ainakin itsellä siitä ettei verta riitä ns. molempiin päihin samaan aikaan tarpeeksi. Vaikea selittää mutta siis esim. jos on vaikka kyykyssä ja nousee ripeästi ylös niin alkaa huimaamaan. Sama jos kävelee kauhean nopeasti paikasta toiseen nii alkaa heikottamaan ja huimaamaan.
 
Olen huomannut, että erityisesti ns. nopeat hiilihydraatit, eli vaikkapa iso annos vaaleaa pastaa, aiheuttaa heikotusta. Varmaankin on juuri kyse siitä, että verensokeri nousee niin nopeasti. Ajattelin kysyä asiasta seuraavalla neuolakeralla.
 
yllätys15, jos on huippaamista, niin pitäisi aina nousta hitaasti ja antaa veren tasaantua. Myös kun lähtee kävelemään, pitäisi aloittaa rauhassa, että kroppa on kunnolla mukana. Se on kyllä vaikeaa muistaa, jos on tälläinen joka paikkaa kiitäjä kuin minä. Usein kumminkin minua muistuttaa silmissä musteneminen, että nyt otetaan rauhassa:D
 
Takaisin
Top