Huhtikuuta huitelee

Synttärionnittelut Salla! :) Juhlitte sitten joku toinen päivä, parempi myöhään kun ei millonkaan...
 
Paljon onnea Salla! :) kyllä nämä ipanat todellakin nopeaa kasvavat, kohta meijän vauvat on jo niiiin isoja!

Mutta ei siinä mitään, nyt on 4,5 kk täysimetystä takana ja tänään alko menkat!!! En ois kyllä aatellu että ne jo näin nopeaa alkavat, tosin siitähän on jo reilu vuosi kun on viimeks menkat ollu :D ei näitä kyllä ois kaivannu takas!

käyttekö muuten useamman kerrassa vaunuilla ulkona vai esim. yhden pitemmän lenkin? Nyt on kyllä aivan ihanat kelit olla ulkona! Itse olen tehnyt nyt joka päivä 2h lenkkejä, on se vain itsellekin piristävää kun pääsee lenkkeileen, joko yksin tai kaverin kanssa :) Saapa nähdä sateleeko vappuna räntää, ainakin tänne pohjosemmaksi oli luvannut auringon paistetta! Ei vain satais vettä! :/
 
Onnea Salla! 

Mä en nyt käy lenkillä oikeastaan ollenkaan, ei selkä kestä asfaltilla kävelemistä yhtään :( Tyttö nukkuu yhdet tai kahdet ulkopäikkärit (jos nukkuu, meni tossa muutama päivä periaatteessa ilman päikkäreitä, 3 x 15-30 min), käyn sillon korttelin ympäri käppäilee. Pitäis ostaa kunnolliset lenkkarit mutta niihin pitää nyt kai satsata niin paljon että odottelen toukokuun loppua että saan lomarahat niin ei kirpase niin kovasti :). Tästä pääsee kyllä helposti metsään kärryjen mentäville reiteille mutta siellä on vielä niin märkää ettei pääse. 

Mulla on ollu menkat jo reilu kuukausi sitten ja toinenkin vuotokausi jo kävi >:(. En tuota toista laskenut kuitenkaan menkoiksi niin en vielä käynyt kierukan laitossa, jospa ne oikeet menkat kohta tulis ja sais laitettua niin pääsis taas eroon koko vaivasta. En millään muista syödä noita perskuleen pillereitä kun on niin kauan ollut jo ilman. 

Me lähdetään vapuksi Seinäjoelle veljen luo, sielläkin kun on vauva niin on saman suuntaiset ohjelmat tiedossa ;) 
 
me rattaillaan paljon! joko ravitan koko päivän pisteestä a pisteeseen b ja siitä c:hen jne.. ja sitten ainakin kerran päivässä pakosti joutuu koirat käyttää vauvan kanssa. ja jos ei jaksa ravittaa niin sit ollaan takapihalla. tosi vaikee pukee ku auringossa tulee kuuma joo mut tavallaan varjossahan poika rattaissa on? mut hiki sillä lentää aina mutta parempi kai se kun etttä palelis. ei kuitenkaan vielä kesä ole kun toi viima on petollinen...vähän meinas räkätautia pukata mutta se menikin sitten parissa päivässä ohi onneksi.

Meillä 4kk neuvolalääkäri siity tonne toukokuun loppuu...plah! ois ollu kiva päästä puntarilla käymään jne mut lääkärillä joku meno vissiin. nyt sit joutuu pähkäilee ite niitten kiinteitten kanssa. mutta oon vähän sillä asenteella et alan maisteluttamaan kuhan innostun ja jaksan alkaa perunateatteriin. aattelin ite tehä soseet.

tää vau sivut kyllä kettuilee mulle ihan tosissaan koko ajan. oikein jaksa innostaa ees yrittää päästä tänne ku tökkii niin pahasti.
 
Mä ihmettelen näitä menkkoja. Ennen pillereitä tuli yhet, pillereitten alotuksen jälkeen alko toiset menkat, noitten välissä tais olla 2,5 viikkoa. Ja nyt toinen lista kohta loppu eikä menkkoja oo näkynyt. Pitää kysäistä seuraavassa neuvolassa asiasta. Mietityttää että pitäskö tehä raskaustesti, mutta ku ei mulla oo mitään tuntemuksia että en usko että raskaana olisin.

Muutos leikissä kävin ja nyt tuli sitten ihan lyhyt "pörrö" tukka. Meni lyhkäsemmäksi mitä ajattelin mutta tykkään paljon. Käy itseasiassa ehkä paremmin ku pitkä tukka. :) 5 tuntia oltiin Nellan kanssa putiikissa kun siihen kuulu meikkikin. Nella jaksoi olla tosi hyvin kun oli niin paljon uutta kateltavaa, välillä syötiin samalla ja vaihettiin vaippaa värin vaikutuksen aikana. Päikkäreillä oli kun mentiin ja nukkui reilu tunnin. Ja loppuajasta nukkui kanssa reilu tunnin päikkärit, helpotti huomattavasti että sai rauhassa tyttö tuusata. Että nyt on sitte kesätukka. :)

Tänään oltiin Nellan kummitädin ja hänen kahen lapsen kanssa kaupungilla pyörimässä. Nella nukku koko ajan, 2,5h. Oli kyllä kiva päivä.
Äsken grillattiin hyvää evästä ja nyt Nella toisilla päikkäreilla. Illalla vois saunoa ja ottaa muutaman lonkeron. Nella on pulloruokinnalla loppuillan. :)
Huomenna mennään kavereitten uutta asuntoa kattomaan ja grillataan illalla porukalla. Semmosta mukavaa vapun viettoa.

Mitäs muilla on vappu suunnitelmissa?
Oikein hyvää vappua kaikille!! :)
 
Me lähdetään aamulla ennen kuin kukot nousee Riinan kanssa liikenteeseen :) 
Suuntana siis Seinäjoki, otetaan isi Raahesta kyytiin, se pääsee puol kuudelta joten me startataan puol viiden maissa. Mennään siis Riinan kummien, eli mun veljen perheen luo. Veljentyttö saakin sitten hoidella vauvaa koko viikonlopun, tosin hällä on siellä omakin hoidettava mutta ei se haittaa <3 

HAUSKAA VAPPUA!!! 
emoticon
 
Ah, bofink, ihanalta kuulostaa "uusi look", kelpaisi tännekin. Mutta sitten kuitenkin tykkään niin paljon suorista ruskeista hiuksistani MYÖS etten raaski niitä mitenkään radikaalisti muutella. 

Hei, jos syöt minipillereitä niin nehän voi jättää kuukautiset kokonaan pois... aika nopeasti olisi sulle se vaikutus tullut, mutta varmasti mahdollista. Ja ehkä ne 2,5 viikon päästä pillereiden aloittamisesta tulleet kuukautiset olivat sitä "tiputteluvuotoa" jota minipillerit voi myös aiheuttaa.

Vappusuunnitelmissa on syödä pizzaa (ostin kallista vegaanista 'metwurstia' sitä varten), käydä ostamassa parvekkeelle aurinkovarjo (toivottavasti JYSK on auki vappuaattona), saada vauva nukkumaan jossain välissä sikeästi jotta saadaan olla hm hm kahden kesken puolison kanssa kun kaikki isommat lapset on poissa ketkä äidillään kuka kaverillaan yökylässä. Vapunpäivänä mennään Kauppatorin krääsätorille jossa tavataan lapset, ja sen jälkeen puolison exän luokse simalle ja perunasalaatille yms. 

Vietin tänään muuten kahvitonta päivää, on alettu pitää tapana viettää yksi kahviton päivä viikossa (ja juoda aamulla vihreää teetä sen sijaan) - nyt on pää kovasti kipeä, ollut iltapäivästä tähän myöhään iltaan. Panin merkille, että sama juttu oli edellisenä kahvittomana päivänä. Voihan himputti. 
 

Meidän vappu meni minun ukin hautajaisissa emoticon Lähdettiin eilen minun isovanhemmille yöks puoleen väliin matkaa että ei tänä aamuna tarvinnu herätä niin aikaisin...Hautajaiset meni hyvin vaikkakin unohdettiin vaatekassi kotia...Kaikki muut kyllä otettiin mukaan mutta ei meille vaatteita, miehen pukua lukuun ottamatta emoticon saatimpahan pojan kanssa uusia vaatteita kun ei viititty lähteä kotia ajamaan takaisin 200 kilsaa sen takia kun kaupastakin sai kaikki tarvittavat ja mummi kaikenlisäksi maksoi.

Nyt sit istutaan miehen kanssa kotona, katotaan jääkiekkoo, mässätään pizzaa ja koitetaan kestää naapureita kun ne popittaa ihan urakalla. Onneks poika on sikeäuninen niin ei häiritse sen nukkumista vaikka meillä lattia täriseekin musiikin tahtiin ( on muuten ihan paskaa musiikkia emoticon  )

Mulla on nyt kolmannet menkat menossa ja syön noita mini pillereitä. Viime menkoista väliä 2 viikkoo...toivottavasti jossain vaiheessa taas kierto tasaantuis et ei tarvii aina olla vaippaa housuissa emoticon

Me käydään vaunuilemassa säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus käydään joka päivä pitkällä lenkillä tai sit saatetaan käydä viikossa vaan 1-2 lyhyttä lenkkiä heittämässä, riippuu ihan miten mua laiskotuttaa

 
Jospa minäkin yrittäisin pitkästä aikaa kirjoittaa tänne jotain.

Poika täyttää ensi viikolla 3kk. Unen kanssa tahtoo olla kauheasti ongelmia kun nälkä tuntuu vaivaavan reilun tunnin välein. Olen huomannut että muistin kanssa alkaa olla kauheasti ongelmia kun missään vaiheessa ei oikein saa nukuttua sellaisia pitkiä pätkiä. Kahdella kädellä pystyy laskemaan ne kerrat kun poju on nukkunut 4 tuntia putkeen. Nyt kun saan iltaisin kunnolla nukahtamaan niin saattaa nukkua parisen tuntia sängyssään ennen kuin otan meidän väliin nukkumaan. Meidän väliin tuli nukkumaan siksi että saan itse edes vähän nukuttua. Tämän jatkuvan nälän takia päätettiin kokeilla onko velleistä apua, mitään kauhean suurta eroa ei olla huomattu. Voi kun pieni alkaisi nukkumaan jo pidempiä pätkiä! Vaunuissakaan ei tahdo oikein nukkua pitkiä pätkiä ja vaunuillaan kuitenkin lähes joka päivä koirien kanssa. Välillä vaunureissutkin on pelkkää huutoa kun taistelee unta vastaan..

Kotonakaan en tahdo oikein saada tehtyä mitään kun pieni mies on niin vaatelias. Isompi mies onkin jossain vaiheessa kehdannut valittaa kun koti on niin karseassa kunnossa. Kerran sitten vedin oikein kunnolla herneen nenään ja latasin pöydälle faktat. Hän ei tehnyt omatoimisesti muuta kuin istui tietokoneella. Oma aikani menee hyvin pitkälti lähinnä imettäessä ja välillä touhuten jotain. No tajusi sitten että puhuin ihan totta ja alkoi tekemään enemmän kotona asioita ja istumaan paljon vähemmän koneella.

Ai niin, pojulle taitaa olla hampuleita tulossa kun kuolaa ihan kauheasti ja nyrkki on koko aika suussa.. Sekin vielä taitaa ottaa pattiin ja valvottaa.. Ehkä mä saan sitten joskus nukkua pidempiä pätkiä..
 
Voi, Mustikki, sääliksi käy sun yösi ja ihan nolottaa kun itsellä on sen suhteen niiiiin helppoa... Joskus vauva-aika menee justiinsakin nukkumisen puutteen vuoksi ihan sumussa. Yksi ystäväni sanoi jälkeenpäin, että vasta puolentoista vuoden jälkeen hän alkoi saada nukuttua oikeasti lähellekään tarpeeksi. Hän on sellainen ylisuorittaja ja reipas taistelija eikä edes itselleen valittanut asiasta eikä oikein tajunnut miten paljon jatkuva väsymys kaikkeen mielialaan ja elämänhallintaan vaikutti, mutta jälkikäteen sitten oivalsi. 

Mutta valita sinä vain ihan rauhassa sekä miehellesi, läheisille että täällä :-) Jos siitä on mitään lohtua. Ja kyllä se aika tulee jolloin saat nukkuakin. 

Niin, ja sitten kun jengi sanoo että "anna vauvalle ruokaa" niin voit sanoa että annettu on. Vauvoilla on monta muutakin syytä miksi heräillä, ei läheskään aina ole kyse nälästä. Ei luultavasti teilläkään, jos vellistäkään ei ollut mitään apua (tosin joskus ne vellit voivat sitten aiheuttaa vatsvaivoja jotka syövät sen hyödyn mikä täydemmästä masusta olisi). Mutta tiukkaan on juurtunut se käsitys, että aina on nälästä kyse oli ongelma mikä tahansa.... ehkä siksi, että JOS se olisi nälkää, se olisi helppo korjata :-/ 

En tiedä oletko lukenut uniasioista kirjoista tai jutellut neuvolassa. "Pehmeä matka höyhensaarille" on kirja jossa on monenlaisia ajatuksia joista ehkä voisi olla apua. Tai "Miksi vauva itkee ja valvottaa" -kirja. Totuus kuitenkin on, että joskus mikään ei asiaa muuta: vauva vain on heräilijä ja sillä siisti. 

Mutta hei, mahtavaa että sun kumppanilla oli korvat ja kuuli kun selitit miten älyttömän sitovaa vauvan hoito on, ja miten siinä välissä tosiaankin voi vain "vähän puuhailla jotain", varsinkin jos on tuollainen rytmiltään.... ehm... haastavampi vauva! 

Uskallan kyllä melkein varmasti luvata, että päivärytmin kannalta on jo parin kuukauden päästä helpompaa. Noin puolivuotias vauva on erilainen kuin noin kolmikuinen, vaikka tällä hetkellä tuntuu että "tää on tätä tästä ikuisuuteen". 
 
Me käydään yleensä vaunuilemassa melkein joka päivä. Varsinkin mies nyt lomalla ollessaan on tehnyt sellasia parinki tunnin kävelylenkkejä vaunujen kanssa, mulla ne on ehkä tunnin pituisia. Ja siis yleensä vain se yksi lenkki päivässä. Tekee kyllä hyvää myös mulle!

Tytöllä on taas ollut tänä viikonloppuna kunnon itkukohtauksia. En tiiä johtuisko osittain keskiviikkona saaduista rokotteista, sillä kakka on ollut myös hyvin vetistä ja tyttö on ollut väsyneen oloinen. Tosin nyt on jo sunnuntai, ei kait niistä piikeistä kovin montaa päivää oireita aiheudu.

Olipahan tänä vuonna erilainen vappu verrattuna viime vappuun :) Vuosi sitten juhlittiin meillä railakkaasti tupareita ja miehen 30-v synttäreitä, enkä vielä tiennyt että mahassani jo majaili pieni salamatkustaja, tytön tylleröisen alku ;) Nyt siis oltiin vapunaatto vaan kotona, syötiin ja kateltiin leffoja. Tänäänkään ei lähtä kaupungille vaan tuttavaperheen luo munkkikahveille. Teekkarilakkia ei tullut myöskään otettua esiin. Ehkä jo ensi vuonna tyttö ymmärtää vapusta jotain, joten meillä on sitten kotonakin munkkeja, simaa ja vappuhuiskia :) On tytöllä toki oma vappupallo täällä :D

Ens viikolla mäki pääsen vähän muuttumaan, viimein kuivista koppuralatvoista eroon! Ois kampaaja ja leikkautan tukasta varmaan puolet pois. Tytsi menee siksi aikaa toiselle kummitätille muutamaks tunniksi hoitoon. Peukut pystyssä ettei tytölle just sillon tule huutokohtausta, tätillä kun on siellä jo oma taapero huollettavanaan...Saattaapi mennä ihan päikkäreilläkin koko aika, vaikea sanoa. Tyttö ei oo ollu "ulkopuolisella" hoidossa vielä kertaakaan. Millonkahan se vierastus yleensä alkaa? jollakin teistä oli jo neuvolassa sanottu vierastuksesta, jos oikein muistan...

Mulla minipilsut toi mukanaan ihanat 1,5 viikkoa kestäneet menkat, toivon että seuraavat ei ihan heti ilmaannu uudestaan.
 
Voi Mustikki voimia kovasti suurtarpeisen vauvan kanssa. Toivottavasti teilläkin helpottaa kun vähän tulee ikää lisää.
Itsekkin tulin siihen tulokseen että meillä on kanssa suurtarpeinen vauva. Mutta nyt kun Nella on kohta 4kk vanha niin on helpottanut. Tuossa himppua vajaa 3kk tuntu että ei tuu mitään, että meillä ei nukuta koskaan, ja väsytti vaan koko ajan. Mutta meillä autto velli, jota aloin antaa 3kk jälkeen ja nyt oon kohta viikon antanut soseita päivällä ja illalla niin meillä on paljon tyytyväisempi pikkuinen ja unten maillekkin mennään niin paljon helpommin mitä kuukaus sitten. *helpotuksen huokaus* :)
 
Kressida, taidetaan hankkia kyseinen kirja. Siitä voisi ihan oikeasti saada hyviä vinkkejä. Pitää kyllä puhua neuvolassa tarkemmin näistä unijutuistakin. Onneksi 3kk neuvola onkin torstaina.
Vielä kun keksisi keinon millä pienen miehen saisi nukahtamaan ilman rintaa tai rinnalle. Nukahtelee kyllä välillä tosiaan kiikkuvaan sitteriin ja liikkuviin vaunuihin. Tasan kerran on nukahtanut päikkäreille yksistään sänkyyn.

Mä en oikein tiedä miten paljon sitä velliä pitäisi antaa että olisi tarpeeksi täysi olo ja unikin tulisi. Tuntuu että se imeminen on vaan se juttu millä se uni tulee kaikista helpoiten.

Jaahas, iski taas aivan mieletön nälkä pienelle..
 
Takaisin
Top