Huhtikuun kuulumisia !

Kiitos ! :) meillä sen hengenahdistuksen tunnistaa tiheentyneenä hengityksenä, uloshengitys vinkuu ja rohisee sekä on pitkittynyttä. Selkeästi näkee mahasta että töitä saa tehdä hengityksen kanssa. Myös yskä kuuluu oireisiin. Viime yö meni heräillessä tunnin välein :sad001 heräsin aina kun poikaa lääkittiin ja lisäksi poika heräili itkemään. Kyllä alkaa tuntua kolmen huonon yön jälkeen munkin kropassa... Äsken kävi lääkäri. Hengitysäänet on rauhoittunut, vielä kuuluu keuhkoista pientä rohinaa uloshengityksen lopussa. Labravastaukset ei ole vielä tulleet. Jos tulehdusarvo on laskenut ja hengitys pysyy suht hyvänä vielä kolme tuntia avaavan lääkkeen jälkeen niin päästään kotiin. Jos tulehdusarvo noussut niin joudutaan varmaan taas keuhkokuviin (vaikka eilen juuri otettiin) ja aloitetaan antibioottia. Edelleen poika on kovin virkeä, tosin syöminen ei maistu kovin hyvin. Kurkku onkin kuulemma kovin punainen että varmasti kipeäkin. Ehkä tämä tästä lähtee taas helpottamaan :)
 
Vielä joudutaan jäämään ensi yöksi :sad001 sen verran tiukassa on vinkunat keuhkoissa :sad001 yritän saada pojan isän yöksi tulemaan että saisin itse nukuttua edes yhdet kunnon yöunet.
 
Voi, kyllä taas on Ronja ja poika kovilla. Toivottavasti kuitenkin jo parempana! Paljon voimia ja jaksamista!

Meille on kasvanut pieni apina, kiipeily on niiiin kivaa. Ja muutenkin kaiken uuden tutkiminen. Ja kolhuja tulee *huokaus* millään ei äiti pysy perässä. Kotityöt on meillä kanssa ihan pop. Lakaisu, imurointi ja ruoan laitto varsinkin.

Illat menee itsellä töissä tai taloprojektimme suunnittelussa, mutta hetkeäkään ei antais pois. Joskus ensi vuonna jos pääsisi omaan kotiin ❤️
 
Ronjalle ja pojalle taas tsemppejä sairastamiseen. Joskohan olisi pian teidänkin aika vaan nauttia keväästä ja tulevasta kesästä. Toivottavasti pysyisi pöpöt poissa.

Jonsku on varmaan ihanaa suunnitella ja tehdä sitä omaa kotia perheelle. Vaikkakin työn, arjen ja rakennusprojektin yhdistäminen voi olla välillä raskasta.

Meilläkin kotityöt on ihan parasta. Ja varsinkin "siivota" ja järjestellä toisessa huoneessa, kun äiti oikeasti siivoaa toisaalla. Meidän pikkuapina on nyt hoksannut tuolit ja niiden kautta onkin kiva kiivetä pöydälle apinoimaan. Vaikka koko ajan kehitystä tapahtuu taidoissa, niin viime viikkojen aikana sitä on kyllä tapahtunut roimasti. Itse menee potalle (tosin vaippa ja vaatteet päällä) ja lauantaista lähtien meillä on syöty ihan itse lusikalla eikä apuja oteta vastaan. Ihan yhdessä yössä tyttö tajusi oikean otteen lusikasta ja sen miten sillä saa kauhottua ruokaa. Enää ei dippailla ja avata suuta äidin lusikalle. Lisäksi meidän neiti alkaa vihdoin pikkasen ymmärtämään, että vauva kasvaa äidin masussa. Antaa välillä haleja masulle.
 
Kiitos tsempeistä! Eilen päästiin iltapäivällä kotiin :) Vielä on hieman hengitys rohisevaa, mutta annan nyt useammin avaavaa lääkettä. Takaisin pitää mennä jos yhtään menee taas vaikeaksi hengitys. Poika sai taas hirmuisesti kehuja lääkäriltä kun on niin helppo ja yhteistyökykyinen tutkittava :) antaa hienosti kuunnella keuhkot, katsoa korvat ja ottaa happisaturaation. Verikokeista ja nenän imemisestä luonnollisesti seurasi kauhea huuto, tosin vain hetkeksi. Nyt ollaan kotona rauhaksiin muutama päivä ja katsotaan jos pääsisin viikonloppuna jo takaisin töihin.
 
Ihanalta kuulostaa Jonsku oman kodin suunnitteluprojekti :) Jospa joskus itsekin.
Meillä ei liikkumisen suhteen ole tapahtunut nyt pitkään aikaan mitään muutoksia. Samanlaista apinointia kuin aina ennenkin :D nyt on oppinut vähän ajan sisään rakentamaan palikoista torneja ja hahmottamaan hieman ison nuppipalapelin tekoa. Aikaisemmin ei ole ollut edes kiinnostunut niistä. Hirveästi toistaa sanoja ja oppii uusia kokoajan. Nyt toistaa pipi-sanaa ja osoittaa käsivartta mistä otettiin verinäytteitä :P
 
Ikävää nuo sairastamiset, jospa kevään taudit alkaisi tosiaan jo hellittää ja sais kaikki olla välillä terveinä! Meillä tyttö on säästynyt pahimmilta taudeilta, minulla jo kolmas mahatauti pääsiäisen jälkeen :sad001 Nyt vielä kuumeessa ja tuntuu et ei hellitä millään. Mutta onneksi lapset selvinneet vähemmällä. Minulla jatkuu työt ainakin helmikuuhun, se oli upea uutinen :)

Pottailua meillä on vain välillä kokeiltu. Aluksi oltiin oikein innoissaan ja tuotoksia tuli usein. Nyt ei enää malta istua, nousee saman tien seisaalleen. Puhetta ei vielä tule, joitain yksittäisiä sanoja välillä. Päiväkodissa viihtyy todella hyvin. Ulkona touhuaminen on myös tosi hauskaa, sinne pitäisi aina päästä. Omat lelut ei oikein kiinnosta. Meilläkin tykätään kotitöistä :) Teletapit on ihan in, ehkä 10 min jaksaa yhteen menoon katsoa. Helpotus kun ei itse kuumeessa jaksa juuri touhuta.
 
Toivottavasti Velvetialla olo jo parantunut ! Mä vielä odottelen omaa vuoroani että pääsee hoitamaan lasta itse sairaana ollessaan :eek: En ole ollut sairaana moneen vuoteen kunnolla. Jotain pientä kurkkukipua/yskää kerran vuodessa, mutta ei kuume nouse ja olo ei mene huonoksi. Nyt kun näin kehun niin varmasti olen kohta hirveässä taudissa :P
Argh. Hain tänään pojan päiväkodista töiden jälkeen ja sain kuulla että poika oli purrut jotain toista lasta :sad001 Hoitaja sanoi että ihan uusi piirre, ei ole aikaisemmin moista tehnyt. Kotona joskus on purrut, mutta harvemmin. Toivottavasti ei nyt tulisi mikään puremisvaihe. Välillä poika kyllä läpsii ja nipistelee mua, mutta olen ollut hyvinkin tiukkana että sellaista ei saa tehdä. Kieltänyt ja jättänyt hetkeksi kokonaan huomiotta. Onkos muilla vastaavaa käytöstä? Tiedän kyllä että kuuluu ikään. Haetaan rajoja ja sitä mikä on oikein ja mikä väärin. Ikävältähän se silti tuntuu. Meillä on myös vasu-keskustelu ensi keskiviikkona päiväkodilla. Pääsee kuulemaan paremmin pojan päiväkoti elämästä. Usein vaan sanotaan hakiessa että on nukkunut ja syönyt hyvin sekä ollut reipas :) vaikka hyvähän se on ettei oikeastaan muuta sanottavaa olekaan :D
 
Toivotaan nyt tosiaan että sairastamiset kaikilta helpottaisi! :Heartred

Meillä on alkanut ihan selvä uhma. Ja läpsiminen ja pureminen kuuluu kuvioon. Kaikkea tehdään mikä hyvin tiedetään kielletyksi ja äiti kun alkaa komentaa ni se on vaan hauskaa ja innostaa lisää pahan tekoon. Koettelevaa, hankalaa aikaa... Mutta toivottavasti menee pian ohi! Meillä ainakin parhaiten toimii muutama napakka kielto ja sitten jättää huomiotta tai harhauttaa johonkin muuhun puuhaan. Onko muilla jotain hyviä "kikkoja" tai toiminta ohjeita?
 
Mä käytän Jonsku samaa taktiikkaa. Ensin "varoitus" ja sitten huomiotta jos ei usko.
Huh! Ensimmäinen yövuoro takana :D Ensi yö vielä tarvis jaksaa. Aika kivuttomasti kyllä meni vaikka mietin et miten ihmeessä jaksan valvoa, kun meen aina niin aikaisin nukkumaankin :D Kauhea ikävä pikku murustakin jo, mutta onneksi huomenna pääsee sitten nukkumisen jälkeen hakemaan päiväkodista. Isänsä kanssa on kuulemma mennyt kivasti :) Olen kyllä iloinen että isänsä otti yöksi ettei tarvi päiväkotiin laittaa öitä.
 
Meillä toimii myös huomiotta jättäminen ja harhautus parhaiten, joskus erittäin harvoin kieltäminen, meilläkin se tuntuu vain yllyttävän ja naurattavan poikaa. Uhmaa on täälläkin ja muutama kunnon raivokohtauskin tullut, kun ei saa tahtoaan läpi.

Muuten ollut hauskaa seurata, kuinka pojalla päättelykyky ja ajattelu selvästi monimutkaistuneet, vaikka varsinaisia lauseita ei vielä tulekaan. Poika kuuntelee syventyneesti kun juttelen päivän tapahtumista ja kommentoi väliin jollain tietämällään sanalla. :)

Hammaslääkärissä käytiin ja ei tullut imetyksestä valitusta, muuten vain tietäväistä mutinaa siitä, että kohtahan tuo teillä loppuu kun eihän sitä maitoa loputtomiin riitä -_- :D

Meillä ei vieläkään kävellä. Hieman stressaa asia.
 
Muokattu viimeksi:
Justiina, voin kuvitella että kävelettömyys stressaa. Eiköhän se sieltä kuitenkin pian tule :) Kävelee kuitenkin tuetusti?
Meillä oli vasu-keskustelu. Poika sai paljon kehuja reippaudesta. Kuulemma nukkuu nykyään hyvin ja nukahtaa myös hyvin (oli vaihe kun ei meinannut nukahtaa kun huutokonsertin päätteeksi), syö todella hyvin ja on vilkas. Itkee erittäin harvoin hoidossa, on perustyytyväinen. Nyt alkanut ottaa muihin lapsiin kontaktia läpsimällä ja tönimällä. Tämä kuitenkin hyvin yleistä tämän ikäisillä joten varmasti jokin vaihe. Asiaan kuitenkin aina puututaan tilanteen vaatimalla tavalla. Sovittiin että jatketaan pottatreenejä ja aletaan harjoitella tavallisesta mukista juomista. Kotona juokin sekä tavallisesta (hieman sotkuisempaa) sekä nokkamukista, nyt kokeilevat myös päiväkodissa ottaa tavallista mukia :) Mulla ei ollut mitään moitteen sanaa antaa ja sanoinkin että paras kiitos on pojan käyttäytyminen ja huomaa että viihtyy todella hyvin. Sanoin lastentarhan opettajalle että välittää kiitokset myös muille työntekijöille että tyytyväinen olen.
 
Kyllä kävelee tukea vasten ja käsistä kiinni pitäen, eli voisi olettaa, että mitään fyysistä syytä itsenäisen kävelyn oppimiseen ei ole. Poika osaa seistä ilman tukea sängyllä ja sohvalla, mutta lattialla ei, joten luulen, että poika on vain tosi epävarma taidoistaan.

Kylläpä lämmitti tämän lton mieltä, että olet antanut kiitosta lapsesi Päiväkotiryhmään Ronja :) kuulostaa kyllä, että teillä on mennyt alusta asti hyvin ja poikasi on sopeutunut sinne hienosti. Hyvillä mielin voi siis pojan jättää hoitoon, se on aina helpottavaa, kun ei sekään mikään itsestäänselvyys ole. :)

Hyvää vappua kaikille! :) meillä ei edes munkkeja paistettu, mutta kävimme katsomassa lähistöllä vanhojen autojen kulkueen - poika oli ihan mielissään :)
 
Eiköhän se kävely sieltä pian tule, toivotaan näin Justiina :) Ja hyvillä mielin todella saa jättää pojan hoitoon. Hoitajat on ihania ja ammattitaitoisia. Syliin pääsee aina :)
 
Takaisin
Top